Tiedätkö monta monilapsista perhettä, joissa isommat lapset vahtii pienempiä pihalla?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
v
Minun kotona oli aina niin että koulussa olevan ikäinen katsoi vähän pienempien perään mutta tottakai äiti vahtasi koko jengiä. Mutta en itsekkään kyllä juokse jatkuvasti lasten perässä ulkona ja narussa pidä muksuja ettei vaan mitään satu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
meah:
Ei kai sitä vahtimiseksi lasketa...
Päästän kyllä 5-vuotiaan ja 2,5-vuotiaan keskenään pihalle, mutta en mä pyydä kumpaakaan vahtimaan toista. Ne menevät vaan yhdessä leikkimään. :saint:

Juuri näin, en mäkään sano lapsille, että menkääs pihalle ja isompi sitten vahtii pienempäänsä. Leikkimään menevät keskenänsä.
Mä kyllä sanon 5 vuotiaalle että vahdi pikkuveljeä (alle 2 v) jos mun täytyy käydä sisällä vaikka laittamassa hella päälle yms. Sillä muuten 5 vee unohtaa tyystin että hänellä on se pikkuveli.
 
Meillä 6v ja 3,5v leikkii keskenään ulkona. Kukaan ei "vahdi" ketään mutta lapset tietävät että tullaan sanomaan tai huudetaan mut ulos jos jompikumpi tekee jotain älytöntä. Nuo ainakin tykkää olla keskenään ulkona, tottakai olen itse välillä mukana mutta välilllä teen omia töitäni ja he omiaan.
Pihasta ei saa poistua luvatta.
 
3n äiti
Noin siis meilläkin kuin miljoonakalalla.Katselen ikkunoista tai teen pihalla omia juttujani,myös huutavat mut paikalle tai tulevat ovelle,jos on jotakin murheita,toinen tekee jotakin typerää tms.Meillä mies on paikalla vain silloin tällöin ja silloinkin vain vähän aikaa,joten käytännössä olen yh,enkä ehtisi koskaan mitään kotihommia tekemään,jos istuisin noiden vieressä heidän ulkoillessaan tai leikkiessään lastenhuoneessa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
meah:
Ei kai sitä vahtimiseksi lasketa...
Päästän kyllä 5-vuotiaan ja 2,5-vuotiaan keskenään pihalle, mutta en mä pyydä kumpaakaan vahtimaan toista. Ne menevät vaan yhdessä leikkimään. :saint:

Juuri näin, en mäkään sano lapsille, että menkääs pihalle ja isompi sitten vahtii pienempäänsä. Leikkimään menevät keskenänsä.
Mä kyllä sanon 5 vuotiaalle että vahdi pikkuveljeä (alle 2 v) jos mun täytyy käydä sisällä vaikka laittamassa hella päälle yms. Sillä muuten 5 vee unohtaa tyystin että hänellä on se pikkuveli.
5v unohtaa kevyesti että sillä on pienempi sisarus vaikka sille muistuttaisi siitä ennen kuin jätät lapset heitteille keskenään pihalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
meah:
Ei kai sitä vahtimiseksi lasketa...
Päästän kyllä 5-vuotiaan ja 2,5-vuotiaan keskenään pihalle, mutta en mä pyydä kumpaakaan vahtimaan toista. Ne menevät vaan yhdessä leikkimään. :saint:

Juuri näin, en mäkään sano lapsille, että menkääs pihalle ja isompi sitten vahtii pienempäänsä. Leikkimään menevät keskenänsä.
Mä kyllä sanon 5 vuotiaalle että vahdi pikkuveljeä (alle 2 v) jos mun täytyy käydä sisällä vaikka laittamassa hella päälle yms. Sillä muuten 5 vee unohtaa tyystin että hänellä on se pikkuveli.
5v unohtaa kevyesti että sillä on pienempi sisarus vaikka sille muistuttaisi siitä ennen kuin jätät lapset heitteille keskenään pihalle.
Vai heitteillejätöksi se sitten tulkitaan jos äiti käy pikaisesti sisällä :snotty:
 
3n äiti
Meillä 6v pitää todella luontevasti huolta kaikista,ihan ilman kehoitusta,ollaan sitten kotona,kaupassa,kylässä tms.Itse on ihmetellyt eskarissa muita lapsia,jotka yltyvät riehumaan tai muuten vain ovat tottelemattomia.3v on myös suht rauhallinen,tosin itsepäinen ja kekseliäskin,mutta koska tulee todella hyvin 6veen kanssa toimeen,on hänen kanssaan hyvä leikkijä. Kuopus tosin on hyvin vauhdikas,eikä mullakaan riitä hänelle silmiä ja käsiä,kun pistää parastaan. Itse siis korostaisin sitä,että riippuu ihan lapsista,voivatko olla yhdessä vailla suoraa valvontaa muutamien metrien päässä.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
Meillä 5v. vahtii 3v.:ta
Et voi olla tosissas!!
no mun kaverilla samoin. kaveri on itse sanonut et jos jotain sattuis (ja lähellä on ollut pari kertaa isompikin vahinko) niin se olis hänen oma syy kun ei aina jaksa kuulemma pihalla itse kököttää. mut arvatkaapa vaan ottaisko se 5v asian vastuulleen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
5v unohtaa kevyesti että sillä on pienempi sisarus vaikka sille muistuttaisi siitä ennen kuin jätät lapset heitteille keskenään pihalle.
Vai heitteillejätöksi se sitten tulkitaan jos äiti käy pikaisesti sisällä :snotty:
Jos jätät pienet lapset ilman valvontaa ja toinen vaikkapa menee auton alle ja kuolee niin fakta on että sinua epäillään ja syytetään heitteillejätöstä ihan poliisin ja syyttäjän toimesta :snotty:
 
