*TheTammikuu2008*

Olipa pakko tulla taas hihkumaan omaa kommenttia.. Mulla oli tässä nimenomaisessa viimeisessä synnytyksessä mieskätilö ja voin kyllä kertoa että vaikka munstakin ensin tuntu että apua... niin oli kyllä täysin ammattitaitonen ja HYVÄ tyyppi... ja meitä miehen kanssa nauratti ihan hirmusesti kun tää kätilö korosti kaikkea sanomalla... "HERKÄSTI"... se jotenki jäi niin hyvin mieleen ku joka kerran kun hän kävi siinä, niin muisti sanoa, "soitat sitten HERKÄSTI jos tulee semmonen olo..." "Kerrot sitten HERKÄSTI millasia tuntemuksia on.." "Soitat HERKÄSTI kelloa jos sattuu liikaa tai tarviit ihan mitä vaan..." .
Arvatkaa kun sitä koko päivän kuunteli sitä herkästi sanaa ja kun viimeisenä sitten osastolla oltiin lähdössä kotiin niin tuli siis osaston hoitaja sanomaan että antakaa sitten HERKÄSTI sitä lisämaitoa :D :D
Siinä vaiheessa ei kyllä enää pokka pitäny... :D :D

Positiivinen kokemus siis mieskätilöstä mulla ja ihan yhtä hienosti kannusti kuin naisetkin.
Semmonen herttanen kaljupää tää oli Tyksissä... en nyt muista oliko hänen nimi Kari-Matti vai onko mun päässä menny nimet aivan sekasin...
Että ei kannata ainakaan pelästyä heti mieskätilöä kun vastaan tulee =) =) =)

Joko joko joko te vauvaudutte... :D :D Mua jännittää edelleen teidän puolesta... :D

Saapis ja Jesse täällä nukuskelee juuri 2vko 3pvä :)

Mä tuossa hinkkasin lattioita jos ees vähä mullekki tulis niitä supisteluja, ku niitä ei oo oikeestaa viel ollenkaa kuulunu.. :ashamed: Pelottaa et menee kauheesti yli..
Perjantaina tosiaa sit äitipolille meno, siel sit katotaa tarkka vauvan kokoarvio, ku tosiaa lääkärin mielestä vaikutti niin isolta (mut ei kuulemma jättiläiseltä) ;) Et pe jälkeen oon varmaa aika paljo viisaampi et onko tiedossa käynnistys tai jopa sektio. Saa nähä.. Ei vaan millää jaksais enää oottaa.. Ja huh, ku täällä moni jolla menny yli.. Ne päivät ne varmasti on tuskaa..
Onkos muita joilla laskettuaika joskus 18. päivän tienoilla ja on Seinäjoelle tulos synnyttää?? Olis kyl aika hassua siel nähä.. B)

Ansku ja Osku 38+4

[/b]JA ONNEA PALJON VAUVAUTUNEILLE!! :heart:

Piti munkin vielä tulla tänne hääräämään ennen iltalenkkiä...

Jokohan se Nuuskis on päässyt tositoimiin? Taisvat passittaa sen suoraan neuvolasta synnyttämään. Ihan hyvä, niin päästään me muutkin sitten.

Mieskätilöistä sen verran että musta vois olla ihan kiva jos kätilönä toimisi mies, mutta toi oma ukkeli varmaan kirkuisi kauhusta:"mun akan jalkoväliin et mene tonkimaan" :LOL:

Mähän just tajusin että mä olen varmaan jotenkin laskenut noi mun viikot sun muut väärin, jos kerran Tammiäidilläkin on huomenna tasan 39 viikkoa kasassa niin sit on mullakin, sama laskettu aikahan meillä taitaa olla?

Omaan napaan ei ihmeitä. Välillä juilii niin julmetusti, mutta ei muuta. Nyt tosiaan vois ryysätä iltalenkille kokeilemaan jos sieltä löytyis jotain supistuksen kaltaista? Ai niin, onhan mulla kokoajan sellainen olo kun toi alakerta pullistuis pihalle, tiedä sit mitä sekin tarkoittaa, ja tarkoittaako yhtään mitään.

Hau hau vaan kaikille, nyt mennään leikkimään lumisotaa hauvan kanssa.

HELLOU VAAN KAIKILLE!

