Terveydenhoitaja ei pistä GlugaGenia?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vier
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Teille asia on varmaan yksinkertainen kuin differentiaalilaskenta, mutta jos nyt kuvitellaan, että joku makaa tajuttomana, niin opettajalla ei välttämättä ole tietoa siitä mistä tajuttomuus johtuu eikä siitä, onko oppilaalla ehkä jotain lääkitystä ja onko lääkitys turvallinen jne.

On se selvä. Siinä ei enää kysellä kun lapsi menee tukkoon ja kuolema uhkaa ilman pistosta. Päiväkodissa jos on lapsi jolla kyseinen kynä,sen tietää kokotalo ja se iskee joka on paikalla. Et kai luule että se kynä vaan pannaan kaappiin eikä siitä puhuta mitään ja lapsen tilanteesta? Sullakin aikuisena ON velvollisuus antaa hätäensiapua johon nämäkin lääkkeet kuuluvat. Ja talon velvollisuus huolehtia siitä että kaikki tietävät asiasta.

[QUOTE="Sirkkeli";30150370]Olihan joskus aiemmin täällä? tai jossain juttua, kun Epipeniä ei suostu kukaan koulun aikuisista pistämään. Siinä on ollut vaihtoehtona enää opettaa pikkukoululaisen luokkaverit antamaan pistoksen.
Ksittämätöntä. Mä en varmastikaan päästäisi lasta kouluun, ennen kuin sillä olis tällaisissa tapauksissa avustaja, joka sen pistää, tai joku joka on suostumuksensa antanut.[/QUOTE]

Niimpä..mä olen näiden asioiden kanssa tekemisissä ja siinä ei kysellä suostumusta vaan se on JOKASEN velvollisuus. Yksi joka katsoo että kynä on olemassa ja loputkin tietävät missä se on ja mitä tehdään.

Itse työskentelen sairaanhoitopiirin asumisyksikössä. Meille tuli juuri keväänä uusi ohjeistus, että vain sairaanhoitajat saavat pistää epipenin!! Meidän adumisyksikössä on vain yksi sairaanhoitaja, joten ei tietenkään aina paikalla. Aivan järjetön ohjeistus, varsinkaan kun sitä ei voi pistään mitenkään väärin. Ollaan porukalla mietitty pitääkö meidän antaa asukastoverille epipen-kynä käteen ja käskeä pistämään?! Koska kuka tahansahan on velvollinen antamaan hätäensiapua. No todellisuudessa kyllä pistäisin, jos tilanne tulisi!

Paria juttua tässä ihmettelen:
-Edelleenkin sitä, miksi terkka ei suostu pistämään, se on outoa.
-Jos päiväkodissa ei ole suostuttu pistämään, eikä alakoulussa, miksi meteli nousee sitten, kun mennään yläkouluun? Päiväkodin ja alakoulun opettajathan ovat opiskelleet pääasiassa kasvatusta (yleisemmin), yläkoulussa taas opettajat ovat ensisijaisesti opiskelleet jotakin akateemista ainetta, kuten historiaa. Lisäksi yläkoulussa oppilaat ovat isompia ja opettajia tosiaan suuri määrä verrattuna alakouluun.
-Ko pistoksen käyttöohjeissa kuulema lukee että lihakseen, maallikko ei tiedä miten välttää verisuonet. Käyttöohjeessa lisäksi lukee, että pistoksen jälkeen odotetaan 10-20min ja sitten lanssi jos ei tokene. Jos soittaisi heti kättelyssä lanssin, se olisi paikalla (yleensä) nopeasti. (Yleensä yläkoulut sijatisevat keskeisillä paikoilla, keskustoissa yms, jonne lanssit pääsevät nopeasti.)

Eli kaiken kaikkiaan jos asiasta nostaa metelin, niin kuuluisi varmaan nostaa päiväkodinhoitajien kohdalla, ei yläkoulun opettajien. Ugh.

Eli kaiken kaikkiaan jos asiasta nostaa metelin, niin kuuluisi varmaan nostaa päiväkodinhoitajien kohdalla, ei yläkoulun opettajien. Ugh.

