Tein mielestäni oikein - ex helvettiin elämästä ja kämpästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Charmaine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Charmaine

Vieras
Pieni askel ihmiskunnalle, iso askel minulle. Pakko avautua kun vielä puuskutan kovan työn jäljiltä.

Olen asunut mieheni kanssa yhdessä yli vuoden ja hän erosi exästään 2006. Silti exän tavarat olivat tähän päivään asti meidän kellarissamme, koska hän ei pyynnöistä huolimatta niitä tullut noutamaan ja aikaa oli kuitenkin kulunut vuosia. Myöskään saamaton mieheni ei saanut asialle tehtyä mitään. Lopulta hermostuin, menin kellariin ja otin kaikki kuusi raskasta jätesäkkiä ja laatikkoa ja kävin heittämässä ne roskiin. Oli siinä raahaaminen.
Mielestäni tällainen ei ole minun hommaani ollenkaan, mutta minkäs teet kun asianomainen itse ei hoida sitä pois päiväjärjestyksestä?

En muutenkaan käsitä tuollaisia saamattomia ihmisiä jotka jättävät asiat ja tavarat aina lojumaan nurkkiin. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Itse olen toimelias ja aikaansaava ja hermostuttaa sotkuiset lapatossu-ihmiset.

Sama juttu oli kun muutin tähän kämppään. Nurkissa pyöri vielä exän alushousuista lähtien, puhumattakaan muusta roinasta ja minä jouduin ne siivoamaan. Olin aika häkeltynyt siitä, miten mieheni kehtaa jättää asunnon sellaiseen kuntoon kun uusi tyttöystävä muuttaa sinne.

Miten miehen saa siivoamaan? Tai huomioimaan naisen tällaisissa asioissa? Tästä ollaan keskusteltu ja riidelty tässä taloudessa jo niin monta kertaa että olen pari kertaa miehelle vihjaissut muuttavani omaan asuntoon, ellei luuta rupea heilumaan. Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että itse teen tämän talouden eteen kaiken ja toinen ei. Rakkautta on ja muut asiat kohtuu hyvin, mutta tämä ei luista. Olen noin kymmenellä eri tavalla sanonut, että tämä on meidän yhteinen kotimme, joten on sanomattakin selvää, että kotihommat kuuluvat yhtä paljon molemmille eikä siitä pitäisi sen enempää keskustella tai ainaista debattia järjestää.

Oot varmaan nähnyt ennen yhteenmuuttoanne, millä tavoin mies elelee. Jos kämppä on sotkuinen jo silloin, ei kannata yllättyä kun yhteinenkään asumus ei pysy järjestyksessä ainakaan miehen toimesta.
Olen itse tehnyt sen virheen, että muutin yhteen sottapytyn kanssa. Aiemmin hyvin mennyt suhde lähti jyrkkään alamäkeen koska toinen ei ymmärtänyt ollenkaan, miksi ihmeessä vaatteita ei voi säilyttää tuolinkarmeilla ja lattioilla. Pattitilannehan siitä tuli, järjestyksen ihmisenä otin henkilökohtaisena loukkauksena jokaisen lattialle jätetyn sukan, ja se johti suurempiin riitoihin, kunnes erosimme ja totesimme, ettei arkielämämme toimi.
Näköjään nämä siivous- ja järjestysasiat pitää selvittää kunnolla ennen yhtenmuuttoa. Jos toinen silloin lupaa osallistua siivoiluun, muttei kuitenkaan mitään tee, voi ainakin syyttää sitä toista lupauksen pettämisestä..

Minusta teit ihan oikein. Kyllähän reilut 3 vuotta on enemmän kuin kohtuullinen aika kerätä omat kamansa pois. Hyvä, että ryhdyit nalkuttamisesta tekoihin. Sitten vain mies aisoihin samalla tavalla. Kannattaa kyllä tehdä selväksi, että mikä olisi sellainen kohtuullinen siisteyden taso, johon olet tyytyväinen ja johon mieskin voi sitoutua. Elämästä tulee yhtä kaaosta, jos samoista asioista tapellaan vuodesta toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti...:
tajusit, että näin syyllistyit rikokseen.