Mun piti oikein soitta ja kysyä mun siskolta tuosta mieskätilö-asiasta.Kun mulla oli hämärä kuva et joskus se olis puhunu et sen toisessa synnytyksessä olis ollu loppuvaiheessa mies kätilö. Ja olihan sillä ollut. Sanoi et oli kaikista tyytyväisin siihen. Hänellä kun myös kerkesi olla kolme kätilönvaihtoa kun oli niin pitkä tuo synnytys. Kotkassa oli synnyttämässä ja vuosi tais olla 2004.

Mulla ollu tänään inha olo, sellaista pientä supistelua. Ei kunnollisia mut just sellaisia et on hankala olla. Nukuin sitte kahden tunnin päikkäritkin enkä jaksanu ihmeemmin siivota. Lumityötkin jätin tekemättä. Taitaa nyt kostautua se sunnuntain ja eilisen "työrupeama". Ei olis pitäny mitään mainita et on hyvä olla. Ja osa syy saattaapi olla tuo eilinen peittojen heiluttelukin kun oli jo hiukan väliä...

Kyllä se toivottavasti nyt on niin et Nuuskiskin on päässy tositoimiin. Ainakin toivotaan... Niin ja toivottavasti kaikki on hyvin.

Eikä taida kauaan mennä Pikkuinenko sullakaan jos et vielä ole mennyt.

Onnittelu Soikku :flower:

Onnea odotukseen Aurinkoenergiaa :hug:

Mieskätilöstä: niin kyllä mun puolesta saa tulla mieskin, mä noissa lääkäreissä oon tähänkin asti luottanut miehiin enemmän, on sattunut niin mukavia kohdalle. Myös gynet on ollut pääasiassa miehiä.

Juu ei löytynyt ideaparkista suppareita juurkaan, jotain pientä. Vaatekauppoja juostiin läpi ja välillä kahviteltiin, ostin yhden neuleen (löysä mahan kohdalta) =) , korviksia ja viilentävää jalkageeliä, ai että kohta meen tohon sohvalle ja jos toi mies vaikka hierois jalkoja ja laittais sitä geeliä :D Lopuks kierrettiin viä pari huonekalukauppaa ja koeistuttiin sohvia, melkein jäin yhdelle sohvalle, kun oli niin perhanan matala ja pehmeä että sinnehän mä upposin :LOL: jeps, huumorilla näistä selviää. Jalat nyt kumminkin on tulessa ja selkää särkee ja pari supistusta tullut..

Huomenna täytynee kokeilla siivousta =)

Tää kaveri tulee muuten ihan justiinsa navasta läpi :eek: ihan pahaa tekee kattoo välillä kun noi pienet jalat tuossa sahaa edes takas, tuntuu aika jännälle..

Kivasti olitte tekstiä kerännyt päivän aikana, en nyt muista jäikö jotain huomaamatta :ashamed:
Toivottavasti Nuuskis on päässyt synnärille ja sit saapi Jimena lähteä ja olikos Hemalla sit aika.. =) Ei olis sit itellä niin paha mieli jos etuilla tarviis =)

Supistuksia kaikille, varmaankin tässä taustailen vielä iltasella :wave:

MUTTA KUKAS SE TÄÄLLÄ :LOL: :LOL: En ehtinyt aikasemmin käymään ja kun nyt noita juttuja luin niin johan olette mua laitokselle laittaneet.....turha toivo. No neuvolantäti nauro kippurassa kun mä sinne taapersin ja sano et johan on sitkeessä tämä tulokas. Kaikki oli ihan jees, eli ei mitään ihmeitä. Perjantaina sitten soitellaan äippäpolille ja ensi viikolla sitten sinne. PAITSI ellei toi meidän Irmeli nyt kuulkaa tänä aamuna ottanu vauhtia ja päättäny tunkea itsensä ulos. Mulla on siis suoli tyhjentyny tänään kolmesti (ihan siis juosta olen saanut) ja kun aamulla mua kipeesti potkasi niin oli samalla heittänyt itsensä tuonne toiselle kyljelle. Tähän asti hän on aina ollut tuolla oikealla, mutta nytpä sydänäänet löytyivät ihan tuolta vasemmalta. Monottaa ihan jumalattomasti tuonne oikeaan kylkeen.

