Tekis mieli jättää ristiäiset väliin, kun ei meitä ole edes kutsuttu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Höperö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja mitä itsellä noista ristiäisistä kokemusta, niin me olemme kyllä kutsuneet kaikki vieraat ihan selkeästi. Joko suullisesti (ne, joita näemme usein) ja ihan kutsukortilla ne, jotka asuvat kauempana.
Ei meilläkään älyttömästi niitä vieraita ollut. Mutta vaikka puhuinkin ristiäisistä ja valmisteluista niiden kanssa, jotka toivoin juhliin tulevan, niin kutsuin heidätkin kyllä vielä "erikseen", siis ihan selkeästi enkä vain ohimennen sivulauseessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vs:
Minä en ilkeäisi mennä ilman että varmistaisin, onko kutsu oikeasti voimassa.

Meille kävi yksien häiden kanssa niin, että etukäteen miehen kaveri puhui häistä ja kertoi päivämäärän ja antoi selvästi ymmärtää, että olemme kutsuttuja. Kutsukorttia ei sitten tullutkaan ennenkuin joskus reilusti viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen (en usko, että vika oli postissa) . Arveltiin, että olisi tullut liian kalliiksi, jos koko perheemme olisi osallistunut häihin. Mies osallistui yksin. Hän ilmoitti osallistumisestaan puhelimessa kaverilleen ennen kutsukortin saapumista.

vähän tarkennusta ... Mies ilmoitti osallistuvansa häihin vasta sen jälkeen, kun oli jutellut kaverinsa kanssa. Ei siis tyrkyttäytynyt häihin. Mutta ilman virallista kutsua emme voineet millään ajatella, että olisimme osallistuneet koko perheen voimin tai kahdestaan ilman lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko mustasukkainen vauvasta vai mistä moinen pelleily johtuu?

Anteeks kuinka? :D
Miksi mä toisten vauvasta olisin mustasukkainen?
Ja mikä pelleily - ihmettelen, miksei meitä ole kutsuttu ja pohdin, voiko juhlat näin ollen jättää väliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Taitaa olla kyseessä ap:n miehen sukulaisperhe esim. siskon perhe, jota ap syystä tai toisesta ei voi sietää... lapsellista vääntöä kutsusta.

No mun mielestä yleensäkään vieraiden ei kuulu selventää asioita tai ns. kutsuttaa itseänsä juhliin. Niin voi tehdä, mutta kun olis mieluisampaa jättää juhlat väliin, niin siksipä emme näin tee. Jos meidät kutsutaan ja ilmoitetaan ajankohta, niin asia on silloin täysin eri.

siinä vaiheessa mä en lähtis soittamaan jos meitä ei olis edes sivulauseessa mainittu kutsuttavien joukossa, vaan silloinhan se olis aika selvää. MUTTA sanoit että teidät on mainittu siihen malliin että oltais kutsuttu mutta ilman kirjallista ja suullista VIRALLISTA kutsua et ole asiasta varma, siksi kannattaisi soittaa ja varmistaa et mitens se asia nyt on.

Joillakin kun oikeesti saattaa jäädä mielestä et kannattais varmasti ihan OIKEA suullinen kutsu esittää vaikka pitäisi sitä likimain itsestäänselvänä.

Siis sukulaisuuden vuoksi "läheisiä". Henkisesti ei ollenkaan.

Ja jos joku ei vielä hoksannut, niin emme välittäisi lähteä noihin juhliin ollenkaan.
Eli siksi parempi vain, jos tilanne jatkuu epäselvänä. Jos taas meidät kutsutaan ja ilmoitetaan selkeä ajankohta juhlille, asia on toki eri.

Ap, oletko nyt ihan varma, että teidät todella halutaan paikalle? Entäs jos matkan varrella vauvan vanhemmat ovatkin päättäneet karsia vierasmäärää, ja ovatkin erikseen kutsuneet sitten ne, jotka viimekädessä paikalle haluavat? Eli alunperin ovat kaavailleet isompia juhlia, mutta sitten päätyneetkin järjestämään pienemmät.