öö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
meah:
Ei kai sitä vahtimiseksi lasketa...
Päästän kyllä 5-vuotiaan ja 2,5-vuotiaan keskenään pihalle, mutta en mä pyydä kumpaakaan vahtimaan toista. Ne menevät vaan yhdessä leikkimään. :saint:

Juuri näin, en mäkään sano lapsille, että menkääs pihalle ja isompi sitten vahtii pienempäänsä. Leikkimään menevät keskenänsä.
Mä kyllä sanon 5 vuotiaalle että vahdi pikkuveljeä (alle 2 v) jos mun täytyy käydä sisällä vaikka laittamassa hella päälle yms. Sillä muuten 5 vee unohtaa tyystin että hänellä on se pikkuveli.
5v unohtaa kevyesti että sillä on pienempi sisarus vaikka sille muistuttaisi siitä ennen kuin jätät lapset heitteille keskenään pihalle.
juu, mä olen myös sitä mieltä että 5v saattaa mieltää asian niin että pienempi on hänen vastuullaan vaikkei sitä ääneen sanotakaan. näin on mun mielestä mun kaverilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ei kai sitä vahtimiseksi lasketa...
Päästän kyllä 5-vuotiaan ja 2,5-vuotiaan keskenään pihalle, mutta en mä pyydä kumpaakaan vahtimaan toista. Ne menevät vaan yhdessä leikkimään. :saint:

Minä myös lasken hiekkakasalle 5- ja 3-vuotiaan ja asumme maalla. Kyllähän minä vahdin, mutten ihan vieressä. Välillä pistäydyn sisällä ja mutta vilkuilen ulos koko ajan. Jos on pyykkiä lajiteltavana, niin asemoidun ikkunan eteen ja vahdin samalla lapsia. Nooh. Jonkun mielestä varmaan pitäisi ostaa valjaat ja istahtaa hiekkalaatikon reunaan valjaista pidellen silmä kovana seurattava lasten joka liike.

Maalaisjärkeä nyt hyvät vanhemmat! Hyvähän se on, että vahditaan, mutta liiasta paapomisesta lapset eivät opi oma-aloiteiseen varovaisuuteen. Älkääkä ajatelko liian musta-valkoisesti. On myös harmaa-alueet olemassa!
 
letittää tuulen
ja meillä 5vee saa mennä läheiseen puistoon 8vee siskon kanssa ihan ilman aikuisia. olen sitä mieltä, että osa vanhemmista on täysin vastuuttomia ja lapset joutuvat huolehtimaan itse itsestään sekä toisistaan. osa vanhemmista taas on ylihuolehtivia, eivätkä luota muksuihinsa yhtään. olen sitä mieltä, että kokonisuus ratkaisee siis, miten yleensä ottaen vanhemmat kantaa vastuunsa, pitää lapsille rajat ym. sekä siitä millaisia lapset ovat. en itsekään luottaisi esim. ylivilkasta lasta olemaan yksikseen, mutta ihan tavalliset lapset osaa kyllä pahimmat vaaran paikat varoa. ajattelen niin, että kyllä 5-vuotiaalle on pitänyt jo jonkinlaiset omat sisäiset rajat muodostua. omaani olen sen verran seuraillut, että huomaan, ettei poika mene esim. uimaan liian syvälle,koska ei ole varma taidoistaan, ei nouse seisomaan veneessä, vaan istuu rauhassa ym.
 
simo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ei kai sitä vahtimiseksi lasketa...
Päästän kyllä 5-vuotiaan ja 2,5-vuotiaan keskenään pihalle, mutta en mä pyydä kumpaakaan vahtimaan toista. Ne menevät vaan yhdessä leikkimään. :saint:

Minä myös lasken hiekkakasalle 5- ja 3-vuotiaan ja asumme maalla. Kyllähän minä vahdin, mutten ihan vieressä. Välillä pistäydyn sisällä ja mutta vilkuilen ulos koko ajan. Jos on pyykkiä lajiteltavana, niin asemoidun ikkunan eteen ja vahdin samalla lapsia. Nooh. Jonkun mielestä varmaan pitäisi ostaa valjaat ja istahtaa hiekkalaatikon reunaan valjaista pidellen silmä kovana seurattava lasten joka liike.