JA ARVATKAA MITKÄ ON PALANNEET??????Ne ovat siis taas täällä. Olipa äsken tuskainen kauppareissu, mutta toivotaan että oli sen arvoinen. Joten katsellaan mitä ne tuumaa kun menen taas nukkumaan, huomenna niitä ei taas ole ollenkaan. Isäntä ihmetteli kaupassa kun mä kuin jotain mantraa olisin höpöttänyt, koko ajan vain että supistus supistus. No ei vielä tule mitenkään tasasesti, mutta juilii niin ihanasti välillä. Jospa ne tästä lähtis käyntiin.........

Nuuskis ja innostunut Irmeli

Terve mammat!! Mä vasta nyt jaksan/kerken tulla tänne kirjotteleen....Noh, meille syntyi 3.1.08 pieni PEIKKOtyttö. Vedet meni 2.1.08 klo 20.30 kotiin, tyttö syntyi seuraavana aamuna klo 03.50. Synnytys oli täysin kivuton, epiduraali auttoi loppuun asti. Tytön mitat oli 2970g ja 47.5cm. Elämä on aivan ihanaa tuon pikkuisen kanssa!!

Tuun kirjotteleen paremmalla aikaa ja katsoon ketkä kaikki ovat jo nyyttinsä kainaloon saaneet :)

Carla ja peikko :heart:

No tervepä terve Nuuskis!

Mäkin täällä jo hätäillessä kävin sua ja sun viestejä ettimäs tuolta vauvapuolelta "meidän" pinosta et oletko sinne käyny ilmoittelees et kohta sinne alat kirjoitella. No toivos on hyvä elää noiden s -juttujen kans, ei enää uskalla edes kirjoittaa sitä sanaa kun susta on kyse ettei ne taas häviä :LOL:

:flower: ONNEA carla tytöstä! :flower:

Vai vielä se Nuuskis on täällä tukkeena ;) Nyt hus sinne laitokselle, kun noin Irmelikin tuntuu jo olevan matkalla. Peukut pystyssä että supparit kantaa nyt tällä kertaa sinne synnytyssaliin asti!

Mä poistun nukuttamaan lapsia. Voisinpa nukahtaa itekin, kun päätä särkee niin julmetusti. Ei oo muuten särkenyt pitkään aikaan. Ja raskausaika on mulla siitä ihanaa, että mulla ei oo migreeniä :)

aurinkoenergiaa: Onnea odotukseen :flower: ja kiitokset tsempeistä!

Mieskätilöistä: Eipä ole kokemusta, kun ekaa odotellaan. Mutta tyksissä ainakin on kuulemma yksi mieskätilö ja muutama mies vissiin kouluttautumassa. *Muoks* Saapis näköjään tuosta nimenomaisesta kätilöstä jo kertoikin...

Pikkuiselle suppareita täältä päin ja tsemppiä!

Tosiaan minäkin täällä jo luulin että Nuuskis on reissunpäälle lähtenyt...

carlalle onnittelut peikkotytöstä :hug:

"anoppilassa" käytiin ja poika muljaili vatsassa koko ajan. Taisi taas tällä mammalla olla hiukan húono ryhti, josta poika huomautteli. Pikkuruiset villasukat saatiin myös mukaan... Huomenna perhevalmennusta (taas!)

ONNEA CARLA!

Ja Nuuskis vois nyt jo mennä hakemaan nyyttinsä... Johan se nyt on monta päivää lupaillu se Irmeli... =)

Mä voisin kyllä ottaa mieskätilön. Käyhän siellä niitä miesgynekologejakin, eikä siinäkään voi valkata, kumpaa sukupuolta tulee.... Siis synnytyksessä. Normigynelle menossa tietty voi valkata. Jotenkin mä naisgynelle aina menen, vaikka ei miesgynekologeista mitään muuta kun hyvää olekaan sanottavana. Kätilön varmaan voi kyllä valita, luulisin niin...

Onnea Soiku ja Carla :flower: :heart: Nopeaa toimintaa Carlalla ja vielä kivutontakin! Kaikkea hyvää teidän pikkuisille!

Kantoliina hankittuna tännekin. Meilläkin tuo hug-a-bub, vai miten se kirjoitetaan. Viimeeksi tytön kanssa tuota jo suunnittelin, mutta en sitten ostanut. Nyt ostin ja tarkoituksena siis sitä käyttää jos vaan onnistuu. Kukaan tutuista ei vaan tietääkseni ole sitä käyttänyt, joten apua on varmaan vaikea saada.

