Tekisitkö ls-ilmoituksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Taustaa: Kyseessä useita kertoja huumevieroituksessa ollut äiti, jonka lapsi on ollut n. puoli vuotta huostaanotettuna äidin huumeidenkäytön yms. vuoksi. Tästä todisteena jatkuvia ls-ilmoituksia naapureilta ja sukulaisilta kovista juhlista, epäilyjä myymisestä, todisteita huumeiden hallussapidosta, sekavasta käyttäytymisestä jne sekä joitain positiivisia huumeseuloja. Lapsen huostaanoton ajan äiti kuitenkin käyttäytyi "hyvin" ja antoi puhtaat seulat. Lapsi palautettiin äidilleen mm. niillä ehdoilla, että päihteettömyys jatkuu, elämäntyyli (mm.kaveripiiri jne) vaihtuu ja lapsen isälle ainoastaan valvotut tapaamiset. Lapsen isällä siis myös aineiden käyttöä, eivät asu yhdessä.

Jos tietäisit/olisit kokenut seuraavat asiat:
-Äiti nukkuu jatkuvasti päivisinkin täysin sikiunessa 4-5-vuotiaan lapsen ollessa itsekseen samaan aikaan.
-Tämän äidin ja lapsen ollessa kylässä luonasi äiti on nukahtanut ollessaan vastuussa sinun 5-vuotiaastasi ja omasta 4-vuotiaastaan. Äiti ei tuolloin ole herännyt herätysyrityksiin.
-Tiedät, että äiti antaa lapsen isän tavata lastaan säännöllisesti ilman valvontaa omassa kodissaan.
-Olet kuullut lapsen isältä, että äiti juhlii edelleen huumeita käyttävien ystäviensä kanssa, isä kertoo myös, että äiti käyttää huumeita jatkuvasti, lähinnä rauhoittavia lääkkeitä injektiona.

Mä olen siis itse kerran aikaisemmin tehnyt ls-ilmoituksen tästä lapsesta, silloin äidin hallusta löytyi aineita. Tuon seurauksena äiti laittoi välit minuun poikki, samoin kuin lapsen isä. Lisäksi koko noiden vanhempien lähipiiri lakkasi kertomasta minulle noita juttuja. Nyt sain taas hiukan faktaa pöytään, ja olen kyllä pöyristynyt, ettei kukaan ole tehnyt ls-ilmoitusta. :o Tiedän kyllä, että kukaan ei ole kertonut minulle juuri siksi että mä olisin heti tehnyt sen ilmoituksen.

Suututtaa!!! :kieh:

Siis pääasiana se, että äiti nukkuu sikeästi?

Silloin minustakin voisi tehdä ls-ilmoituksen.

Tapaamisasiat varmaan pitäisi tietää todella tarkkaan ja niistä äidin kanssa keskustella. Huumeidenkäyttöä en hyväksy, käyttääkö äiti niitä lapsen läsnäollessa? Tai onko vaikutuksen alainen silloin?

OT. Miten uskallat jättää tuollaiselle äidille oman 5-vuotiaasi?

En ehkä tekisi ilmoitusta noilla manitselmillasi perusteilla eli että nukkuu sikeästi ja joku on kertonut jotain. Voithan ilmoittaa sosiaalitoimeen, että isä tapaa lasta ilman valvontaa. Tehkööt johtopäätökset siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis pääasiana se, että äiti nukkuu sikeästi?

Silloin minustakin voisi tehdä ls-ilmoituksen.

Tapaamisasiat varmaan pitäisi tietää todella tarkkaan ja niistä äidin kanssa keskustella. Huumeidenkäyttöä en hyväksy, käyttääkö äiti niitä lapsen läsnäollessa? Tai onko vaikutuksen alainen silloin?

Kyllä hoitaa lasta aineiden vaikutuksen alaisena. Nimenomaan tuo vaikutus on se, että nukkuu hyvin sikeästi tai menee hyvin flegmaattiseksi. Lapsi leikkii sillä aikaa sitten yksinään.

Ja tekisinkö ilmoituksen.. Puhuisin äidin kanssa ensin, enkä usko että suorilta käsin tekisin ilmoitusta, ellei sitten lapsella oikeasti ole näkyvä hätä. Onko? Saako ruokaa, vaatetta, unta?

heh.

tee vaan.
mutta kun ovat sossussa tietoisia jo perheen ongelmista antavat paljon anteeksikin.
ilmoittavat etukäteen että tulevat käymään ja äiti voi olla ilman aineita tämän ajan.
jos omia resepti lääkkeitä piikittää niiden löytyminen verestä ei ole väärin.

parasta jos yöllä kun pippalot lasten keera ilmoitat päivystävlle sosiaali viranomaiselle että epäilet siinä ja siinä osoitteessa olevan pieniä lapsia ilman vesiselvää aikuista.muista mainita aineidden mahdollisista sekakäytöstä ottavat poliisinki siltä istumalta mukaan.

loppmaahan tuo pitäs saada,harvemmin onnisguu.

