~The esikoisesta haaveilevien plussapino~

• Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Marta Joo kyllä, megapeloilta nää ainakin tuntuu! Kai se vaan sitten niin menee. Että ensin saa pelätä kohdunulkoista raskautta, tuulimunaa, keskenmenoa ainakin ekat 12 viikkoa, sen jälkeen voit pelätä ihan muuten vaan, sit pelätään kohtukuolemaa, seuraavaksi synnytystä, sen jälkeen seuraavan vuoden kätkyt kuolemaa ja niin edelleen. Paljon on pelkoa mutta on tämä kuitenkin niin hienoa :) Vaikkei sitä niin aina osaakaan ajatella kaiken ahdistuksen keskellä.

Sartsa Niin, se on hyvä kun niistä liikeistä voi hyvin päätellä vauvan hyvinvoinnin. Paitsi että kyllä nekin varmaan tuo huolta jos jonain päivänä liikkuukin vähemmän niin paniikin paikkahan se taas on sitten :D Mä oon nyt 17. viikolla. Ja niitä liikkeitä olen jonkun verran tuntenut. Kun mulla kohtu on niin edessä ja ihon ja kohdun välissä ei ole oikeastaan mitään, niin tuntuu helposti jo nyt. Tänäänkin siellä hammaslääkärissä tunsin kun alkoi kamala melskaus. Mies tunsi myös jo masun päältä muutamat (voimakkaat ) mätkäisyt. En mä kaikkia liikkeitä tietenkään tunne, vaan pari kertaa päivässä (varsinkin iltaisin ) tunnen. Ja joo siis mulla oli np:ssä kaikki tosi hyvin eikä mitään muutakaan ongelmaa ole ollut :) Joten pitää vaan luottaa siihen että kaikki on hyvin!

bambina Joo, hammaslääkärit on hirveitä juttuja. Ihan tuttua tuo ettei vaan saa aikaseksi varata aikaa vaikka aihetta olis :D Mäkään en olis nyt mennyt, mutta kun tossa joskus marraskuussa lähti etuhammasrivistöltä paikka irti, joten oli pakko mennä paikkaamaan se uudelleen. Ei nimittäin ollut mitään kovin suloisen näköistä mun hymyileminen muuten!! Ja sit siinä samassa mulle varattiin aika tarkastukseen ja siellä sit löyty nää reiät :x
Kovaa vauhtia taitaa sunkin masu kasvaa! Kai se niin on että se paisuu ihan huomaamatta. Sitä masun paisumista on niin mukava seurata. Mä oon ottanut tyyliin joka viikko kuvan tai pari että voi vertailla edellisiin.
Tosta toisesta neuvolakäynnistä. Mulla siellä ei tehty mitään muuta kun kuunneltiin sydänäänet, mitattiin verenpaineet ja muut perusjutut sekä toivotettiin hyvät joulut. Eli ei mitään sen kummempia. Koko käynti kesti ehkä 10min :D Mutta yhtä mukava käynti se silti oli kun sai kuulla ne ihanat sydänäänet!

lauru Kivalta kuulostaa sun ensimmäinen neuvolakäynti! Hieno juttu myös, että ultrasivat. Voi kun mullakin olis ollut mahdollisuus sellaseen niin olis vältytty niin monelta pelolta :D

Oli tosi kiva juttu kun siellä hammaslääkärissä muhun suhtauduttiin tosi hyvin, vaikka tiedettiin raskaudesta ja mun iästä. Ekalla käynnillä (hammaskivenpoisto ) se höpötteli mulle kauheesti raskauteen liittyviä juttuja ja oli tosi mukava. Arviolta 30-40v nainen. Puhui mulle ihan niinkuin kelle tahansa ihmiselle. Se esimerkiksi kyseli missä neuvolassa käyn ja pahoinvoinneista ja sen semmosista. Jäi tosi positiivinen olo. Nyt tuntuu siltä että ihan turhaan mietin sitä miten ihmiset muhun suhtautuu, vaikka kyllä niitä v*ttupäitäkin varmasti tulee matkanvarrelle.

jendde & Napero 17+0 :heart:

Huiiii kuinka te ootte taas kirjoittanut! Mä oon joutunut vähentämään tätä kirjottelua edelleen väsymyksen ja nyt myös päänsäryn takia. Bubunen, onko sun päänsäryt loppuneet? Eli onko ne siirtynyt mulle? :LOL:

jendde inhottavaa että on pahoinvointia taas. :hug: Tuo sun masu on jo "ihan oikea raskausmaha" (oli se kyllä jo viime kuvassakin), se on I-HA-NA!!!! :)
Ääh, muistutit hammaslääkäripuheillas että mun pitää tilaa kyseiseen paikkaan aika. :headwall: Mä inhoan myös hammaslääkäreitä, etenkin koska mulle tulee tosi helposti reikiä (jotain ne on selittänyt syljestä??) joten mua aina porataan ja kiusataan. :(