Jos luit kirjoituksen, se käsitteli kyllä asiaa sieltä päiväkodista alkaen. Ja varmasti vanhemmat ovat koittaneet lapsensa turvallisuuden varmistamiseksi taistella, ei mielipidekirjoitusten laatiminen ole useimmilla ensimmäisenä mielessä. Jos nyt sekin tuli mieleen, ei se tarkoita että yläkoulu olisi suurin syyllinen, se nyt on vaan viimeisin luku tässä tarinassa.

-Jos päiväkodissa ei ole suostuttu pistämään, eikä alakoulussa, miksi meteli nousee sitten, kun mennään yläkouluun? Päiväkodin ja alakoulun opettajathan ovat opiskelleet pääasiassa kasvatusta (yleisemmin), yläkoulussa taas opettajat ovat ensisijaisesti opiskelleet jotakin akateemista ainetta, kuten historiaa. Lisäksi yläkoulussa oppilaat ovat isompia ja opettajia tosiaan suuri määrä verrattuna alakouluun.
-Ko pistoksen käyttöohjeissa kuulema lukee että lihakseen, maallikko ei tiedä miten välttää verisuonet. Käyttöohjeessa lisäksi lukee, että pistoksen jälkeen odotetaan 10-20min ja sitten lanssi jos ei tokene. Jos soittaisi heti kättelyssä lanssin, se olisi paikalla (yleensä) nopeasti. (Yleensä yläkoulut sijatisevat keskeisillä paikoilla, keskustoissa yms, jonne lanssit pääsevät nopeasti.)

Todellakin me päiväkodissa pistetään epipenit sun muut menemään jos tarve! Ihan samoin kuin toteutetaan diabeetikon muutakin pistoshoitoa ja pistetään insuliinit lapselle ohjeiden mukaan.

Ja epipen pistetään reiden ulkosivulle lihakseen, ei siinä käytännössä voi osua verisuoneen. Erotat varmaan reiden ulkosivun ja esim. pakaran, i hope so. Eikä sen pistämistä pidä pelätä jos sen tarpeellisuutta vähänkin epäilee, koska sen turhalla pistämisellä ei oikeastaan ole mitään vakavia haittavaikutuksia vaan ohimeneviä. Tähän on varmasti järjestettävissä ihan yksinkertainen koulutus kaikille miten pistetään ja mihin + hätätilanteessa 112:sta saa vielä ohjeet.

Ja kyllä, jokainen meistä on velvollinen pistämään sen epipenin jos joku kadulla, koulussa, työpaikalla, marketissa, bussissa MISSÄ TAHANSA menee shokkiin ja tältä kys. kynä löytyy. Ensiavun antaminen on jokaisen VELVOLLISUUS.

Ehkä se meteli ei nouse juurikaan sen takia, kun muut tajuaa hätäensiavun olevan lakiin kirjattu ja koskevan kaikkia! Nähtävästi vain yläkoulun opettaja ei sitä tajua! Miten et tuota tajua?! Samoin kuin sinun on lain mukaan autettava, jos näet kolarin tai tulipalon. On se nyt jumalauta kumma, jottei tuota opettaja (tittelin kyllä kyseenalaistan nyt täysin) tajua!

Tiedätkö sä mitä vaurioita aivot saa, jos ne on tuon mainitsemasi 10 minuuttia ilman happea?

Tuskinpa tajuat hätäensiavun tärkeyttä ennen, kuin joku sinun läheisesi sitä tarvitsee. Ehkä silloin joku kaltaisesi on paikalla ja vain katsoo kuolevaa vierestä eikä pelasta häntä vaikka pienellä teolla pystyisikin säästämään kokonaisen elämän.

Koittakaa nyt tajuta, että lain mukaan jokaisen on annettava hätäensiapua OSAAMISENSA MUKAAN. Jos opettaja ei osaa, tajua tms. syy olla käyttämättä kynää, ei se ole heitteillejättö vaan on toiminut osaamisensa puitteissa.

Terveydenhoitajaa tämä ei ammattihenkilönä koske sillä hänellä on ammattinsa puolesta suurempi auttamisvelvollisuus. Todennäköisesti th on asiasta kieltäytynyt, koska ei ole paikalla kuin esim. kerran viikossa eikä siten voi ottaa asiaa hoitaakseen ja vastuulleen.

