Teitääkö teidän 2,5v lapset mikä on myssy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Tässä juuri eräs äiti kertoi, että heillä oli neuvolatäti ihan kauhistunut, kun lapsi ei osannut kuvasta näyttää mikä on myssy. Äiti kun oli sitten lapselle sanonut, että näytä mikä pipo, niin lapsi oli sen osannut näyttää. Lapsi laitettiin sitten kiireellisenä puheterapiaan 2-vuotiaana, kun ei muutenkaan juuri puhunut siinä vaiheessa.

Ei minunkaan lapset tiedä mikä on mssy, kun ei sitä sanaa hatusta käytetä, hatun ja pipon kyllä tietää.
Meillä ei esikoinen myöskään puhunut kuin muutaman sanan 2-vuotiaana, mutta ei meitä puheterapiaan laitettu ja nyt kun kysyin, että tarviiko tulla nyt 2,5-vuotiaana neuvolaan, että sanoja on alkanut tulemaan, niin ei tarvi, jos en itse ole asiasta yhtään huolestunut.

Varmaan oli syy siinä, että muuten ei sanoja juuri tullut, jos äiti kerran selvensi, että myssy-sanaa ei kotona käytetä.
Meidän pojalle (tosin vasta 1v10kk) kaikki päähän laitettava kypärää tai ämpäriä tai vaikka alushousuja myöten on "hattu" :).

Meillä ei käytetä myssy sanaa, joten tuskin ovat tuon ikäisenä tienneet, mikä on myssy. ( On muuten kirjoitettunakin ihan kreisin näköinen sana..:)

Oon kyllä kuullut useinkin noita ihmettelyjä neuvolasta, jos lapsi ei ole tunnistanut jotain sanaa. Itselle ei ole noita sattunut, mutta tutuille useinkin.

Meillä kävi yhden lapsen kohdalla kerran niin, että 2v neuvolassa terkkari kyseli lapselta kysymyksiä tyyliin : "tykkäätkä autoista" "tykkäätkö syödä puuroa" "onko kotona kivaa" jne. Siis kysymyksiä, joihin lapsi voi vastata "kyllä tai ei".
No, totta kai pieni vastasi oudolle ihmiselle mahdollisimman lyhyesti eli kyllä tai ei. Hetken päästä terkkari totesi, että ei hän nyt vielä laita puheterapeutille, katsotaan myöhemmin...

Minä olin ihan, että hä! Sitten neuvolan loppuvaiheessa lapsi puhua pulputti asioita, ärrää lukuunottamatta tuli kirjaimetkin kaikki oikein. Terkkari ei sitten mitenkään kommentoinut, että osaahan tuo puhua.
Onneksi tuo oli sijainen enkä enää siihen törmännyt juurikaan. Teki samaa muille äideille, yritti saada väkisin pahan mielen jostain. Jos lapsesta ei löytynyt vikaa, niin etsi sitten äidistä. "Laitatko kotiruokaa?" Osaatko edes tehdä ruokaa" yms. kysymyksiä oli kysytty.

Yhteistyössä