bubunen hyvä että neuvolassa meni kaikki kivasti. Äläkä välitä siitä syömisestä, mä syön ainakin ihan sikana! Esimerkiksi tänään söin aamupalan (jogurttia, mehua), sitten 2 tunnin päästä kaksi ruisleipää, kaksi omenaa ja 0,5 l teetä ja "jälkiruoaksi" huomaamattani hirveän kasan toffee-suklaakarkkeja kun oli vielä nälkä. Tässä vaiheessa kello oli siis kahdeksan aamulla! :D Työkaverit vähän katto ja totesivat vaan että tosiaan syön kahden edestä. :LOL: Ja paino ei ole vielä noussut kauheasti. Ihan alussa tuli 1 kg lisää, mutta nyt paino on tippunut siitä sellaiset 500 g eli oon melkein lähtöpainossa, lämmin ruoka kun ei maistu. Karkit kyllä sitäkin paremmin. :p

bambina toivottavasti pääset johonkin matkalle! :hug: Kiva, että oon päässyt vähän shoppailemaan. :) Mun pitää odottaa vielä viikon verran, sit pääsen Tukholmaan ostamaan kaupat tyhjäksi Polarn O. Pyretistä ja vintageliikkeistä, ehkä vähän myös H&M:stä. Ruotsin kruunu kun on nyt kuulemma edullinen niin kannattaa shoppailla siellä kun kerran sinne on menossa.. ;) *seliseliseli* Ja onnittelut vielä pomolle kertomisesta, kiva että suhtautui hyvin!

LauraAnnika kiva että terkkari oli mukava ja neuvolassa meni hyvin! Mulla np-ultra on 8.2., silloin taitaapi olla viikkoja 12+5. Ultraan liittyviin verikokeisiin meen huomenna. Kättäriltä taitaa tulla vain lappu jossa kerrotaan se ultra-aika? Näin mun kaverilla ainakin oli. Se on vähän hassua, luulis että siitä ajasta sais "neuvotella". Mutta mäkin olen kuullut paljon hyvää Kättäristä, olet varmasti siellä osaavissa käsissä!

Raitakissa :heart: Täällä peukut ja varpaat pystyssä!

Sartsa onnea hyvistä np-ultrakuulumisista! :flower: Mullakin muuten tuli eilen vahva "poikafiilis" vaikka ainakin tällä hetkellä mulla ei ole kyllä minkäänlaista toivetta sukupuolesta.

Marta mä en osaa nyt kommentoida sun purkausta muuta kuin että :hug: ja kuulostaa tutulta. :) Kiva että pääsit neuvolassa käymään ja kaikki oli hyvin. Ja täällä saa aina purkautua kun tuntee siihen tarvetta! :hug:

lauru kiva että pääset noin usein ultraan! :eek: :) Ja samaa väsymystä täälläkin, aivan kaameaa.. Mä nukun työmatkat ja illat ja yöt, eli lähinnä sitkuttelen vaan työpäivän ajan hereillä. :D

Sit omaa napaa.. Lääkärikäynti sujui hyvin ja sydänäänet kuuluivat! :heart: Känkkäränkkä kyllä yritti koko ajan karata mutta lääkäri sitkeästi etsi äänet kuuluviin. :D Kohtu on kuulemma pieni mutta normaali (??) ja "kaikki paikat ovat siistit", whatever it means. Ainoat sydämentykytykset sain kun ensin lääkäri ei meinannut löytää kohdunsuuta. :LOL: Olin vähän että noooo, kyllä kai siellä sellainenkin pitäis olla?!?!? :D Mutta se olikin sitten jotenkin vinossa tms. ja siksi sitä ei löytynyt heti. Mutta siis sekin on normaalia.

Kerroin pomolle raskaudesta viime viikolla, ehkä mainitsinkin siitä jo täällä? Pomo otti uutiset hyvin vastaan ja alkoi heti esitellä omaa vatsaansa, jota oli raskausaikana rasvannut ahkerasti eikä siinä sitten raskausarpia näkynytkään. :D Mun vanhemmille kerrottiin viikonloppuna, ne oli ihan innoissaan ja hössötys alkoi heti. Heidän pitää vaihtaa farmariauto isompaan (whaat, minibussiinko? :D ) ja pihalle pitää saada hiekkalaatikko.. Mä melkein raivostuin, koska en jaksa tuollaista liiallista hössötystä. Mutta kivahan se vaan on kun ovat innoissaan. :)

Mun pitää huomenna luovuttaa monta pötköllistä verta niitä kaikkia kokeita varten ja pitää viedä myös kaksi pissanäytettä joten herään keskellä yötä pissaamaan purkkiin. :LOL:

Ei muuta ku mukavaa viikon jatkoa ja halit kaikille! Pahoittelut kilometrikirjoituksesta, yritän käydä useammin niin ei tartte toista tuntia kirjottaa viestejä.. :D

Siili & Känkkäränkkä 11+0 poks :)

oikeesti, huh miten pitkä kirjoitus mulla! :ashamed:

tyhmä kysymys vielä: kun nyt kuultiin ne sydänäänet ja kaikki oli ok, niin tuulimunaraskauttahan ei tietenkään tartte enää pelätä. mutta mites tuo kohdunulkoinen? olisiko se lääkäri bongannut senkin "käsikopelotutkimuksessa" tai sydänääniä kuunnellessa? Np-ultraan meno ei kyllä jännitä enää yhtään niin paljoa kun tietää että ainakin siellä joku sydän sykkii! :heart:

Tulin pikaiseen vain lukemaan kuulumiset nukkumaan mennessä ja kommentoin enemmän myöhemmin.

