Tekisitkö toisen lapsen jos koko perheen nettotulot n.2500€/kk?

• Viestiketjun aloittaja toinen vai ei?
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="lapseton";28848699]Meillä nettotulot noin 4000e enkä oikein voisi kuvitella meidän hommaavan edes sitä ensimmäistä näillä tuloilla. Miten teillä on varaa? Meillä asuminen, auto ja suhteellisen kivuton tavallinen elämä vie jo kaiken tuon, jos siihen lapsen laittaisi, pitäisi keksiä lisätuloja tai luopua olennaisesti monesta jutusta. Tai sehän se lienee tarkoituskin sitten...[/QUOTE]

Luopua?

Ei meillä koskaan ole ollut niin kallista asuntoa kotina, tai autoa perseen alla, että olisimme joutuneet siitä luopumaan syntyvien lasten kanssa. Päinvastoin. Kerrostaloyksiö on muuttunut rivarineliöksi ja noin 1000€ maksanut pikkuauto vaihtui juuri muutama kuukausi sitten 10 000€ maksaneeseen tila-autoon.

Meillä on varaa ihan hyvin. Tai no, hyvin ja hyvin, mutta riittävästi kuitenkin. Pärjäämme ilman jatkuvaa kitkuttelua ja vielä olisi varaa tinkiäkkin, jos tiukka paikka eteen tulisi.

Meillä tulot jotain tuota luokkaa ja toinen syntyy pian :) (rv 38+3)

Kaupungin vuokrakolmiossa asutaan, tosin muutetaan neliöön kohta puoliin mutta vuokra nousee vain pari kymppiä. Ja autokin omistetaan, ei mikään uudenkarhea menopeli mutta kyllä sillä kulkee. Oma meinataan ostaa n. 10 vuoden sisään (ollaan 23 ja 26 nyt).

Tulot ei voi tästä kuin nousta vaan (saan minimiäippärahaa joten käytännössä suurin osa tuloista on miehen palkkaa), miehellä palkka nousee tasaiseen tahtiin ja itselläkin on ammatinhankinta ja työelämään paluu parin vuoden päästä edessä. Kyllä tämä toinen syntyy paljon parempaan tilanteeseen kuin sisarensa aikoinaan (silloin oltiin osa-aikatöissä ja tt-tukea jouduttiin hakemaan jne) joten tiedetään, että tarvittaessa pärjätään kyllä vähälläkin vaikka tähdätään kyllä ylöspäin. Nykyisiinkin tuloihimme ollaan jo suhteellisen tyytyväisiä, vähän saa jo extraakin ostella silloin tällöin eikä ole niin kitkuttamista kuin alle 2000e tuloilla oli..

"lapseton"
Luopua?

Ei meillä koskaan ole ollut niin kallista asuntoa kotina, tai autoa perseen alla, että olisimme joutuneet siitä luopumaan syntyvien lasten kanssa. Päinvastoin. Kerrostaloyksiö on muuttunut rivarineliöksi ja noin 1000€ maksanut pikkuauto vaihtui juuri muutama kuukausi sitten 10 000€ maksaneeseen tila-autoon.

Meillä on varaa ihan hyvin. Tai no, hyvin ja hyvin, mutta riittävästi kuitenkin. Pärjäämme ilman jatkuvaa kitkuttelua ja vielä olisi varaa tinkiäkkin, jos tiukka paikka eteen tulisi.
Meillä ei olisi varaa juurikaan suurempaan (nyt uusi kolmio), jos haluaisimme pysyä hyvällä alueella, jossa asuntojen arvo nousee. Auto maksaa kaikkineen n.800e kuussa. Siihen vielä vakuutukset, ruoka, ja myös harrasteet ja yllättävät menot. Puskurirahastoa haluamme pitää, ettei jouduta ikävyyksiin, tai jos halutaan reissata. Jos lapsen (tai pari) tähän tekisi, menot kyllä nousisivat ihan huomattavasti. En voi käsittää, miksi ne eivät nousisi. Tottakai varaa on tinkiä monesta asiasta, mutta toisaalta pidämme siitä, ettei tarvitse kitkuttaa. Lasten takia ajattelisin näin vielä enemmän. Asumme pk-seudulla.

"vieras"
[QUOTE="mitä";28848756]Ai että mitenkä? Jos vaan lapsia haluaa niin niitä pitää tehdä, viis siitä miten ne rahat riittää? Saahan valtiolta aina sitten lisää, vai miten?[/QUOTE]

Siis täällä puhutaan jo TOISEN lapsen kohdalla omakotitaloista ja autoista ja ELINTASOSTA ikään kuin kellä tahansa siivoojanretkulla ei olisi varaa elättää vaikka 4 lasta!?!?! Eli vaihdetaan se lapsen AINOAkin sisarus omakotitaloon, autoihin ja elintasoon!