Toivottavasti tämä oli vitsi?
Kyseessä eivät olleet arvotavarat, vaan vaatteet, kengät ja muu roina. Ja jos ne tosiaan ovat siellä vuosikaupalla lojuneet eikä tavaroiden omistaja pyynnöistä huolimatta ole niitä hakenut, siitä saa sen kuvan etteivät roinat häntä kiinnosta, vai mitä?
Kellari näet on _meidän_ emmekä ole velvollisia säilyttämään siellä kolmannen osapuolen omaisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja luutturiepu:
Oot varmaan nähnyt ennen yhteenmuuttoanne, millä tavoin mies elelee. Jos kämppä on sotkuinen jo silloin, ei kannata yllättyä kun yhteinenkään asumus ei pysy järjestyksessä ainakaan miehen toimesta.
Olen itse tehnyt sen virheen, että muutin yhteen sottapytyn kanssa. Aiemmin hyvin mennyt suhde lähti jyrkkään alamäkeen koska toinen ei ymmärtänyt ollenkaan, miksi ihmeessä vaatteita ei voi säilyttää tuolinkarmeilla ja lattioilla. Pattitilannehan siitä tuli, järjestyksen ihmisenä otin henkilökohtaisena loukkauksena jokaisen lattialle jätetyn sukan, ja se johti suurempiin riitoihin, kunnes erosimme ja totesimme, ettei arkielämämme toimi.
Näköjään nämä siivous- ja järjestysasiat pitää selvittää kunnolla ennen yhtenmuuttoa. Jos toinen silloin lupaa osallistua siivoiluun, muttei kuitenkaan mitään tee, voi ainakin syyttää sitä toista lupauksen pettämisestä..

Tilanteemme oli sellainen, ettei minulla ollut mahdollisuutta "tarkistaa" elintapaa näin. Tosin, vaikka sellainen mahdollisuus olisi ollut, niin tuskin olisin siitä rakastuneena välittänyt. Kuka rakastunut nyt hylkää avoliiton toisen sotkuisuuden takia?
Eikä se itse asiassa ole nimenomaan sotkuisuus (siihen on tullut parannusta) vaan nimenomaan kaikenlaisten asioiden hoitamatta jättäminen, mikä ärsyttää ja riepoo, kun itse hoidan kaiken aina ajallaan.

Eli olet purjehtinut avoliiton satamaan lapatossun kanssa. Eikö se nahjusmaisuus tosiaan mitenkään näkynyt päälle aikaisemmin? Olet myös liittynyt siihen miljoonien naisten epätoivoiseen armeijaan joka ihmettelee miten saisi miehensä muuttumaan ihan erilaiseksi kuin mies luonteeltaan alunperin on. Ei se siitä muuksi muutu. Yleensä päättyy lopulta eroon ja sopivamman puolison hakuun kummallakin.

Jos toinen ei puyynnöstä huolimatta ole hakenut tavaroitaan, ei suinkaan niitä hamaan tappiin saakka ole velvollisuutta säilyttää. Lakii sanoo, jotta kdohtuullisen ajan eli n. 1-2 vko-2 kk pyynnöstä riippuen tavarasta. Sen jälkeen saa menetellä, kuin omansa kanssa.

Niin että ei jätetä tavaroita exien varastoitavaksi.

Olen yli kuuskymppinen nainen enkä ymmärrä miksi pitäisi olla aina niin siistiä.
Itselläni on parikin viikkoa puseroita tuolin selkänojalla yms. Siis en ole siisteysintoilija, ei onneksi miehenikään.

Koti on asutun näköinen eikä mikään steriili näyttelykoti. Energian voi käyttää tärkeämpäänkin.