Siilille vaan oli pakko nopsaan kommentoida, että voit unohtaa kohdunulkoisen raskauden, kohdun ulkopuolella alkio ei voi kehittyä niin, että sydän alkaisi sykkiä. Tää on mun vakaa käsitykseni, eli kaikki kunnossa rakas Siili!

Kiva, että muillakin oli hyviä neuvolakokemuksia! Palaan asiaan piakkoin!

:hug: kaikille ps. Siili, kyllä mun päänsäryt on yhä samassa osoitteessa, vähän lievempinä kylläkin. Ovat vissiin saaneet kaverin sinne teille, tsemppiä niihin :hug:

Kohdunulkoisesta: kyllä se sydän siinäkin jo alkaa sykkiä jos ei mene tarpeeksi ajoissa kesken. Mun ystävällä ku bongattiin varhaisultrassa selvänä sykkeenä munanjohtimessa. MUTTA noilla viikoilla, millä siili olet, niin sulla olisi jo johtimet revenneet ajat sitten kaameiden kipujen ja vuotojen kera, jos olisi ollut ku. Eli siis se ei noin pitkälle voi kehittyä. Joten don't worry, kyllä se känkkis ihan oikeassa paikassa majailee :).

Siili Kiitos :heart: Tuo mun maha vaan kasvaa ja kasvaa. Mutta niinhän sen pitääkin :)
Mullekin tulee tosi helposti reikiä hampaisiin. Olishan se kiva mennä hammaslääkäriin jos ei olisi yhtään reikää, mutta kun mulla ei oo varmaan koko elämäni aikana ollut yhtäkään semmosta käyntiä! :headwall: Joten muakin aina vaan kiusataan siellä :(
Voit olla jo ihan huoletta tuon kohdunulkoisen suhteen. Niin kuin Marta sanoi, niin kyllä sulla olis jo aikapäiviä sitten munatorvet revenny jos semmonen olis kysessä ollut. Joten älä huoli :hug:
Hyvä että sydänäänet kuului :heart: Oliko eka kerta kun kuulit ne? Se on aivan mahtava tunne se.
Kiva myös että pomolle kertominen sujui onnistuneesti! Ja samoin vanhemmille. Semmosia se vissiin tahtoo olla, että hössötys alkaa samantien :D Mun äiti ei vaan aluksi mitenkään ilosta pomppinut, mutta nyt on onneksi jo paremmilla mielillä.
Millons sulla on np-ultra? Mäkin jouduin niitä verikokeita antamaan jotain 4 pötköllistä siellä np-ultrassa :D
Ja ei haittaa kuules yhtään vaikka kirjoititkin pitkästi, on vaan kiva lukea! Kyllä multakin (ja eiköhän kaikilta ) irtoa aina välillä niitä kilometri kirjoituksia ;)

Hmmm.. Mulla olis edessä mun isovanhemmille kertominen tästä raskaudesta. Pelottaa. Sitten vielä seuraavana kummitädit, serkut, sedät ja kaikki. Voi ei. Kysyin mun äidiltäni että mitenkähän nuo isovanhemmat mahtaa tähän suhatua. Sanoi, että luultavasti kiroaa mut taivaan tuuliin ensin ja hyppii seinille seuraavan viikon :D Mutta kuulemma sit alkujärkytyksen jälkeen luultavasti rauhoittuu. Harmi vaan kun joudun puhelimessa sen kertomaan kun ne asuu vähän pidemmällä ja ei ne täälläkään päin ole lähiaikoina tulossa käymään :/ Kivempi olis ollut päin naamaa sanoa. Mutta ei voi mitään.

