Tekikö päiväkodin hoitajat oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kauhistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kauhistunut

Vieras
Lapsi on juuri täyttänyt 5v, normaalikokoinen kai minusta, pituutta 110cm.

Päiväkodissa on aina mennyt ihan hyvin, ei mitään kahinoita tai vastaavia. Kunnes tänään lapsi oli sitten kiukustunut pihalla eikä ollut suostunut lähtemään sisälle päiväkotiin jäähylle. Tädit olivat sitten joutuneet kantamaan kaksin lapsen sisälle ja kuulema "pitämään kiinni". Oletin että holdingia, sylissä pitämistä kunnes lapsi rauhoittuu.

Kun juttelin lapsen kanssa kotiin tullessa asiasta, oli lapsi ihan järkyttynyt asiasta. Itkien sanoi, että "Pirkko istui selän ja jalkojen päällä ja kidutti"
Ymmärrän kyllä että ei varmasti kiduttanut, mutta siis että istui lapsen päällä? (En nyt tarkoita kirjaimellisesti koko painollaan mutta siis asento kuitenkin) Ymmärrän senkin, että isokokoista lasta/nuorta holdatessa ei varmaan sylihoito riitä mutta että pientä viisvuotiasta näin?? Tuli tosi paha mieli, varsinkin kun huomasi että toinen oli ihan hämmennyksissä ja järkyttynyt asiasta edelleen. Lasta kun ei ole koskaan aiemmin tarvinnut holdata missään, ei hoidossa eikä kotona.

Ylireagoinko?

Jossain käytetään mattoo käärimistä ja itse olen ollut myös tilanteessa missä on ollut sylissä pitämistä ja lattialla pitämistä (tämä ei siis väkivaltaista eikä koko painolla) Kannattaa enemmin tässä kysyä miten tuollaiseen tilanteeseen on jouduttu,ei kuitenkaan käytetä ihan ensimmäisenä keinona.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitajana:
Jossain käytetään mattoo käärimistä ja itse olen ollut myös tilanteessa missä on ollut sylissä pitämistä ja lattialla pitämistä (tämä ei siis väkivaltaista eikä koko painolla) Kannattaa enemmin tässä kysyä miten tuollaiseen tilanteeseen on jouduttu,ei kuitenkaan käytetä ihan ensimmäisenä keinona.

Minä mietin samaa, mikä tilanne on ollut kun on käytetty äärikeinoa?

Vihaisessa lapsessa on niin paljon voimaa että jos kaksi ihmistä on tarvittu lapsen sisälle kantamiseen niin en ihmettele jos ei ihan vaan sylissä istuminen ole auttanut. Itse en saa rimpuilevaa 2-vuotiasta pidettyä sylissä jos kunnolla huitoo ja potkii, vaikka kaikin voimin yrittäisin.

Kun tilanne kuulema tosiaan tuo, ettei lapsi ollut suostunut menemään sisälle. Ja ilmeisesti sitten tulistunut lisää kun on väkisin viety.
Mutta sitä tässä mietin, että vaikka lapsi on kotonakin minun kanssani uhmannut, ei esim. suostunut menemään vaikka autoon niin ihan yksin olen lapsen saanut nostettua, ei ole lyönyt eikä potkinut eikä ole tarvinnut edes sylissä tiukasti pidellä että rauhoittuu.

Minulle vain sanottiin että "pidettiin kiinni" mutta ei sanottu että tuolla tavoin mitä lapsi itse kuvasi..

Kuulostaa aika rankalta, houlding ei ole selän päällä istumista, vaan lapsi pidetään sylissä lattialla ja omat kädet ja jalat kiedotaan lapsen ympärille. Ihmettelen myös miksi lapsi piti viedä sisälle jäähylle, kuka häntä siellä vahtii, nythän pihalta oli poissa monta aikuista, jos kaksi raahasi hänet sisälle? Itse ainakin laitan pihalla ollessa lapsen pihalle jäädylle, kyllä sieltä aina jokin paikka löytyy. Kannattaa keskustella vielä heti huomenna asiasta ja kertoa mitä lapsi oli kertonut kotona.