En ymmärrä nipottajanaisia joiden elämän päätarkoitus on pitää asunto ylisiistinä. He eivät anna miestensä "rötkähtää" sängyn päälle huilimaan koska peite rypistyy, huihui sentään...eikä kukaan voi olla rennosti ettei vain tule mitään ylimääräistä sotkua.

Itse imuroimme kerran viikossa, lattia pestään n. 1 x kahdessa kuukaudessa, se riittää kun asumme kaksin eikä ole eläimiä.

Nauttikaa naiset älkääkä turhaan nipottako siivouksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sotkuiita:
Olen yli kuuskymppinen nainen enkä ymmärrä miksi pitäisi olla aina niin siistiä.
Itselläni on parikin viikkoa puseroita tuolin selkänojalla yms. Siis en ole siisteysintoilija, ei onneksi miehenikään.

Koti on asutun näköinen eikä mikään steriili näyttelykoti. Energian voi käyttää tärkeämpäänkin.

En ymmärrä nipottajanaisia joiden elämän päätarkoitus on pitää asunto ylisiistinä. He eivät anna miestensä "rötkähtää" sängyn päälle huilimaan koska peite rypistyy, huihui sentään...eikä kukaan voi olla rennosti ettei vain tule mitään ylimääräistä sotkua.

Itse imuroimme kerran viikossa, lattia pestään n. 1 x kahdessa kuukaudessa, se riittää kun asumme kaksin eikä ole eläimiä.

Nauttikaa naiset älkääkä turhaan nipottako siivouksesta.

Paras kommentti tähän mennessä! Juuri näin sen pitää olla! Elämässä on paljon muitakin, tärkeämpiä, asioita kuin se, että roikkuuko tuolinnojalla paita.

Kyllä nämä siivousintoilu yms. asiat ovat niitä, jotka on syytä "selvittää" ennen kuin yhteen muuttaa ettei tarvitse sitten muuttua tahtomattaan nalkuttavaksi akaksi kun toisen käsitys siisteydestä onkin ihan erilainen.

Alkuperäinen kirjoittaja luutturiepu:
koska toinen ei ymmärtänyt ollenkaan, miksi ihmeessä vaatteita ei voi säilyttää tuolinkarmeilla ja lattioilla....

Sä taas et ymmärtänyt miksi niitä taas voi jättää. Jos kahdella ihmisellä on eri standardit mitä siisteyteen tulee, niin kuka helv. sanoo et pitää edetä sun standardien mukaan?? Voi näitä pieniä sieluja sentään

No niin, tässä aloituksessa/ketjussa ei nyt ollut kyse siisteydestä sinänsä, vaan siitä, miksi mies ei siivoa exän jälkiä pois asunnosta kun uusi nainen muuttaa sinne.

Siisteydessä ei sinänsä ole valittamista, mies on oikein siisti ja ahkera nykyään. Mutta asunnon kunto tänne muuttaessani vaivaa yhä enkä tiedä pitäisikö se ottaa miehen kanssa puheeksi vai ei.

Minun mieheni häippäsi kolmisen vuotta sitten, viina vei ja aika huonossa kunnossa kai jossain pyörii. Tavaroitaan on vielä tässä asunnossa ja mietin usein, mitä niillä tekisi. Siis sellaisilla, millä ei minulle ole käyttöä. Pelkään, että jos heitän ne pois, miehen kaksi korsto-veljeä ilmestyvät sillä hetkellä hakemaan niitä.