Mä en jaksa odottaa rakenneultraa enää! Vielä olis muutama viikko...

jendde & Napero 17+1 :heart: :heart:

siili olipas kiva kuulla sustakin taas pitkästä aikaa! kaiken tiedon ja järjen mukaan tuo sunkin väsymys ja päänsäryt pitäisi parin viikon päästä olla jo muisto vain... mutta eihän sitä koskaan tiedä. toivottavasti menee pian ohi! :hug:
ja luulenpa myös, että jos olis tuulimuna tai kohdunulk. niin olis varmasti jo mennyt kesken. en nyt mikään asiantuntija ole, mutta luulisin kyllä. joten nyt vaan ihan rauhassa... helpommin sanottu kun tehty... ;) niin ja onnea poksumisesta!!! :D muiden kohdalla tuntuu että tää aika rientää...

jendde sulla sentään enää pari viikkoo siihen rakenneultraan, mulla vielä vähän reilu kuukausi!! aaarrrgghh, voikin sitten tuntua pitkältä ajalta! ja kun kerran tuosta mahasta tuli puhe, niin yritän taas saada kuvan näkyviin... kyllä on viikossa tapahtunut paljon!!! :LOL: väliä edelliseen kuvaan nimittäin on viikko ja päivä! monet sanoo, että jos tollalailla eteenpäin kasvaa, niin poikamaha olis. noh, senhän oon "tienny" jo alusta alkaen...

b & ipanapapana 15+4 :heart: :heart:

Tuli mieleen tuosta teidän reikiä hampaissa keskustelusta, että mulla neuvolassa annettiin semmonen lappu, että halutessaan voi osallistua johonkin tutkimukseen missä just tutkitaan sitä bakteeria joka aiheuttaa suussa reikiintymistä. Ja jos sitä on omassa syljessä paljon niin voi saada jotain ohjeita et miten se ei tarttuis lapseen. Mut en kyllä ajatellut mennä kun mulla ei oo yhtään reikää niin en usko että mulla sitä ainakaan kamalasti syljessä on :)

bambina ja jendde ihanat masut teillä molemmilla jo!

Nyt ajattelin lähteä käymään passikuvassa jos vaikka sattuis sinne reissuun pääsemään tuossa hiihtolomalla :) Passi vaan menee kohta vanhaksi niin pitää sit lähteä hakemaan uudet kuvat ja viedä huomenna passihakemus.

Sartsa83
bambina Kyllä tässä helpotuksesta on saanu huokastakin.. :) :heart:

lauru Olipas kiva neuvolakäynti. :) Siitä se lähtee sitten.. pikku hiljaa. :)

jendde No mulla on kans eteenpäin kallistunu kohtu, joten saattaapi olla että samoilla viikoilla itekin saatan alkaa tuntemaan niitä liikkeitä. Se on ihan normaalia että sitten kun ei mitään elämää tunnu/kuulu niin sitten ollaan sen takia paniikissa.. mutta kun riskiviikkojen yli pääsee niin yleensä sen jälkeen ei ole enää mistään huolta. Kyllä sitä sitten ultrissa tai neuvolassa sanotaan jos joku tuntuu epäilyttävältä tai on jotain mitä pitäs seurata. :)

Siili Toi poikafiilis on niin jännä. Aina kun ajattelen asiaa, mä jotenkin kuvittelen sanovani lapselle "nuori neiti" eli et kyseessä ois tyttö mut sitten just ultrassa ja muutenkin välillä on niin vahva poikatunne. Jotenkin nään että meillä on poika ja meijän "pikku herra osaa jo sitä, tätä ja tota". :LOL: ..Tuntuu ihan hassulta kaikki tommonen. Muutenkin hetkittäin jopa unohdan että oon raskaana enkä ees juuri ajattele olevani raskaana, vaikka tiiän sen ja tunnen sen enkä tee mitää mitä ei sais raskaana tehä, mut silti.. äh, vaikee selittää. :p ..Ja niin ettäs tiiät ettei sulla voi olla mikää kohdunulkonen.. ihan on vauva oikeessa paikassaan. :)

bambina On toi sun maha kyllä melkosen ihana oikeasti. :heart:

bambina Nopeesti se kuukausi menee!! Ihana masu! :heart: Se on kyllä kasvanu paljon.

Sartsa Hyvin mahdollista että säkin tunnet näillä viikoilla sitten ne liikkeet. Mä meitin joskus 14. viikolla jo että tuntuuko jo kun jotain eriskummallista siellä tuntui.. Mut luulen ettei ne liikkeitä ollut vielä silloin. 15-16 viikoilla tunsin ekoja kertoja "varmoja liikkeitä" ja nyt ne on jo sen verran voimistunut että hyvin tuntuu! :heart:
Tottahan se on että mitä luultavimmin kaikki on hyvin riskiviikkojen ja ultrien jälkeen. Sitä vaan jaksaa silti stressata! :D Huomaatko, että olisit nyt rahottuneempi kun ylitit sen 12. viikon? Mä huomasin itestäni sillon jotain muutosta, mut ei sekään muutos kauaa kestänyt :p

Noista poika/tyttö-fiiliksistä. Mulla oli alussa aivan selvä tunne että tämä on tyttö. Nyt se tunne on hävinnyt, ja pari kertaa oon vahingossa puhunut vaavista "poikana" :D Että "meijän poika... sitä ja tätä". Hassua, vaikka en mä oo edes ajatellut että se vois olla poika. Toivon kyllä poikaa mutta noh.. Ehkä tämä oli vaan joku enne että poika tulee? :D

