Tehdääs tämmönen; minne et ikipäivänä muuttaisi ja miksi?

Helsinki on vain niin ihana. Valinnanvaraa löytyy joka lähtöön, melkeinpä joka asiassa. Voi valita meneekö Kiasmaan, Ateneumiin, lelumuseoon vai vaikkapa katsomaan Aku Ankka-näyttelyä lehtimuseoon. Koskaan ei ole siitä kiinni että kylän ainoa paikka kiinni tai ei olisi ohjelmaa, jokaiseen makuun on joka ikinen päivä jotain. Tai sitten voi hakea runsaista ravintolavaihtoehdoista noutopaketin ja nautiskella ihan vain kotona. Se on ihanaa elämää se...
Kaikki ei koe tarpeelliseksi sitä, että on jokaiseen makuun jotakin.
Mulle riittää, että löydän läheltäni sen, mikä on mun makuun.

Ja se on kyllä enemmän luontoa, rauhaa ja omaa tilaa, ja vähemmän väkeä ja kiirettä, kuin mitä Helsinki pystyy tarjoamaan.

Ymmärrän kyllä, että jollekin muulle se on nimenomaan ne lukuisat harrastusmahdollisuudet ja kulttuuririennot jotka kaupunkiympäristössä on helposti saatavilla. Eikä siinä mitään, hyvä niin.
Eipähän sitten ole koko Suomi änkemässä tänne mun pellonkulmalleni :xmas:

Viimeksi muokattu:
Lapista minäkin
[QUOTE="mie";23835472]Lappia en jätä. Täällä on ihanan rauhallista ja puhdasta. Vuodenajat erottuvat selvästi. Talvella on valkoista lunta eikä loskaa kokoajan. Täällä 11 000 asukkaan "tuppukylässä" on turvallista liikkua ja kasvattaa lapset. Ei tarvitse tuolla kulkiessa pelätä jokaista vastaatulijaa vaan voi ihan huoleti kulkea.

Ja ihanat kesän valoisat yöt, aurinko paistaa yölläkin!

Ja tosiaan, kyllä etelässä on paljon pimeämpää talvella kuin meillä täällä. Lumi valaisee kummasti.

Ainoa miinus on sääsket kesäisin... Mutta sen kestän kunhan vaan saan elää turvallisesti![/QUOTE]

Täällä asukkaita jotain 8500 tai jotain sinne päin... Jos vain töitä löytys miehelle niin tänne jäätäs mut saa nähä pitääkö vaihtaa paikkakuntaa... Lappiin kyllä haluaisin jäähä, mieluiten jopa tälle paikkakunnalle jos vain töitä olis...

:)

Ja se on kyllä enemmän luontoa, rauhaa ja omaa tilaa, ja vähemmän väkeä ja kiirettä, kuin mitä Helsinki pystyy tarjoamaan.
Tämä on se mitä minäkin kaipaan ja arvostan.

Muutama päivä sitten luin jotain tutkimusta jossa oli kyselty nuorilta missä he haluaisivat asua ja siinä oli selvä siirtyminen kaupunkiasumisesta maaseudulle ja se kuulostaa hyvältä.:)

juuret
En muuttaisi Tamperetta pohjoisemmaksi enkä yli tunnin automatkan päähän Helsingistä paitsi Turkuun tai Tampereelle. Enkä kaupunkiin, joka ei sijaitse joen/ järven/ meren välittömässä läheisyydessä.

Vaikea nähdä itseäni asumassa koskaan Suur- Helsingin ulkopuolella. Paitsi, jos muutetaan ulkomaille.

juuret
Lisään vielä, että pidän olennaisena osana asumista ja elämistä mökkeilyä. Kun asuu Helsingissä ja mökkeilee keskellä luontoa muualla Suomessa, saa parhaat puolet Suomesta hyödynnettyä. Maalla omakotitalo järvenrannalla suurine pihoineen -meininkiä ja kotona cityasumista kulttuuritarjonnan, palveluiden ja työpaikkojen keskellä.

Ymmärrän kyllä, että jollekin muulle se on nimenomaan ne lukuisat harrastusmahdollisuudet ja kulttuuririennot jotka kaupunkiympäristössä on helposti saatavilla. Eikä siinä mitään, hyvä niin.
Eipähän sitten ole koko Suomi änkemässä tänne mun pellonkulmalleni :xmas:
Niin tämä kaikki lähti siitä kun joku kommentoi että Helsingissä kasvaa huligaaniksi. Enemmän huligaaneja olen nähnyt pikkukylissä joissa nuorilla ei juurikaan ole tekemistä tai mitään harrastusmahdollisuuksia. Helsingissä ja pk-seudulla kun on kaikenlaista vaihtoehtoa vaikkapa juuri nuorille ja helppo liikkuminen paikasta toiseen julkisilla takaa sen että harrastaa voi mitä vaan. Kyllä minä olisin mieluummin kasvanut Helsingissä kuin jossain keskisuomalaisessa tuppukylässä jossa teiniaikana ei paljoa muuta tekemistä ollut kuin kylillä häröily. Jos maalla lapsi saa idean jostain harrastuksesta se varmasti aika nopeasti laantuu koska tuskin kovin moni vanhempi alkaa kuskaamaan harjoituksiin isoon kaupunkiin joka saattaa olla hyvinkin kaukana.
Joten jos nyt annettaisiin olla sen väitteen että Helsinki on joka suhteessa paha. Voin sanoa entisenä keskisuomalaisena päiväkodin työntekijänä että enemmän siellä näki niitä huonosti voivia perheitä ja lapsia kuin pk-seudulla. Tai nykyisessä työssäni Helsingissä en kyllä näekään muutakuin perheitä kriiseissä mutta niinkuin aiemmassa ammatissani päiväkodissa huomasin ison eron kahden alueen välillä!

kouvola
Kouvola, kamalan ankea ja harmaa pieni betonilähiö.
Kulkee muutama bussi ja on siellä jokunen kauppa, erikoisliikkeet ja muut hienoudet uupuu joten joudut aina matkaamaan kauemmas, sekä sen verran pieni paikka että varmasti joka kauppareissulla törmäät johonkin tuttavaan. Onhan siellä hyvä raytatieasema josta yhteydet vaikka minne mutta siinäpä sen hyvät puolet onkin.

Ego
Asun nyt melko hyvässä paikassa eli rauhallisessa paikassa pois kaupungin hälinästä mutta silti lähellä Hesaa jonnee tilkan yli tunnin matka. Kaikki muut paikat on sitten sellasii etten milellään muuttas....

Yhteistyössä