Alkuperäinen kirjoittaja Kinderi:
Mua taas ihmetyttää kun kutsutaan kummiksi mutta ei sanota suoraan mikä kummi on sylikummi, kynttiläkummi vai mikä. kiva juhlissa olla et aijaa mä oonkin sylikummi :o

Nykyään ei ole edes virallisesti sylikummeja, meillä isä piti levotonta vauvelia sylissä muuten olisi mennyt huudoksi varmasti...
Ja tilanteet muuttuu paikan päälläkin, kummilapseni sylikummi 10vuotta sitten rupesi voimaan pahoin toimituksen ekan 5minuutin jälkeen, joten minä hoisin oikeastaan kaikki hommat sitten siinä käärö sylissä kun sylikummi otti happea pihalla.. Ei noita käsikirjoiteta noita tapahtumia, ei se ole niin vakavaa ole jos menee vähän systeemit sekaisin, sen takia ei kannata kauhiasti suunnitellakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Entäs jos...:
Ap, oletko nyt ihan varma, että teidät todella halutaan paikalle? Entäs jos matkan varrella vauvan vanhemmat ovatkin päättäneet karsia vierasmäärää, ja ovatkin erikseen kutsuneet sitten ne, jotka viimekädessä paikalle haluavat? Eli alunperin ovat kaavailleet isompia juhlia, mutta sitten päätyneetkin järjestämään pienemmät.

Voi, toivottavasti olisikin näin!
Sehän tässä onkin epäselvää. Emmehän voi tietää, onko tilanne tällä hetkellä esimerkiksi tämä. Ja minä en todellakaan ala tuputtaa itseäni kenenkään juhliin, varsinkin jos asiat olisivat noin, niin "tuputtaminen" olisi varmasti aika kiusallista kaikille, niin vanhemmille kuin meillekin.

Siksipä - kaiken selvyyden vuoksi - odotamme sitä kutsua,
jolla on aika suurikin merkitys...

Ja mikä pelleily - ihmettelen, miksei meitä ole kutsuttu ja pohdin, voiko juhlat näin ollen jättää väliin.

Olet heidän kanssaan jonkin verran tekemisissä, koska olet kuullut ilmeisesti useasti kerrottavan ketä tulee juhliin.

Onhan se nyt melkoista pelleilyä, jos ei saa suuttaan auki, vaikka näkee usein, tai jos ei itse osaa puhua, tai ei halua, tai on siihen liian ylpeä, ei voi pyytää miestään soittamaan siskolleen tai äidillleen ajan varmistamiseksi. Jos et muka sitä ole kuullut, vaikka vieraslistat olet.

Taitaa olla kyseessä ap:n miehen sukulaisperhe esim. siskon perhe, jota ap syystä tai toisesta ei voi sietää... lapsellista vääntöä kutsusta.

:o
No ei minusta ole kohteliasta tuppautua ilman selkeää kutsua.

no jos olet kuullut teistä puhuttavan kutsuvieraina niin eikös se silloin meinaa et teidät lasketaan kutsutuiks..??

aikamoista saivartelua kyllä...

Miksi mä en saisi saivarrella?

no jos ei sulla muuta ole.. ihan turhaa mielipahan hankkimista niin itselle kuin mahdollisesti kutsujalle.

No, asiahan on niin, että kyllä minäkin tunnen mielipahaa siitä, että meidän oletetaan tulevan automaattisesti noihin juhliin ilman, että meitä sinne edes erikseen pyydetään. Toisekseen, ihan perusasioista, niin emme tiedä edes kellonaikaa. Ja kyllä, voisimme sitä myös kysyä, mutta ei kai se meidän tehtävämme ole. Kuitenkin ainakin minun ja tietääkseni yleisenkin käsityksen mukaan juhlan järjestäjät kutsuvat vieraat juhliin, jolloin ilmoittavat myös päivämäärän, kellonajan ja mahdolliset muut oleelliset tiedot.

ja tääkin.. musta sä teet oikeesti asiat hirveen hankaliks. Sä saisit tietää varmuuden asiaan YHDELLÄ kysymyksellä, mutta jos toki haluat asiat tehdä vaikeiksi nii.... siinäpähän pähkäilet.

Kyseletkö sä itse perään jos et tiedä oletko kutsuttu? Siis jos ei ole edes mitkään läheiset ihmiset kyseessä? En mä ainakaan kehtais, hyvin ymmärrän ap:ta..

Olet heidän kanssaan jonkin verran tekemisissä, koska olet kuullut ilmeisesti useasti kerrottavan ketä tulee juhliin.

Onhan se nyt melkoista pelleilyä, jos ei saa suuttaan auki, vaikka näkee usein, tai jos ei itse osaa puhua, tai ei halua, tai on siihen liian ylpeä, ei voi pyytää miestään soittamaan siskolleen tai äidillleen ajan varmistamiseksi. Jos et muka sitä ole kuullut, vaikka vieraslistat olet.

Mistä sä päättelet, että kyse on miehen siskosta? ;)
Niin ja niin hyvä kuulo tai ajatustenlukutaito mulla ei valitettavasti ole, että saisin selville kellonajan, kun siitä ei ole meidän kuullen kertaakaan mainittu.

