teiniäidit mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nykyään:
Alkuperäinen kirjoittaja juli:
Joo no sanotaan kuule niin, että 18-vuotias on sitten vaikka täysi kakara vanhemmaksi, lapsihan tuo on. Aikoinaan vielä alaikäinenkin tuon ikäisenä!

Mitä mitä? Tressaako rypyt vai mistä hyökkäys? 30 on vanha, piste. Tosiasioille kun ei mitään voi, 18 vuotias on täysi-ikäinen, suomen lain mukaan aikuinen.

Niinhän se on, tosin harvemmin käyttäytyy niin..

Alkuperäinen kirjoittaja kiku:
Alkuperäinen kirjoittaja nykyään:
Alkuperäinen kirjoittaja juli:
Joo no sanotaan kuule niin, että 18-vuotias on sitten vaikka täysi kakara vanhemmaksi, lapsihan tuo on. Aikoinaan vielä alaikäinenkin tuon ikäisenä!

Mitä mitä? Tressaako rypyt vai mistä hyökkäys? 30 on vanha, piste. Tosiasioille kun ei mitään voi, 18 vuotias on täysi-ikäinen, suomen lain mukaan aikuinen.

Niinhän se on, tosin harvemmin käyttäytyy niin..

Hehe eipä täällä näytä vanhemmat aikuisetkaan käyttäytyvän aikuisen lailla.. en jaksanut koko ketjua lukea läpi mutta jotain sen suuntaista tekstiä näky että...

ite oon 19 omassa taloudessa asuva nuori ja siskojen kanssa juhlitaan porukoitteni kanssa aina ku ne saadan liikkeelle mikä on erittäin harvoin. Tehkää lapsia kunhan otatte vastuun.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja w:
Nuorena ne lapset on parempi tehdä, nykyinen 30 vuotta ensisynnyttäjän keski-ikä on AIVAN liian korkea.

Voisitkohan perustella?

Se, että ENSIsynnyttäjien keski-ikä on 30 on huono asia. Ei 30-vuotiaalla ole viel kovin korkeita down-riskejä yms, mutta jos se on ENSIsynnyttäjien keski-ikä, syntyy suurin osa lapsista yli 30-vuotialle. Geneettinen materiaali huononee mitä vanhemmaksi tulee, riskejä ongelmiin tulee joka vuoden kanssa lisää. Jos saat tyttövauvan ollessasi y.i 35-vuotias, on hänellä paljon korkeampi riski saada hedelmällisyysongelmia. Trisomian riski kasvaa myös.

Kyllä ensisynnyttäjien keski-ikä pitäisi olla lähempänä 25 kun 30. En tarkoita, että teinien pitäisi lähteä tätä epäsuhtaa korjaamaan, vaan sitä, että lapsentekoon ryhdyttäisiin parikymppisinä, ei kolmekymppisinä, noin yleisesti.

Tosin lasten hyvinvointi ei riipu vain geeneistä. Joillekin se lasten saanti 15-25-vuotiaana on vaan liian aikaisin. Silloin on henkinen hyvinvointi uhattuna eikä auta ees supergeenit.

Musta on inhottavaa ikärasismia myös vastustaa "liian vanhoja" äitejä, ihan siinä missä on typerää arvostella teiniäitiyttä. Jokainen tehkööt lapsensa silloin kun sopii. Liian vanha on sit kun luonto niin kertoo eli niitä lapsia ei enää tule.

Ei se hyvä äitiys riipu iästä. Valitettavasti vain teiniäidit yleensä ovat tulleet raskaaksi tahtomattaan ja suunnittelematta asiaa kummemmin, jolloin elämänmuutos voi olla niin suuri shokki, ettei kyetä pitämään lapsesta huolta tarpeeksi hyvin. Vanhemmissa äideissä huonojen äitien osuus ei ehkä ole niin suuri sen takia, että lapset ovat useammin suunniteltuja. Vanhemmissakin äideissä kuitenkin on niitä huonoja äitejä ihan riittämiin ja nuorissa äideissä löytyy hyviä vastuunkantavia äitejä.