Kannattaa ottaa huomenna pk:ssa puheeksi asia. Toisaalta noilla pinilläkin on voimaa :) Ja voihan olla, että on sellainen täti aloittanut tilanteen jolla ei tarpeeksi auktoriteettia ole ja on sen takia tarvinnut apua sisälle kantoon ja myös sen takia sitten tiukemmin joutunut pitämään kiinni. Kaikilla hoito-tädeilläkään kun ei ole tuo auktoriteetti noihin lapsiin ihan hanskassa.

tuo asia varmasti kannattaa keskustella ettei kellään jää mitään hampaan koloon ja vielä lapsenkin kanssa selvittää, ettei jää järkytystä...vaikea sanoa toimivatko väärin, kun ei ole nähnyt tilannetta.

Olen jo ihan vainoharhainen mitä enemmän tätä mietin :(
Lapsella oli myös toinen poski naarmuilla ja huulet auki verta tihkuen -oli kuulema ensin saanut pihalla oksasta jotenkin kasvoihinsa.. mietin nyt sitten vain, että onko kuitenkin loukannut itsensä jotenkin tuon episodin aikana?
Sanoi lapsi pari muutakin asiaa, mitä "pirkko" oli hänestä sanonut mutta en oikein uskoisi kuitenkaan.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattanee suhtautua pienellä varauksella lapsen juttuihin...

Tätä minäkin mietin. Mutta mietin myös sitä, että mistä lapsi ois keksinyt että istuttiin selän ja jalkojen päällä kun itkien sitä kumminkin kertoi? Kai olis kertonut että "pidettiin väkisin sylissä" tmv? En ymmärrä miksi viisivuotias valehtelisi tämmöisestä kuitenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen jo ihan vainoharhainen mitä enemmän tätä mietin :(
Lapsella oli myös toinen poski naarmuilla ja huulet auki verta tihkuen -oli kuulema ensin saanut pihalla oksasta jotenkin kasvoihinsa.. mietin nyt sitten vain, että onko kuitenkin loukannut itsensä jotenkin tuon episodin aikana?
Sanoi lapsi pari muutakin asiaa, mitä "pirkko" oli hänestä sanonut mutta en oikein uskoisi kuitenkaan.. :(

sitä suuremmalla syyllä olisi hyvä keskustella päiväkodissa...eikä vain sen "pirkon" kanssa. vaikka mitään väärää ei olisi tapahtunutkaan niin se ei ole hyvä että jää tuollaiset epäilykset. ja jos jotain väärää on sattunut niin sitten tulee sekin esiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattanee suhtautua pienellä varauksella lapsen juttuihin...

Niinpä.
Etenkin viisivuotiaan, joka on ollut tuhma, ja joutunut siksi kiinnipidellyksi. Niiltä kuulee ne parhaat selitykset :D

Mun on vaikea uskoa että tädit huvikseen ja ajankuluksi turvautuisivat holdingiin, tai kantaisivat ison lapsen pihalta sisälle. On siellä varmaan ihan todellinen tilanne ollut päällä.

ihan nyt ottamatta kantaa tekikö "Pirkko" oikein tai värin niin kerron tämän,että itse olen pieni vain 157cm pitkä ja jos lapsi on tuon 110cm pitkä niin voin sanoa, et normaali holding rimpuilevalle lapselle on äärimmäisen vaikeaa, kun ns. vipuvarsi on olematon, mutta onnistuu kunhan saa otteen hyvin ja on lattialla, en lapsen päällä maaten vaan lapsi sylissä ja kädet ristissä hänen yli kummastakin kädestä kiinni pitäen ja jalat vielä hänen yli ristiin eli jää jalkojen alle hänen jalat ja istuu sylissäni tai lattialla jalkojeni välissä.

Selvitä huomenna asia päiväkodissa, outoa on se ettei kukaan hoitaja ole kertonut näin käyneen päivänaikana. Minä ainakin kerron aina, jos on ollut jotain lapsen päivään normaalista poikkeavaa ja tuohan sitä juuri tuntuisi olevan.

Yhteistyössä