Tiedätkö äitiä, joka olisi aiheuttanut raskausajan toimillaan lapselleen sairauden?

  • Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
hei
Eräs tuttu kertoi että eräs äiti oli alkuraskaudessa työskennellyt liuottimien kanssa ilman hengitysmaskia ja lapsesta oli tullut kuuro. Lääkäri siis epäili tätä syyksi kun muuta ei löytynyt. Nainen ei siis tajunnut että pitää olla maski ja ehti muutaman viikon työskennellä näin ennen kuin joku sanoi asiasta.:(
 
Suzyanne
Jep. Oma tätini joka on täysin rappiolla oleva alkoholisti ja juonut raskauden aikanakin kuin pesusieni, on synnyttänyt vaikeasti vammaisen lapsen, joka joutuu elämään koko ikänsä laitoksessa. :'(
 
akka
Tiedän,entinen työkaveri joi koko raskausajan,lapsella loppuelämän lääkitys.
Yksi nuori huumeäiti,kaikki kolme lasta kehitysvammaisia johtuen huumeiden käytöstä.
Faslapsia tiedän useammankin.Samoin faelapsia.
 
En voi kyllä muuta sanoa kuin että: TODELLA ITSEKKÄITÄ JA ITSEKESKEISIÄ ÄITEJÄ OVAT JOS LAPSI SAA ELINIKÄISEN SAIRAUDEN TAI VIAN :( Niin surullista! En ymmärrä, miksi omaa lastaan ei pysty arvostamaan että antaisi kehittyä 9kk rauhassa, ilman tupakkaa/alkoholia..jne? :(

 
parsan imijäkö???!!!
luultavasti satun tietämään...kaikkien raskausaikana poltin,nyt odotan oppimishäiriöitä,jne.jotain vammaa on pakko tulla!! vanhimmasta ei ole vielä ilmennyt mitään (9v),mutta toisessa on pakko löytyä jo vika....:D :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja parsan imijäkö???!!!:
luultavasti satun tietämään...kaikkien raskausaikana poltin,nyt odotan oppimishäiriöitä,jne.jotain vammaa on pakko tulla!! vanhimmasta ei ole vielä ilmennyt mitään (9v),mutta toisessa on pakko löytyä jo vika....:D :D
Miksi et halunnut lopettaa tupakointia?
 
maisa
Valitettavasti. Alkoholistiäidin tunnen, lapsella fas. Kahdella tuttavan lapsella todella pahat allergiat vauvasta asti, näiden kahden lapsen äidit ovat eläneet raskausajan väkivaltaisessa suhteessa ja ilmeisesti siis kovan stressin alaisena koko ajan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja parsan imijäkö???!!!:
luultavasti satun tietämään...kaikkien raskausaikana poltin,nyt odotan oppimishäiriöitä,jne.jotain vammaa on pakko tulla!! vanhimmasta ei ole vielä ilmennyt mitään (9v),mutta toisessa on pakko löytyä jo vika....:D :D
Ja siis tämä naurattaa sinua noin kovasti koska....?
 
vieras
Tiedän erään alkoholisti äidin, jolla vaikeasti kehitysvammainen lapsi. Ei liiku itse, ei osaa puhua, syödä tms. elää hoitolaitoksessa. Tai siis en tietenkään voi varma olla mistä tällainen johtuu mutta ainakin äiti juopotteli koko raskauden ajan.
 
pia
tupakoinnista sen verran, yritin lopettaa samantien kun tuli varmuus että odotan pienokaista, mutta kuinkas kävikään..

luulin sen olevan paljon helpompaa "olenhan vahva ja päättäväinen ihminen" se ei ollutkaan niin helppoa.. hirveä stressi ja univaikeudet astuivat kuvioihin..

kerroin tästä neuvolassa ja siellä oltiin sitä mieltä, että mieluummin muutama tupakka kuin stressi ja unettomuus.. onnistuin kyllä vähentämään tupakointiani todella paljon, harmittaa etten pystynyt lopettavaan vaikka olin puhunut siitä niin paljon että "kyllä minä pystyn.."

mutta... kävin tupakalla muutaman kerran päivässä ja sain nukkua yöni, rauhassa, ilman vieroitusoireita. näin molempien tyttäreideni (02/11 & 09/10) kohdalla, enkä ole kyllä kummassakaan huomannut mitään oireita tms joka voisi johtua siitä että olen tupakoinut odotusaikana
 
Tiedän..