Kukaan ei ole äiti syntyessään ja äidiksi opetellaan silloin kun sen ensimmäisen lapsen saa ja sitä hoitaa. Totta kai viiden lapsen äiti kokee 30 vuotiaana olevansa itsevarmempi, onhan hänellä kokemusta jo viidestä lapsesta. Kukaan ei kuitenkaan voi sanoa, että esim. 18-vuotias kokisi olevansa 30-vuotiasta epävarmempi esikoisensa kanssa - eihän kenelläkään ole kokemusta esikoisvauvan hoitamisesta sekä 18- että 30-vuotiaana. Eiköhän jokaisella ensisynnyttäjällä ole pelkoja laidasta laitaan omasta pärjäämisestä, vauvan terveydestä jne. iästä huolimatta. Eräs 7 lapsen äiti kertoi, että joka ikisen lapsen kohdalla oli valtava epävarmuus, kun sen sai kotiin tuotua ja kesti aikaa ennen kuin lapsi tuntui omalta ja perheeseen kuuluvalta - myös sen seitsemännen kohdalla. Täysin yksilöllisiä tällaiset asiat ja ennakkoluuloisuus ja toisten arvostelu pelkän iän perusteella osoittaa paljon suurempaa kypsymättömyyttä, kokemuksen puutetta ja lapsellisuutta kuin teiniäitiys. Ennakkoluulot ja arvostelu vain saavat nuoret äidit ahdistumaan ja pahimmassa tapauksessa uskomaan kykenemättömyyteensä hoitaa lasta, kuten saisi varmasti myös vanhemmat äidit, jos äitiys 30-vuotiaana olisi yhtä harvinaista kuin äitiys alle 20-vuotiaana nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja mietiskelijä vaan.:
eli mitä mieltä olette täällä nuorista äideistä? vastaan vai puolesta? tunnetteko henk.koht nuoria äitejä, miten pärjäävät?

Nuoret äidit. Puhutaanko yleensä nuorista äideistä vai teineistä, nimettäin ne ovat KAKSI ERI ASIAA. Ihmiset eivät oikein ymmärrä, mitä teini tarkoittaa. Teini-ikä on siis 13-19, eli alle 20-vuotiaat äipät ovat teinejä (Jos ovat ainakin 13 vuotta). Jos taas puhutaan nuorista äideistä, niin voidaan tarkoittaa 20-25-vuotiaita, jotka ovat taas aika eri juttu.

Mun mielestä ei ole väliä iällä, vaan isllä miten lasta hoitaa. Tiedän paljon yli kolmikymppisiä, jotka eivät pysty sitoutumaan edes koiraan ja kännäilevät vaan viikonloput teinivaatteissaan baarissa yhdenillanjutuista toiseen pomppien. Sitten on taas jo teini-ikäisiä, jotka ovat kihloissa tai jopa naimisissa. Puhumattakaan nuorista, joita löytyy vielä enemmän. Eli ikä ei kerro tosiaan yhtään mitään siitä, kuinka vastuullinen ja elämänkokenut ihminen on. Meitä on tosiaankin moneen junaan.

Kukin eläkööt elämänsä kuten parhaiten taitaa, kunhan se ei rajoita toisten ihmisoikeuksia.

En pidä teiniäitiyttä hyvänä asiana.
Mielestäni on huolestuttavaa että nykyaikana teinit jo itse suunnittelevat vauvan hankkimista. Enää raskaus ei ole välttämättä vahinko (kuten "ennenvanhaan" ).
Vahingon vielä ymmärtää (kukapa virheetön olisi), mutta sitä en voi käsittää millään ilveellä että lapsi haluaa tehdä lapsia.
Täytyy olla asiat huonosti jos 15 v haluaa tulla raskaaksi tieten tahtoen. :/