Moniakaan ei tunnu painavan ollenkaan, mitä lapsi menettää jos sisarukset on vaihdettu materiaan?

"mie"
Jännä miten eri tavalla ihmiset ajattelee ja asiat kokee. Meillä tulot noin 2000€/kk, kaksi lasta, omistusasunto ja auto, eikä ihan hirveesti olla jouduttu mistään tärkeestä tinkimään. Tietty mitään jokavuotisia ulkomaanmatkoja on turha suunnitella, mut mä aattelen niin, että ehtiihän sitä sit myöhemminkin. Sit ku mäkin olen työelämässä.

"lapseton"
[QUOTE="mie";28848992]Jännä miten eri tavalla ihmiset ajattelee ja asiat kokee. Meillä tulot noin 2000€/kk, kaksi lasta, omistusasunto ja auto, eikä ihan hirveesti olla jouduttu mistään tärkeestä tinkimään. Tietty mitään jokavuotisia ulkomaanmatkoja on turha suunnitella, mut mä aattelen niin, että ehtiihän sitä sit myöhemminkin. Sit ku mäkin olen työelämässä.[/QUOTE]

Miten ihmeessä pärjäätte? Saatteko jotain apua muualta? Mä en yksinkertaisesti ymmärrä miten noin pienillä tuloilla voi olla tuo kaikki!

"mie"
[QUOTE="lapseton";28849004]Miten ihmeessä pärjäätte? Saatteko jotain apua muualta? Mä en yksinkertaisesti ymmärrä miten noin pienillä tuloilla voi olla tuo kaikki![/QUOTE]

Kyllä me hyvin pärjätään. Ja ihan omillamme. Mulla ei oo tällä hetkellä tuloja lainkaan, ja ns. "oman rahan" puuttuminen ajoittain harmittaa, mut ajattelen sen olevan väliaikaista :)

meillä on
nettotulot jotain tuota luokkaa keskimäärin. Kolme lasta ja neljäs "työn alla", iso ok-talo, kaksi autoa. Rahaa jää säästöön joka kuukausi. Koskaan ei ole kaupassa tarttenu miettiä riittääkö raha ruokaan..

toinen vai ei?
Ymmärrän vähän yli parikymppisillä tämän tilanteen mutta me olemme kohta nelikymppisiä ja päätös olisi tehtävä pian ja tulot tuskin tulevat nousemaan. Toisaalta se haave omakotitalosta on kanssa iso.

"xxx"
[QUOTE="vieras";28848820]Siis täällä puhutaan jo TOISEN lapsen kohdalla omakotitaloista ja autoista ja ELINTASOSTA ikään kuin kellä tahansa siivoojanretkulla ei olisi varaa elättää vaikka 4 lasta!?!?! Eli vaihdetaan se lapsen AINOAkin sisarus omakotitaloon, autoihin ja elintasoon!

Moniakaan ei tunnu painavan ollenkaan, mitä lapsi menettää jos sisarukset on vaihdettu materiaan?[/QUOTE]

Miten jotain mitä ei ole koskaan ollut olemassakaan, voi vaihtaa yhtään mihinkään? Ja entä jos ei hanki yhtään lasta, niin mitä ne lapset jotka ei koskaan olleet olemassa, siinä menettää? Ei täällä maailmassa niin mukavaa ole, että tänne kannattais sen takia lapsia tehtailla. Päinvastoin, maailma on niin paska paikka, että lisääntyminen on todella todella itsekästä.

PS. Mun vanhempani sai kyllä juu elätettyä 6 lasta aikuisiksi asti, mutta mä olen kyllä monta kertaa toivonut, että meitä sisaruksia olisi muutama vähemmän.

3000€ noin jää verottajan jälkeen käteen yhteensä kun miehen ja minun tulot läntää yhteen ja kolmosella lupa tulla maalimaan. Asutaan omistus rivarissa. Omakotitaloon ei ole varaa eikä remontin ja pihatöiden osalta mielenkiintoakaan... Tosin en ehkä tekisi kolmosta jos tilanne ois pysyvästi tämä, nyt olen siis opiskelija ja alalla mille valmistun on kyllä töitä (kyseltykkin jo pariin paikkaan). Kaksi lasta menisi näillä tuloilla hyvin. JA kolmekin pientä lasta mutta koululaisilla jo ihan eri kulutus rahan suhteen (nytkin syksyn vatteisiin meni 100€+uusi pyörä 179€+kunnollinen kypärä+koululaukku jne jne).. Vauva/pieni lapsi ei tarvi juuri mitään kallista, mutta vanhemman ois hyvä muistaa että lapsi kasvaa ja kulut sen mukana..

