Tie miehen sydämeen? Mitä ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä toimii mun tekemä lasagne. On kuulemma parasta maailmassa :D Siinä on sitten tosi paljon valkosipulia, että kai ne katkut huumaa miehen ja se erehtyy luulemaan sitä joksikin Michelin-ravintolan luomukseksi.

Toinen meillä toimiva juttu on kunnon pihvi lohkoperunoilla ja punaviinikastikkeella. Pihvin kohdalla voi tosin epäonnistua, joten se ei ehkä sitten ap:lle ole hyvä ajatus, jos ei ole kokemusta siitä.

Pihvin osaa paistaa aloittelijakin kunhan ei paista liikaa ja kärvennä kastikepohjaa. Ite tykkään kun pihvi on sisältä raaka. Parhaan saa tietysti ihan lihakauppiaalta mutta kaupassa on niitä pakattuja pihvejä joissa on pippuritkin mukana ja niissä on ohje. Olikohan se joku Snellman, vihreä etiketti kuitenkin. Olen niitä paistanut isolle porukalle.

Mun mies tykkää lihamurekkeesta ja viherpippurisoosista joissa ei voi epäonnistua... Sipulikeittopussissa on hyvä ja helppo ohje, viherpippurisoosin ostat pussikastikkeen ja lisäät kerman niin hyvää on :) Lisänä perunaa tms.. Mun mies ainakin kehräis ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Vaemo:
Alkuperäinen kirjoittaja emma-elinda:
Lasagne vois olla hyvä. Jos tekisin jonkun makkararuuan "alkupalaksi"? Mitä voi makkarasta tehdä...?

makkarasalaatti on :p

Mun ehdotus alkupalaksi on salaatti johon tulee:

tomaattiviipaleita, sipulirenkaita, ilmakuivattua kinkkua ja hunajamelonia.

Nam! Kiitos. Tuo kuulostaa tosi hyvälle, teen noin.

Auttakaa vielä, miten tehdään itse lohkoperunoita?

Tuo on ihana Välimeren-tyylinen alkupala. :p Ei kannata sekoittaa aineksia, vaan asetella ne laakealle astialle vierekkäin tai limittäin.

Lohkot raa-at perunat, heität ne kulhoon. Sitten kulhoon mausteet, esim. öljy, suola, pippuri, valkosipuli ( se on aika perusvarma mausteyhdistelmä), sekoitat öljy-mauste-seoksen perunalohkoihin, kaadat ne pannulle ja sitten uuniin. Oiskohan noin 200 astetta ja 20 min. Tarkkaile perunoita kunnes ne ovat valmiita ja etteivät ne pääse palamaan.

Kiitos. Selvennä vielä mua pölöä, että mihin pannulle mä ne kaadan ennen kuin laitan uuniin? Eli en laita leivinpaperille vaan uunivuokaan...?

Ootte ihania. Nolottaa tällaisia kysellä. Mun vahvuudet ei ole keittiössä, mutta miehen vuoksi koitan sielläkin pärjätä.

Eli teen täällä ehdotetun salaattilautasen alkuun jossa ilmakuivattua kinkkua.

Pääruuaksi sisäfilepihvin ja lohkoperunat ja sellaisen pussivalmiin viherpippurikastikkeen. Juomaksi miehen lempiolutta. Jälkkäriksi saa tyytyä minuun.

KIITOS!

Vanhanajan lihamureke eli färssi:
tämä ohje on Sikke Sumarin kirjastaja hän kertoo tämän olevan hänen äitinsä resepti. Tästä takinasta ei tule kuivaa ja tylsää perusmureketta, vaan mehevän maukasta varmaankin sellerin ansiosta. Maistuu myös kylmänä näkkileivän päällä.
Taikina:
800 g jauhelihaa
1,5 dl korppujauhoja
1,5 dl kermaa (ruokakermakin käy)
2 dl lihalientä huoneen lämpöisenä
2 munaa
suolaa , mustapippuria
tilkka oliiviöljyä
2 sipulia pilkottuna
2 sellerinvartta tai enemmän maun mukaan pieneksi pilkottuna (selleri on tässä se 'juttu')
suolaa ja pippuria vielä tarpeen mukaan
Murekkeen päälle:
tomaattipyrettä
2 tl vahvaa sinappia (dijon)
5 sivua pekonia (kuvassa on käytetty savukylkeä)
Uunivuokaan murekkeen ympärille:
porkkanoita kuorittuina ja pilkottuina
muutama peruna isohkoina lohkoina
2 dl lihalientä
(kermaa )