No, vaatteilla, kirjoilla ym ei ole väliä, mutta pelkään, että tulevat karhuamaan aikoinaan miehen ostamia, ja siis hänelle kuuluvia kalliimpia kamoja kuten tietokonetta, televisiota ym viihde-elektroniikkaa. Voisinko kieltää heitä ottamasta niitä, kun näin kauan on jo aikaa mennyt, eikä kukaan ole niitä vieläkän hakenut? Tunnen tavarat jo tässä vaiheessa aika lailla omikseni. Yhtä lailla kuin ap heitti kolmen vuoden jälkeen miehen eksän rojut pellolle, ymmärrän häntä täysin. Kyllä vuosi on mielestäni ehdoton takaraja, että tavarat on haettava, jos ero tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja toivottavasti...:
tajusit, että näin syyllistyit rikokseen.
Hihhii, sano jos asia menee oikeuteen, tulen sinne nauramaan sitä exää joka penää vuosia johonkin kämppään jättämiään tavaroita ;D ;D ;D ;D Ja sinä asiallisena ja tyylikäänsä selität rauhallisesti asioiden tilan. Kyllä tuomareillakin on naurussa ja päässä pitelemistä kun se elämäntaiteilija (jos edes muistaa missä kamat on) siellä tärkeänä että asuin siellä sentään vielä vuonna 2005 ;D ;D ;D ;D

Hyvä sinä! Olisin tehnyt samoin ja varmaan jo aikaisemminkin :)

Juu, minäkin aikani tuossa katselin ja odottelin ja kirosin kun oli omia kamppeita, mitkä pitäisi kellariin saada mutta ei mahtunut. Jopa avomieheni äiti pariin otteeseen sanoi miehelleni että sanopa nyt sille exällesi että hakee ne tavaransa pois. Olihan sille sanottu aiemmin mutta mieheni ei sen jälkeen enää muistuttanut.
Mieheni ei myöskään tiedä, että heitin rojut roskiin. Mainitsen asiasta jos se tulee puheeksi. Jos aiheesta syntyy kitinää, niin ei voi muuta kuin nauraa.

Alkuperäinen kirjoittaja Palvikinkku:
Minun mieheni häippäsi kolmisen vuotta sitten, viina vei ja aika huonossa kunnossa kai jossain pyörii. Tavaroitaan on vielä tässä asunnossa ja mietin usein, mitä niillä tekisi. Siis sellaisilla, millä ei minulle ole käyttöä. Pelkään, että jos heitän ne pois, miehen kaksi korsto-veljeä ilmestyvät sillä hetkellä hakemaan niitä.

No, vaatteilla, kirjoilla ym ei ole väliä, mutta pelkään, että tulevat karhuamaan aikoinaan miehen ostamia, ja siis hänelle kuuluvia kalliimpia kamoja kuten tietokonetta, televisiota ym viihde-elektroniikkaa. Voisinko kieltää heitä ottamasta niitä, kun näin kauan on jo aikaa mennyt, eikä kukaan ole niitä vieläkän hakenut? Tunnen tavarat jo tässä vaiheessa aika lailla omikseni. Yhtä lailla kuin ap heitti kolmen vuoden jälkeen miehen eksän rojut pellolle, ymmärrän häntä täysin. Kyllä vuosi on mielestäni ehdoton takaraja, että tavarat on haettava, jos ero tulee.

Jos kyse on noinkin "arvokkaista" tavaroista, niin tuohan kannattaa oikeasti selvittää jostain, että miten niiden kanssa menetellään ja onko omistusoikeus nyt sinulla. Varmaan joltain viranomaiselta sen voi kysyä?

Jos olisin ap, kaivaisin tämän ex-naisen puhelinnumeron jostain, ja laittaisin vittumaisesti viestin tyyliin:

" sun romus ja rättis seisoi Antin (tai mikä nimi onkaan kyseessä) kellarissa vuositolkulla, kerta et niitä voinut pois hakea, heivasin ne suursiivouksen yhteydessä roskiin. Tervemenoa kaatopaikalle tonkimaan".

Oletteko kuulleet koskaan sanontaa: Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti.
Ok eihän tuo tarkoita ex:n alkkareita nurkissa pyörimässä, mutta sitä toista että jokainen siivoaa tyylillään:))

Niin, olisi mielenkiintoista tietää ihan vastaisen varalle mitä saa tehdä tavaroille, jotka ei kuulu itselle mutta joiden omistaja on vain häipynyt tietämättömiin. Onko joku varoaika olemassa virallisesti jne. ennenkuin tavarat saa heittää pois.