Maalaisjärkeä nyt hyvät vanhemmat! Hyvähän se on, että vahditaan, mutta liiasta paapomisesta lapset eivät opi oma-aloiteiseen varovaisuuteen. Älkääkä ajatelko liian musta-valkoisesti. On myös harmaa-alueet olemassa!
peesin peesi!!
 
Meillä 8v ja 4v leikkivät yhdessä ulkona, en ole koskaan pyytänyt isompaa vahtimaan pienempää. Ja tiiviisti seuraan heidän touhujaan ja tarvittaessa puutun asiaan. Luvan kanssa käyvät joskus lähialueella (koti näkyy koko ajan) etsimässä tyhjiä pulloja nuorisoporukoiden viikonlopun viettojen jäljiltä ja naama loistaen tuovat löytämänsä pullot ja ne sitten viedään yhdessä kauppaan.
Kun isompi menee kavereidensa kanssa, olen itse pienemmän kanssa ulkona, yksin jos olisi, ei 5 minuuttia kauempaa viihtyisikään..
 
Meillä on iso oma piha eikä ole kuin yksi naapuri,autoja ei aja kuin joko meille taikka naapuriin.
Ja tontti on hehtaarin verran eli ei se naapurikaan ihan liki!

No,pienet 2 ja 4 veet ovat hiekkalaatikolla hetkiä keskenään,ei mitään toisen vahtimista,mun vastuulla ovat.
Isommat katsovat hetkiä pienempien perään mut pääsääntöisesti jompikumpi aikuisista on ulkona lasten kanssa.Ruuanlaitossa mulla ikkuna auki ja näen hiekkikselle.

Joskus on 10 vuotiaat ja 15 vee käyneet lenkillä pienten kanssa ym mut se on heidän omasta halusta,en pakota.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ei kai sitä vahtimiseksi lasketa...
Päästän kyllä 5-vuotiaan ja 2,5-vuotiaan keskenään pihalle, mutta en mä pyydä kumpaakaan vahtimaan toista. Ne menevät vaan yhdessä leikkimään. :saint:
näin meilläkin, ja joskus siellä on seassa vielä naapurin lapsiakin, sekä isosisko 10v :) aidattu oma piha on meillä
 
Horuksen silmä harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
5v unohtaa kevyesti että sillä on pienempi sisarus vaikka sille muistuttaisi siitä ennen kuin jätät lapset heitteille keskenään pihalle.
Vai heitteillejätöksi se sitten tulkitaan jos äiti käy pikaisesti sisällä :snotty:
Jos jätät pienet lapset ilman valvontaa ja toinen vaikkapa menee auton alle ja kuolee niin fakta on että sinua epäillään ja syytetään heitteillejätöstä ihan poliisin ja syyttäjän toimesta :snotty:

Eli kun mä käyn sisällä vessassa lasten leikkiessä toisessa huoneessa (eli ilman valvontaa) ja lapsille sattuu jokin vahinko sillä aikaa, niin mua sitten syytetään heitteillejätöstä?!
Kyllä oikeasti se maalaisjärjen käyttö on näissäkin asioissa enemmän kun sallittua!
Mutta toki noilla kommenteilla voi aina aiheuttaa lisää riittämättömyydentunteita kotiäideille. Meidän kun on oltava 24/7 silmäkontaktissa pienokaisiimme.
 
Hessuhopo
No meillä sitä lapsevahdin virkaa teki koira ku lapset ulkoili. Eivät olleet lapset kovinkaan vanhoja ku hiekkalaatikolla olivat leikkimässä ja koiruus istui/makoili siinä lähistöllä ja kun lapset lähti "vaeltamaan" niin koiravanhus nousi ja lähti perään vähän sen näkösenä " et kai tästä pitää nousta". Melkeinpä ties et missä lapset siellä koira ja päinvastoin. Itse kuikin aina ikkunasta mikä meininki samalla ku ruokaa tein. Sit vähän vanhenpana 6v vahti 5v:tä ja päinvastoin. =)
 
Meillä 3½ v ja 5½ v ulkoilevat aika ajoin keskenään. Kumpikaan ei kyllä vahdi toista, ja tuolloin on lupa olla vaan kotipihassa.

5½ v on nyt ulkona vastikään 6 v täyttäneen kamunsa kanssa. En tiiä, ovatko kotipihassa, kaverin pihassa, päiväkodin pihassa vai kaverin luona. Ihan sama :D. Soitan tytön kännyyn jos tulee asiaa.
*muoks* On kaverin luona, soitti juuri...soittaa 10 minsan välein :D
 
Nanne
Meillä se 3½vuotias on ilman vahtiakin omalla pihalla... Ikkunoista katselen mitä puuhaa... Omakotitalossa siis asumaan "maaseudun taajamassa"... Ja jätämpä 1½v vauvakeinuun istumaan ja 3½vuotiaan häntä keinuttelemaankin kun piipahdan sisällä, vaippa kauppakassin viemässä...
 

Yhteistyössä