Pakko vielä lisätä, että teiniäitiyttä puolustaessani puolustan niitä viimeisillä teinivuosilla olevia, enkä 13-vuotiaita =) Enkä sano, että lapset kannattaa alle 20-vuotiaana tehdä aina, mutta jos kokee noin. 18- tai 19-vuotiaana olevansa valmis (ja ymmärtää ettei lapsen kanssa eläminen ole pelkkää juhlaa, todellakaan), omaa pitkäaikaisen ja luotettavan kumppanin ja taloudellinen tilanne antaa myöten niin mikäs siinä. Toiset kokevat olevansa 18-vuotiaana vastuuntuntoisia aikuisia, toiset vasta 30 vuoden kieppeillä jne. Teiniäitien vastustajat kuvittelevat kaikkien elävän vanhempiensa helmoissa 20-vuotiaiksi asti, mikä ei pidä paikkansa. Toiset lähtevät kotoaan jo 16-vuotiaana ja hyvinkin vastuuntuntoisina ja kykenevinä pitämään itsestään huolta ilman ulkopuolista hyysäämistä, jolloin ei ole mikään ihme, että täysi-ikäisyyden ensivuosina kokee olevansa jo aikuinen.

Vielä 30-vuotiaiden puolustukseksi (ettei jää kuvaa, että kannustaisin teiniäitiyteen tai että pitäisin vanhempia äitejä huonoina) se, että tottahan silloin on elämä vakiintunut yleensä paremmin kuin nuorena ja ulkopuoliset seikat ovat usein paremmin hallinnassa kuin nuorella siitä huolimatta, että riskit kehitysvammaisuuteen ja hedelmättömyyteen kasvavat iän myötä.

En ymmärrä teitä ennakkoluuloisia ja ahdasmielisiä ihmisiä, jotka kuvittelette, että on vain yksi ja ainoa oikea tapa elää elämää ja ne jotka tästä poikkeavat ovat automaattisesti epäonnistuneita luusereita. Kuvitteletteko todella tietävänne asiat niin perusteellisesti, että voitte arvostella ihmisiä heitä tuntematta? Asiat eivät ole niin yksiselitteisiä. Nostakaa päänne sieltä pensaasta ja ottakaa myönteisempi asenne elämään. Niin kuin moni on jo todennut: Jokainen tyylillään! Antakaa jokaisen kukan kukkia, älkääkä talloko toisten varpaille syyttä suotta!

Itse en olisi ollut teininä kypsä äidiksi. Aivan varmasti olisin lapseni hyvin hoitanut, mutta en olisi koskaan päässyt kokemaan ''elämäni seikkailuja''. Kaikki eivät näitä kaipaa, mutta itselleni nämä kokemukset ovat henkistä pääomaa - olin vaihtarina vuoden, kesätöissä ulkomailla, reilaamassa Itä-Euroopassa. Kykenin liikkumaan aktiivisesti oman mielen mukaan, osallistumaan erilaisiin toimintoihin, politiikkaan ja klubeihin ja elämään muutenkin täysipainoista yliopisto-opiskelijan elämää.

Opiskelu oli muutenkin aika rankkaa, joten lapsen kanssa se olisi ollut varmasti vielä rankempaa. Se, että sain lapsen ''vanhana'' (onko 30 vanha?) tarkoitti käytännössä sitä, että olin onnellisesti naimisissa, oma jo melkein velaton talo, me molemmat hyvässä työssä ja tasapainoisia ja jotenkin kypsyneitä siihen perhe-elämään. Nuoruuden kiihkomielisyyskin oli tasoittunut

En sano teiniäideistä mitään, itse olen valitettavasti joutunut törmäämään hyvin epäkypsiin teiniäiteihin, räikeimpänä esimerkkinä paras ystäväni, jonka äiti sai hänet 17-vuotiaana. Kaverini äidillä oli vielä menovaihde päällä ja kaverini perusturvallisuus jäi aivan kehittymättömäksi. Nykyisin hän on neuroottinen ihminen, joka joutuu käsittelemään pelkotilojaan terapiassa :( Oman lisänsä toi äidin vaihtuvat miesystävät.

Haluan kuitenkin uskoa, että tästä maasta löytyy myös vastuuntuntoisia teiniäitejä.