Olen ison yläkoulun ope. Opetan noin 250 oppilasta, loppuja 500 en tunne. Minulle kerrotaan asioita opettamistani oppilaista, jos tarpeen (erityisopetus, terveystietoja yms jos niitä tietoja tarvitsen), lopuista 500 ei kerrota ettei yksityisyyttä loukata. Eli siis jos joku minun oppilaistani esim. saa sairaskohtauksen käytävällä, tiedän miten toimia jos se on minulle kerrottu. Jos joku viidestäsadasta muusta saa kohtauksen, en tiedä asiasta enkä osaa kaivaa ensiapulääkettä repusta (ja onko se reppu aina siinä mukanakaan...). Siinä tilanteessa soittaisin ambulanssin. Isossa yläkoulussa luokanvalvoja tietää oppilaan asiat parhaiten, mutta aineesta riippuen tapaa oppilaansa 1-4 kertaa viikossa. Tässä realiteetteja. Itse en kieltäytyisi antamasta ensiapua, ja olen joutunutkin sellaisiin tilanteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30152440:
Tuskinpa tajuat hätäensiavun tärkeyttä ennen, kuin joku sinun läheisesi sitä tarvitsee. Ehkä silloin joku kaltaisesi on paikalla ja vain katsoo kuolevaa vierestä eikä pelasta häntä vaikka pienellä teolla pystyisikin säästämään kokonaisen elämän.

Elämä ei ole tietokonepeli, jossa toimintavihje oikeasta toiminnasta ilmestyy viiden sekunnin päästä yläpuolelle vilkkumaan, jos heti ei paina oikeasta napista. Jos ihmisellä on edessään tilanne, jossa on 100% selvää, että teko A johtaa toisen kuolemaan ja teko B toisen elämään, niin kyllähän varmaan kaikki siinä kohtaa valitsevat sen elämään johtavan. Ongelma on siinä, että ne reaalielämän tilanteet, joissa kuvittelen havaitsevani jonkun tajuttomuuden ei ole ollenkaan noin selviä. Ihminen toimii hätätilanteessa loppuviimeksi niinkuin toimii, paljolti vaiston varassa jos ei jotain toista toimintatapaa ole päähän iskostettu. Realiteetti kuitenkin on se, että yläkoulussa ei voi rakentaa oppilaan hoitoa sen oletuksen varaan, että joku opettaja on paikalla kynän kanssa pistämässä välittömästi.

Olen täysin samaa mieltä edellisen viestin (Jenny T.) kanssa. Etenkin virkkeet "Jos ihmisellä on..." ja sitten tuo viimeinen ovat faktaa. Nykyiset tietosuojalait, oppilaan oikeusturva ym. eivät salli esim. terkkarin tai muun henkilön kertoa kaikille opettajille oppilas tai opiskelija X:n diabeteksestä tai muusta sairaudesta. Siksi, niin harmillista kuin se onkin, vanhemmat eivät välttämättä voi luottaa siihen, että koulussa on kohtauksen sattuessa paikalla asiasta tietoinen opettaja. Vakavan (henkeä uhkaavan) sairauden hoitoa ei siis voi rakentaa isoissa kouluissa minkään oletuksen varaan. Toki jos on kyse pienehköstä alakoulusta, luokanope varmasti osaa hoitaa GlucaGenit, EpiPenit yms. Turha kieltäytyminen on vähintäänkin arveluttavaa. Ja sitä ensiapukoulutusta muutes järjestetään ainakin meillä kaikille opettajille.

Olen täysin samaa mieltä edellisen viestin (Jenny T.) kanssa. Etenkin virkkeet "Jos ihmisellä on..." ja sitten tuo viimeinen ovat faktaa. Nykyiset tietosuojalait, oppilaan oikeusturva ym. eivät salli esim. terkkarin tai muun henkilön kertoa kaikille opettajille oppilas tai opiskelija X:n diabeteksestä tai muusta sairaudesta. Siksi, niin harmillista kuin se onkin, vanhemmat eivät välttämättä voi luottaa siihen, että koulussa on kohtauksen sattuessa paikalla asiasta tietoinen opettaja.