Alkuperäinen kirjoittaja äö:

En ehkä tekisi ilmoitusta noilla manitselmillasi perusteilla eli että nukkuu sikeästi ja joku on kertonut jotain. Voithan ilmoittaa sosiaalitoimeen, että isä tapaa lasta ilman valvontaa. Tehkööt johtopäätökset siellä.

Siis kuten tekstissä sanotaan, itse en ole perheen kanssa ollut tekemisissä enää. Siksi kysynkin täällä, kun hieman ihmettelen, kun eräs toinen läheinen/tuttu on siis ollut tuossa em. tilanteessa jossa hän jätti oman lapsensa tuon äidin hoitoon jolloin hän nukahti.

ILMOITTAISIN! On vaarallista, jos vanhempi on alvariinsa aineiden vuoksi taju kankaalla, vaikka pitäisi vastata lapsista. Aineiden käyttö ja kaveripiirin pysyminen kuvioissa kertovat, ettei tilanne ole edelleenkään hallinnassa. Ilmoittaisin HETI lastensuojeluun. Hommahan menee niin, että vaikka perhe on ollut aikaisemmin lastensuojelun asiakas, ei ls voi asiakkuuden loputtua mennä paikan päälle kyselemään ja katselemaan. Heillä pitää olla ilmoitus huolesta. Siksi on tärkeätä, että ilmoitus tehdään heti kun on huolta, jotta ls:n väki voi tehdä asialle jotain. Ilman ilmoituksia kotona voi olla vaikka millainen tilanne, eikä lastensuojelu puutu, kun eivät (tavallaan) tiedä puuttua.

Ja tekisinkö ilmoituksen.. Puhuisin äidin kanssa ensin, enkä usko että suorilta käsin tekisin ilmoitusta, ellei sitten lapsella oikeasti ole näkyvä hätä. Onko? Saako ruokaa, vaatetta, unta?

Hmm. No jos vertaan meidän elämäämme, niin lapsi elää hyvin erilaista elämää. Hän on esim. tottunut hakemaan omat ruokansa kaapista, mitä omat lapseni eivät tee. Lähinnä kai siksi kun heillä on hereillä oleva vanhempi aina kotona. Lapsi ei kärsi mielestäni nälkää eikä koe pahoinpitelyä. Hän kuitenkin tapaa säännöllisesti huumeiden vaikutuksen alaisena olevia ihmisiä, ja lapsesta huomaa, että hän on tottunut huolehtimaan aikuisistakin. Hän saattaa esim. aikuiselta tarkistaa, että muistithan avaimet, lompakon ja kaulahuivin. Lapsella on myös usein likaiset vaatteet.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis kuten tekstissä sanotaan, itse en ole perheen kanssa ollut tekemisissä enää. Siksi kysynkin täällä, kun hieman ihmettelen, kun eräs toinen läheinen/tuttu on siis ollut tuossa em. tilanteessa jossa hän jätti oman lapsensa tuon äidin hoitoon jolloin hän nukahti.

Kirjoitit, että äiti nukkuu "sinun 5-vuotaasi" ollessa siellä hoidossa. Hieman epämääräisesti ilmaistu. Muutenkin tuosta jotenkin minun mielestäni kuultaa, että et ehkä ole niin kauhean tietoinen äidin ja lapsen tämänhetksiestä tlaneesta. Eli itse et ole perheen kanssa ollut tekemissä enää. Ei silloin kannata alkaa huhupuheiden perusteella tekemään mitään ilmoituksia. Minun mielestäni.

Kirjoitit, että äiti nukkuu "sinun 5-vuotaasi" ollessa siellä hoidossa. Hieman epämääräisesti ilmaistu. Muutenkin tuosta jotenkin minun mielestäni kuultaa, että et ehkä ole niin kauhean tietoinen äidin ja lapsen tämänhetksiestä tlaneesta. Eli itse et ole perheen kanssa ollut tekemissä enää. Ei silloin kannata alkaa huhupuheiden perusteella tekemään mitään ilmoituksia. Minun mielestäni.

Olen pahoillani jos et ymmärtänyt. Tarkoitin siis, että jos sinä eli sinä vastaaja olisit ollut siinä tilanteessa, että joku sinun lastasi hoitanut ihminen nukahtaisi kesken lapsen hoidon (päivällä) niin että aikuinenkaan ei saa häntä hereille. Kysyn tätä siksi, että juuri hyvin läheinen sukulainen kertoi, että näin oli tapahtunut, kun tämä ko. äiti oli ollut vastuussa hänen lapsestaan. Itse tekisin ilmoituksen jos joku aineissaan nukkuisi minun kotonani, siksi kysyinkin, että mitä joku muu tekisi vastaavassa tilanteessa. En ole siis kysymässä, pitäisikö minun tehdä ilmoitus, vaan tekisitkö sinä, jos olisit henk.koht. nähnyt ja kokenut aloitusviestissä mainitut asiat.

