Tiedätkö mitä syntymättömän vauvasi vakuutus kattaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja If:iin pettynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

If:iin pettynyt

Vieras
Odottaessani esikoistani halusin ottaa tulokkaalle vakuutuksen jo ennen syntymää joten marssin If- vakuutusyhtiöön jonka asiakkaita perheemme on ollut 90-luvun alusta asti.
Eihän sitä odottaessaan toivo mitä pahaa tapahtuvan, mutta ajattelin että on parempi olla vakuutettu siltä varalta, että jos jotain menisikin pieleen.
Lapsi syntyi kampurajalkaisena ja jo ennen kotiinlähtöä synnytyslaitokselta sai hän ensimmäisen kipsin jalkaansa. Kuinka ollakaan kampurajalka ei ollut niiden korvattavien synnynnäisten vammojen listalla. Ennen kuin lapsi oli nelikuinen hänellä takanaan kuusi poliklinistä sairaalakäyntiä ja lisäksi yksi leikkaus, useita kipsejä ja edessä mm. vuosikausien tankokenkä-hoito. Kävin If- vakuutusyhtiössä kysymässä onko todella niin, että tätä synnynnäistä vammaa ei korvata. He käskivät soittaa maksulliselle linjalleen ja kysyä sieltä. Pitkän keskustelun jälkeen kävi ilmi, että onhan heidän toimistossaan myös puhelin, josta voi soittaa ilmaiseksi tuohon samaan maksulliseen numeroon. Puhelimeen vastasi tyly mieshenkilö joka vastasi lyhyesti, että korvausta ei tipu, koska kampura ei ole nimeltä listattu korvattavien synnynnäisten vammojen joukkoon eikä lapsi ole maannut sairaalassa 30 vuorokautta. Olisin siis yhtä hyvin voinut polttaa ne 199,69 euroa, mitä tuo vakuutus maksoi.
Ennen tuota puhelua olin keskustellut perheemme muista vakuutuksista ja meille yritettiin kaupata lapsivakuutusta. Lapsen ensimmäiseltä vuodelta tuo vakuutus maksaisi 417,74 euroa. Lisäksi olisi 100 euron omavastuu ja sen jälkeen 10% omavastuu tämän ylittävistä kuluista. Maksaisimme siis 517,47? ennen kuin saisimme senttiäkään takaisin tuosta yhtiöstä.
Kuinka ollakaan samaan aikaa kävi ilmi, että perheen äidin synnytys ja lapsen tämänvuotiset sairaalakulut olivat ylittäneet sairaanhoitopiirin määrittämän omavastuun rajan, joka alueellamme on 633,00?. Sekä äiti, että lapsi saivat vapautuksen sairaalamaksuista seuraavan vuoden ajaksi. Jäi If:n lapsivakuutus ottamatta ja 517,47? meni lapsen tilille korkoa kasvamaan. Samaan osoitteeseen tulee tuo summa menemään vastakin.

Meillä meni If vaihtoon vauvavakuutuksen haun vuoksi.

Toisesta yhtiöstä otettu vakuutus on ollut kannattava, maksoi itsensä ekat vuodet takaisin pelkillä julkisen puolen menoilla.

Toivottavasti lapsen jalka kuntoutuu!

If:n (Sammon) lapsivakuutukset ovat huonontuneet niiden 15 vuoden aikana, kun olen näitä vakuutuksia ottanut. Ikivanhaan Optimiin olen kuitenkin ollut enemmän kuin tyytyväinen ja Juniorturvakin on ollut toimiva - joskin sen ehtoja on muutettu vakuutuksen voimassaoloaikana. Korvauspalvelu on ollut nopeaa.

Vakuutuksissa on aina riskinsä sekä vakuutusyhtiölle että vakuutuksenottajalle. Omista lapsistani kuitenkin vain yksi on ollut niin terve, että tuntuu, kuin vakuutus olisi ollut "tarpeeton". Mutta kotivakuutuskin meillä on olemassa todellisia suurvahinkoja varten, ei varsinaisesti sitä varten, että kylmälaitteet hajoavat. Enkä tällä tarkoita, etteikö ap:n kertoma synnynnäinen haitta olisi iso harmi, mutta tosiaan on parasta lukea myös pienellä painettu teksti. :(

Alkuperäinen kirjoittaja jotakuinkin:
Meillä meni If vaihtoon vauvavakuutuksen haun vuoksi.

Toisesta yhtiöstä otettu vakuutus on ollut kannattava, maksoi itsensä ekat vuodet takaisin pelkillä julkisen puolen menoilla.

Toivottavasti lapsen jalka kuntoutuu!

Kiitos. Uskon, että jalasta tulee vielä ihan hyvä, mutta aikaa ja vaivaa sen saavuttamiseen menee.

No mä olin surun murtama, kun en saanut enää 2kk ennen laskettua aikaa tuota syntymättömän lapsen vakuutusta.
Muksu on kohta 1½-vuotias ja onneksi ei olis ollu edes tarvetta. Ainakaan vielä.
Esimerkiksi meidän kohdalla ei atopian hoitoa olis korvattu, koska vanhemmat on molemmat atoopikkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Esimerkiksi meidän kohdalla ei atopian hoitoa olis korvattu, koska vanhemmat on molemmat atoopikkoja.
Onko tämä luulo vai tieto? Ei meillä ainakaan ole rajoituksia perinnöllisyyden suhteen ja jos olisi niin johan menisi yhtiö äkäisesti vaihtoon. Tässä nyt mihinkään rodunjalostukseen lähdetä!

Suhteellisen hyvin tiedän, koska vakuutusta on tarvittu käyttää. :)

Ei ole vielä tullut vastaan semmosta juttua, joka ei vakuutukseen olis menny. Mut Pohjolan kanssa on aina oikeestaan ollu niin. Jos vakuutusta on tarvittu käyttää, aina on korvattu. :)

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Onko tämä luulo vai tieto? Ei meillä ainakaan ole rajoituksia perinnöllisyyden suhteen ja jos olisi niin johan menisi yhtiö äkäisesti vaihtoon. Tässä nyt mihinkään rodunjalostukseen lähdetä!

No niin ne sanoi mulle puhelimessa, en tarkemmin tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

olen atoopikko ja laitoin sen lapsen vakuutushakemukseen. Lapsella ei tullut rajoituksia. haimme sekä tapiolasta että lähivakuutuksesta.

Kaverit aikanan varotteli, kun olin juuri tuon vakuutuksen ottanut. Sanoivat että If:llä on huonoin vakuutus syntymättömäle lapselle.
Noh, jos vielä toisen kerran tulen raskaaksi niin vakuutus tulee jostain toisesta yhtiöstä ja perehdyn ehtoihin ihan erilailla.

Itselläni ei ole moitteen sanaa julkisesta terveydenhuolosta, joten senkään takia en tuohon if:in vakuutukseen mene nyt kun kerran maksukattokin on jo täynnä, eli suurin osa hoidoista on ilmaisia seuraavat 12 kuukautta sekä minulle, että vauvalle.

Yhteistyössä