~The esikoisesta haaveilevien plussapino~

• Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Marta hauskaa shoppailua sitten torstaina! =)
Mun äiti on joskus koristellut mun vaatteita noilla silityskuvilla (siis kun mä olin ala-asteikäinen :D ), niitä on vissiin aika helppo käyttää ja onhan ne tosi kivoja. Joten suosittelen lämpimästi. Mukavaa askartelua! :heart:
Mullahan iski myös näpertelyvimma jo ennen joulua (ja ennen plussatestiä!) vaikka inhoan askartelua ja ompelua. Ensin kudoin itselleni sellaisen keepin ja villasukat, sitten askartelin joulukranssin, -kortteja ym. Näpersin myös ensimmäistä kertaa elämässäni marsipaanikoristeita täytekakkuun ja nyt viikko vai kaksi sitten ompelin vauvalle ensimmäiset housut. Hullua! :D

Sartsa Jei, kun sait flunssan selätettyä! Mukavaa työharjoittelun viimeistä rutistusta. :hug:

Lauru mulla on myös kamala matkakuume! Me kyllä meinattiin lähteä johonkin etelän "peruslomakohteeseen", tyyliin Turkkiin tai Egyptiin vielä heinäkuussa, jos vaan raskaus etenee hyvin ja saa luvan lentää. Sitten jos on kamalasti kremppaa tms. niin pitää miettiä uudelleen. Ja sitten olis v. 2011 keväälle suunnitelmissa matka tuonne vähän kauemmas maailmalle, jos vauvalla kaikki hyvin ja on "perustyytyväinen" niin kuulemma matkalla on yllättävän helppoa. Eli kannattaa jatkaa matkahaaveilua vaikka masu kasvaa!! :D

Siili & Känkkis 10+4

Sartsa83
Kiitos Siili... vitsit mä repeen liitoksista jos joudun oleen vielä sairaslomalla tuolta ennen tän harjottelun päättymistä. Ei muuten mutta tulee itellekin nolo olo vaikka siellä tiedetäänkin mun raskaudesta, mut kuitenkin. :)

Hei vaan mammat.. Nyt en paljoa voi kirjotella kun kauhea pahoinvointi iskenyt taas :/ Tämä päivä ollut aika hirveä, ei tässä muuten mutta kun koko ajan on semmonen ällöttävä olotila ihan niin kuin joskus alkuviikoilla... Ei kai tää nyt taas ala. Pari päivää saanut kärsiä myös aivan järkystä päänsärystä...

Ihana tuo bambinan vauvelin työnimi. :) Meillekin semmonen keksittiin tässä ohimennen: Napero :D

Sartsa Ihana pikku masu sulla on :heart: Ja hyvä että olet flunssasta päässyt eroon.

terp Kiva kun sait työasiat järkestykseen.

Galluppikysymykseen vastausta: Meidän lisäksi nyt tällä hetkellä on mun pari kaveria saamassa lasta. Toisella laskettu aika myös heinäkuussa ja toisella toukokuussa. Voipi olla että tulee vielä enemmänkin noita. :)

Nyt en enempää saa kirjotettua vaan lähen tästä kakomaan... Luin kyllä kaikkien kuulumiset ja kirjottelen vaikka myöhemmin lisää jottain :heart:

jendde & Napero 16+4 :heart:

Marta mä olen tehnyt tyynyliinoja noilla silityskuvilla, mut käyttökokemuksia ei ole että miten kestivät... Tuolla ne pölyttyy kaapin pohjalla, oli vähän liian lapsekkaat kuvat sit omaan käyttöön kuitenkin. Mut bodyidea on musta ihana! Marta, voinko mäkin kopioida sun isyyspakkausidean? Olis kiva tehdä miehelle joku yllätys, mikä huomioisi hänetkin tulevana vanhempana.

Jendde tsemppiä... toivottavasti sulla alkais jo helpottaa pahoinvointi kokonaan, ja tää olis nyt vaan joku yksittäisen päivän juttu :hug: :hug:

Siili ja Sartsa :hug: :hug: :heart: Siili, joo, mies tulee mukaan neuvolaan. Kivaa! Sartsulaiselle voimia sinne työharjoitteluun! Teidän tunteen kun joutuu olemaan poissa paljon, itsellä on nyt kanssa ollut näitä raskauspoissaoloja kolmena viikkona, ja jotenkin harmittaa hirveästi työkavereiden ja lasten puolesta :( Mutta kyllä ne muut varmaan ymmärtää oikeasti, kun tietää syyn, siellä sunkin harjoittelupaikassa!! :heart: :heart:

Nyt syömään, hirmuinen nälkä! Mä olen matkalla +20 raskauskiloa kohti... :D No, ei kai sentään. En yleensä liho kovin helposti, mut en tiedä sit tällä syömisellä... Mut pakkohan sitä ihmisen on syödä, jos sillä pysyy pahoinvointi kurissa, eikö ookkin..? *mussuttaa hedelmäkarkkia* Halit kaikille!

