Miks aortta?Aorttani repesi..
..
Miks aortta?Aorttani repesi..
..
Mutt aattele miten helposti sut löytäis kaupassa aina...seurais vaan sitä ääntä mikä lähtee naamaan napsahtavasta henkselin nipsuttimesta ja siitä ''auts!'' äänestä mikä sitä napsahusta seuraa. Suthan löytäis hetkessä!Elä hullujas puhu*ufopääkkönen*!
Henkselit on oikeesti t o s i vaaralliset...jos on erehtyny hätäpäissään laittaan nipsuttimet liika likeltä reunaa kiinni, niin tosi hjuvin kuules kimpoileesingahtaa päin nassutaulua...
Aortta (lat. aorta) on ison verenkierron suurin valtimo, joka lähtee sydämen vasemmasta kammiosta ja vie happipitoista verta kaikkialle ruumiiseen. Aortan tyvessä on aorttaläppä (lat.valva aortae), joka sallii veren virtauksen vasemmasta kammiosta aorttaan mutta estää takaisinvirtauksen. Aorttaläppä on puolikuuläppä, jolla on taskumainen rakenne, ja veren virratessa aorttaan läppä painautuu aortan seinämää vasten.Miks aortta?
Täälläkin on mielikuvan johdosta havaittavissa hienoista vapinaa ja nenäverenvuotoa.Aorttani repesi..
Mielikuvia tuli oikealta ja vasemmalta..
Kyllähän mää nyssentiiän mikä aortta on, en vaan tiiä miks just se repee kun mä ja kisu ollaan lattialla toistemme hiuksiin sotkeutuneinaAortta (lat. aorta) on ison verenkierron suurin valtimo, joka lähtee sydämen vasemmasta kammiosta ja vie happipitoista verta kaikkialle ruumiiseen. Aortan tyvessä on aorttaläppä (lat.valva aortae), joka sallii veren virtauksen vasemmasta kammiosta aorttaan mutta estää takaisinvirtauksen. Aorttaläppä on puolikuuläppä, jolla on taskumainen rakenne, ja veren virratessa aorttaan läppä painautuu aortan seinämää vasten.
Aortan sekä muiden suurten valtimoiden rakenne koostuu sidekudoksisesta ulkokerroksesta, lihaskerroksesta ja sisäkerroksesta, jonka pinnassa on endoteelivaippa. Lihaskerros muodostuu sileistä lihaksista, ja sen paksuus valtimoissa on suurempi kuin laskimoissa. Lihaskerroksen ansiosta elimistö voi säädellä eri elimistön osissa kiertävän veren määrää. Sekä hormonit että autonominen hermosto osallistuvat lihaskerroksen supistumistilan säätelyyn.
Aortan osat ja niistä lähtevät haarat
- Nouseva aortta (lat. aorta ascendens)
- Ensimmäiset aortan haarat ovat vasen ja oikea sepelvaltimo, jotka lähtevät aivan aortan tyvestä
- Aortankaari (lat. arcus aortae)
- Aortankaaresta lähtee kolme suurta valtimoa. Ensimmäiseksi haarautuu pään ja käden valtimorunko (lat. truncus brachiocephalicus), seuraavaksi vasen yhteinen kaulavaltimo (lat.arteria carotis communis sinistra), jonka jälkeen vasen solisvaltimo (lat. arteria subclavia sinistra).[1]
- Laskeva aortta (lat. aorta descendens)
- Laskevan aortan rintaontelossa olevaa osaa palleaan asti sanotaan rinta-aortaksi (lat. aorta thoracia)
- Rinta-aortasta lähtee kylkiluuväleihin kylkivaltimoita sekä melko ohuita haaroja hengitysteihin, ruokatorveen ja keuhkoihin
- Pallean alapuolista osaa sanotaan vatsa-aortaksi (lat. aorta abdominalis)
- Lähtee parittomia haaroja ruuansulatuskanavaan, maksaan, haimaan ja pernaan
- Vatsa-aortasta lähtevät myös pariton sisusvaltimorunko sekä parittomat suolilievevaltimot
- Vatsa-aortan parillisiin haaroihin kuuluvat vasen ja oikea munuaisvaltimo sekä miehellä kivesvaltimot ja naisilla munasarjavaltimot
- Aortta päättyy jakautumalla vasemmaksi ja oikeaksi yhteiseksi lonkkavaltimoksi
Sian aukileikattu aortta, jossa näkyy myös osa valtimoista.
Sairauksia
Aortan sairauksia ovat esimerkiksi aorttaläpän ahtauma ja sen vuoto sekä aortan laajentuma.[2]
Aortan laajentuma
Pääartikkeli: Aortan laajentuma
Oireet
Tavallinen aortan laajentuma ei yleensä aiheuta oireita. Laajentuman suurentuessa se voi joskus aiheuttaa selkään säteilevää kipua. Suuri laajentuma saattaa puhjeta, mikä johtaa yleensä kuolemaan.