..sattuu olemaan oma äitini. :(

Sisaruksiani odottaessa hän oli kunnolla mutta kun minä viimeisenä olin mahassa, maistu tupakka ja alkoholi vähän turhankin hyvin..

Synnyin pikkukeskosena, elinikäiset sairaudet löytyy myös.
 
minä

Meinasin sanoa, että en tiedä... mutta joo tunnenhan mä oikein läheisesti yhden joka on sellaisen "äidin" tuote. Sillä on vaikka mitä tauteja. Selkäkin on sökönä mahdollisesti synnynnäisen vian vuoksi (tai myöhemmän pahoinpitelyn.) On neurologista ongelmaa ja kaikkea.

Katsahdin peiliin siis...
 
Järkyttynyt
Hui kamala mitä kertomuksia. :( Itse en pysty ymmärtämään miten ei muka voi olla irti tupakasta, alkoholista, kun odottaa lasta! Eikö oma vauva siellä masussa ole sen verran tärkeä, että on juomatta ja polttamatta? Puhumattakaan huumeista! Eihän se tupakanpolton lopettaminen varmasti helppoa ole, jos on polttanut kauan, mutta luulisi että kun on kyse oman lapsen terveydestä niin sitä lopettaa vaikka olisi kuinka h*lvetin vaikeaa! Pidän sellaisia äitejä todella itsekkäinä, jotka tietentahtoen vahingoittavat omaa vauvaansa. Alkoholisteja odottajia halveksin syvästi puhumattakaan heistä, jotka käyttävät odotusaikana huumeita. Tupakoivat menevät samaan kastiin. Itse en polta ja alkoholia käytän kohtuudella. Raskausaikana pidin täysin nollalinjan, vaikka saisihan silloinkin ottaa oluen/siiderin silloin tällöin. Itse koen asian niin, että kun on saanut aikaan jotain niin ihmeellistä, on saanut alulle oman pienen lapsen niin kyllä silloin voi ja pitää luopua kaikesta mikä vaan voi pientä vahingoittaa! Voi, kun odottajat, jotka polttavat/juovat, ajattelisivat sitä tulevaa lastaan enemmän kuin itseään. Itsekkyyttä pahimmillaan.

Itse tiedän muutaman äidin, jotka ovat polttaneet raskausaikana, mutta sitä en tiedä onko heidän lapsilleen tullut mitään seurauksia siitä.
 
Raitis aina
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tiedän, tupakoi paljon koko raskausajan ja lapsella oppimishäiriöitä sekä pienikokoinen ja astmaatikko.sattumaa? tuskin.
Pienikokoisuus voi johtua tupakoinnista, mutta itse sain lievästi kehitysvammaisen lapsen, vaikka tein oikein, en juo, enkä polta ja katsoin, mitä suuhuni pistän.
 
vierestä seuraaja
sen verran haluan puuttua keskusteluun. minun ERITTÄIN läheinen ihminen on toiminu kaikessa varovaisesti.ollu oikeen mallikas raskauden aikana. ei mitään paheita.ei edes ruoka! synnytti "terveen" lapsen. edes 4D ei näkynyt mitään poikkeavaa. 3kk iässä todettiin että lapsella on VAIKEA vamma. Häneltä puuttui täysin sappitiehyet,jonka seurauksena lapsi on sairastunut maksakirroosiin,riisitautiin, onsteoporoosiin ym.. hänen elämänsä ei tule koskaan olemaan normaali.se ylipäänsä on ihme että hän elää.
niin mikä sitten tähän on selityksenä?? kysynpä vaan.
tällä haen takaa sitä että kaikkien tupakoivien äitien lapset ei välttämättä ole sairaita ja aivan varmasti k.o. äiti syyttää koko loppu ikänsä itseään jos lapselleen jonkin sairauden aiheuttaa omien riippuvuuksien takia.
Ihan voi normaali terve paheeton ihminen saada vakavasti sairaan lapsen .ei pidä ketään äitiä tuomita tietämättä taustoja ym.
ja ilman muuta! olen siinä asiassa samaa mieltä että narkkareitten/alkoholistien ei pitäis lapsia tehdä jos ei pysty ilman aineita olemaan. mutta heillekin pitää antaa mahdollisuus siihen että ne VOISI raitistua ja olla rakastavia vanhempia.
 