Bubunen ja Diego 9+0

lauru ja bubunen niin mielelläni kuin ottaisinkin idean isyyspakkauksesta omiin nimiini, niin itsekin keksin tehdä sellaisen, kun surffailin netissä. Eli eikun kokoamaan vain omaa pakkausta :) Keskustelupalstoilta löytyi kivoja ideoita, joista sitten poimin omaani ne , mitkä tuntui omille. Tällä hetkellä ostettuina ovat:
-Nalle Puh setti (yöpuku, body, housut, paita ja pipo)
-toinen Nalle Puh-pipo (mun mies on ihan höperö Nalle Puhiin)
- "isin kulta"-tutti
- Enkelin eväspussin tyynyliina jossa loru " Nukut taikka valvot, taivas vartioi, uniin joskus tulla, enkeleitä voi" (vauvakokoa, ja tulee pinnikseen koristeeksi)
- kuviollisia harsoja
-kylpyankka ja -kala
- Tuoreen isän kirja
- Babyblues-sarjakuvakirja

lisäksi kylpyhetkiin ostan huppupyyhkeen sekä vauvaöljyä ja saippuaa, varpajaisia varten mun vanhemmat on luvanneet ostaa pullon viskiä/konjakkia ja ison sikarin, sitten valokuva-albumi, korvatulpat, ja teen kortteja tyyliin "vaipanvaihtovapaa" voi käyttää vaikka jos on ollut kavereiden kanssa jossain yössä. Semmoisia juttuja ainakin.

marta kuulostaa kyllä aivan ihanalta idealta tuo isyyspakkaus! muistan kanssa, että jostain netistä oon noita ideoita lukenu...tosi kivoja!! jokainenhan tosiaan tekee sitten omanlaisensa... musta tuntuu etten kauheesti jaksa lähtee etsimään mitään vielä, ei tunnu olevan ylimääräistä energiaa. työ tuntuu olevan jotenkin ylivoimasta, vaikken mielestäni raskauden takia mitenkään erityisen väsynyt tunnekaan olevani. tässä kaupungissa tuntuu kivat jutut vaan olevan aika vähissä... :ashamed:

jendde voi ei! eikö tuon pahoinvoinnin pitäisi alkaa olla jo takanapäin?? :eek: inhottava juttu!! :kieh:

siili mä haluan kanssa matkalle!!! voi olla että kesään en viitti enää jättää, mutta todennäköisesti joudun lomailemaan tuon maaliskuun ekan viikon, niin siihen tekis mieli ottaa joku äkkilähtö...siskon kanssa ollaan asiasta vähän puhuttu, mutta luulenpa että vetää puihin... :(

bubunen täällä maistuu myös karkit vähän liiankin hyvin. toinen herkku on tomaatit aromisuolalla! kumpikaan ei ole yltiöterveellistä, mutta enpä niitä nyt liikaa vetele... noi tomaatit on perujaan jo tuolta nuoruusvuosilta, jolloin parhaimmillaan meni 17 tomaattia yhdeltä istumalta!!! :LOL: nyt on vaan uudestaan nostanut päätään tämä himo... :p

sartsalle tsemppiä harjoitteluun! hope pysyt terveenä!!

sain joululahjaksi lahjakortin H&M:ään ja tänään kävin sen tuhlaamassa!! sinne oli tullu ihan mukavia kevätuutuuksia, joten sain ihan kivasti rahaa uppoomaan, vaikken mielestäni paljoo ostanukaan. mutta ihanaa, että nyt on vähän uutta vaatetta, mikä mahtuu päälle! :D ja totesin tuossa itsekseni, että kyllä mun varmaan tarvii johtajalle jo ens viikolla kertoa, koska ei tätä pysty enää kohta peittelemään... ja saapahan sitten miettiä ajoissa lomien pitämistä ym, eikä tarvii kyräillä... viime viikolla yksi työkaveri oli kysynyt omalta tiimiläiseltäni ihan suoraan että olenko raskaana!? :eek: ei oo kyllä voinu nähdä mistään, että onkohan vaan oletusta kun on syksyllä menty naimisiin... työkaveri oli ollut vaan, että eeei kai se oo...ei oo ainakaan puhunut mitään... ;)

ja unohtui eilen poksua...tietoisesti kun oon yrittänyt vähentää täällä käyntiä... ;)

bambina ja ipana RIKSRAKSjaPOKS 15+1 :heart: :heart:

bubunen: Miten sun neuvola meni? Oliko mukava "neuvolantäti"? Oliko miehesi mukana? :)

Meillä oli tosi mukava terkkari neuvolassa ja tosiaan yhessä oltiin miehen kanssa. Nopeasti hurahti 1,5h siellä, kun oli niin paljon asiaa ja kaikkia lippulappusia täyteltävänä :) Kauhean pinkan kaikkia esitteitä ja kirjoja sai myös mukaan kotiin!

Mites te, jotka ette ole vielä olleet np-ultrassa, niin milloin olette menossa? Tai oletteko ylipäätään menossa, eihän se pakollinen ole.. Terkkari laitto mulle tänään lähetteen Kättärille siihen ultraan, kun sanoin, että haluan mennä. Mut en tosiaa vielä tiedä, milloin ultra-aika on.