Kyllä minäkin voisin mieskätilön ottaa. Viimeeksi ainakaan ei ollut mitään väliä kuka siellä alakerrassa tutki, pääasia että vauva saatiin ulos. En ole kuullut, että täällä meillä olisi mieskätilöitä. En sitten tiedä jos kysyvät käykö mies opiskelija, sitä täytyy jo miettiä. Tulikin mieleen, että oletteko ajatelleet päästää opiskelijaa synnytystä seuraamaan? Viimeeksi minulla oli kätilöopiskelija mukana lähes koko ajan, ja oli ihan ok, kun viipyi huoneessa paljon enenmmän kuin oikea kätilö. Ponnistusvaiheessa mukana oli myös terveydenhoitajaopiskelija ja näin välkikäteen en olisi enää mukaan päästänyt. Tuntui, että oli vain katsomassa vain uteliaisuuttaan ei niinkään oppiakseen. Nyt ajattelin päästää mukaan vain kätilöopiskelijan. En kyllä tiedä onko siellä näin tammikuussa opiskelijoita ollenkaan?

Täälläkin oltu tytön kanssa ulkona, vaikkei pulkkailemaan päästykään. Supistuksista ei tietoakaan, vaikka eihän tässä ole vielä täydet viikotkaan..
Nyt jotain iltapalaa etsimään..

iita ja nuutti 39+2

Kyllä voi iita olla opiskelijoita jo tammikuussa. Mulla oli kans opiskelija mukana viimeks. Ihan ok, oli seurana koko ajan, tosin olis voinu olla kiva olla miehen kans kahdestaankin. Ainoo epämukava oli, että sisätutkimukset tehtiin aina kaks kertaa, kun molemmat, sekä opiskelija-että kätilö tekivät. Ja sehän tuntuu tossa synnytyksessä niin kivalta.. :headwall: Opisekelijan kannalta ei menny ihan putkeen, kun se sattu olemaan just syömässä, kun vauva syntyi :eek: . Mun pitää periaatteessa aina huolia opiskelija, koska olen itsekin semmoinen aikoinaan ollut, ja näitä hoitoalankaan hommia ei opi, jos ei pääse opettelemaan.

...mun puolesta kyllä opiskelija saa tulla mukaan, kunhan niitä ei nyt kauheaa laumaa ole. Yhden voisin "sallia"... kuten dinomamma tuossa sanoikin, niin hoitoalan hommia ei oikein opi kuin käytännössä. Mutta enpä sitten tiedä haluaisinko, että tutkimuksia tehtäisiin kahteen kertaan, kun muutenkin niitten kanssa aina hermoilen.

Niin, ja kandilaumasta en kyllä oikein tiedä... :kieh: Niitä kun saattaa olla sitten kerralla vaikka useampi, ja sitten toljottavat siinä. TAI käyvät vuoronperään tekemässä jotain. No, ei oo tullu mua siis vastaan synnärillä. korvalääkärissä oli kandi, joka halus kokeilla poskiontelopunktiota. No, tosi vaikee tilanne. Mä sanoin, et tulin tänne just siks, kun se on mulla niin hankala arpeutumien vuoksi, etteivät oikein tk:ssa saa enää sitä tehtyä... Mut siis, periaatteessa annoin sit koklata. Joo, karseeta oli, eikä siitä tullu mitää, minkä jo arvasinkin. Lohduttelin sit sitä kandia, ettei lannistu,et mä en ehkä ollu helpoin kokelas tohon hommaan... Niin, se siis oli yksin ja oppimassa jo, eikä pelkästään "tutustumassa". Niillä on sellasiakin jaksoja, jossa ollaan vaan päivä pari jossain katselemassa. Silloin ovat joukolla.

mulla oli kandi ekassa synnytyksessä ja hän oli ihan mukava.toi vettä ja jutteli ja kyseli kaikkea.sisätutkimustakin teki pari kertaa kätilön jälkeen mut mua ei haitannut koska epiduraali oli niin enhän mä mitään tuntenut.
olen itse opiskelijamyönteinen hoitajataustan takia mut en minäkään haluais et joku olis vaan passiivisena tölläämässä vaan kyl sit toivon et jotenkin osallistuu toimintaan tai edes juttelee jos ei muuta.mieluiten ottaisin tietty kätilöopiskelijan :D