Ei mulla ole mitään tarvetta alkaa kysellä, että milloin nuo juhlat ovat.
Mikä siinä on useimmille teistä niin kamalaa ja vaikeaa? :o

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Kinderi:
Mua taas ihmetyttää kun kutsutaan kummiksi mutta ei sanota suoraan mikä kummi on sylikummi, kynttiläkummi vai mikä. kiva juhlissa olla et aijaa mä oonkin sylikummi :o

Nykyään ei ole edes virallisesti sylikummeja, meillä isä piti levotonta vauvelia sylissä muuten olisi mennyt huudoksi varmasti...
Ja tilanteet muuttuu paikan päälläkin, kummilapseni sylikummi 10vuotta sitten rupesi voimaan pahoin toimituksen ekan 5minuutin jälkeen, joten minä hoisin oikeastaan kaikki hommat sitten siinä käärö sylissä kun sylikummi otti happea pihalla.. Ei noita käsikirjoiteta noita tapahtumia, ei se ole niin vakavaa ole jos menee vähän systeemit sekaisin, sen takia ei kannata kauhiasti suunnitellakaan.

Mäkun pidin ristiäiset niin pappi halus etukäteen tietää kuka on mikäkin kummi ja minkä niminen, teki ne kummitodistukset etukäteen.
Sit jos mä oon sylikummi haluan antaa kummilusikan lahjaksi jos joku muu kummi niin muuta

No eikö tuo ole jo selvä juttu: jos tekee mieli jättää ristiäiset väliin eikä teitä ole kutsuttu niin jätä ihmeessä. En minäkään menisi ilman selkeää kutsua. Paitsi jos olisi erittäin läheisen ihmisen lapsen ristiäiset ja hän olisi aiemmin sanonut kutsuvansa minut niin kysyisin asiasta.

Noh,mää oon niin yksinkertanen että jos mua ei erikseen kutsuta niin emmää kehtaa toisten juhliin mennä kuokkimaan!! Eikai kukaan kutsuttava mikään ajatustenlukija ole?
Mää jättäsin väliin ja jos jälkeenpäin tulis ihmettelyä,sanoisin ettei tullu kutsua.
Eihän tossa sen kummempaa!
Kuka hemmetti OLETTAA,että jotku tulee johkin juhliin???Sama,kun mää järjestelen mukuloitten synttäreitä,niin lähetetään kutsut niille jotka ko.lapsi haluu juhliinsa...kyllä mää vähän ihmettelisin,jos puoli kaupunkia tulis tänne,kun ne olettaa että heidät on kutsuttu!!! :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Ap vika on kyllä nyt sussa. Mitä varten pitää olla kaiken niin vaikeaa?

No ei kyllä ole. Mä kutsuin kaasonikin häihin ihan yhtä virallisesti kuin kaikki muutkin.
Ihan sama vaikka kyseessä on ristiäiset. Kyllä kutsu kuuluu saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Kuinka helvetin vaikea voi olla KYSYÄ?

Voi se olla hyvinkin vaikeata jos ei ole edes lähipiiristä kyse!

En minä ainakaan kehtaisi kutsua itse itseäni!
kyllä alkeellisimpiinkiin juhliin kutsuu emäntä ja isäntä, eivät vieraat itse itseänsä..

Alkuperäinen kirjoittaja Niina:

no jos olet kuullut teistä puhuttavan kutsuvieraina niin eikös se silloin meinaa et teidät lasketaan kutsutuiks..??

no jos ei sulla muuta ole.. ihan turhaa mielipahan hankkimista niin itselle kuin mahdollisesti kutsujalle.

No, asiahan on niin, että kyllä minäkin tunnen mielipahaa siitä, että meidän oletetaan tulevan automaattisesti noihin juhliin ilman, että meitä sinne edes erikseen pyydetään. Toisekseen, ihan perusasioista, niin emme tiedä edes kellonaikaa. Ja kyllä, voisimme sitä myös kysyä, mutta ei kai se meidän tehtävämme ole. Kuitenkin ainakin minun ja tietääkseni yleisenkin käsityksen mukaan juhlan järjestäjät kutsuvat vieraat juhliin, jolloin ilmoittavat myös päivämäärän, kellonajan ja mahdolliset muut oleelliset tiedot.

ja tääkin.. musta sä teet oikeesti asiat hirveen hankaliks. Sä saisit tietää varmuuden asiaan YHDELLÄ kysymyksellä, mutta jos toki haluat asiat tehdä vaikeiksi nii.... siinäpähän pähkäilet.