LauraAnnika ja toukkis 8 + 0 tai 8 + 5 ( varhaisultran mukaan ensimmäinen, neuvolantädin mukaan toinen :D )

Sartsa83
jendde Hih, kiitos. :) Siellä se meitin Pähkinä jatkaa kasvuaan. :) :heart:

bubunen Kiitos. Juu kyllähän ne ymmärtää varmasti mut mua ärsyttääkin sen pomon tyyli jolla se esim. nyt juttelee mulle. Se on kamalan kylmä. Semmonen "Jaa. Vai ni. Just joo." -tyylinen. Kun taas sitten tää "toinen pomo" oli et "tosi hienoa ja onneks olkoon raskaudesta! Muista nyt vaan että tämä on pelkkää työtä. Pidät nyt itsestäs huolen." .. Et pikkasen tuntuis olevan eroja. Joo, mulla on kans aika liki ollu kolmena viikkona kaks-kolme päivää poissaoloja. Viimesin nyt sitten flunssan takia, mut sekin liittyen raskauteen. Tänään neuvolatäti taas painotti että "muista nyt kuitenkin että tuo pieni sun mahassa on se kaikkein tärkein tässä." Joka sai taas mut tajuaan (vaikka tiedän itekin mutta kun syyllistän itteeni silti) että pitää olla ns. itsekäs eikä ajatella pahana jos joutuu olemaan pois. Tämä on kuitenkin mun ensimmäinen eikä voi tietää miten kroppa raskauteen reakoi. Jokainen kun on yksilö.

bambina Kiitos bambsu murunen. :heart: :hug: OI sä oot jo NOIN pitkällä!!!!! IHANAAAAAA!!! :heart: :hug:

Oi miten ihana idea tuo isyyspakkaus! :heart: Pakko väsätä kans tommonen. :) Mutta mä kans kuitenkin vielä ootan ennen kun alan kasaamaan pakkausta.. vielä ei viitti... vaikka tänään 11+6 kuultiin neuvolassa TAAAAAS sydänäänet kun kävin hakemassa verikokeiden tulokset huomista np-ultraa varten niin samalla neukkutäti ehdotti et kuunnellaan taas kun tietää mimmonen sekopää mä oon vaikka en ookaan nyt panikoinu mitään. :D Ja siellähän meijän pienen kullannupun sydän jyskytti hirmuisen terhakkaasti ja vielä kuulu tosi hyvin. :) :heart: ..Mutta varman päälle pelaten: ei ihan vielä ostoksille. :)

Sartsa ja Pähkinä 11+6 :heart: :heart:

Ps. Huominen np JÄNSKÄTTÄÄÄÄÄÄ!!!!

Nyt on pakko tulla vähän hehkuttelemaan tällekin puolelle.. Ihan varovasti vaan ;) Mulla tuli la-su oviksesta viikko, ja eilen alkoi ihan pieni tiputtelu. Olin jo ihan sarvi otsassa että nytkö mun menkat taas jatkaa sekoiluaan, mutta tänään se vuoto onkin jo loppunut. Sitä tuli siis vajaa vuorokausi, ajankohtaan sopis kiinnittymisvuoto :heart: Nyt alkoi jännittää ihan oikeasti :D Ai niin, tänään kärsin puoli päivää oksettavasta olosta. Mitenhän tässä vielä käy? B)

Hellou! Täällä jo vähän paremmin voiva jende... :) Tämä päivä on kyllä menny suurimmaksi osaksi nukkuessa ja aamupäivässä heitin muutamat oksut, mutta muuten ihan hyvä olo ollut. Vois vaikka käydä kaupasta hakemassa jotain hyvää kohta.. Ja joo bambina, luulin minäkin että pahoinvoinnit olis jo taaksejäänyttä elämää, mutta ei ne varmaan sit vielä ollutkaan :kieh:

Ihana idea tuo Martan isyyspakkaus juttu! Voisin ehkä itekkin miettiä jos semmosen keräilis kokoon.

bubunen Kiitos, parempaan päin ollaan jo :) Mustakin tuntuu että saan ihan kivasti kiloja kasaan vielä. Jos nyt tätä menoa jatkuu, että 2kg/kk tulee lisää voi olla että olen loppuraskaudesta aikamoinen valas :D Ja mäkään en todellakaan liho helposti mutta nyt näyttää olevan vähän eri ääni kellossa. Ei se mitään, paisutaan kaikki yhessä!! :D Hyvä vaan jos sulla pysyy pahoinvointi kurissa syömisellä, parempi se niin päin on kuin että ei vois syödä ollenkaan. Joten mussuta vaan ihan rauhassa niitä karkkeja :D

LauraAnnika Kiva että sulla oli mukava neuvolantäti :) Ja tosta np-ultrasta sanon sen verran, että mulla kesti niiden kutsujen tulemisessa vaan muutama päivä sen jälkeen kun neuvolassa laitettiin lähete. Ja Kättärillä minäkin olin siis. Jotenkin tuntuu että ne sieltä Kättäriltä lähettää kaiken ihan hypervauhtia kun mulla tuli ne veriseulojenkin tuloksen 2 päivässä perille :D

Sartsa Hyvä että pikkusen sydänäänet kuului hyvin :heart: Ja tsemppiä huomiseen ultraan!! Se on mahtavaa nähdä se pikkunen kun se tossa vaiheessa on jo ihan semmonen polskutteleva vauva :) Me saatiin np:ssä nähä ihan kunnon voltteja ja peukun imemistä ja vaikka mitä. Toivotaan että kaikki on hyvin siellä pikkusella, ja eiköhän olekin :hug:

Keskiviikkona mulla on hammaslääkäri taas... :headwall: Ja vieläpä 2 aikaa samana päivänä, peräkkäin! Mulla on ylhäällä etuhampaassa reikä, joten se tietää sitä että menen koko operaation ilman puudutusta. Ja tämä siitä syystä, etten enää KOSKAAN IKINÄ ota tohon eteen puudutusta koska se sattuu niin niin niin paljon... Viime kerralla multa lähti suunnilleen taju kun niitä piikkejä tungettiiin ainakin 3 kappaletta. ARRGGGHHH!! Mä niin VIHAAN hammaslääkäriä! Voisko joku mennä mun puolesta? :D Saas nähdä vaan miltä se poraus tuntuu ilman puudutuksia... :x

jendde & Napero 16+5 :heart:

raitakissa mulla on sormet ja varpaat pystyssä teidän puolesta!!!! jokohan olisi teidän vuoro...plussaajat onkin kuumeilupuolella ollut nyt vähän vähissä, joten tartu sää ruoriin!! :heart: toivon sydämeni pohjasta sitä plussaa!! ihanaa kun käyt täälläkin! :D

sartsa kääk, sulla on huomenna niin jännät paikat! ei vaa, hyvin se menee :hug: mullehan sano sillon ennen joulua jo kun viikkoja oli 10+3 että keskenmenon riski alkaa olla jo nollissa. ja jos oot sydänännetkin just kuullu, niin kuule kyllä se siellä mukana pysyy ihan hamaan tappiin asti!! :D ja ostoksista: niin piti munkin olla ihan tyynesti rakenneultraan asti, mutta np:n jälkeen tuli niin hyvä fiilis, että pakko oli ostella vähän jotain. tosi vähän kyllä, mutta sillee, et sai sen kuumeen pois... :p saapi nähdä iskeekö sulle sen jälkeen sellanen hyvänolontunne, että jotain sille pikkuselle on saatava...? :D
ja minä pitkällä??? kun musta just tuntuu, etten mee mihinkään vaan te muut vaan otatte mua kiinni!! :LOL:

ipanapapana 15+1 :heart: :heart: :D

jendde: Mukava kuulla, että Kättärillä on nopeaa toimintaa!! Oon kyllä muutenkin kuullut Kätilöopistosta nyt paljon hyvää sukulaisilta ja ystäviltä, joten valittiin se synnytyssairaalaksi.. vaikka tiedän myös, että osa ihmisistä on sitä mieltä, että Naistenklinikalla on Suomen (tai ainakin Hgin) parhaat kätilöt jne. jne. mutta mulla on jotenki positiivinen fiilis tosta Kättäristä :)

Sartsalle ihanaa np-ultraa :heart:

Raitakissalle toivon tietysti sitä parasta eli plussaa!

Tulin kertoilemaan neuvolakuulumisia, vaikka kaiketi pitäisi olla jo menossa unten maille... No heti tämän jälkeen sit :)

Neuvolatäti oli mukava, ja otti miehenkin kivasti huomioon (LauraAnnika kiitos kysymästä, mies oli siis mukana). Oli ihan kivaa, sellaista lappujen täyttelyähän se nyt pääasiassa oli. Mies sanoi, että hänelle se teki taas tätä konkreettisemmaksi, ja tänään onkin sitten illalla halaillut ja höpötellyt mun mahalle :) :) Aika suloista :heart: :heart: Niskapoimu-ultra on 10.2., eli eihän siihen ole enää kun reilu kaksi viikkoa!! Sokerirasituskokeeseen se passitti mut, kun meidän suvuissa on niin massiivisesti diabetesta. Toivottavasti välttyis raskausajan diabetekselta, toivoo bubunen karkki huulessaan taas kerran :D
Hassua oli se, että neuvolatäti laski mun viikot tänään vasta poksuvan 9+0 (eli päivän myöhemmäksi aiemmasta lääkärin laskemasta), mutta silti aikaisti mun laskettua aikaa päivällä siitä mitä se lääkäri puolestaan sanoi..? Hassua :) LauraAnnika kiva, että myös sun neuvolakokemus oli hyvä!!

Raitakissalle ihan hurjasti toivon plussaa, voi kun se olis ollut kiinnittymisvuotoa!! Ihan mahdolliseltahan toi kuulostaa, voi ole ole sitä :heart:

Bambina meillä on ihan samat himot! Mullakin tekee karkkien lisäksi mieli ihan hulluna tomaatteja, ja oon niitä myös syönyt todella paljon! Mullakin on ollut hirveitä tomaattihimoja jo nuorempana, nyt ei ole ollut vastaavaa pitkään aikaan ja nyt raskausaikana tekee mieli ihan hirveästi. Tänäänkin ostin kirsikkatomaatteja ja ison säkin tavallisia, nam. Aika hauskaa :) :) Sun H&M ostot kuulosti mukavilta, kiva kun saa uutta ja tässä tilanteessakin sopivaa päällepantavaa!

