Tiedätkö monta monilapsista perhettä, joissa isommat lapset vahtii pienempiä pihalla?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mukamaspipsa:
Oliskohan maailma tai joku sellanen mennyt sellaseen suuntaan, että hössätään niin paljon, että isommatkaan lapset ei osaa katsoa pienempien perään.... Ku ei niitten anneta sitä tehä, ja sen takia ei luoteta.

Ne lapsetki osaa tarvittaessa katsoa toistensa perään, jos se on itsestäänselvyys. Eli silleen tavallaan "opetettu" juttu. Enkä tarkota, että lapsia aletaan pienestä pitäen opettaa tommoseen, äh, en mä jaksa selittää, mitä tarkotan :D

Mutta kamalaa hössäystä tuntuu olevan.
On siinä sen vahtijan ja vahdittavan iällä aika suuri pointti!!
 
3 lasta
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen mutsi:
5v olipa miten vastuuntuntoinen tahansa ei voi olla vastuussa 3-vuotiaasta. ja 3-v oli miten paikallaanpysyvä ja killti tahansa ei ole niin iso että ymmärtäisi vaaranpaikkoja. miksi ihmeessä sulla ei ole aikaa vahtia lapsia? ei ne ole pieniä kuin tovin. eihän siinä ole kuin jokunen vuosi kun uskaltaa jo antaa itse liikkua.

oletko ikinä miettinyt sitä traumaa mikä lapselle jää jos pikkusiskoa/veljeä vahtii ja jotain sattuu ja oikeasti pahasti. jotenkin herää muistikuva tosta viimeviikolla parvekkeelta tippuneesta pienestä, jota se 5-6v sisarus vahti. eivät siis saaneet mennä parvekkeelle..
Mitähän sellaista tossa pihalla voisi sattua mitä ei voisi sattua yläkerrassa leikkiessään kahdestaan? Pitäisikö mun olla sielläkin lasten perässä koko ajan? En kai mä nyt parvekkeelle lapsiani päästäisi vahtimatta. Aivan kaksi eri asiaa, joita ei voi edes verrata keskenään. Enkä mä anna lasten juosta missään autoteilläkään. Huoh.

En varmasti aiheuta lapselleni traumoja, jos saavat olla kahdestaan pihalla. Vähän maalaisjärkeä nyt tähän hommaan.
 
en
En tunne oikein monilapsisia perheitä. Mutta ihan tavallista tossa pihalla on, että kakslapsisessa perheessä isompi sisarus, etenkin tyttö, vahtii pienempää. Esim. juuri niin et 7v. ja 4v. on keskenään pihalla.
 
äitikin
Meillä 4 ja 6 vuotiaat leikkivät yhdessä pihalla kahdestaan .. ei kumpikaan vahdi toistaan .. ovat fiksuja lapsia ja pysyvät pihalla, aina .
Asumme maaseutumaisesti eikä pihan lähellä ole autoliikennettä.
 
Ei kai sitä vahtimiseksi lasketa...
Päästän kyllä 5-vuotiaan ja 2,5-vuotiaan keskenään pihalle, mutta en mä pyydä kumpaakaan vahtimaan toista. Ne menevät vaan yhdessä leikkimään. :saint:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen mutsi:
5v olipa miten vastuuntuntoinen tahansa ei voi olla vastuussa 3-vuotiaasta. ja 3-v oli miten paikallaanpysyvä ja killti tahansa ei ole niin iso että ymmärtäisi vaaranpaikkoja. miksi ihmeessä sulla ei ole aikaa vahtia lapsia? ei ne ole pieniä kuin tovin. eihän siinä ole kuin jokunen vuosi kun uskaltaa jo antaa itse liikkua.

oletko ikinä miettinyt sitä traumaa mikä lapselle jää jos pikkusiskoa/veljeä vahtii ja jotain sattuu ja oikeasti pahasti. jotenkin herää muistikuva tosta viimeviikolla parvekkeelta tippuneesta pienestä, jota se 5-6v sisarus vahti. eivät siis saaneet mennä parvekkeelle..
Mitähän sellaista tossa pihalla voisi sattua mitä ei voisi sattua yläkerrassa leikkiessään kahdestaan? Pitäisikö mun olla sielläkin lasten perässä koko ajan? .
Tätä kannattaa todella varmaan miettiä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ei kai sitä vahtimiseksi lasketa...
Päästän kyllä 5-vuotiaan ja 2,5-vuotiaan keskenään pihalle, mutta en mä pyydä kumpaakaan vahtimaan toista. Ne menevät vaan yhdessä leikkimään. :saint:
Juuri näin, minun vastuulla kaikki lapset on aina vaikka keskenään ulkoilevatkin.
 