Suonen sisäkalvon repeämässä tuntuu äkillinen voimakas ja repivä kipu, yleensä rinnan ja selän alueella. Jos tällaista kipua tuntuu, on syytä hakeutua välittömästi hoitoon.[3]
Voi jumalantähden muuten sitä replay- hidastuskuvaa kun pöwwöpilvet vaan täyttää koko kuvaruudun ja sitten on kinttua levällensä...Nii....siinä on tietysti oma riskinsä että humpsahat naamalles mun päälle ja sitten ollaankin yhtä takkukasaa lattialla
Se hijastuskuva muuten täytyis nähä!!! Siinä vois samalla näkyä todistusaineistona se kun sun henkselit yrittää hirttää minut ihteensä!Voi jumalantähden muuten sitä replay- hidastuskuvaa kun pöwwöpilvet vaan täyttää koko kuvaruudun ja sitten on kinttua levällensä...
..öö..tuota...mut löytää kaupasta muutoinnii hjuvin helposti ja ilman henkseleitäkii kun vaan seuraa tuota "autsh" ja "oho" ja "hupsistakeikkaa"- ääniä...mitäs rakentavat leveitä käytäviä ja laittavat niitä kärryjä tyrkylle houkuttelemaan kärrysladitteluun...Mutt aattele miten helposti sut löytäis kaupassa aina...seurais vaan sitä ääntä mikä lähtee naamaan napsahtavasta henkselin nipsuttimesta ja siitä ''auts!'' äänestä mikä sitä napsahusta seuraa. Suthan löytäis hetkessä!
Oot kyllä nytkyllä ihana!..öö..tuota...mut löytää kaupasta muutoinnii hjuvin helposti ja ilman henkseleitäkii kun vaan seuraa tuota "autsh" ja "oho" ja "hupsistakeikkaa"- ääniä...mitäs rakentavat leveitä käytäviä ja laittavat niitä kärryjä tyrkylle houkuttelemaan kärrysladitteluun...
Täälläkin on mielikuvan johdosta havaittavissa hienoista vapinaa ja nenäverenvuotoa.
"Viimeisen kerran; kuka vei vyöni"?Elä hullujas puhu*ufopääkkönen*!
Henkselit on oikeesti t o s i vaaralliset...jos on erehtyny hätäpäissään laittaan nipsuttimet liika likeltä reunaa kiinni, niin tosi hjuvin kuules kimpoileesingahtaa päin nassutaulua...
Jos tommonen kalluppikysely tehtäs tossa kaupassa asiasta niin äkkisiltään heittämällä voisin tulokseks laittaa jotain ihan muuta...siellä on parit tuimantiukat myyjätätiset jotka on eri mieltäOot kyllä nytkyllä ihana!
Mä varmaan hirnuisin ääneen jos oisin mukana sun tempoiluilles Saatais pian molemmat porttikiellot sinne markettiin ja kenenkäs syy se sitte ois häh?Jos tommonen kalluppikysely tehtäs tossa kaupassa asiasta niin äkkisiltään heittämällä voisin tulokseks laittaa jotain ihan muuta...siellä on parit tuimantiukat myyjätätiset jotka on eri mieltä
Ja ihan isonvarpaan asennosta riippuu kans että miten pahasti oma nuoriso-osasto rullailee silmiään ja vaivihkaa luikkien poistuu kaupasta....
Juu, mä tiiän..
Mulla tahtoo lähestulkoon aina mennä jotenki pitkäks se liuku kun tullaan maustehyllyvälikköä pitkin ja kännytään sokerikäytävälle...
No ei ainakaan mun! Kuka käskee hekottaa niin jumalattoman kovaan ääneen ja edelleen - hittojako se insinöörinketku piirtelee liika leveitä käytäviä kauppoihin hämitäkätäh?!Mä varmaan hirnuisin ääneen jos oisin mukana sun tempoiluilles Saatais pian molemmat porttikiellot sinne markettiin ja kenenkäs syy se sitte ois häh?
Niin mutku mitä sille mahtaa jos se kunnon hirnuminen vaan lähtee jostain tuolta umpisuolen tienoilta.No ei ainakaan mun! Kuka käskee hekottaa niin jumalattoman kovaan ääneen ja edelleen - hittojako se insinöörinketku piirtelee liika leveitä käytäviä kauppoihin hämitäkätäh?!
Vähän harmitta varsinkin nyt näin Suomi 100 vuotisjuhlavuonna että kukaan ei huomannut mun Tuntematon Sotilas lainausta..
Mä oon aika nopee humpsauttaan sullekin suukkusen täyteen vaahtokarkkeja..että muffunmuffunNiin mutku mitä sille mahtaa jos se kunnon hirnuminen vaan lähtee jostain tuolta umpisuolen tienoilta.