Olen pahoillani jos et ymmärtänyt. Tarkoitin siis, että jos sinä eli sinä vastaaja olisit ollut siinä tilanteessa, että joku sinun lastasi hoitanut ihminen nukahtaisi kesken lapsen hoidon (päivällä) niin että aikuinenkaan ei saa häntä hereille. Kysyn tätä siksi, että juuri hyvin läheinen sukulainen kertoi, että näin oli tapahtunut, kun tämä ko. äiti oli ollut vastuussa hänen lapsestaan. Itse tekisin ilmoituksen jos joku aineissaan nukkuisi minun kotonani, siksi kysyinkin, että mitä joku muu tekisi vastaavassa tilanteessa. En ole siis kysymässä, pitäisikö minun tehdä ilmoitus, vaan tekisitkö sinä, jos olisit henk.koht. nähnyt ja kokenut aloitusviestissä mainitut asiat.

Joo, en todellakaan ymmärtänyt kysymystäsi. Tekisin ehdottomasti ilmoituksen, jos olisin itse nähnyt, että äiti käyttää huumeita tai on selvästi niiden vaikutuksen alainen. Kysymyksesi oli kuitenkin muotoiltu niin monimutkaiseksi, etten päässyt kärryille -ehkä siis tulkintataidoissani vikaa. Mutta jos en olisi ollut perheen kanssa viime aikoina tekemisissä, vaan kuullut kaiken aloitusviesteissä mainitun joltain muulta eli välikädeltä, niin ehdottomasti en tekisi mitään ilmoitusta. Pelkkä nukkuminen aj se, että joku kertoo hänen käyttäneen huumeita ei mielestäni ole riittävä syy tehdä ilmoitusta. Mutta tosiaan; en oikein päässyt selville kuka oli nähnyt ja mitä ja kenen se ilmoitus pitäisi tehdä, itseni, sinun vai jonkun kolmannen osapuolen.

Oletko kuullut jutut yhdeltä ja samalta henkilöltä tai voisivatko jutut olla samasta lähteestä lähtöisin? Siksi kysyn, kun omassa lähipiirissä on sekopää, joka levittelee kaikenlaisia perättömiä juttuja. Hankalaa siinä on ollut se, että sekopää on niin uskottava, että muut ovat uskoneet tarinat täysin viime vuosiin saakka ja levittäneet niitä sitten totena eteenpäin. Hän osaa vielä kertoa asiat siten, että joku toinen on nähnyt tai joku toinen on sanonut, jolloin tosiaan alkaan tuntua siltä, että kaikki ovat joutuneet asian kanssa tekemisiin. Kaikenlaista juttua on kuultu suhdesotkuista huumeisiin.

Onhan se absurdia kysellä tollasia. Että tekisikö joku ilmoituksen... En mä ainakaan moiselle naiselle veisi omaa lastani edes hoitoon. Jotain vikaa täytyy silläkin päässä olla, joka on vienyt - sellainen ihminen tuskin tekee ilmoitusta tuosta äidistä. Me jotka tehtäis eletään kenties hieman erilaisessa todellisuudessa eikä edes koskaan päästä kurkistamaan tollasen äidin maailmaan.

Kehtaat kuitenkin olla tekemisissä perheen kanssa, näytellä ystävää, viet lastasi kyläilemään ja sitten takanapäin teet lastensuojeluilmoituksia?

Nuo on todella vaikeita kysymyksiä. Kyllä minäkin kehtaan olla erään alkoholistiäidin kanssa tekemisissä. Olen ystävä, en vain näyttele. Lapset tulevat hyvin toimeen keskenään, hänen ja minun. Kyläillään puolin ja toisin. Takanapäin olen kyllä tehnyt kaksi lastensuojeluilmoitusta (toinen, kun kaatui pihalla lapsi sylissä humalassa ja toinen, kun sammui sohvalle ja isompi lapsi kertoi tästä minulle). Ne eivät johtaneet mihinkään. Miksi välit pitäisi kokonaan katkaista, jos toisella on ongelmia? Lastenkin takia haluan vähän seurata tilannetta.

Kehtaat kuitenkin olla tekemisissä perheen kanssa, näytellä ystävää, viet lastasi kyläilemään ja sitten takanapäin teet lastensuojeluilmoituksia?

Jos luet aloitusviestin, niin siellä lukee, etten perheen kanssa ole tekemisissä. Tein kerran ls-ilmoituksen, siitä kerroin vanhemmille että aion sen tehdä. Ja sen jälkeen eivät ole halunneet olla tekemisissä. Enkä ole nyt tekemässä ls-ilmoitusta, ihmettelen vaan tätä ihmistä joka ei tee, joka on nähnyt äidin nukkuvan sikiunessa aineiden vaikutuksen alaisena. Aloitusviestissä ei myöskään lue, että veisin (tai että kukaan veisi) lastansa tuolle äidille hoitoon, vaan hän oli kylässä ollessaan jäänyt joksikin aikaa kahden lapsen kanssa sisälle, jolloin oli nukkunut.

Yhteistyössä