3 lasta
meah:
Ei kai sitä vahtimiseksi lasketa...
Päästän kyllä 5-vuotiaan ja 2,5-vuotiaan keskenään pihalle, mutta en mä pyydä kumpaakaan vahtimaan toista. Ne menevät vaan yhdessä leikkimään. :saint:

Juuri näin, en mäkään sano lapsille, että menkääs pihalle ja isompi sitten vahtii pienempäänsä. Leikkimään menevät keskenänsä.
 
Sairaalasta
Niinhän se on että kukin riskinsä ottaa. Ja sitten kun näitä tapauksia tulee niin harmittaa vanhempia vietävästi. Olettaen että lapsi on siinä kunnossa ettei pelota. Päivystyksestä kyllä ilmotellaan sairaalasossuille ja sitä kautta eteenpäin jos ilmi tulee että saattaisi olla lastensuojeluasiaa; esim pienet lapset ilman vanhempien valvontaa. Surullisen paljon kaikkea tapahtuu, ihan vahingossa ja vanhempien ajattelemattomuutta.

Pitäkää niistä lapsista oikeasti huolta.
 
3
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen mutsi:
5v olipa miten vastuuntuntoinen tahansa ei voi olla vastuussa 3-vuotiaasta. ja 3-v oli miten paikallaanpysyvä ja killti tahansa ei ole niin iso että ymmärtäisi vaaranpaikkoja. miksi ihmeessä sulla ei ole aikaa vahtia lapsia? ei ne ole pieniä kuin tovin. eihän siinä ole kuin jokunen vuosi kun uskaltaa jo antaa itse liikkua.

oletko ikinä miettinyt sitä traumaa mikä lapselle jää jos pikkusiskoa/veljeä vahtii ja jotain sattuu ja oikeasti pahasti. jotenkin herää muistikuva tosta viimeviikolla parvekkeelta tippuneesta pienestä, jota se 5-6v sisarus vahti. eivät siis saaneet mennä parvekkeelle..
Mitähän sellaista tossa pihalla voisi sattua mitä ei voisi sattua yläkerrassa leikkiessään kahdestaan? Pitäisikö mun olla sielläkin lasten perässä koko ajan? En kai mä nyt parvekkeelle lapsiani päästäisi vahtimatta. Aivan kaksi eri asiaa, joita ei voi edes verrata keskenään. Enkä mä anna lasten juosta missään autoteilläkään. Huoh.

En varmasti aiheuta lapselleni traumoja, jos saavat olla kahdestaan pihalla. Vähän maalaisjärkeä nyt tähän hommaan.
No miten sä sen perhosen perässä autotielle harhailun estät jos et ole paikalla? ei tuollakaan äidillä ollut varmasti tarkoitus että lapsi parvekkeelta tippuu..
 
3 lasta
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen mutsi:
5v olipa miten vastuuntuntoinen tahansa ei voi olla vastuussa 3-vuotiaasta. ja 3-v oli miten paikallaanpysyvä ja killti tahansa ei ole niin iso että ymmärtäisi vaaranpaikkoja. miksi ihmeessä sulla ei ole aikaa vahtia lapsia? ei ne ole pieniä kuin tovin. eihän siinä ole kuin jokunen vuosi kun uskaltaa jo antaa itse liikkua.

oletko ikinä miettinyt sitä traumaa mikä lapselle jää jos pikkusiskoa/veljeä vahtii ja jotain sattuu ja oikeasti pahasti. jotenkin herää muistikuva tosta viimeviikolla parvekkeelta tippuneesta pienestä, jota se 5-6v sisarus vahti. eivät siis saaneet mennä parvekkeelle..
Mitähän sellaista tossa pihalla voisi sattua mitä ei voisi sattua yläkerrassa leikkiessään kahdestaan? Pitäisikö mun olla sielläkin lasten perässä koko ajan? .
Tätä kannattaa todella varmaan miettiä...
No mietitäänpäs: yläkerrassa on kerrossänky. Siitä on otettu tikkaat päiväksi pois ettei vuoden ikäinen pääse sinne. Isommat osaavat kiivetä ilman tikkaita. Kyllähän siinä voi pahasti käydä jos tippuvat sieltä pää edellä alas.

Ja pihalla. Hmm. pehmeää ruohoa. Kyllä voi kompastua omiin jalkoihinsa ja kaatua. Nurmikolla voi olla kivi juuri sillä kohdalla ja suu sattuu siihen ja jo on huuli halki ja verta tulee. Ampiainen voi pistää.

