Terveydenhoitaja käytössänne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terkkari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Terkkari

Vieras
Heippa

Olen sairaanhoitaja/terveydenhoitaja ja olen käytettävissänne klo: 09:45 saakka, jos ilmenee kysymyksiä sairauksiin tai terveyteen liittyen.
Töissä asiakas perui, joten aikani riittää nyt tänne "yhteiseen hyvään" ennen joulunviettoon siirtymistä.
Kysykää rohkeasti :)

Kannattaako hakea apteekista yskänlääkettä 5- ja 8-vuotialle, joilla kova yskä? 8v oksensi aamulla limaa, joka helpottanee häntä. Ovat yökylään mummille lähdössä kohta..helpottaisikohan tulevaa yötä..??

Kannattaako hakea apteekista yskänlääkettä 5- ja 8-vuotialle, joilla kova yskä? 8v oksensi aamulla limaa, joka helpottanee häntä. Ovat yökylään mummille lähdössä kohta..helpottaisikohan tulevaa yötä..??

Reseptivapailla yskänlääkkeillä ei nähdä olevan suurta hyötyä yskän helpottamisessa. Lämmin juoma irroittaa yskänlääkkeiden lailla ja jopa tehokkaammin limaa ja helpottaa näin oireita. Myös höyryhengityksen on katsottu auttavan yskäoiretta. Yöllä kannattaa pitää sängynpääty lievästi koholla, jolloin hengitystiet pysyvät avonaisempina.

Suhtautuisin kuitenkin hieman varauksella ja muistuttaisin, että näin anonyymilla foorumilla kirjoittaja voi olla ihan kuka vain ja ammattilainen voi olla 'ammattilainen'.

Ei millään pahalla ap:ta kohtaan, mutta on ihmisiä jotka ottavat netissä saaneet neuvot/hoito-ohjeet vakavasti.:)

Olen 33v ja voin jatkuvasti huonosti. Olen yrittänyt seurata ruokavaliota, mutta minkään poisjättäminen tai lisääminen ei tunnu vaikuttavan.
Olo on siis "kuvottava" / hiukan oksettava koko ajan. Ollut jo muutaman vuoden. Päivän touhuissa sitä ei juurikaan huomaa mutta kun "pysähtyy", menee sohvalle rötköttämään tms. olo tulee heti.

Kuullostaako ihan oudolta? Voiko tätä edes "tutkia" saati parantaa mitenkään? On tämän kanssa oppinut elämään, ei ole kivaa mutta menee...

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22733139:
Suhtautuisin kuitenkin hieman varauksella ja muistuttaisin, että näin anonyymilla foorumilla kirjoittaja voi olla ihan kuka vain ja ammattilainen voi olla 'ammattilainen'.

Ei millään pahalla ap:ta kohtaan, mutta on ihmisiä jotka ottavat netissä saaneet neuvot/hoito-ohjeet vakavasti.:)

Kyllä mielestäni vastauksista näkee jo, onko oikeasti ammattilainen vaiko ei. Jokainen varmasti harkitsee haluaako kysyä ja saada neuvoja.

Voiko raskauden aikana käyttää nenäsumutetta tukkoisen nenän avaamiseen?

Raskauden aikana toisella kolmannekesella voi käyttää nenäsumutetta, jos nenäsi on kovin tukkoinen. Toki kannattaa aina ensin kokeilla lääkkeettömät hoitomuodot: höyryhengitys ja sarvikuono (apteekista saatava huuhteluväline). Lääkärin mukaan kuitenkaan Nasolinin käyttö raskauden toisella kolmanneksella on ok.

Meidän neiti kohta 5 veellä on valkovuotoa, ei kutise tai haise. Yhdistän sen flunssaan, oli sama aikasemmin syksyllä. Onko normaalia? Hengitys on myös ollut pahanhajuinen samaan aikaan kun on korva/flunssakierre.

Mikä avuksi, lääkitykseni närästää minua, ja käytän jo aamuin illoin omeprazol 20mg lääkettä suojaamaan vatsaani. Millä saan apua kauheaan untakin häiritsevään närästykseen?
Onko jotain kotikonsteja moiseen?

