tein eilen ruokaa kesäkurpitsasta, mutta se maistui tosi väkevältä :( teinkö jotain väärin?

  • Viestiketjun aloittaja yök
  • Ensimmäinen viesti
apsi
Väkevyyttä vähentää, kun viipaloi kurpitsan, ripottaa viipaleille suolaa ja odottaa puoli tuntia. Sieltä tulee ulos nestettä, jossa on se karvas maku. Suola huuhdotaan pois, ja kurpitsasta tehdään ruokaa tavalliseen tapaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yök:
siis paistoin pannulla ja laitoin maustetta pintaaan. oisko niitä kuulunu "itkettää" tms?
ei tarvi itkettää, munakoisot vaan tarvii. mä tein tortillasoossia noista omistani, oon tehny satoja kertoja, ja nyt ensimmäistä kertaa maistui ihan kamalalta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja yök:
siis paistoin pannulla ja laitoin maustetta pintaaan. oisko niitä kuulunu "itkettää" tms?
no ei niitä kyllä tarviis itkettää... toi on vähän harmi kun ei tiiä että mimmosissa oloissa ne on kasvaneet. jos ne on saaneet paljon luonnonvaloa niin sillon ei tarvi itkettää, mutta jos ovat keinovalossa kasvaneita niin sillon voi olla kitkerämpi maku. sama homma munakoison kanssa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
mie oon koko alkuvuojen käyttäny espanjalaisia kesäkurpitsoita eikä oo missään vaiheessa maistuneet väkeviltä. ei paistettuna, ei grillattuna eikä raakanakaan...
no ei mullakaan, ainoastaan noi hollantilaiset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Väkevyyttä vähentää, kun viipaloi kurpitsan, ripottaa viipaleille suolaa ja odottaa puoli tuntia. Sieltä tulee ulos nestettä, jossa on se karvas maku. Suola huuhdotaan pois, ja kurpitsasta tehdään ruokaa tavalliseen tapaan.
sitten huomio että KAIKKIA kesäkurpitsoja ei tarvi itkettää :attn:

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
mie oon koko alkuvuojen käyttäny espanjalaisia kesäkurpitsoita eikä oo missään vaiheessa maistuneet väkeviltä. ei paistettuna, ei grillattuna eikä raakanakaan...
no ei mullakaan, ainoastaan noi hollantilaiset.
eli ne on ns. kasvihuonekurpitsoja jotka on kasvatettu keinovalossa. siitä tulee se kitkeryys.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ne on munakoisot, joita itketetään. Kesäkurpitsoille ei tarvi missään tapauksessa tehdä niin.
joissain tapauksissa tarvittee.

ihan olen tästä asiasta nyt varma koska olen ammatti-ihmisen kanssa näistä puhunu. hän on kokki ja kasvattaa kesäkurpitsoita sekä avomaalla että kasvihuoneessa.

 
kokki3
Joskus auttaa ihan pelkkä se että kaapii sen siemenosan pois kesäkurpitsasta! Se on sellaista "höttöä" ja maistuu joskus tosi pahalle ja kitkerälle.. Leikkaa kesäkurpitsan vaikka neljään osaan ja saa nätisti leikattu sen siemenosan pois siitä ja käyttää sitten lopun ruokaan. Hävikkiä tietysti tulee enemmän mutta ei ainakaan minulla ole maistunut kitkerälle kun olen näin tehnyt :)
 
Palstaviljelijä
Olen kasvattanut kasvimaalla kesäkurpitsoja parikymmentä vuotta ja laittanut niistä monenmoisia ruokia ongelmitta. Mutta nyt tapahtui ensimmäisen kerran, että tuli kitkerä kesäkurpitsa. Se oli sellainen iso, joka ehti loman aikana kasvaa liian suureksi. Mutta on meillä ennenkin sellaisia syöty eivätkä ole olleet kitkeriä. Ehdin laittaa sitä kahteen ruokaan, ennen kuin ymmärsin, että karvaus tulee kesäkurpitsasta. Maku oli niin järkyttävän kitkerä, että ensimmäisen suupalan sylkäisi saman tien pois ja koko kattilallinen meni roskiin! Tästä lähtien maistan kesäkurpitsaa aina raakana, ennen kuin alan tehdä siitä ruokaa.
 
minä,
:)
Jos kesäkurpitsa on kasvanut vähän kuivassa, se voi olla kitkerä. Halkaise kurpitsa ja ripota viipaleiden päälle suolaa, ja anna sen imeä kitkerä soluneste pois - huuhtele viipaleet ja käytä.
 

Yhteistyössä