Mites muilla, näettekö kummallisia unia? Mä näen. Välillä jotain todella(! ) outoja. Viime yönä juoksin kerrostalon portaikossa koiraa pakoon. Juoksin siis ylös päin niitä portaita. Sit siellä ylimmässä kerroksessa se koira yritti tehdä itsemurhan hyppäämällä sinne porras"kuiluun". :D Ja jouduin pelastamaan sen. Siinä unessa vaan oli joku niin ihmeellinen tunne. Ahdistava ja pelottava... Ja tämmösiä näen joka yö. Edellis yönä näin unta että mies oli pettänyt mua ja tapoin sitten sen naisen jonka kanssa petti. Ja hirveällä tavalla tapoinkin, oikeen hirvittää tollaset unet :( Mut kyllä näille osaa nauraakin jälkeenpäin, onneksi :LOL:

bubuselle edelleen tsemppiä päänsärkyihin. :heart:

bubunen, marta, jendde ja muut no okei, uskon teitä ettei oo kohdunulkoinen. :heart: kyllä mä vähän itsekin epäilin että eiköhän se ois jo oireillut, mutta aina tulee kaikenlaista pöhköä mieleen.. ;)

jendde Joo, oli eka kerta kun kuulin sydänäänet, olihan kokemus! :heart: Np on 8.2., tänään kävin verikokeissa ja multa otettiin myös 4 pötköä verta. :/ Ja vein myös kaksi pissanäytettä samalla labraan, vähän naurattaa ne kuppatestit sun muut, vaikka ymmärrän kyllä että ne on vissiin lakisääteisiä tms.??
Voi sun hampusten kanssa. Hammaslääkäri on kyllä ihan pyllystä. :hug: Toivottavasi isovanhemmille ja muulle suvulle kertominen sujuu hyvin! Aika raskasta varmaan jos kaikki repii ensin pelihousunsa ja sitten myöhemmin vasta innostuu raskaudesta. Voimia! :hug:

bambina :wave: Älä huoli, ette pääse musta eroon. :p Viime yön nukuin aika huonosti ja silti ei oo tänään väsyttänyt, joten ehkä tää väsymys tästä.. Ja päänsärky taitaapi olla ainakin osittain ihan tavallista jännityspäänsärkyä kun on niin kylmä ja sit mä jännitän hartioita ja sit niska-hartiaseutu on ihan jumissa.
:heart: Ihana tuo sun masu :heart: Kyllä sullakin ne viikot menee ihan samaan tahtiin vaikka tuntuukin hitaalta! :D Mä muuten henkisesti valmistaudun siihen, että mulla viikot palaa taaksepäin vähintään viikon verran ultrassa. Mulla oli nimittäin ovis vissiin kp 20 tai jotain vastaavaa eli noin viikko myöhemmin kuin "normaalikierrossa". Vähänkö jotenkin ärsyttäis kun on ylittänyt rv 12+0:n ja sit joutuis takaisin rv 11:sta.

laurulle onnea syljen hyvästä koostumuksesta. :D

sartsalle toivon että olet oikeassa poikafiiliksesi kanssa. :LOL:

Unista.. Mulla on aina ihan hulluja unia, just kaikkia että mies on ihan sika ja petturi ja kaikkea kamalaa (oikeasti toosi kiltti), että murhaaja/mafia jahtaa mua ja mä yritän piiloutua, että mä oon keskitysleirillä ja mut ammutaan kohta, että mä oon jossain paikassa mistä en löydä reittiä ulos.. Kaikenlaisia ahdistavia ja pelottavia unia. :/ Nyt niitä ei oo ollut (tai en niitä aamulla muista) *koputtaa puuta*, varmaan koska oon nukkunut niin sikeästi väsymyksen vuoksi.

Pikaisesti tulin lukemaan teidän kuulumiset ennen kuin kuukahdan... On aina niin kiva lukea mitä kaikille kuuluu :)

Mä menin tänään aamulla seitsemäksi töihin ja illalla oli kokous. Piti välissä käydä kotona, mut kun olin lähdössä töistä niin auto pahus hyytyi! Jäin sit tekemään töitä vielä extra-extra pariksi tunniksi ennen kokousta, ja äsken tulin kotiin. Nyt oon ihan täysin kuollut, ei sovi näin pitkät työpäivät kyllä tälle raskaana olevalle... Krooh pyyh :|

Hyvää yötä ja kivaa huomista kaikille, i'll be back :D

Bubunen ja Diego 9+4

ihan kun oisin tuntenut sellaista "perhosen siiven hipaisuja"!!! :D en tiedä, voi olla että kuvittelin, mutta jotain tuntui selvasti, pienen hetken verran... en ole yhtään kyttäillyt niitä tuntemuksia (etten tuu hulluksi!) koska siskokin sanoi, että tunsi ekasta vasta rv 20. voihan se olla, että ne "kunnon" liikkeet ja potkut saakin odottaa sinne asti... noh, en ala näitä sen ihmeemmin tunnusteleen, kun voi olla että oli jotain muutakin... sekoon muuten! :LOL:

tänään oon ollu ylityövapaalla ja koko aamupäivä on menny siivouksessa... :kieh: no kivahan se on saada kämppä kuntoon vkl:ksi... oon vaan alkanu miettiin että kuinka raskaasti ja reippasti sitä saa enää siivoilla, kurotella, nostella tms. onko tässä vaiheessa vielä väliä? tietääkö kukaan...?