ei kivaa
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tiedän, tupakoi paljon koko raskausajan ja lapsella pienikokoinen ja astmaatikko.sattumaa? tuskin.
minä myös. lyhyet raajat. jalat tosi rumat tumpit, pienet jalat ja tosi lyhyet sormet, krooninen yskä.. äiti tupakoi odotusajan
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei kivaa:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tiedän, tupakoi paljon koko raskausajan ja lapsella pienikokoinen ja astmaatikko.sattumaa? tuskin.
minä myös. lyhyet raajat. jalat tosi rumat tumpit, pienet jalat ja tosi lyhyet sormet, krooninen yskä.. äiti tupakoi odotusajan
ja mun yskä siis sellanen tupakkayskältä kuulostava. monesti kuullu et mun pitäs lopettaa tupakointi. paha vaan etten oo koskaan alottanutkaan
 
--
No ei kai sitä varmasti voi sanoa mistä mikäkin johtuu, mutta yksi tuttavani poltti pahimmillaan yli kaksi askia tupakkaa raskausaikana, jokaisesta lapsesta, otti myös silloin tällöin tuopillisen olutta . Kaikilla lapsilla on ollut ongelmia, niitä on kolme. Vanhin on ollut lastenpsykiatrisella osastolla useaan kertaan tutkimuksissa, kun ei saada selville mikä hänellä on. Keskimmäinen ei kasva, ei omalla "käyrälläänkään" . Sama nuorimmalla, ei kasva. Nuorimmalla on sen lisäksi jonkinlainen kehitysviivästymä. Hän on 8 v mutta on kehityksellisesti 6-vuotiaan tasolla. Sitä en tiedä johtuuko noi yksinomaan tupakasta,
toi on lastensuojeluperhe muutenkin. Mutta tuskin se on auttanut asioita. Toi nuorin on huostaanotettu.
 
vieras
Toi tupakoiminen ei todellakaan oo noin tein jutuissainne! Tiedän tyypin joka ei oo ikinä polttanut tai juonut ja silti sen lapsilla on nämä seuraukset mitkä tupakoinnin syytä on?! HUOH
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja --:
No ei kai sitä varmasti voi sanoa mistä mikäkin johtuu, mutta yksi tuttavani poltti pahimmillaan yli kaksi askia tupakkaa raskausaikana, jokaisesta lapsesta, otti myös silloin tällöin tuopillisen olutta . Kaikilla lapsilla on ollut ongelmia, niitä on kolme. Vanhin on ollut lastenpsykiatrisella osastolla useaan kertaan tutkimuksissa, kun ei saada selville mikä hänellä on. Keskimmäinen ei kasva, ei omalla "käyrälläänkään" . Sama nuorimmalla, ei kasva. Nuorimmalla on sen lisäksi jonkinlainen kehitysviivästymä. Hän on 8 v mutta on kehityksellisesti 6-vuotiaan tasolla. Sitä en tiedä johtuuko noi yksinomaan tupakasta,
toi on lastensuojeluperhe muutenkin. Mutta tuskin se on auttanut asioita. Toi nuorin on huostaanotettu.
Raskauden aikana vai päivässä?
ET taida olla itsekkään ihan selvispäin nyt tuota kirjoittamassa!
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
No ei kai sitä varmasti voi sanoa mistä mikäkin johtuu, mutta yksi tuttavani poltti pahimmillaan yli kaksi askia tupakkaa raskausaikana, jokaisesta lapsesta, otti myös silloin tällöin tuopillisen olutta . Kaikilla lapsilla on ollut ongelmia, niitä on kolme. Vanhin on ollut lastenpsykiatrisella osastolla useaan kertaan tutkimuksissa, kun ei saada selville mikä hänellä on. Keskimmäinen ei kasva, ei omalla "käyrälläänkään" . Sama nuorimmalla, ei kasva. Nuorimmalla on sen lisäksi jonkinlainen kehitysviivästymä. Hän on 8 v mutta on kehityksellisesti 6-vuotiaan tasolla. Sitä en tiedä johtuuko noi yksinomaan tupakasta,
toi on lastensuojeluperhe muutenkin. Mutta tuskin se on auttanut asioita. Toi nuorin on huostaanotettu.
Raskauden aikana vai päivässä?
ET taida olla itsekkään ihan selvispäin nyt tuota kirjoittamassa!
Päivässä. Usko tai älä. Poltti vielä imetysaikanakin, vaikka yritin ehdottaa sille että jättäisi imetyksen väliin ja antaisi mieluummin korviketta.
Mikä tässä on niin vaikeaa uskoa?
 

Yhteistyössä