Tiedätkö monta monilapsista perhettä, joissa isommat lapset vahtii pienempiä pihalla?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kattelin vaan yks päivä kun n. 7v poika katsoo 2v siskonsa perään pihalla. Likka meinasi jäädä auton alle ellen olisi huutanut väistymään. Samoin yhdessä perheessä 9v huolehtii pihalla ja kotonakin 4v veljestään ja vähän väliä muksu on karussa jossain. Lisäksi 9v saa aina huudot kun veli karannut..
 
kohtuutonta
meillä 3 alle 8-vuotiasta. ei jumatsuka tulis mieleenkään laittaa isompia pienemmille vahdiksi. ymmärrän joku 5 minuuttia jos käy pissittämässä pienimmän sisällä. Mutta jos niitä lapsia hankkii niin kai ne pitäs olla valmis hoitamaan kanssa.
 
vieras
Täällä on tosi paljon mamu-perheitä joissa hyvä jos itse lapsi osaa kävellä niin ne vahtii vielä pienempiä. Koko porukka juoksee päivät pitkät pitkin kaupunkia ja välillä ne mm. ui suihkulähteessä jne. kesällä oli uimalassa vapaahinta-päivät et ei maksanu mitää sisälle ja siellä oli n. 13v tyttö ison lauman pikkusisaruksia kanssa 1v-13v suunnilleen oli tuo porukka 6 lasta ja ymmärretävästi pienimmät ei osannu edes uida :( hurjalta näytti. Äiti kävi vaan sitte illalla hakemassa ne pois sieltä :(
Mut siis tuo on aivan yleistä tällä kansan osalla.
 
miina
tiedän.
8v isosisko vahtii 3,5 ja 1v10kk ikäisiä. Tai voiko sitä vahtimiseksi kutsua... se keskimmäinen on sen verran vilkas tapaus kun ajelee pyörällään ILMAN apupyöriä rivitaloalueen autoteitä pitkin kaiken aikaa.
Voiko tällaisesta tehdä jotain lastensuojeluilmoitusta?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja se kolmen mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
Meillä 5v. vahtii 3v.:ta
Et voi olla tosissas!!
Kyllä olen. Onhan mulla ikkuna mistä vilkaisen välillä.
sori vaan mutta olen minäkin ihan ihmeissäni. huh huh. luja on luottamus että vilkaisemalla pystyy pelastamaan tilanteita...
Kyllä se riippuu vähän lapsista, kaikkien lapset ei ole ihan niin adhd kuin toisten kauhukakarat. On myös rauhallisia ja tottelevaisia lapsia.
 
En tiedä kuin yhden. Heillä on omakotitalo, jossa aidattu piha, joten ei siinä muutenkaan tarvii silmä kovana lapsia kytätä. 15v. on vanhin ja nuorin 2v. Kattelevat toistensa perään millon mitenkin. Usein 4v. on 13v. ja 11v./9v. kanssa kaupassa käymässä kolmistaan.
 
3 lasta
Alkuperäinen kirjoittaja se kolmen mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
Meillä 5v. vahtii 3v.:ta
Et voi olla tosissas!!
Kyllä olen. Onhan mulla ikkuna mistä vilkaisen välillä.
sori vaan mutta olen minäkin ihan ihmeissäni. huh huh. luja on luottamus että vilkaisemalla pystyy pelastamaan tilanteita...
Nykyään paapotaan ihan liikaa... Ei saa tehdä sitä ja ei saa tehdä tätä. Elämästä ei selviä kolhuitta. Meillä on aidoin rajattu rivaripiha ja kyllä uskallan antaa leikkiä siinä keskenään. Nyt ja vastaisuudessakin. Ja taloyhtiön pihallekin näen ikkunasta. Ja kyllä, luotan lapsiini etteivät karkaa.
 
Juu... 16v 14v, 12v, 11v, 9v, 7v ja 6v vahtivat toisinaan ristiin rastiin 4-vuotiasta ja välillä hetkellisesti 2-vuotiasta ja 1-vuotiasta.
9v ja sitä vanhemmat lapset myös saattavat viedä 2- ja 1-vuotiaita vaunulenkille.

Ja tää perhe on meidän oma perhe.
 
kolmen mutsi
5v olipa miten vastuuntuntoinen tahansa ei voi olla vastuussa 3-vuotiaasta. ja 3-v oli miten paikallaanpysyvä ja killti tahansa ei ole niin iso että ymmärtäisi vaaranpaikkoja. miksi ihmeessä sulla ei ole aikaa vahtia lapsia? ei ne ole pieniä kuin tovin. eihän siinä ole kuin jokunen vuosi kun uskaltaa jo antaa itse liikkua.

oletko ikinä miettinyt sitä traumaa mikä lapselle jää jos pikkusiskoa/veljeä vahtii ja jotain sattuu ja oikeasti pahasti. jotenkin herää muistikuva tosta viimeviikolla parvekkeelta tippuneesta pienestä, jota se 5-6v sisarus vahti. eivät siis saaneet mennä parvekkeelle..

 
Oliskohan maailma tai joku sellanen mennyt sellaseen suuntaan, että hössätään niin paljon, että isommatkaan lapset ei osaa katsoa pienempien perään.... Ku ei niitten anneta sitä tehä, ja sen takia ei luoteta.

Ne lapsetki osaa tarvittaessa katsoa toistensa perään, jos se on itsestäänselvyys. Eli silleen tavallaan "opetettu" juttu. Enkä tarkota, että lapsia aletaan pienestä pitäen opettaa tommoseen, äh, en mä jaksa selittää, mitä tarkotan :D

Mutta kamalaa hössäystä tuntuu olevan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen mutsi:
5v olipa miten vastuuntuntoinen tahansa ei voi olla vastuussa 3-vuotiaasta. ja 3-v oli miten paikallaanpysyvä ja killti tahansa ei ole niin iso että ymmärtäisi vaaranpaikkoja. miksi ihmeessä sulla ei ole aikaa vahtia lapsia? ei ne ole pieniä kuin tovin. eihän siinä ole kuin jokunen vuosi kun uskaltaa jo antaa itse liikkua.

oletko ikinä miettinyt sitä traumaa mikä lapselle jää jos pikkusiskoa/veljeä vahtii ja jotain sattuu ja oikeasti pahasti. jotenkin herää muistikuva tosta viimeviikolla parvekkeelta tippuneesta pienestä, jota se 5-6v sisarus vahti. eivät siis saaneet mennä parvekkeelle..
Peesi ja lisäys että 5 vuotiaskaan ei ymmärrä niitä vaaranpaikkoja :/ vaikka olisi miten kiltti ja vastuuntuntoinen tahansa.
 

Yhteistyössä