Alkuperäinen kirjoittaja dinomamma:
Kyllä voi iita olla opiskelijoita jo tammikuussa. Mun pitää periaatteessa aina huolia opiskelija, koska olen itsekin semmoinen aikoinaan ollut, ja näitä hoitoalankaan hommia ei opi, jos ei pääse opettelemaan.
Joo, hoitoalallahan minäkin ja totta se on, ettei taida synnytyksiä oppia kirjoja lukemalla. Tosiaan oli siitä kätilöopiskelijasta hyötyäkin viimeeksi, kun häneltä uskalsi kysyä vähän tyhmempiäkin asioita kuin oikealta kätilöltä. Ja oli tosiaan siinä huoneessa paljon enemmän kuin oikeat kätilöt. Mutta katsotaan nyt mikä on sitten tilanne, kun sinne asti joskus päästään.. =)

iita taas

Onnea Soikku ja Carla vauvoista! :flower:

Aurinkoenergialle tsempit tähän uuteen raskauteen!

Mieskätilöstä: Kuten täällä jo muutama kirjottikin, Kättärillä ainakin yks mieskätilö häärää. Esikoisen synnytyksessä se ei varsinaista synnytystä hoitanut, mutta tuli sit siihen loppuun, kun pitää (kai?) olla kaks kätilöö. Ja täytyy kyl sanoo, ettei ainakaan siinä vaiheessa (oma nyytti kainalossa) ollut mitään väliä, kuka siellä jalkovälissä hääräs! Eli jos mulle mieskätilö sattuis tulemaan, en mä sitä poiskaan ajais. Pääasia, että asiansa osaa!

Opiskelijoista: Tossa ekassa synnytyksessä mulla oli myöskin opiskelija mukana (itseasiassa kakskin, kun vuoro vaihtu synnytyksen aikana) ja pidin sitä kyllä tosi hyvänä juttuna. Oli jotenkin turvallisempi olo, kun joku oli seurana koko synnytyksen ajan - tai olihan siis mieskin, mutta se nyt mistään mitään tiedä. Opiskelija ei kyl meitä millään lailla häirinny, oli siinä omissa oloissaan ja seuraili monitoria, haki mulle mehua ja kiikutti jumppapalloa ym. Totta, että noi sisätutkimukset tehtiin kahteen kertaan, mutta eipä tuo mua niin hirveesti häirinny. Meiän esikoinen oli sit ensimmäinen vauva, jonka se toinen opiskelija maailmaan vastaanotti ja navankin sitoi ja aivan ihana napa onkin. Niin ja yks positiivinen juttu tossa opiskelijassa viel oli, et kun se oikee kätilö koko ajan ääneen sitä neuvoi sen synnytyksen aikana, niin itekkin tiesi koko ajan missä mennään!

Täällä kyllä sattuu ja tapahtuu nykyisin koko ajan ja tekstiä tulee ihan tulvimalla. Me lähdetään huomena esikoisen kanssa (taas) mummulareissulle, joten nettipimennossa ollaan taas varmaan maanantaihin asti. Oikein hirvittää, millanen määrä teksitä sitä sillon on luettavana. Ja valmiiks jännittää, onko Nuuskis päässyt jo tositoimiin!!! Mutta kun minusta ei nyt useampaan päivään kuulu, niin se ei siis todellakaan merkitse synnytyksen käynnistymistä. Mähän olen luvannut olla täällä vielä helmikuussa! :LOL:

Me päästään ton miehen kanssa viikonloppuna nauttimaan kahdestaan hotellilomasta. Meiänhän piti mennä jo joulukuussa, mut sillon toi esikko sairastu, niin nyt yritetään sit uudestaan. Esikoinen menee mummulaan, minne myös kummitätinsä lapsineen tulee hoitoavuksi. (sen verran hakala tapaus, että useampi hoitaja tarvitaan :LOL: ) Taitaapi tämä viikonloppu olla viimenen piiiiitkään aikaan miehen kanssa kahdestaan.

Mutta nyt hiukan järjestelemään noita esikoisen leluja, niin pääsee huomena hiukan vähemmällä siivouksella. Asunto täytyy taas jättää sellaseen esiteltävään kuntoon!

T: S+kakkosnelonen 37+3

Yhteistyössä