öö oon 14 ja pahoin pelkään et oon raskaan kukaa ei viel tiiä mut oon tehny kaks raskaus testii joiden mukaan oon ja nyt on mahassaki alkanu vähä tuntuu joten oh my god mitä mun pitää tehää??

Alkuperäinen kirjoittaja w:
Nuorena ne lapset on parempi tehdä, nykyinen 30 vuotta ensisynnyttäjän keski-ikä on AIVAN liian korkea.

Voisitkohan perustella?

Ihan väestörakenteen kannalta olisi hyvä jos perheissä olisi enemmän kuin se 1,4 lasta. Kun ensisynnyttäjien keski-ikä (+ hyväksyttävä "aloitusikä") on liian korkea, harvempi saa edes sitä ensimmäistä lasta saatika että ehtisi tekemään 3-4.

Oon 16-vuotias nyt ja odotan ensimmäistä, ja ihan hyvin pärjään. Tai ainakin uskon pärjääväni. Sen näkee sitten. Ja eikö se oo muutenki niin että äidiks kasvaa ajan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja leelia:
Vastaan olen. En niitä teiniäitejä vastaan, mutta teiniäitiyttä vastaan. Huono homma.
Tunnen, tiedän.

Paha lähteen yleistään ku ei kaikki samanlaisia oo. Kaveri on 19v, ja kakas lasta, ensimmäisen sai 16 vuotiaana, ja varmaan yks parhaista äideistä mitä tiiän. Vois ihmiset vähän miettiä ennen ku yleistää noin, paska homma.

Lapset on lapsia vaikka voissa paistais. Se fakta ei siitä mihinkään muutu vaikka kuinka koitatte asiaa kaunistella. "ikä on vain numeroita", lässynlää. Ei se vaan niin ole. Oksettaa tuollaiset ihailut ja puolustelut lausein jotka on vain hassuja lentolauseita joita on hauska heitellä mihin sattuu asiaa yhtään enempää ajattelematta.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Oon 16-vuotias nyt ja odotan ensimmäistä, ja ihan hyvin pärjään. Tai ainakin uskon pärjääväni. Sen näkee sitten. Ja eikö se oo muutenki niin että äidiks kasvaa ajan kanssa.

Tavallaan, mutta teinillä on vielä se omakin kasvu kesken. Kiva laittaa lapsi koekaniiniksi.

Tunnen useita teiniäitejä tai ovat siis saaneet lapsensa silloin kun ovat olleet vielä alle 18v.Nyt jo ovat vanhempia. Itse sain lapsen 19v, just täytin 20v kun vauva oli syntynyt.Meillä oli eri tilanne kuin monilla ikätovereilla ja nuoremmilla jotka saivat lapsen. Mieheni kanssa halusimme lapsen ja ehdimme naimisiinkin ennen lapsen syntymää. Toisin oli kaveripiirissä. Siellä moni teiniäiti odotti lasta yksin koska oli käynyt vahinko. Lisäksi oli aika kamalaa kun joka toinen heistä poltti raskaana tupakkaa ja moni joikin.Kun lapset sitten syntyi niin baariin piti päästä ja elämä pyöri juhlimisen ja miesten ympärillä. Eitietty kaikilla, mutta aika monilla:(

Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen taas?:
ottaako kukaan huomioon sitä vaihtoehtoa, että joku voi oikeasti aloittaa sen "lapsen teon" päälle parikymppisenä, mutta onnistuu siinä vasta reilusti yli 3-kymppisenä? eikö sekin ole ahdasmielisyyttä, että nämäkin äidit haukutaan siitä kun tekevät lapsensa niin vanhana?