"vieras"
[QUOTE="lapseton";28848812]Meillä ei olisi varaa juurikaan suurempaan (nyt uusi kolmio), jos haluaisimme pysyä hyvällä alueella, jossa asuntojen arvo nousee. Auto maksaa kaikkineen n.800e kuussa. Siihen vielä vakuutukset, ruoka, ja myös harrasteet ja yllättävät menot. Puskurirahastoa haluamme pitää, ettei jouduta ikävyyksiin, tai jos halutaan reissata. Jos lapsen (tai pari) tähän tekisi, menot kyllä nousisivat ihan huomattavasti. En voi käsittää, miksi ne eivät nousisi. Tottakai varaa on tinkiä monesta asiasta, mutta toisaalta pidämme siitä, ettei tarvitse kitkuttaa. Lasten takia ajattelisin näin vielä enemmän. Asumme pk-seudulla.[/QUOTE]

Teillä on hieno asenne rahaan. Tervekin. Mutta tulipa kurja olo jos kuitenkin päädytte siihen, että lasta tai kahta ei olisi vara elättää. Siis kun ajattelen teitä vuosikymmenien jälkeen ja sitä jotakin mikä jäi.

"lapseton"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä on;28849145:
nettotulot jotain tuota luokkaa keskimäärin. Kolme lasta ja neljäs "työn alla", iso ok-talo, kaksi autoa. Rahaa jää säästöön joka kuukausi. Koskaan ei ole kaupassa tarttenu miettiä riittääkö raha ruokaan..
En voi tajuta miten tämä on mahdollista. Miten voi noin pieni summa riittää okt:n, auton ja kolmen lapsen ylläpitämiseen, ja vielä säästää siitä? Ilmeisesti elän ihan toisenlaista elämää kuin suurin osa täällä. Meillä toi 2000e menee jo autoon ja asumiseen tavallisessa kerrostalokolmiossa.

"vieras"
Meillä oli netto n. 1800 kun toinen syntyi. :) Nyt on 4 henkeä, netto 2700-3000 euroa, viime vuonna rakennutettiin uusi omakotitalo ja talli, tosin pienehkö talo. 2 autoa, mutta ne on vanhoja.

"äitiyhdelle"
[QUOTE="xxx";28849241] Ei täällä maailmassa niin mukavaa ole, että tänne kannattais sen takia lapsia tehtailla. Päinvastoin, maailma on niin paska paikka, että lisääntyminen on todella todella itsekästä.

PS. Mun vanhempani sai kyllä juu elätettyä 6 lasta aikuisiksi asti, mutta mä olen kyllä monta kertaa toivonut, että meitä sisaruksia olisi muutama vähemmän.[/QUOTE]

Kurjaa jos sun käsitys elämästä on tuo. No toki, maailmassa on paljon kauheita ja käsittämättömiä asioita, mutta en mä sen vuoksi jättäis omia lapsia tekemättä että jollain toisaalla on asiat huonosti/jotain pahaa voi sattua. En mä haluaisi olla syntymättä vaan sen vuoksi, ettei vaan satu mitään. Outo ajatus. En ole koskaan katunut omaa syntymääni, vaikka jokaisen meidän elämään mahtuu vastoinkäymisiä. Ne kuuluu elämään. Elämään kuuluu myös paljon hyvää! En usko että omatkaan lapset koskaan harmistuu siitä, että ovat saaneet tänne syntyä.

"vieras"
[QUOTE="xxx";28849241]Miten jotain mitä ei ole koskaan ollut olemassakaan, voi vaihtaa yhtään mihinkään? Ja entä jos ei hanki yhtään lasta, niin mitä ne lapset jotka ei koskaan olleet olemassa, siinä menettää? Ei täällä maailmassa niin mukavaa ole, että tänne kannattais sen takia lapsia tehtailla. Päinvastoin, maailma on niin paska paikka, että lisääntyminen on todella todella itsekästä.

PS. Mun vanhempani sai kyllä juu elätettyä 6 lasta aikuisiksi asti, mutta mä olen kyllä monta kertaa toivonut, että meitä sisaruksia olisi muutama vähemmän.[/QUOTE]

Kuka tehtailee, mä olen viiden äiti jo enkä todellakaan tunne mikään tehdas olevani. Sä sensijaan oot täysin asennevammanen. Ymmärrän kyllä, että se on voinu tarttua omilta vanhemmiltas, mutta ei se sitä tarkoita, että ilman tuota asennevammaa sisaruksista ei olisi ollut sulle suurta iloa. Ei omakotitalosta voi vaan saada sitä iloa, mitä lapsesta, mahdotonta. Eikä koirasta, usko pois.

Yhteistyössä