Kyseletkö sä itse perään jos et tiedä oletko kutsuttu? Siis jos ei ole edes mitkään läheiset ihmiset kyseessä? En mä ainakaan kehtais, hyvin ymmärrän ap:ta..

No kyllä minä siinä tilanteessa, varsinkin jos sama tilanne on toistunut yli 1 kertaa (että sukulainen kertoo ketä on tulossa), kysyisin, että onko meidät kutsuttu ja milloin ja monelta.
Ehkä jos yhden kerran vain olisin kuullut listat, olisin niin hämmästynyt (siitä että me olemme vieraita mutta kutsua ei ole tullut), että en heti osaisi reagoida.
Siis ei kaikkea juuri synnyttänyt ymmärrä tai tajua, ja voi olla masennustakin, jota mulla toisen lapsen jälkeen.

me olemme jokaisen kolmen lapsemme kohdalla ilmoittaneet selkeästi asian (pvämäärän, ajan ja paikan)tavalla tai toisella niille henkilöille, jotka ristiäisiin paikalle halusimme. Minä olen sitä mieltä, että kutsujen toimittaminen halutuille vieraille on juhlien järjestäjien tehtävä.

Just tuo automaattinen olettamus, että totta kai me tullaan... Että eihän meitä tarvitse mitenkään kutsua... Ja mun mielestä me olemme yhtä oikeutettuja kunnon kutsuun (siis että kerrotaan selkeästi, että juhlat ovat silloin ja silloin JA että toivotetaan tervetulleeksi paikalle) kuin suurin osa muistakin vieraista.

Alkuperäinen kirjoittaja Niina:

No kyllä minä siinä tilanteessa, varsinkin jos sama tilanne on toistunut yli 1 kertaa (että sukulainen kertoo ketä on tulossa), kysyisin, että onko meidät kutsuttu ja milloin ja monelta.
Ehkä jos yhden kerran vain olisin kuullut listat, olisin niin hämmästynyt (siitä että me olemme vieraita mutta kutsua ei ole tullut), että en heti osaisi reagoida.
Siis ei kaikkea juuri synnyttänyt ymmärrä tai tajua, ja voi olla masennustakin, jota mulla toisen lapsen jälkeen.

Jos taas asuisin kaukana, enkä olisi edes nähnyt vauvan saanutta paria tai vauvaa, en lähtisi kyselemään. mutta jos on ollut useasti tilanteessa, että kutsutuista puhutaan, on kyllä ääliömäistä pelleilyä jäädä pois.

siis pakosti olette jos olette ennen ristiäisikin tapaillet monesti. Eikö tässä maailmassa voi mitään enää tehdä ilman virallista kutsua? Minusta on ap:lta aika kakkamaista käytöstä kyllä nyt. miksi et voinut sanoa siinä kun he sanoivat: "ne ja ne tulee ja sitten tekin tulette"- että "aijaa voi kiitos kutsusta, monelta ne ovatkaan"-jne.
Minusta turhaan kiukuttelet ja vaikeutat asiaa, saako kysyä miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Höperö:
Meillä olisi eräiden läheisten lapsen ristiäiset nyt kohta puolin,
mutta eipä meitä ole "kutsuttu".

Siis nämä vanhemmat ovat luetelleet meidän kuullen nimiä, keitä ristiäisiin on tulossa, ja ovat sanoneet myös meidän nimet. Mutta niin sanottu kutsu (suullinenkaan) on saamatta.

Olen ehkä pikkumainen, mutta mulla jotenkin ärsyttää tuollainen.
Mun mielestä olisi fiksua kutsua meidät myös ihan kunnolla, eikä automaattisesti olettaa että tottahan me tulemme ja varsinkin sillä perusteella, että ovat luetelleet meidät vieraiden joukkoon.

Tekisi mieli olla kokonaan menemättä. :|

Ehkä niillä on sen vauvan ja perheen kanssa vähän muutakin mietittävää ja kestämistä kuin muodolliset kutsut. Kun kerta kummeiksi kutsuneet, niin sehän on selvä että te olette kummeja, ette "kutsuvieraita" Eihän pappiakaan kutsukortilla kutsuta vaan tajuaa tulla kutsumattakin. Mua suututti kun lapset oli aivan pieniä ja sitten sukulaiset alkoi osoittamaan mieltä meille illoin mistäkin unohduksesta ja virheestä. Oltiin kyllä silloin niin tosi väsyneitä ja lasten kanssa oli arki yhtä työtä, vaan sitä kukaan ei ymmärtänyt. Millon appivanhemmat saattoi pitää 2kk mykkäkoulua ja syyksi selvisi esim. emme lasten syntymäpäivillä muistettu ottaa heistä valokuvia kun muistakin oli.

Yhteistyössä