Eilen illalla oli vaan kurkku kipeä, tänään tuntui keuhkoissa (en siis ollut tyyliin vielä eilen päivällä kipeä). Nyt siis pistää aika alas keuhkoihin, ei kyllä kovaa. Kuumetta ei ole. Onko tämä nyt joku possu sitten?

Oireesi kuulostavat virustaudilta, mutta näin internetin välityksellä on hankala tarkemmin arvioida. Yleisesti Influenssa (possu ja kausi) nostavat korkean kuumeen, tekevät lihassärkyä sekä yksilöllisiä hengitystieoireita, kuitenkin kuumetta pidetään diagnoosin vahvimpana osana. Kehoittaisin sinua seurailemaan oireita, jos pisto keuhkoissa on kovaa/kovenee tai kuume nousee, hakeudu lääkäriin. Viruksen kanssa muuten hoitona on tehokas lepo, runsas juominen sekä ravinnosta huolehtiminen. Näin elimistöllä on energiaa taistella virusta vastaan ja paranet nopeasti.

Tiedätkö tehdäänkö joulun aikaan ilkivaltaisia perättömiä ls-ilmoja enemmän? Tuntuu, että ihmiset ovat kovin ilkeitä ja pahantuulisia joulun aikoihin. Varmasti myös perheväkivalta lisääntyy joulun aikana?

1v lapsi ollut flunssassa viime viikon maanantaista. Luulen että oli kurkunpäätulehdus, yskästä päätellen. Nyt tulee vielä paljon räkää, ajoittain pientä yskää, hengitys rohisee niin että sen ihan rinnasta tuntee. Meneekö itellään ohi vai meniskö näyttää lääkärillä. Lapsi syö,nukkuu ja voi hyvin mutta tuo rohina on pahan kuuloista mutta ei häntä häiritse ja hengenahdistusta ei ole.

[QUOTE="hei";22733170]Mikä avuksi, lääkitykseni närästää minua, ja käytän jo aamuin illoin omeprazol 20mg lääkettä suojaamaan vatsaani. Millä saan apua kauheaan untakin häiritsevään närästykseen?
Onko jotain kotikonsteja moiseen?[/QUOTE]

Voisit myös kokeilla muita närästyslääkkeitä, jos omeprazolin teho ei toimi, tai vahvempaa valmistetta.
Kotikonsteina on toki sängynpäädyn kohottaminen, joka yöllistä närästystä ehkäisee. Pienet ateriat säännöllisin väliajoin. Kaikki rasvainen ruoka sekä kahvi kannattaa jättää pois, jolloin vatsan oma bakteeritasapaino pysyy mahdollisimman hyvänä.

[QUOTE="hei";22733189]Tiedätkö tehdäänkö joulun aikaan ilkivaltaisia perättömiä ls-ilmoja enemmän? Tuntuu, että ihmiset ovat kovin ilkeitä ja pahantuulisia joulun aikoihin. Varmasti myös perheväkivalta lisääntyy joulun aikana?[/QUOTE]

Kyllähän perheväkivalta lisääntyy pyhien aikaan, niin ikävää kuin se onkin. Kaikkien kannattaa muistaa pyhinä myös turvakotien mahdollisuus tilanteen kotona kriisiytyessä.

[QUOTE="vieras";22733210]1v lapsi ollut flunssassa viime viikon maanantaista. Luulen että oli kurkunpäätulehdus, yskästä päätellen. Nyt tulee vielä paljon räkää, ajoittain pientä yskää, hengitys rohisee niin että sen ihan rinnasta tuntee. Meneekö itellään ohi vai meniskö näyttää lääkärillä. Lapsi syö,nukkuu ja voi hyvin mutta tuo rohina on pahan kuuloista mutta ei häntä häiritse ja hengenahdistusta ei ole.[/QUOTE]

Lapsella ei ilmeisesti ole kuumetta. Pieni rohina sekä räkäisyys yleensä jäävät flunssan jälkeen ja lähtevät itsestään helpottamaan. Toki teillä oireet kestäneet jo kauan. Ehkä olisi hyvä ennen pyhiä vielä pienen kanssa käydä näyttäytymässä lääkärillä, jolloin ei tarvisisi pyhien aikaan päivystykseen hakeutua.