Tämä niin totta! ystävä pariskunta aloitti yrittämisen naisen ollessa 19-v, nyt kesällä poika syntyi, ja tämä nainen täytti nyt syksyllä 28-v. heidän onni että aloittivat ajoissa yrittämisen, verraten jos olisivat aloittaneet reilu kolmekymppisenä. itse odotan nyt ensimmäistäni, ikää 26-v.

itse en ole voinut kuin päätäni pyöritellä kun nyt oman raskauteni myötä on tullut minulle naiset juttelemaan... eräs 42-v nainen kertoi kun syrjähyppynsä tulos meni kesällä kesken, olisi ollut ensimmäinen lapsi tälle naiselle... oli vaikea lohduttaa mitenkään, kun tuota ikääkin hänelläkin jo niin paljon, tottahan on ettei hän varmaan tule lapsia saamaan.
Tai toinen tapaus 38-v, lapseton, eikä edes miestä...ja kamala vauva kuume...ehkä hänenkin olisi kannattanut kuumeilla hieman aikaisemmin...

Itselläni ei ole vielä lasta olen 17-vuotias, kohta 18 ja toivon et pian olis pikkuinen tulossa. Noista teijän teini-äiti jutuista niin sitä vaan että mulla on sukulainen joka on kans 17v kohta 18 ja muutaman kuukauden nuorempi kuin minä, hänellä on kohta 2v tyttö. Hyvin hän on pärjännyt lapsensa kanssa, itse asiassa paremmin kuin joku +30 vuotias ensiäiti. Olen huomannut tällä sivustolla sanottavan että yli 30 on vanha äidiksi ja olen sitä mieltä että ennemmin se lapsi kannattaa hankkia nuorena kuin vanhana. Lapsen kanssa juhlimisesta sitä että äiti sai minut kun oli just täyttämässä 18v ja hän on nyt 36v ja kyllä voin juhlia hänen kanssaan. Turha iästä on välittää ja kyllä me nuoremmatkin osaamme itsestämme huolta pitää ja niin myös lapsesta. Sitä varten me täällä olemme että saisimme jälkikasvua iästä huolimatta. Lapsi on tullakseen jos tulee ja sanon myös tämän että minä vastustan aborttia mutta jossain tapauksissa se kuitenkin on oikein esim. raiskauksen aiheuttamat raskaudet.

Onnea nuorille äideille, tuleville ja lasta yrittäville.

Alkuperäinen kirjoittaja kissu:
Itselläni ei ole vielä lasta olen 17-vuotias, kohta 18 ja toivon et pian olis pikkuinen tulossa. Noista teijän teini-äiti jutuista niin sitä vaan että mulla on sukulainen joka on kans 17v kohta 18 ja muutaman kuukauden nuorempi kuin minä, hänellä on kohta 2v tyttö. Hyvin hän on pärjännyt lapsensa kanssa, itse asiassa paremmin kuin joku +30 vuotias ensiäiti. Olen huomannut tällä sivustolla sanottavan että yli 30 on vanha äidiksi ja olen sitä mieltä että ennemmin se lapsi kannattaa hankkia nuorena kuin vanhana. Lapsen kanssa juhlimisesta sitä että äiti sai minut kun oli just täyttämässä 18v ja hän on nyt 36v ja kyllä voin juhlia hänen kanssaan. Turha iästä on välittää ja kyllä me nuoremmatkin osaamme itsestämme huolta pitää ja niin myös lapsesta. Sitä varten me täällä olemme että saisimme jälkikasvua iästä huolimatta. Lapsi on tullakseen jos tulee ja sanon myös tämän että minä vastustan aborttia mutta jossain tapauksissa se kuitenkin on oikein esim. raiskauksen aiheuttamat raskaudet.

Onnea nuorille äideille, tuleville ja lasta yrittäville.

Ai 30-vuotias on vanha esikoisen odottajaksi? :D No ei todellakaan ole.

teiniäidit mitä mieltä? no hieno asia (jos tullu vahinko raskaus) niin tehty lapsi ja hoidettu hyvin, eikä vaan otettu yhtään ajattelematta aborttia. kyllä äiti on äiti, oli se minkä ikäinen tahansa. musta on tyhmää että nuorista, kuten mä, jotku 19vuotiaat ajatellaan että ne ei osaa olla äitejä ja kantaa vastuuta, että joku 30v ois parempi ja hyvempi äiti koska ei oo mikään kakara. mä ainakin haluan tulla äidiksi nuorena. en jaksais odottaa jonnekin 30v asti.