J
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja täh;25059640:Karu maailma lasta odottaa kun joutui isompana tajuamaan että todellisessa maailmassa oikesti vääristä teoista rangaistaan. Ei suinkaan silitellä päätä ja selitellä.
miks kasvattaa lasta kieroon? juu, olishan ihanaa jos maailmassa ei olisi sääntöjä& rangaistuksia ja kaikki eläisi toisia kunnioittaen. Mutta kun se ei mene noin, ihmismieli on heikko ja vaikuteille&houkutuksille altis. Jopa sinun kullanmurusi.
Vanhempana voit opettaa lapselle syy ja seuraussuhteita, vaan et niin tee.
Ken guru: Miten opetet lapsellesi ottamaan vastuun omasta teoista/toiminnasta?
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25059503:Minä en käytä arestia lainkaan kasvatuksessa. Jos joku lapsista on töpännyt pahasti tai jotakin, niin siitähän keskustellaan yhdessä. Ei paasata tai saarnata vaan keskustellaan yhdessä lapsen kanssa, että missä meni metsään ja mitä pitäisi nyt tehdä että töppäys saadaan korjattua.
Ompahan esikoinenkin kerran (huom, kerran) istunut keittiönpöydän ääressä A4 edessään ja siihen piti saada perustelut kunnon lauseilla(ja tietystikin pisteet, pilkut, isot alkukirjaimet) miksi juuri HÄN saisi tehdä niin kuin itse haluaa ja miksi HÄNEN ei tarvitse välittää säännöistä yms,, sen kerran jälkeen esikoista ei ole tarvinnut tällä lailla 'rangaista'.
Ei meilläkään rankaista juuri koskaan. Ei ole tarvetta sellaiseen juuri koskaan.
Meillä on säännöt, ja lapsilla tieto siitä mitä tapahtuu jos sääntöjä ei noudateta. Se on yleensä riittänyt.
Käytän mielummin keppiä kuin porkkanaa. En sano lapsille, että jos ette ole kauniisti niin saatte kotiarestia, vaan että jos olette nätisti niin mennään huomenna uimaan (tms).
Keskustelemalla.
Pointti lienee se, että kun lapselle on opetettu oikean ja väärän ero, niin ei hän aikuisenakaan tee "mitä vaan" ja kuvittele selviävänsä ilman rangaistusta.
No tuota, itse työskentelen poliisina ja tuo nyt ei ihan pidä paikkaansa.. Toki häiriköiviä nuoria löytyy, viikonloppuisin useitakin, mutta osaa ne vanhemmatkin ihmiset olla hölmöjä.
Sen olen kyllä huomannut ettei monilla nuorilla ole mitään kunnioitusta vanhempiaan tai viranomaisia kohtaan, ajat muuttunut kovasti siitä kun itse olin kersa. Ei silloin tullut mieleenkään näyttää keskaria poliisille tai haistatella äidille.
Meillä ei kukaan näytä keskaria kenellekään, vaan lapset kunnioittavat vanhempia, ja vanhemmat lapsia. Tuolla ei siis ole myöskään yhteyttä rankaisemattomuuteen, kasvattamatta jättämättömyyteen ehkä.
Njaa. Eiköhän keskustelemallakin voi opettaa sen, että tietyistä teoista seuraa rangaistus. Kyllä meillä ainakin on lapsille tarkkaan selitetty mitä mistäkin seuraa.No mutta lapsellehan kasvaa juurikin ajatus siitä että tekoja ei sen enempää koskaan rangaista. Aina riittä sanat ja keskustelu. Meneekös elämä noin?
JOKAINEN tekee joskus väärin, toiset pahemmin kuin toiset. SIITÄ on turha kinata vastaa. Jopa sinunkin kultamuru. Vaikka kuinka olisit jauhanut oikean ja väärän eroa. Eikö silloin olisi hyvä että lapsi konkreettisesti ymmärtää että teolla on seuraus ja se seuraus tuntuu pahalta tai poistaa jotain etuisuuksia elämästä?
No mutta lapsellehan kasvaa juurikin ajatus siitä että tekoja ei sen enempää koskaan rangaista. Aina riittä sanat ja keskustelu. Meneekös elämä noin?
JOKAINEN tekee joskus väärin, toiset pahemmin kuin toiset. SIITÄ on turha kinata vastaa. Jopa sinunkin kultamuru. Vaikka kuinka olisit jauhanut oikean ja väärän eroa. Eikö silloin olisi hyvä että lapsi konkreettisesti ymmärtää että teolla on seuraus ja se seuraus tuntuu pahalta tai poistaa jotain etuisuuksia elämästä?
Karrikoiden: Jos et ole ikinä tuntenut oman tekosi seurauksia selkäpiissä, et taatusti ymmärrä mitä se silloin oikeasti tarkoittaa.
Sama vaikka näin: On helppo sanoa miten mustasukkaisena tulisi käyttytyä jos koskaan ei ole mustasukkaisuutta tuntenut, teoriassa ja puheen tasolla juttu on aivan eri kuin todellisuudessa. Silloin kun se tunne oikeasti iskee.
Alkuperäinen kirjoittaja en enää ihmettele;25059733:Empä ihmettele otsikkoa yhtään - nyt kun vallankin olen tämän ketjun lukenut. Mennään ojasta allikkoon ja lujaa vauhtia. Jos ennen kasvatus oli liian jyrkkää niin nyt mennään taas tasolle jossa ei ole mitään tolkkua. Puhe on puhetta ja teot tekoja. Luulis suuren osan aikuisista sen ymmnärtävän.
Kotona ei tarvitse käyttää hirmuvaltaa mutta herran jestas, kotoahan se pitää oppia että väärillä teoilla ON SEURAUKSET, ihan konkretian tasolla. Joo, keskustelu toimii pienemmissä jutuissa, kuten nyt vaikk ruokapöydässä käyttäytymisessä ja vastaavassa. Mutta jos lapsi vaikka tuuppaa toista lasta (kuten tapaavat jossain kohtaa KAIKKI tehdä) on asilla oltava muutakin seurausta kuin äidin jorinat. Rangaistus siis ja sen perään selvennys että miksi rangaistiin.
no mun ystävän 16 vuotias oli haistatellut ja näytelly keskisormea kun olivat menneet sossutädin puheille kun oli tyttö jäänyt kiinni alkoholin hallussa pidosta ja julkisella paikalla päihtyneenä esiintymisestä. kovin oli ollut ylevät mielipiteet neidillä. tosin hiljaiseksi oli vetänyt, kun oli sossuntäti ilmoittanut, että se on sitten kohta perhekotiin lähtö.No tuota, itse työskentelen poliisina ja tuo nyt ei ihan pidä paikkaansa.. Toki häiriköiviä nuoria löytyy, viikonloppuisin useitakin, mutta osaa ne vanhemmatkin ihmiset olla hölmöjä.
Sen olen kyllä huomannut ettei monilla nuorilla ole mitään kunnioitusta vanhempiaan tai viranomaisia kohtaan, ajat muuttunut kovasti siitä kun itse olin kersa. Ei silloin tullut mieleenkään näyttää keskaria poliisille tai haistatella äidille.
Ja idunnor, en arvostele yhtään sun kasvatusta. Varmasti olet ihana äiti. Mulla on vaan viime aikoina herännyt tuollaisia ajatuksia, ja nyt tekisin itse jotain asioita toisin kun ennen.