15+5 :heart: :heart: :heart:

Niisk, köh, köh, niisk, niiisk... Siinä mun kuulumiset. Oltiin viime viikonloppuna Bachata-tanssileirillä ja kivaa oli, mutta me molemmat sairastuttiin sitten nuhaan. Pari päivää oli olo kuin auton alle jäänneellä (kävin nukkumassa pakollisella luennolla ja jaksoin itseäni nipistellen olla hereillä pakollisessa ryhmätyössä), tänään olo hieman parempi, mutta yhä puolikuntoinen kyllä olen. En ole jaksanut edes tietokoneella olla kuten yleensä.

Mukava lukea teidän neuvolakokemuksista ja ultraäänistä. Mulla on vielä paljon aikaa tuohon ekaan käyntiinkin. Mies haluaa tunkea mukaan joka käynnille, josta en ole kovin innoissani. Jotenkin vaan ei tykkää ajatuksesta (voipi johtua kotikasvatuksesta, äidin mielestä synnytykseen ei miehiä tarvita). Ymmärtäisin ultraäänitutkimukset, ehkä osan terveydenhoitojan vastaanotoista, mutta että ihan kaikille. Mutta kuitenkin koska hänelle asia on tärkeä, niin tulkoon, ehkä hänestä on jotain hyötyäkin. Tekee ainakin myös miehelle tän odotusajan hieman todellisemmaksi. Täytyy myös harkita tuota isyyspakkausideaa.

Ja vastaus gallupiin: ei ole lähipiirissä muita, ainakaan mun tiedossa. Lähin on varmaankin kaverin sisko, jota en ole edes tavannut. Omalla tavallaan olis kiva, et olis joku jonka kanssa voisi naamatusten puhua raskausasioista, kun viitsi ihan hirveästi kuormittaa kavereitakaan oireista sen semmosista. Tällä hetkellä tietoisia mun raskaudesta ovat mun ja miehen vanhemmat, sekä mun 4 läheistä kaveria ja työnantaja. Kaverit saavat kuulla kaikki mahdolliset nipistelyt ja sun muut. Mun äiti totesi skeptisesti, että kattellaan et pääsetkö rv 15, mutta samaan hengenvetoon puhui itsestään jo mammana (mulle äiti on ollut tähän asti ihan vaan äiti). Isä sen sijaan höpöttää jostakin Justiinasta (viitaten mun mahaan) ja povaa kaksosia mulle, se on ihan pehmytpäinen tyyppi.

Lueskelin myös tossa embryologian kirjaani ja laskeskelin et jos kaikki on kuin pitääkin, niin mun sisällä on pienen pieni mato. Istukka olis jo alkanut kehittyä, villusmuodostus oli pari päivää sitten. Ja kun mun eka neuvolakäynti on rv 9 niin silloin sisällä on jo mini-ihminen.

terp ja pikkuriikkinen 5+5 (omien laskujen mukaan)

Sartsa83
jendde Noita viikkoja siis odotellessa. :) Mua on nyt muutamana päivänä kutittanu kauheesti mahan sisäpuolelta.. ja oon kauheesti yrittäny rapsuttaa mahaa ulkoo päin. Mitään liikettähän mä en voi tuntea näillä viikoilla vielä, mutta semmosta outoa kutinaa on ollu. :D No jaa.. oon mä varmaan jollain tasolla nyt lakannu pelkäämästä. Ainakin keskenmenonriskiä ja mä lauleskelen kauheesti lastenlauluja ja loruleikkejä yksinäni. :D Mutta muuten sitä sitten miettii että toivottavasti lapsi kasvaa terveenä ja meille syntyy terve lapsi, on se sitten tyttö tai poika, vaikka sitä poikaa toivotaankin. :D Hih.. siispä toivotaan sinnekin poikaa. ;)