Mulla meni vanutuposta vähän vanua korvaan perjantai ehtoona.
Unohdin asian koska en ollut yhtään kipeä. viimeyönä korvaa on särkenyt; onkohan minulla korvatulehdus?

Kyrsiikö, kun potilaat vaativat päästä oikean sairaanhoitajan juttusille, eikä "pelkkä" terveydenhoitaja kelpaa?

Nyt kysyjällä on väärää tietoa tutkintorakenteesta. Terveydenhoitajan tutkinto sisältää kaksi ammattinikettä. Ensin opiskellaan sairaanhoitajan tutkinto, jonka jälkeen jatketaan vielä terveydenhoitajan tutkintoon, eli näinollen terveydenhoitajien koulutus on pidempi ja heillä on kaksi tutkintoa.

[QUOTE="tyhmä";22733266]Mulla meni vanutuposta vähän vanua korvaan perjantai ehtoona.
Unohdin asian koska en ollut yhtään kipeä. viimeyönä korvaa on särkenyt; onkohan minulla korvatulehdus?[/QUOTE]

Vierasesine (tässä tapauksessa vanua) saattavat aiheuttaa korvassa tulehduksen. Sinulla vanua on nyt ollut jo lähes viikon korvassa, joten tulehdus on täysin mahdollinen. Ainakin vanu tulisi saada ulos korvasta esim. korvahuuhtelun avulla. Kehoitan sinua käymään esim. työterveyshoitajalla tai terveyskeskuksen vastaanotolla korvahuuhtelussa, jolloin hoitaja voi myös havaita mahdollisen tulehduksen ja ohjata sinut lääkäriin.

Missä olet terveydenhoitajana? Itselläni jos jättää asiakas tulematta niin paperityötä ja kaikkea muuta mahdollista hommaa on niin paljon, ettei kävisi edes mielessä että voisin käyttää sen ajan täällä kirjoitellessa...Vaan silloin on pakko purkaa suurta tekemättömien töiden pinoa.

[QUOTE="hmmm";22733141]Olen 33v ja voin jatkuvasti huonosti. Olen yrittänyt seurata ruokavaliota, mutta minkään poisjättäminen tai lisääminen ei tunnu vaikuttavan.
Olo on siis "kuvottava" / hiukan oksettava koko ajan. Ollut jo muutaman vuoden. Päivän touhuissa sitä ei juurikaan huomaa mutta kun "pysähtyy", menee sohvalle rötköttämään tms. olo tulee heti.

Kuullostaako ihan oudolta? Voiko tätä edes "tutkia" saati parantaa mitenkään? On tämän kanssa oppinut elämään, ei ole kivaa mutta menee...[/QUOTE]

Oletko kova stressaamaan? Oireet kuulostavat "stressivatsalta". Toimiiko vatsasi normaalisti?
Onko sinulla närästysoiretta? Oireita voisi lähteä tutkimaan perusverikokeilla sekä allergiakokeilla, lisäksi ruokatorven/ylävatsan tähytys on mahdollista suorittaa.

Missä olet terveydenhoitajana? Itselläni jos jättää asiakas tulematta niin paperityötä ja kaikkea muuta mahdollista hommaa on niin paljon, ettei kävisi edes mielessä että voisin käyttää sen ajan täällä kirjoitellessa...Vaan silloin on pakko purkaa suurta tekemättömien töiden pinoa.

Olen töissä yksityisellä puolella, jolla paperitöille, lääketilauksille ja kaikelle muulle "näkymättömälle" työlle on varattu runsaasti aikaa - tällöin ehtii tekemään kaikki "rästihommat" niille varatulla ajalla, eikä kiirettä synny. Suosittelen vaihtoa yksityiselle puolelle, jopa palkankin perässä :)

Yhteistyössä