Jendde tsemppiä hammaslääkäriin!!! :hug:

Sartsa juuri niin, vauvan hyvinvointi on nyt kuitenkin pääasia. Niin mä ainakin yritän ajatella, kun harmittaa! Tsemppiä :hug: :heart: Ja etköhän sä voi nyt huokaista aika lailla helpotuksesta, oot noin pitkällä ja sydänäänet kuuluu, niin kyllä on asiat todella hyvin :heart: :heart:

Marta kiitoksia, taidanpa mäkin kopioida idean! Ja joskus toisessa (?) pinossa kyselit niitä kortti-ideoita, niin voisiko olla jotain teidän yhteisestä ajasta? Jos saisit jonkun lupautumaan lastenhoitajaksi jo valmiiksi joksikin aikaa? Vaikka miehelle sun hemmottelua, mistä mies sitten tykkääkin?

Ai niin, ostin tänään ekat mammapöksyt miehen kannustuksesta... Ja niin mahtava tunne, kun sai ison turvotuspallon housuihin, jotka ei purista ja paina!!! Ah, ihanaa! Sitä en osannut kyllä kuvitella, et miten paljon voi turvotella tässä alkuvaiheessa.

Kauniita unia ja ihanien vauvojen kuvia,
Bubunen ja Diego 9+0 / 9+1

Sartsa83
Kiitos kaikille. Kertoilen tohon vähä paremmin tuosta ultrasta. Raitakissalle kuitenkin hirveät tsempitykset ja onnentoivotukset että nyt ois tärpänny. :heart:

Eli. Tänään oli sitten se np-ultra. Kaikki on todella hyvin. Niskapoimumittaukset oli normaalit.. kehityshäiriöriski oli 1:57000 eli ihan minimaalinen. :) :heart: Lääkäri sanoi että kaikki näyttää tähän asti normaalilta. Rakenneultrassahan kaiken näkee sitten paremmin ja tarkemmin kun raajat on kunnolla kasvaneet, mutta ihan on kaksi kättä ja kaksi jalkaa. Aivopuoliskot oikeilla kohdillaan kehittymässä, sydämen kanssa sama juttu. Pikkunen nähtiin myös 4D-kuvissa ja voi toista! Siellä hän nosteli kättä poskelle ja hymyili. :heart: Pari kertaa hän päätti vähän näyttää isille ja äitille voltteja, mutta muuten tais pikkumies (oho! Jostain kumman syystä se nyt tuntuis siltä) nukkua. :) :heart:

Sartsa ja Pähkinä RIKSraksPOKS 12+0 :heart: :heart: :heart:

ps. En viitti laittaa kuvia kun ette tekää oo laittanu. :D

pps. Mutta meistä ei saakeli tule talonomistajia!!!! :kieh: Tulis samantien jos mäkin oisin töissä. VOI HÖH! Voi NIIIIIN HÖH!

sartsa ONNEA!!!! kuulostaa oikein onnistuneelta käynniltä!!! :heart: :heart: meillä ei nähty 4D:ssä, mutta mennään kyllä erikseen yksityiselle sitten rakenteen jälkeen. mites, muuttuko päivät tuolla? en muista menitkö noilla päivillä ennenkin...? ja muuten onnea myös poksumisesta! virallisesti raja rikottu!!! :D ja tuliko poikatunne muuten vaan, vai näittekö jotain? jostain luin ettei vielä näkyis ultrassa, mutta en sitten tiedä tuosta 4D:stä...?

bubunen juu kyllä nuo mammahousut tuntuvat tosi ihanilta kun alkaa turpoamaan... ;) on se kumma miten sitä joskus voi olla näinkin onnellinen, että saa ostaa "isoja" vaatteita! :D

ääh, täällä jotenkin turvottaa tosi paljon, tai sitten kasvu vaan jatkuu. tällä viikolla on masun kohdalla tapahtunu jotenkin suuri muutos! :D

ai niin, ja kerroinpa johtajallekin tänään! oli pakko kun alkoi kyselemään sellasia yleisiä syksystä. sattui olemaan sellanen mukava hetki, niin oli sit pakko kertoa. ja kyllä helpotti jotenkin tosi paljon. suhtautui tosi hienosti! sanoi että on tiennyt jo muka pidemmän aikaa ja ihmetellyt miksi en kerro... ollaan nähty viimeksi monta viikkoa sitten (kun ollaan fyysisesti eri taloissa), niin en kyllä tuohon selitykseen usko, mutta...... pääasia että keskustelu meni kivasti! =)

b & ipanapapana 15+2 :heart: :heart:

bubunen Kiva että sun neuvola meni hyvin :heart:

Sartsa Hyvä että oli kaikki hyvin ultrassa! :heart: Saitte vielä 4D-kuvaakin nähdä :) Mäkin haluun!! Ja onnea 12 viikon täyttymisestä!

bambina Mä huomasin myös jossain 14-15 viikkojen aikana mun masussa muutoksen. Aikasemmin se oli semmosta turvotusta, mutta sitten se maha muuttui ihan erilaiseksi ja nyt näyttää jo kunnolla "vauvamahalta" :)
Kiva että sait kerrottua johtajalle onnistuneesti! :heart:

:headwall: Kohta hammaslääkäriin... :headwall: No onneks se on kohta ohi!

jendde ja Napero POKSpoks 17+0 :heart: :heart:

Huokaus...onkohan teistä muut yhtä pelokkaita ja hermoheikkoja kuin minä?!? Alkuviikosta iski joku epätoivo ja uskonpuute koko tämän raskauden onnistumiseen ja hirveä ahdistus, että joku on kyllä pielessä. Tässä sitten muutaman päivän olen asian kanssa ollut ahdistunut ja tänään, kun muutama asikas perui tulonsa, niin pakko oli soittaa neuvolaan ja pyytää, että terkkari kuuntelee sydänäänet. Onneksi on niin ihana terkkari miulla ja työpaikkakin on neuvolan vieressä, niin kymmenessä minuutissa ratkesi monen päivän epätoivo. Sydän sykki ja kohtukin kasvanut ihan kuten pitikin olla :) Jos aikaisemmin on vähän herkistynyt noissa tilanteissa, niin nyt sai kyllä oikeasti purra hammasta ja säästää itkun työpaikan vessaan. Niin helpottunut olin!! Ja sitten toisaalta on niin tyhmää, etten ole soittanut aikaisemmin, kun tosiaan noin pienessä ajassa sain oman pään rauhoittumaan. Nyt voin sitten hyvällä mielin olla viikonlopun reissussa, eikä tarvitse murehtia turhaan.

Tämän stressin tekee kahta älyttömämmäksi se, että luulen tunteneeni ekat liikkeet maanantaina. Olin neulomassa ja yhtäkkiä tuntui kuin joku olisi sormella tökännyt tuohon vatsan oikealle puolelle. Viisi kertaa tuntui se tökkäys ja sitten loppui. Luulen niiden olleen ekat potkut, mutta en ole ihan varma, kun monta päivää on mahassa ollut jos jonkinlaista kuplintaa ja mourintaa. Vatsatautia liikkeellä ja vaikka ei onneksi ole itselle tullut, niin on ollut maha aika sekaisin.

Nyt omanapainen purkaus, kun oli johonkin tilitettävä. Pitää jatkaa töitä. Mukavaa päivää kaikille :flower:

Marta Kuulostaa hyvinkin tutulta. Mulle on itseasiassa nyt taas iskenyt se epävarmuus ja pelko. Välillä saattaa mennä viikkokin ettei mikään ahdista tai pelota mutta sit tulee taas takasin jostain ihmeen syystä se pelko. Varmaan aika normaalia. Vaikka ei tietenkään kivaa ole pelätä. Kiva että sait huolesi pois :hug: Mä yritän olla stressaamatta ja todistella itelleni että kaikki on hyvin, kuten varmaan onkin, mutta silti ne ahdistukset sun muut tulee jostain...
Voi olla hyvinkin mahdollista, että ne mitä tunsit oli liikkeitä. Vähän samanlaiselta mullakin tuntui kun ekaa kertaa tunsin. Ihan kuin joku olis hellästi tökännyt pari kertaa, ja sitten loppui.

Nyt on hampilääkärissä käyty... Oli ihan hirveetä. Joka kerta kun käyn, saan vaan pahemman pelon ja traumat mukaani.
:'( Oli niin kauheeta, että tekis mieli vaan itkeä :LOL: Joo, mä oon vähän outo. Pelkään hammaslääkäriä yli kaiken... Ensin kävin hammaskiven poistossa (se ei siis ollut se hirveä osuus ). Suuhygienisti oli tosi mukava, jutteli mulle kauheesti kaikkia raskausjuttuja. Se kertoi myös, että raskauden aikana tulee helposti reikiä yms., kosta ikenien bakteerit käyttää raskaushormoneja ruoaksi! :eek: Aika yllättävää. Ja sellasta myös kuulin, että jos on paljon ientulehduksia ja reikiä, niin voi tulla helpommin ennenaikainen synnytys. Pidetään me kaikki siis hampaat kunnossa :) Toinen operaatio, eli reikien paikkaus oli se hirveä osuus. Kesti yli tunnin. Nyyyyyh :'( 2 reikää paikattiin ja 1 jäi vielä jäljelle. 17.3 sitten odottaa seuraava kidutus...

Laitanpa masukuvan taas, kun tuli eilen napattua. Ehkä se on taas vähän kasvanut. Ainakin mun mielestä on :D

jendde niinhän se on, että pelot tulee ja menee, välillä helpompaa. Äitinikin "lohdutteli" että nyt se ikuinen murehtiminen on sitten alkanut ja kun on pieni lapsi on pienet murheet ja iso lapsi niin isot murheet. Olin sitä mieltä, että kun on syntymätön lapsi, niin on megamurheet! Varmaan se koiran menettämisen pelko ja mummollani pari päivää sitten diagnosoitu alzheimerintauti tuovat oman osuutensa siihen, että pelkää pahinta. Ei niinkään tietoisessa, mutta tiedostamattomassa mielessä, kun muutenkin on pitänyt huolehtia viime päivinä.

sartsa ihanaa, että ultrassa oli kaikki hyvin!! Mulle se on ollut tähän mennessä hienoin hetki koko raskauden aikana. No okei, ehkä se plussatestin teko oli vielä vähän hienompi, kun sitä ei osannut odottaa oikeasti, toivoa vain. En usko, että rakenneultrakaan tulee olemaan niin hienoa, koska vauvan on jo kerran nähnyt. Ei ole samalla tavalla uusi kokemus kuin oli se np. Musta oli niin mahtavaa nähdä vauvan liikkuvan ja heiluttavan käsiään, kun ei ole mitään käsitystä, että mitä se siellä mahassa touhuaa. Ja se, että toinen oli hurjat kuusi senttiä pitkä ja kuitenkin jo on pää ja raajat ja osaa niitä liikuttaa ja kääntää kylkeään. Olisin varmaan voinut tuijottaa sitä kuvaa maailman tappiin asti :).