Kuten aiemminkin sanoin, sanon edelleenkin: mun mielestä lapsia paapotaan aivan liikaa. Tässä ei kuitenkaan ole puhe autotiellä leikkimisestä tmv.
 
3 lasta
Alkuperäinen kirjoittaja 3:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen mutsi:
5v olipa miten vastuuntuntoinen tahansa ei voi olla vastuussa 3-vuotiaasta. ja 3-v oli miten paikallaanpysyvä ja killti tahansa ei ole niin iso että ymmärtäisi vaaranpaikkoja. miksi ihmeessä sulla ei ole aikaa vahtia lapsia? ei ne ole pieniä kuin tovin. eihän siinä ole kuin jokunen vuosi kun uskaltaa jo antaa itse liikkua.

oletko ikinä miettinyt sitä traumaa mikä lapselle jää jos pikkusiskoa/veljeä vahtii ja jotain sattuu ja oikeasti pahasti. jotenkin herää muistikuva tosta viimeviikolla parvekkeelta tippuneesta pienestä, jota se 5-6v sisarus vahti. eivät siis saaneet mennä parvekkeelle..
Mitähän sellaista tossa pihalla voisi sattua mitä ei voisi sattua yläkerrassa leikkiessään kahdestaan? Pitäisikö mun olla sielläkin lasten perässä koko ajan? En kai mä nyt parvekkeelle lapsiani päästäisi vahtimatta. Aivan kaksi eri asiaa, joita ei voi edes verrata keskenään. Enkä mä anna lasten juosta missään autoteilläkään. Huoh.

En varmasti aiheuta lapselleni traumoja, jos saavat olla kahdestaan pihalla. Vähän maalaisjärkeä nyt tähän hommaan.
No miten sä sen perhosen perässä autotielle harhailun estät jos et ole paikalla? ei tuollakaan äidillä ollut varmasti tarkoitus että lapsi parvekkeelta tippuu..
Kyllähän ne aidat sen estävät. Ei varmasti ko. äidillä ollut tarkoitus, että lapsi tippuu, mutta on se nyt vähän eri asia parveke kuin aidattu piha :O
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mukamaspipsa:
Oliskohan maailma tai joku sellanen mennyt sellaseen suuntaan, että hössätään niin paljon, että isommatkaan lapset ei osaa katsoa pienempien perään.... Ku ei niitten anneta sitä tehä, ja sen takia ei luoteta.

Ne lapsetki osaa tarvittaessa katsoa toistensa perään, jos se on itsestäänselvyys. Eli silleen tavallaan "opetettu" juttu. Enkä tarkota, että lapsia aletaan pienestä pitäen opettaa tommoseen, äh, en mä jaksa selittää, mitä tarkotan :D

Mutta kamalaa hössäystä tuntuu olevan.
On siinä sen vahtijan ja vahdittavan iällä aika suuri pointti!!
Totta kai on. Mutta ku on ollu niin paljo juttuja, että esim. 10-vuotias ei osaa vahtia pari-vuotiasta... Mä ainakin olin ton ikäsenä lapsenvahtina päivittäin 4- ja 1-vuotiaalle. Ja hyvin pärjäsin.

Mua ei oltukkaan hössätty pilalle ;) Muhun luotettiin.
 
hep
Mukamaspipsa, teoriasi mukaan siis suuren vastuun antaminen aikaisessa iässä tekee sen että vastuuseen kasvaa. Minkäs ikäsen sitten vois laittaa vuosikkaan vahdiks? 3v? 4v? 5v jo varmasti pystyy? ettei vaan mene turhasta suojelusta pilalle..
 
Ja kyllä lapsissa on niin paljon eroja. Jos meidän 8-vuotiaalle sanoo että pidä tuosta pienestä huolta niin se ei hetkeksikään siirry tekemään yhtään mitään muuta vaan kulkee koko ajan sen pienemmän vierellä, kun taas sitten tuo 7-vuotias, unohtaa noin minuutissa että jotain piti vahtiakin, miettii ja touhuaa kaikkea muuta kuin sitä mitä piti :LOL:
 
se 3 mutsi
No joo. Mun mielestä nämä on kyllä arvovalintoja. Minulle on täysin selvää että jos lapsia hankin niin en laita 7v tai 5v vahdiksi pienemmille. Vastuu on selvästi minun. Eri asia nämä pienet pissitykset ja piipahdukset. Sitten jos isoita lapsista puhutaan niin se on eri juttu se vahtiminen.

Olen aikuinen ja osaan elämäni järjestää niin että pystyn pitämään lapsia silmällä; uskomatonta mutta nautin ihan heidän seurastaan tai itse puuhaan mukana aikuisten hommia. Lyhyt on se aika.