1. anna korppujauhojen turvota kerman ja lihaliemen seoksessa , lisää sitten munat sekä suolaa ja pippuria myllystä.
2. Kuullota sipulit ja pieneksi pilkotut sellerinvarret tilkassa öljyä miedolla lämmöllä, etteivät sipulit kärvenny, jolloin niistä tulee kitkeriä.
3. Sekoita korppujauhoseos , sipulit , selleri ja jauheliha kulhossa. Anna taikinan maustua n. 30 min.
4. muotole taikinasta uunivuokaan sopivankokoinen murekepitko ja sivele se sinapin ja pyreen sekoituksella . Asettele pekonivipalet vinottain murekkeen päälle.
5. Aseta porkkanat ja perunalohkot murekkeen viereen vuokaan
6. paista mureketta 200 asteessa n. 45min. Lisää lihalientä välillä jos paistos tuntuu kuivuvan.
7. Avaa uunin luukku ja lorauta vielä hieman kermaa , jos siltä tuntuu.

Tarjolle olutta ja keitetytyt perunat tai muussi.

Eli teen täällä ehdotetun salaattilautasen alkuun jossa ilmakuivattua kinkkua.

Pääruuaksi sisäfilepihvin ja lohkoperunat ja sellaisen pussivalmiin viherpippurikastikkeen. Juomaksi miehen lempiolutta. Jälkkäriksi saa tyytyä minuun.

KIITOS!

noi pussisoosit ei oo kovin hyviä. kato jos löytyy joku muu valmissoosi. ite tykkään varsinkin noista creme bonjourin sooseistä. ei tosin löydy viherpippurina mutta esim. sipulisekoitus on nam!!! :p

Alkuperäinen kirjoittaja tämä vie tajun kun on niin hyvää.:
Vanhanajan lihamureke eli färssi:
tämä ohje on Sikke Sumarin kirjastaja hän kertoo tämän olevan hänen äitinsä resepti. Tästä takinasta ei tule kuivaa ja tylsää perusmureketta, vaan mehevän maukasta varmaankin sellerin ansiosta. Maistuu myös kylmänä näkkileivän päällä.
Taikina:
800 g jauhelihaa
1,5 dl korppujauhoja
1,5 dl kermaa (ruokakermakin käy)
2 dl lihalientä huoneen lämpöisenä
2 munaa
suolaa , mustapippuria
tilkka oliiviöljyä
2 sipulia pilkottuna
2 sellerinvartta tai enemmän maun mukaan pieneksi pilkottuna (selleri on tässä se 'juttu')
suolaa ja pippuria vielä tarpeen mukaan
Murekkeen päälle:
tomaattipyrettä
2 tl vahvaa sinappia (dijon)
5 sivua pekonia (kuvassa on käytetty savukylkeä)
Uunivuokaan murekkeen ympärille:
porkkanoita kuorittuina ja pilkottuina
muutama peruna isohkoina lohkoina
2 dl lihalientä
(kermaa )

1. anna korppujauhojen turvota kerman ja lihaliemen seoksessa , lisää sitten munat sekä suolaa ja pippuria myllystä.
2. Kuullota sipulit ja pieneksi pilkotut sellerinvarret tilkassa öljyä miedolla lämmöllä, etteivät sipulit kärvenny, jolloin niistä tulee kitkeriä.
3. Sekoita korppujauhoseos , sipulit , selleri ja jauheliha kulhossa. Anna taikinan maustua n. 30 min.
4. muotole taikinasta uunivuokaan sopivankokoinen murekepitko ja sivele se sinapin ja pyreen sekoituksella . Asettele pekonivipalet vinottain murekkeen päälle.
5. Aseta porkkanat ja perunalohkot murekkeen viereen vuokaan
6. paista mureketta 200 asteessa n. 45min. Lisää lihalientä välillä jos paistos tuntuu kuivuvan.
7. Avaa uunin luukku ja lorauta vielä hieman kermaa , jos siltä tuntuu.

Tarjolle olutta ja keitetytyt perunat tai muussi.

Täältä saakin hyviä uusia ohjeita. Hyvältä kuulostaa paitsi tuo selleri, en voi sietää sen hajua, ihan oikeasti! Voiko sellerin korvata jollain? Lapset varmaan tykkäisi tästä.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Oon kuullut sanottavan, että nainen joka luulee tien miehen sydämeen käyvän vatsan kautta, liikkuu hiukan liian ylhäällä. ;)

Hyvin sanottu. Pitääkin jättää mies sopivasti nälkäiseksi hyvällä ruualla. =)

Yhteistyössä