Joo, mä oon jendde kans nähny niin sekopäisiä unia tässä monena yönä. Viime yönä mä treenasin Suomen "the american idols"-loppufinaaliin. :LOL: Ja mun taiteilija nimi oli "The girl who has a name Sarah Tyson" :LOL: :LOL: Mua naurattaa toi viäki.. mut sit mun herätyskello soi kun olin valmis meneen lavalle. Että mua otti pannuun! :kieh: Ja yks yö näin unta kuinka mä palasin ajassa taakse päin teiniaikoihin jossa mä kuitenkin olin edelleen mä, naimisissa ja raskaana, mutta suositut pojat haluski olla mun kanssa eikä muitten tyttöjen kanssa ja yhen pojan kanssa istuin kaulatusten PALOAUTON miehistönkuljetusautossa. :LOL: Ja sitten se poika oli pussaamassa mua kun herätyskello soi.. taas olin ihan ärsyyntyny. :LOL: ..Että jep: unia on outoja täälläki. :p Ja petturiunesta Siilille.. mä näin ennen noita hassuja unia omasta miehestä unta että se suuteli yhtä palokunnassa olevaa tyttöä. Tai se tyttö suuteli mun miestä ja mä hakkasin sitä muijaa päin näköö ihan hulluna ja huusin kun syötävä! :LOL:

terp Onnea alkuraskauteen. :) :hug:

Sartsa ja Pähkinä 12+3 :heart:

Siili Joo noi kuppatestit sun muut on ihan rutiineja. Otetaan kaikilta. Riippuu tietty varmaan paikkakunnastakin, koska multa ei otettu niitä nyt. Mutta sekin varmaan johtuu ihan siitä vaan että ne tuli otettua kaikki (kuppa, klamydia yms.) testit tossa syksyllä. Ja silloinkin mulla oli ihan vaan perus flunssaa, jolloin mut laitettiin veri- ja pissakokeisiin joissa sit samalla otettiin nekin.
Niin, onhan se vähän stressaavaa kun tietää sen kun kertoo raskaudesta niin siitä ei todellakaan olla iloisia :/ Varsinkin nyt se on mulle itelleni vaikeeta, kun ite on jo ehtinyt niin hyvin sopeutua tähän ja iloitsee tästä. No, mutta ei voi mitää, kyllä se siitä :)

terp Koita parannella flunssa pois :hug:

Sartsa Mulla oli, ja on noita samoja kutitteluja mahan sisällä :D Se on tosi jännän tuntusta, mutta johtuu sekin varmaan kohdun kasvamisesta. Nyt kyllä maha kutisee ulkopuoleltakin ihan kiitettävästi, pari kertaa oon saanu raapia melkeen verille :/ Se kasvaa niin kovaa vauhtia ettei iho pysy mukana :D
Hauskoja unia sulla :LOL: Mä näin taas viime yönä sitä pettämis unta. Ihan kauheeta. Hyi hyi. :kieh: Noita oon nähnyt tosi monesti, en tajua mistä ne voi tulla. Kun en mä ajattele tai pelkää että mies pettäisi, koska luotan kyllä häneen 100%. Silti jostain tommosia unia tulee :( Mun unimaailma on kyllä todella eriskummallinen. Oon joskus nähnyt unta mun omista hautajaisista, ja se oli kyllä pelottavaa! Hui!

Mä kuulin tänään mieheltä hirveän jutun... Että sen kaverin tyttöystävä oli tällä viikolla tehnyt abortin ja ollut jo 15. viikolla :( Teki kauheen pahaa kuulla se, kun oli suunnilleen samassa vaiheessa raskautta kun minäkin.. Ei siis siinä mitään, sen tyypin oma asiahan se on enkä mä mitään ala tuomitsemaan. Mutta oikeen sydämestä pisti kun rupesin ajattelemaan :( Noo, eihän se mulle kuulu.
Tylsä ilta tiedossa täällä päin. Mies on kavereidensa kännikuskina (kuten on monena muunakin viikonloppuna ) ja minä mätänen sohvan pohjalla yksinäni. Telkkaristakaan ei tule mitään muuta kun toi joku uusi sarja "Yhdestoista tunti", mutta siinäkin tutkitaan jotain abortoituja sikiöitä joten ei ihan huvita kattoa. Nyyh :'(
Anteeksi tästäkin valituksesta :LOL:

jendde & Napero 17+2 :heart:

Sartsa83
jendde Oon lukenu ja kuullu että pettämisunet kuuluvat usean raskaana olevan uniin. Se on jokin raskausjuttu ja tavallaan kuuluu siihen.. ne on tosi ärsyttäviä mutta niitä ei kannata siltä pelätä, koska ne on vain unia kuitenkin. Onneksi.