Mitenkäs siilin lääkärissä käynti? Olihan kaikki, kuten pitääkin?

Sartsa83
bambina Ei muuttuneet päivät. Alusta saakka laskettuna aikana ollut tuo 10.8.2010 ja edelleen samalla mennään. Ultran mukaan ois viikkoja ollu 11+6, mutta lääkäri sitten sanoi että se on päivä sinne ja tänne että laitetaan tähän nyt 12+0. :) Että käytännössä ollaan jo sillä puolen ja kun ite sitten sanoin että:"niin ei vissiin tarvi enää pelätä keskenmenoriskiä" niin lääkäri totesi:"Juu ei tarvitse. Voit olla huoleti." :) Ja poikatunne tuli ihan siitä kun sikiö näytti niin poikamaiselta. Ei nähny mitään sukupuolielimiä, mutta jotenkin nähdessäni kasvonpiirteet, tuli todella vahva poikatunne. :) Ja mies kun hokee tuota poikaa koko ajan niin kai se on alkanu pinttymäänkin jo muhun. :D .. Ei sillä, itekin toivoisin ennemmin poikaa kun tyttöä ekaksi lapseksi, mutta olen onnellinen siitä että lapsi on terve. Muulla ei ole sen suurempaa merkitystä. :)

jendde Hih. Sitten yksityiselle vaan. ;) Se vaan maksaa. Et ... mut jos vaan haluu niin kannattaahan se. :) Oli se sen arvoista. :) Mutta jännä että mä nokialaisena sain ton kun ei kaikki saa sitä ilmatteeks. :) Outoa.. mut tosi kiva juttu. ;)

Marta Sehän riippuu niin kovin siitä kuinka pitkällä sä olet. 16.-20. viikoilla alkaa tuntumaan liikkeet. Esikoista odottavilla yleensä lähempänä 20. viikkoa mutta uudelleen raskaana olevat tuntevat liikkeet jo tosi varhasessa vaiheessa. Kun tietää mitä alkaa kuullostella. :)

jendde Tuo on kuulemma se toinen pelon vaihe kun ollaan jo riskiviikkojen ylitte mutta vielä ei virallisesti ole alkaneet liikkeet. Milläs viikoilla sä nyt olitkaan jo? Masu on ainakin hyvän kokonen. ;) .. Joten aivan mahdolllista että sä alat tuntemaan liikkeitä. Sillon ei tarvi enää pelätä mitä pienelle kuuluu kun hän itestään ilmottelee. :) Ja jos ultrissa on kaikki olleet hyvin niin ei enää 12 viikon jälkeen tapahdu keskenmenoja. Ne on sitten jotakin pahoja rakennevikoja tai muita jos keskeytyvät. Mutta ymmärtääkseni sullakin on ollu kaikki hyvin ultrissa. :) Joten ei huolta. :) ... Huuh.. hamppulääkärit on kyllä kans yksiä.... toivottavasti saavat hampit kuntoon nii tarvi mennä vähään aikaan sinne. ;)

Sartsa83
Marta Juu tuo oli kyllä ihan tajuton kokemus.. ja nimenomaan sitä kuvaa ois voinu tuijottaa vaikka maailman tappiin saakka. Mä kyllä ootan ihan innoissani jo sitä rakenneultraakin kun meinataan selvittää sukupuoli niin tahtois tietää sen jo nyt. :p

sartsa no niin, nyt voi varmaan jo jollakin tavalla huokaista helpotuksesta!! :) jos nyt tosiaan jotain pahaa tapahtuu, niin mä ainakin ajattelen sen niin, että se oli varmaan sit sille lapselle parhaaksi. koska tosiaan sit on kyse varmaan jostain pahasta vammasta tms. ellei tietty tule joku onnettomuus, mutta se on sit asia ihan erikseen!

juu, kyllä ne kuvat on tosiaan sellasia, että niitä voisi vaan tuijotella... meillä np:ssa vaavi oli vaan aika laiska, ei liikkunut juurikaan (vähän jopa pelästyttiin...) mutta sit kun kävin sen vuodon takia ultrassa, niin liikkui ihan mahottomasti, ja sanoi että vatsakivut voivat johtua siitä, että se puskee niin kovasti sinne seinämiin. eli se helpotti. kovasti en sitä sillon vaan nähnyt kun se katsoi niin nopsaa vaan että kaikki oli ok, ja lähinnä mittaili päätä, eli näkyi vain kallo..siis ihan pään päältä. mutta nyt olen siis käynyt 2xvarhaisultra, kerran ennen joulua "paniikki-ultra", np-ultra, vuodosta johtuva paniikkiultra. joten oon ainakin sen nähnyt!! :D tosin siihen jää helposti koukkuun, tulee sellainen olo, että pitäisi taas nähdä se sieltä...

