Tekeekö se huonon äidin jos polttaa tupakkaa?

  • Viestiketjun aloittaja Juuuu
  • Ensimmäinen viesti
ap
En tietenkään ole enää raskaana, raskaus ja imetys ajan olin polttamatta.
Ja typerä kun olin se tupakointi alkoi sitten taas kun imetys loppui.
Enkä missään nimessä sano lapselleni että tupakointi on ok tai muutenkaan anna hänelle sellaista kuvaa.
 
vieras
Onk tää provo?

No, rehellisesti: Raskaana ollessa (tai imettäessä) polttaminen on mun mielestä erittäin typerää ja epäkypsää. Ja vähän osoittaa huonohkoa äitiyttä tai epäilyttää tyypin äitiys. Muuten polttaminen lapsen nähden on myös typerää ja epäkypsää, mutta ei tee huonoa äitiä. Vähän sama asia kuin ajaisi autoa ilman turvavöitä. Eli vähän huonohkoa kyllä tai epäilyksen alaista. Toki tilanteet erilaisia ja esim. huumeäiti saa mun puolesta polttaa kuin korsteeni, jos sitten pystyy olemaan ilman huumeita/alkoholia. Tai jos on hirveä stressi jo muutenkin...
 
ap
Ihmiset vaan on ihan järkyttyneitä kun äiti ihminen polttaa.
Eräskin tuttavani sanoi: "Siis sulla on lapsi ja sä poltat?!" ihan kauhistuneena.
Joo, no en mä jos leikkipuistossa oon niin tietenkään röökiä sytytä.
Muutenkin käyn tietenkin ilman lasta tupakalla.

Mikä siinä nyt sitte on niin kamalaa.
 
ei tee.ihmiset nyt aina paheksuu jotain;liian iso laps istuu rattaissa,vauvalle syötetään korviketta,imetetään julkisesti..herranjestas ei muitten mielipiteistä kannata tässäkään asiassa välittää.kaikkia kun ei voi miellyttää (eikä onneks tarvikkaan) :whistle:

muoks. ja ite en kylläkään polta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En tietenkään ole enää raskaana, raskaus ja imetys ajan olin polttamatta.
Ja typerä kun olin se tupakointi alkoi sitten taas kun imetys loppui.
Enkä missään nimessä sano lapselleni että tupakointi on ok tai muutenkaan anna hänelle sellaista kuvaa.
...mutta sen kuvan hän kuitenkin saa jos näkee/tietää sinun tupakoivan.
"Älä tee kuten minä vaan niin kuin sanon" -kasvatus ei vaan toimi.

Yritäpä vaan päästä irti tupakasta, jos et itsesi, niin lapsesi takia. =)
 
no
Itse katson että minulla ei ole oikeutta vahingoittaa itseäni kun kerran äiti olen. Minulla on velvollisuus lapsia kohtaan huolehtia itsestäni ja terveydestä niin hyvin kuin pystyn.
 
stumppi
Ei, mutta sitä en ymmärrä että työnnellään lastenvaunuja nortti suupielessä tai leikitään hiekkalaatikolla sätkä hampaan välissä! Ja vielä karmivampaa on, jos raskaana oleva nainen sauhuttelee!!!!

Ite poltin monta vuotta ennen lapsia. Lopetin kun aloin odottaa esikoistani. Voiko itsekkäämpää olla kun polttaa raskaus aikana? Kuka tahansa voi ja pystyy olemaan polttamatta jos itse sitä haluaa.
 
vieras
Raskaudenaikaista polttamista en voi hyväksyä vaikka miten päin olen asiaa pohdin, mutta kyllä äiti mun mielestä muuten saa polttaa vaikka askin päivässä (kunhan ei polta sisällä jolloin lapset joutuvat savua hengittämään!). Hyvä äiti on sellainen, joka tekee valinnat sen mukaan mikä on lapselle paras; raskausaikana polttaminen ei ole koskaan hyväksi lapselle, tai edes neutraali vaihtoehto, vaan aina haitallinen. Ja mielestäni hyvä äiti ei aiheuta lapselleen tuollaista terveydellistä haittaa.
 
gg
Alkuperäinen kirjoittaja stumppi:
Ei, mutta sitä en ymmärrä että työnnellään lastenvaunuja nortti suupielessä tai leikitään hiekkalaatikolla sätkä hampaan välissä! Ja vielä karmivampaa on, jos raskaana oleva nainen sauhuttelee!!!!

Ite poltin monta vuotta ennen lapsia. Lopetin kun aloin odottaa esikoistani. Voiko itsekkäämpää olla kun polttaa raskaus aikana? Kuka tahansa voi ja pystyy olemaan polttamatta jos itse sitä haluaa.
täysi peesi tähän
 
vieras
kunhan ei lapsen tarvitse altistua koko ajan passiivisella tupakoinnille. En tykkää siitä että näen vaunuja työntelevän äitin rööki suussa, kyllähän se savun katku menee yhtälailla sinne vaunujen sisäänkin. Itse lopetin polttamisen ihan senkin takia ennen raskautumista, kun en halunnut että lapseni joutuu haistelemaan tupakalta haisevaa äitiä. Ihan yhtälailla koskaa isiäkin.
 
Kertokaapa te äidit jotka poltatte, että miksi poltatte? Tiedän että siihen jää koukkuun pitkänkin tauon jälkeen yllättävän nopeasti (nim.kokemusta on) mutta mikä siinä on, ettette halua päästä eroon tupakasta lastenne takia, koska väitän että jokainen siihen halutessaan pystyy!
 
äiskä
Oletteko koskaan tupakoijat miettineet, et lapsianne saattaa pelottaa että te sairastutte sen tupakoinnin takia, niin paljon kuiteskin mediassakin puhutaan esim. keuhkosyövästä , et varmaan lapsetkin kuulee niistä. mä nimittäin pelkäsin, kun mun isä poltti
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Kertokaapa te äidit jotka poltatte, että miksi poltatte? Tiedän että siihen jää koukkuun pitkänkin tauon jälkeen yllättävän nopeasti (nim.kokemusta on) mutta mikä siinä on, ettette halua päästä eroon tupakasta lastenne takia, koska väitän että jokainen siihen halutessaan pystyy!
No minä esim. olen sellainen tuuripolttaja, olen välillä viikonkin ilman tupakkaa, sitten polta vkl:na ehkä 5 tupakkaa päivässä ja sitten taas en. Viihteellä poltan aina ja paljon mutta sen jälkeen menee aina jopa pari viikkoa niin ettei maistu.
En itse ota mitään stressiä tupakoinnistani enkä edes koe lopettamispaineita, en myöskään katso millään tavalla vahingoittavani lapsiani tupakoinnillani, yleensä poltan esim. työpäivän aikana nekin tupakat mitä poltan. Toki kylläkin lapset ovat nähneet minun polttavan.
Raskaus/imetysaikana olen aina ollut ilman tupakkaa.
 

Yhteistyössä