Tänne saapi valittaa jos siltä tuntuu. :) :heart: Mun ukko on ollu ny kolme tuntia puunaamassa autoaan ja laittamassa sinne öljysuodatinta. Mutta mä tiiän että se tarvii ohjelmaa elämäänsä. Mä tykkään kotielämästä mutta justiin tänään sanoin et jotain vois tehä taas yhessäki pitkästä aikaa.

mä oon tosi ylpee itsestäni kun en oo tällä viikolla juuri yhtään ajatellut noita viikkoja ja päiviä tai poksumisia! on ollut pitkästä aikaa sellanen ihan "tavis"viikko! ihanaa, kun pystyy ajattelemaan välillä muutakin ja olemaan normaalisti. älkää käsittäkö väärin, onnellinen olo on edelleen, mutta aika menee paljon nopeemmin kun on tätä muutakin tässä ympärillä! kivaa!! :D

mies alko tänään jo puhumaan, että pitäiskö se hoitopöytä jo hankkia... :eek: :p on suht innoissaan... mutta löydettiin sellanen kiva pikkunen, kun ei meidän tämän hetkiseen kämppään kovin isoa mahdu. sanoin tosin, että ensin pitää vähän saada vanhaa kamaa pois nurkista ennen kun hankitaan uusia tilanviejiä! :LOL: mutta ihanaa kun se on innostunut! olishan se kiva jo ostella kaikkee, mutta ei kuitenkaan ihan vielä... ;)

niin ja se gallup (jonka oli jo unohtanutkin...), eli meille ei tähän ihan lähipiiriin ole tulossa pieniä enempää... mun paras ystäväni saa kyllä vauvan maaliskuussa, ja minusta tulee kummi, mutta asutaan kuitenkin melki 200km päässä toisistamme, joten ihan lähipiiristä ei voi puhua... ;) mutta myös yksi toinen ystäväni saa vauvan heinäkuussa, mutta ovat tod.näk. muuttamassa toiseen kaupunkiin. joten eipä juuri vertaistukea... siskollani on tosin kesällä vuoden täyttävä poitsu, joten onneksi ei tule suurta ikäeroa. ja tiedä häntä, vaikka näitä uutisia alkaisi tipahdella tässä keväällä enemmänkin. :p

itse olin tänään ekaa kertaa julkisuudessa tiukoissa vaatteissa, jolloin kenellekään ei voinut jäädä epäselväksi tilanteeni. mutta toki on vielä monia, jotka eivät tiedä. heille asia selviää ajallaan. kaikki "tärkeät" tietävät jo. :)

b & ipanapapana 15+6 :heart: :heart: huomenna vaihtuu taas viikko!! :D

Sartsa83
bambina Noni, teil on sitte hoitopöytä hommattuna. Meillä on jo sovittuna kaveripariskunnan kanssa että ostetaan niitten vaunut, mutta ne säilyttää ne niitten lämpimässä autotallissa kun meillä ei ole säilytyspaikkaa niille. Ja muista tarvikkeita aletaan sitten hankkimaan kun saadaa tietää kumpi tulee.. eli tossa 29.3. jälkeen.

Sartsa & Pähkinä 12+4 :heart:

Ihana lukea teidän juttuja täällä!Ite en oo kauheasti kirjoitellu kun tuntuu että mä oon vasta niin alussa että te olette menneet jo sen ohi ja ehkä te haluatte puhua jo pidemmän raskausajan jutuista.. :ashamed: Mutta pakko vastata tuohin kyselyyn kun meillä aika hauska tilanne: Eli nuoremmalla siskolla 20.8 laskettu aika,mulla 20.9 ja vanhemmalla siskolla 27.9!!!Muita pienokaisia ei ole ainakaan nyt ilmoitettu tulevan,suurin osa mun kavereista on just saanu ensimmäisen / toisen lapsen. :heart:

Taffo82 Mulla on vähän sama fiilis, et muut on niin paljon pidemmällä, et mun jutut on jo puhuttu. Mutta kiusaan silti teitä näillä alkumetrien jutuilla. Onpas teillä hauskasti lähekkäin pienokaisten lasketut ajat, serkukset voivat sitten myöhemmin temmeltää keskenään, jos välimatkat eivät ole liian suuria :) Niin ainakin kävi mun isosiskojen muksujen kanssa, kun ovat melko lähekkäin syntyneitä osa.

terp ja pikkuriikkinen 6+0

taffo ja terp kirjoitelkaa ihan vapaasti niitä alkuraskauden juttuja! ei kuulkaas olla nyt niiiin kovin pitkällä vielä, että varmasti kaikilla on ihan tuoreessa muistissa vielä nekin asiat. itellä ainakin. ja onhan se sitten kiva, jos joltain löytyy joku vastaus teidän pulmiin, kun ne on jo joutunut käymään läpi.... itse muistan nuo viikot kuin eilisen päivän! niin hitaasti tuntuu tää aika menevän... :LOL:

taffo teilläpä sattuu siskosten kanssa menevän aika hienosti nuo lasketut ajat!! :D :heart: olitko se sä, joka puhuit sillon, että yksi sisko vielä yritti tulla raskaaksi, kun pikkusisko ja sinä jo olitte?? no kävipä onni hänelläkin!! ihanaa! :saint:

RIKSRAKSjaPOKS 16+0 :heart: :heart: :heart:

(joskus viikoilla 4+ , juuri kun olin plussannut, katselin libero.fi:n sivuilta sitä raskauskalenteria ja ajattelin että ikuisuus menee, että saa viikot 15, 16 jne auki... ja tässä sitä ollaan!!! :D :heart: )

Yhteistyössä