No mun mielestä jotkut kengät, vaatteet ja muut rätit ei oo mitään arvotavaraa, ja jos tavaroiden omistajalle on useaan otteeseen annettu kehoitus hakea paskansa pois, mutta siitä huolimatta ei ole hakenut, voi asuintalon/tilan omistaja tai vuokraaja hävittää tavarat.

Ei ole mikään pakko toisen rättejä ja lumppuja säilyttää vuosi tolkulla, jos toisella ei kerran näköjään ole mitään mielenkiintoa niitä hakea. Itse olisin kyllä varmaan roudannut kamat johonkin kirppikselle, tai antanut vaatekeräykseen, niin olisipa edes joku niitä tarvitseva niistä hyötynyt.

Minä vähän tuohon siivousasiaan sen verran, että ei mielestäni haittaa jos jollakulla jotkut tavarat on sikin sokin, mutta perussiivous on kyllä jokaisen syytä tehdä. On terveellisempää asua asunnossa joka ei ole pölyinen ja keittiössä on siistiä niin ei mene liika paljon paskaa suuhun. Jääkaappi on syytä myös pitää puhtaana.

Vaatteita en säilyttele tuolin karmeilla kahta viikkoa vaan käytön jälkeen pestään /tuuletetaan ja pannaan paikalleen.

Oma äitini oli sotkuinen ja säilytteli vaatteitansa milloin missäkin, likaisiakin. Ei raaskinut vissiin pestä. Talossa oli kuoriaisia ja niiden toukkia keittiössä ja likaisissa vaatteissa. Ei ole onneksi periytynyt sotkuisuus. Ruokatavara kelpasi vähän vanhanakin ja säilytys oli sitä sun tätä.

Nautin omassa kotonani siisteydestä ja puhtaudesta, puhtaista vuodevaatteista ja vaatteista. JOkainen tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja niin...'':
Itse olisin kyllä varmaan roudannut kamat johonkin kirppikselle, tai antanut vaatekeräykseen, niin olisipa edes joku niitä tarvitseva niistä hyötynyt.

Se taas olisi merkinnyt vaatteiden pesua ja huoltoa, ehkä silitystä, ylipäätään niiden katselua ja tarkastelua, lajittelua ja niin poispäin. Kukapa haluaisi alkaa tällaiseen miehensä exän tavaroiden kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja Sotkuiita:

Siivoaminen ei ole edes erityisen terveellistä, vaan on selvässä yhteydessä mm. allergioiden syntyyn. Ihmisellä, ainakin alkuihmisellä, on ollut kyky syödä esimerkiksi pilaantunutta lihaa, mutta nykymaailmassa ihminen pyritään sullomaan niin steriiliin ympäristöön, että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kodissä pitää olla perussiistiä, se on selvää - mutta sekään ei jokaiselta onnistu!
Itse olen pahasti pölyallergikko ja ties mille muullekin allerginen, joten jo siitä syystä paikkojen imurointi ja peseminen on hoidettava viikoittain.

Minua tosiaan loukkasi ja loukkaa edelleen se, että tänne muuttaessani täällä olivat exän tavarat, hänen alushousunsa, heidän yhteiskuviaan hyllyillä, toisilleen kirjoittamia kortteja, toisilleen antamia lahjoja yms yms jotka eivät minulle kuulu enkä olisi halunnut niitä nähdä, mutta itse jouduin ne siivoamaan koska (tässä tapauksessa) moukkamainen mieheni ei sitä tehnyt. Itse miehen sijassa olisin todellakin toiminut aivan toisin ja näin osoittanut arvostusta uutta kumppania kohtaan.
Minullakin on kyllä kuvia existäni, mutta ne ovat syvällä erään laatikon pohjalla, lähes unohtuneina. Ei tulisi mieleenkään jättää niitä esille.

Kirjoitinpa epäselvästi.
Siis tuolla "kuvia hyllyillä" ilmaisulla en todellakaan tarkoittanut että ne olivat kirjaimellisesti hyllyillä, vaan lojuivat siellä täällä.

Yhteistyössä