ehkä se on yksi syy, miksi en jotenkin ole alkanut panikoimaan. nyt ainakaan. sillon ennen joulua se mun paniikki oli jotain käsittämätöntä! nyt tuntuu että olen nähnyt sen "niin monta" kertaa ja lääkärit on joka kerta sanonu että mitään keskenmenoon viittaavaa ei löydy, niin jotenkin sitä on vaan osattava sitten rauhoittua. mun äitini myös sanoi, että älä stressaa niin paljon, kun se ei tee hyvää! olen joulun jälkeen aika hyvin sen pystynytkin välttämään. tietty se vuoto oli sit eri juttu, mutta nyt kun mitään selviä merkkejä mistään vaarasta ei ole, niin pidän itseni vaan rauhallisena. ja kovasti helpottaa, kun tuo maha tossa koko ajan turpoo! :LOL:

sartsa mulla myös tuolla np:ssa vahvistu mun poika-olo. mustakin se vaan näytti niin pojalta! vaikka tossa vaiheessa ne näyttää varmasti kaikki ihan samalta!! :LOL:

jendde mä pelkään/vihaan/inhoon...hammaslääkäreitä myös yli kaiken!! tiedän että pitäis mennä käymään, mutta en vaa jotenkin saa mukamas aikaiseksi. kyllä sun maha kasvaa! =) :heart: tänään mulla lähin työkaveri sanoi (kun mulla oli tiukka paita päällä) että "kyllä toi sun maha on jo aika iso. eilenkin katoin kun tulit että ohhoh!" ja huom. eilen oli löysä huppari! :p

marta ja muutkin, älkää turhaan pyydelkö anteeksi omanapaisia kirjoituksia!!! mä ainakin haluun lukee niitä, sen takia nää palstathan on olemassa. ja varsinkin jos on oikeesti tollasia ahdistavia pelonsekaisia tuntemuksia! ja kun kuitenkin jokainen kommentoi muidenkin ja vaikka ei kommentois niin uskon että lukee ainakin ja jollain tavalla on hengessä mukana anyway. joten jatkakaa vaan omien tarinoidenne kertomisia, vaikkette kommentoiskaan muiden, mä haluun niitä ainakin lukee!!! eihän meillä olis mitään kommentoitavaa, jos kukaan ei jakais omia juttujaan! ;)

ja mä haluun kanssa sen sukupuolen tietää nyt ja heti!!! :LOL: :heart:

bambina & ipanapapana 15+3 :heart: :heart:

Hei taas kaikille. Tänään oli mulla takana eka neuvolakäynti ja yllätyttiin melkoisesti kun ne ultras siellä :) Ja ens kerralla kuukauden päästä on lääkäri ja sielläkin ultrataan. Ennen sitä lääkäriä on vielä se np-ultra ja se mun pitää mennä käymään tekemässä KOkkolassa, koska täällä sitä ei tehdä. Eli kolme ultraa tulee kuukauden aikana :) Neuvolatäti oli oikein mukava ja sanoi, että viikot on tällä hetkellä 9+3, mutta kun se mittasi sen sikiön niin se oli kuulemma sen kokonen, että viikot vois olla viikkoa vähemmän. Laskettu aika kuitenkin tällä hetkellä 30.8. vai oliko se nyt 29.8., unohdin jo :LOL: Sanoi vaan että siellä np:ssä saattavat sit muuttaa sitä laskettua aikaa jos se tuntuu että menee paljonkin pieleen tuo nykyinen. Muuten oli kaikki ok vaikka aluksi olikin hieman hahmottamisvaikeuksia kun nähtiin siinä ruudulla se kohtu ja sikiö. Pienet sydämenääntekin siellä jo vähän näkyi.

Jotenkin vieläkään ei tunnu todelliselta, vaikka ollaan käyty ultrassakin ja saatu kuva mukaan. Jotenkin tuntuu että onkohan mulla niin hidas sytytys, että tajuan asian kunnolla vasta sitten kun maha kasvaa...Mies oli mukana ja haluaa tulla muillekin neuvolakäynneille, ainakin niille jossa ultrataan.

En oo jaksanut käydä kirjoittelemassa juurikaan tänne kun oon koko ajan ollut niin väsynyt. Tuntuu että voisin nukkua vuorokauden ympäriinsä :) Jospa sitä joku aamu heräis ja huomais, että on energiaa täynnä...Kävin ostamassa uudet sukset ja nyt odottelen että pakkanen hellittäis että pääsisin vähän urheileen. Jos se vähän piristäis. Nyt oon lähinnä katsonut telkkaria päivät pitkät. Mutta siinäpäs meidän kuulumiset :)

lauru&masukki 9+3

lauru sullahan oli tosi onnistunut neuvolakäynti!!! :) harvoin kuulee, että ekalla neuvolakäynnillä ultrataan, tai muutenkaan joka neuvolakäynnillä. mutta sehän on tosi hienoa ja varmaan helpottaa ettei tarvii sitten niin murehtia! ;)

täällä ens viikolla toka neuvola! yhtään en tiedä mitä tokalla neuvolakäynnillä tehdään, ekasta olin paljon kuullut että mitä siellä tapahtuu, mutta yhtään en tiedä mitä nyt odottaa! :p

Yhteistyössä