 
14v, 11v ja 10v ovat pihalla 3v ja 2v kanssa enkä näe siinä mitään pahaa.
Tunnen nääs omat lapseni ja tiedän että tuossa pihalla pärjäävät hetken keskenään.

alle 10-vuotiaat onkin sitten eri asia, ainakin meillä.

MUTTA; itse olin 12v kun raahasin mukanani naapurin 3vk: n ikäistä vauvaa ja tämän 1v ja 4v veljiä, eikä kukaan epäillyt ettenkö olisi pärjännyt :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hep:
Mukamaspipsa, teoriasi mukaan siis suuren vastuun antaminen aikaisessa iässä tekee sen että vastuuseen kasvaa. Minkäs ikäsen sitten vois laittaa vuosikkaan vahdiks? 3v? 4v? 5v jo varmasti pystyy? ettei vaan mene turhasta suojelusta pilalle..
Ei mulla toki mitään teoriaa ole :D Ja tuolla yhessä kirjoituksessani puhuin kuites jo 10-vuotiaasta lapsesta, en tosiaankaan noin pienistä, mitä mainitsit.

En minä jätä nykyään edes 5-vuotiasta kotia 7-vuotiaan kans, ku tiiän, että 5-vuotias ei pärjäisi. Tai pärjäisi, mutta ikävä saattas yllättää....

Mutta isommat tyttöni (ovat jo täysi-ikäisiä ) pystyin jättämään tuon ikäisinä keskenään kauppareissuni ajaksi, koska esikoiseni on aina ollut "semmonen" , johon pystyi luottamaan. (sen kummemmin "semmosta" en jaksa selittää...)

Ja nämä isommat tytöt kulki kahestaan junalla tunnin matkan 5- ja 6-vuotiaina. (tietenkin saattajat ja vastaanottajat paikalla).

Mutta en ikinä päästäisi noita nyt pikkuisiani kahestaan junaan.

Ajat muuttuu, ja minustaki on siis tullut hössäävä....

Mutta kuites väitän, että esim. 10-vuotias osaa jo vahtia pienempiään =)
 
3n äiti minäkin
Kyllä meilläkin 6v ja 3v ovat parhaat kaverit ja leikkivät päivät pitkät yhdessä.Kesät melkein asuvat ulkona,enkä ole ollenkaan perässä koko ajan.Leikkipaikkoja on piha pullollaan ja autotie kaukana.Maalla asutaan.

6v on aina ollut hyvin vastuuntuntoinen ja rauhallinen.Mikäli olisi erilainen luonteeltaan,tuskin olisi arki tällaista.3v on myös suht rauhallinen,mutta ei samalla tavalla järki päässä ole ollut ikinä kuin esikoisella jo varhain.Kuopus vaikuttaa olevan hyvin vauhdissa jo nyt pienenä ja voi olla,että hänen perässään saakin olla koko ajan tulevaisuudessa.
Olen huomannut,että lasten leikitkin muuttuvat,jos olen ihan lähellä tiirailemassa tai yritän mukaan leikkeihin.Mukaan tulee huomionhakua yms.ja riitelyäkin lasten välillä enemmän.Meillä tämä systeemi toimii näin.Itse aikanaan samalla ikäerolla olin aina pikkusiskoni kanssa jo siskon ollessa 1v.Se oli silloin,mutta ei jäänyt traumoja,enkä näe asiaa mitenkään pahana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja koko:
Kyllä noin teinit on eri juttu kuin pikkulapset vahtimassa pikkulapsia.
Samaa mieltä. Joskin olen myös sitä mieltä, että teinin tehtävä sen ei pitäisi olla sittenkään: vaan ekstra hyvä äidille, josta teinikin voisi jotenkin hyötyä.

Mutt ei tulisi mieleenkään laittaa neitiä vahtimaan jätkää: vauvaa se saattaa hetken vahtia, jos mä vaikka pissatan jätkän tms. Mutt nevöevö missään pihalla, ei ikinä. :ashamed:
 
lala
oottako ajatellu, ettei se 5 ja 3v välttämättä ole ns. vahtimassa toisiaan vaan leikkimässä yhdessä ulkona ja äiti vahtii niitä omien töiden ohella..
kyl meil ainakin maalla omakotitalon pihassa (maalais piha) käy naapurin 9 ja 10v tytöt meidän reilu 1v:n kanssa ulkona..
Luuletteko tosiaan, että isossa perheessä sisälläkään äiti on jatkuvasti passissa "vahtimassa".. kyl se seuraa lasten touhuja omien touhujen rinnalla!
 

Yhteistyössä