Tietosuojalainsäädännön tarkoitus ei ole vaarantaa kenenkään turvallisuutta, vastoin oppilaan ja hänen vanhempiensa tahtoa. Oppilaan ja/tai tämän vanhempien (lapsen iästä riippuen) suostumuksella tieto voidaan kyllä jakaa kaikille koulun opettajille. Ja tottakai näin on syytä tehdä, jos/kun henkilökohtaista piikitysvalmiudessa olevaa avustajaa ei voida kaikille diabeetikoille ja vaikeasti allergisille palkata.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30150368:
Jotenkin menen sanattomaksi tämän edessä... Mutta yritän sanoa jotain. Lapseni epipenistä tietää niin opettajat kuin kaverinsa. Samoin kuin lapseni tietää kaverinsa epipenistä. Siinä vaiheessa, kun lapseni ei enää pysty hengittämään, ei ambulanssi todennäköisesti ehdi enää paikalle vaan hän kuolee ilman pistosta. Ja jos näin kävisi niin silloin varmasti jokainen yli 18 vuotias tilanteessa mukana ollut saisi syytteen.

Onneksi lapseni on päässyt kouluun, jossa tarvittaessa autetaan toisia parhaan kykynsä mukaan itse kukanenkin. Miten joku lasten kanssa työskentelevä voi olla noin tietämätön Epipenistä?! Todella pelottavaa. Ja surullista, että annetaan mieluummin kuolla kuin pistettäisiin adrenaliini... "Kieltäydyn auttamasta hätätilanteessa" on todella hurjan kuuloista opettajan suusta kuultuna.

Ehkäpä tilanne muuttuu kun lapsesi menee yläkouluun ja siellä onkin se viissataa muuta oppilasta ja opettajat eivät tunne heistä puoliakaan. Se taitaa vaan olla aina näin että "minun lapseni", kun niitä minun lapsia onkin siellä sitten aikas monta. Koulussa tuskin on ainoastaan yksi joka sairastaa. Mistä se opettaja tietää minkä piikin se pistää, jos joku makaa lattialla? Epipeni vain glucegenia vai jotain muuta?

Eiköhön oikea tilanne ole soittaa 112 ja toimia ojjeiden mukaan kunnez ambulanssi on paikalla.

Opettajana voin sanoa, että aivan varmasti, jos joku tulee tyrkyttämään minulle jotain "tähänkummallinenlatinankielinensana" -piikkiä, kieltäydyn. Ei mitään halua mitä mikäkin noista piikeistä tekee ja mikä on turvallinen ja mikä ei.

Jehnny Tightlips: Tämän vastineen kirjoitit kommenttiin, jossa puhuttiin EpiPenistä. Kieltäydyt suoraan pistämästä sitä, vaikka sinulle osoitettaisiin mitä pitäisi pistää ja ilman sitä toinen mahdollisesti kuolee. Joten ihan turhaan vedät nyt mukaan sen, ettet tiedä mitä pitäisi pistää jne.

Mutta kun lukee noita viestejä tajuttomuudesta niin kauhistuttaa, miten kaukana todellisuudesta voikaan ihmiset olla. Ja eritoten opettaja.

Jos soittaisi heti kättelyssä lanssin, se olisi paikalla (yleensä) nopeasti. (Yleensä yläkoulut sijatisevat keskeisillä paikoilla, keskustoissa yms, jonne lanssit pääsevät nopeasti.)

Ei joka paikkakunnalla oo mitää takeita siitä, että ambulanssi on paikalla nopiasti. Huomaa tuosta sun kommentista, että näet tämän asian kaupunkilaasen näkökulmasta.

Täällä on toki ambulanssi, mutta ei se aina välttämättä oo paikkakunnalla ja lähin ambulanssi voi pahas tilantees olla liian kaukana.

Onpa hullua... mulla oli lapsena paras kaveri diabeetikko, ja kyl sille pisti ihan tarvittaessa insuliinitkin opettajat.Eihän se pikkukoululaisena niitä vielä osannut ite pistää, ainakaan ilman valvovaa silmää. Verensokerin osas mitata itse.
Silloin kyllä opastettiin meille kavereillekin mitä tehdä, jos kaverilal laskee verensokeri alas liikaa ja menee taju. Äitinsä opasti että hunajaa sivellään silloin ikeniin, nopea ensiapu...
Ilmeisesti tuo glugagen pistos on vastaavan tyyppinen juttu kuin hunajan sively, kerta ei ole varsinaisesti lääke tai väärin annosteltavissa vaan ensiapu. Hullua jos sitä ei edes terkkari suostu tekemään.

Yhteistyössä