Tehdäänpäs pientä tutkimusta: Te joilta maito loppui kesken

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imetyskeskustelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
No okei, mä myönnän, että voisihan sitä istua 12 tuntia imettämässä, ja varmasti vauva saisi ravintoa vaikka maitoa tulisi vähän, mutta ei kai kukaan sellaistakaan jaksa?

Itselle jo se 4 tunnin imetyssessio (jonka jälkeen vauva veti ahnaasti pullosta vielä 50 ml) oli aika rankka.

Harmi :( Mä tykkäsin loikoilla tyttösen kanssa ekojen kolmen kuukauden aikana, tuli luettua hirmuisasti kirjoja :D Nyt tuo vetäsee satsinsa parissa minuutissa, on todella ikävä niitä 1-3 tunnin aikoja kun oltiin vaa. Seuraavan lapsen kanssa onkin pakko hankkia rengasliina, mä en pitkällä liinalla osaa imettää pientä vauvaa ja taitaa makoilu silloin olla vähän mahdotonta (paitsi jos tää esikoinen vielä vetää pitkiä päikkäreitä :) )

Miksi sä koit sen rankaksi? Oliko vaikeuksia saada mukava asento vai oliko niin paljon muuta tekemistä vai...?

Mä olin hyvin väsynyt (suuri syy varmaan se verenhukka ym, josta tulla ylempänä kerroin), vauva halusi olla rinnalla KOKO ajan, huusi sen aikaa kun kävin vessassa ym. Nukkui 10 minuutin pätkiä. Kerrankin muistan kun imetyssessio alkoi siinä seitsemän maissa illalla, ja imetin vielä klo 12 yöllä, ja joka kerran kun yritin lopettaa, vauva alkoi huutamaan... Sitten vetäistiin korviketta, ja sen jälkeen tuli rauha taloon. Minä itkin väsymyksestä ja turhautumisesta, vauva nälästä.

Et siis löytäny mitään hyvää asentoa imettää, että olisit voinu nukkua samalla? Mäkin olisin tullu hulluks jos en olis voinu nukkua öisin, mutta laps tissillä se onnistu parhaiten. Se vaihe, mitä tää tyttönen asui tissillä oli kuitenkin niin lyhyt ja koen, että loppuen lopuks imetys on helpompaa kun pulolla ruokkiminen vaikka alussa se saattaa olla aika intensiivistä.

Monessa kulttuurissa uusi äiti saa kuukauden, pari lepoa, aikaa keskittyä pelkkään vauvaan ja itseensä, jonka jälkeen imetys on lähtenyt sen verran vahvasti käyntiin, ettei maratoni-imetyksiä enää tarvita läheskään samalla tavalla. Suomessa ollaan aika yksin, ja alku voi tuntua ahdistavalta jos on paljon muutakin mitä pitäisi saada tehtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Luovuttaminen ON helppoa kuin heinänteko, mutta katsos kun isossa sairaalassa on paljon keskosia ja vastasyntyneiden teholla olevia vauvoja. Eli ei vaan riitä maitoa täysiaikaisille :/

Silloin kun kuopus oli keskolassa sen kuukauden oli jopa tiukkaa löytää sitä luovutettua näille pienenpienille vauveleille. Ja kun multa ei mitään herunut niin luovutettu maito oli kyllä arvossaan. En tiedä yhtään onko tilanne nyt parantunut, toivottavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Luovuttaminen ON helppoa kuin heinänteko, mutta katsos kun isossa sairaalassa on paljon keskosia ja vastasyntyneiden teholla olevia vauvoja. Eli ei vaan riitä maitoa täysiaikaisille :/

Ei mulle edes mainittu luovuttamisesta vaikka maitoa olis riittäny vaikka kolmosille =/ Jos olisin jo sairaalassa päässy alkuun niin olis helpompi jatkaa kotona. Nyt havahduin siihen vasta muutama viikko synnytyksen jälkeen ja se kuulosti todella vaikealta. Olis pitäny käydä testattavana (vaikka testattiin jo raskauden aikana) ja maitokeskukseen oli hankala saada yhteyttä. Jos sairaalassa olis kätilö tullu sanomaan, että muuten, jos rintoja pakottaa ja sua ei kovasti haittais, niin tuolla on lypsyhuone niin voit luovuttaa maitoa sellasille joilla sitä ei ole... Olis ollu huomattavasti helpompaa ja luontevampaa jatkaa sitten kotiopäästyä kun olis ollu kaikki kontaktit jo.

Kyllä se maito siltikin tutkitaan, ei sitä kukaan noin vaan voi toisten lapsille luovuttaa vaikka miten paljon tulvisi yli. Ja hyvä että tutkitaan, nykyään hiv ja hepatiitti ei ole mikään harvinainen sairaus, tuoreilla äideilläkään.

Alkuperäinen kirjoittaja honey82:
Nuorin vauva ei osannut imeä ja sit ku ois osannut ni maito sillon "loppu" ...ruokaili nenämahaletkujen avulla ekan kuukauden .Varmaan ikin ees noussu mulle maito ku alle ruokalusikallista sai maitoa pumpun avulla irti.......

Meillä samalla tavalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä se maito siltikin tutkitaan, ei sitä kukaan noin vaan voi toisten lapsille luovuttaa vaikka miten paljon tulvisi yli. Ja hyvä että tutkitaan, nykyään hiv ja hepatiitti ei ole mikään harvinainen sairaus, tuoreilla äideilläkään.

Kerta se maito tutkitaan, niin miks äitejä pitää hyppyytellä testeissä...? ;) Tää mua siis ärsyttää. Enkä usko, että HIV voisi edes tarttua luovutetun, pastöroidun ja pakastetun ÄM kautta, Hi-virus on erittäin lyhytikäinen kehon ulkopuolella. Ja kun (ähes) kaikki äidit testataan jo raskauden aikana, onko pakko testata uudelleen het?

En varsinaisesti vastaa tähän kysymykseen, mutta kommentoin vain, että meillä kaikilla kolmella imetystaival on loppunut 7-9kk iässä, kun kukaan ei enää liikkeelle lähdettyään suostunut pysähtymään imemään. Oli vaan sitten helpompi antaa pullosta. Ekan imetin siihen asti, kaksoset saivat alusta asti korvikettakin. En jaksanut olla kokoaikainen imetysautomaatti, sillä maitoa on kyllä tullut, mutta kaikki kolme ovat halunneet sitä hereillä ollessa väh 30-60min välein, mikä kaksosten kohdalla tarkoitti sitä, ettei taukoja olisi ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja idu:
Alkuperäinen kirjoittaja honey82:
Nuorin vauva ei osannut imeä ja sit ku ois osannut ni maito sillon "loppu" ...ruokaili nenämahaletkujen avulla ekan kuukauden .Varmaan ikin ees noussu mulle maito ku alle ruokalusikallista sai maitoa pumpun avulla irti.......

Meillä samalla tavalla...

Meillä myös kuopuksen kohdalla vähän samalla mallilla meni. Synty 6 viikkoa etuajassa, sen ekan viikon aikana mitä minäkin sairaalassa olin ehdin kokeilla kolmesti imetystä, mutta ei pieni oikein jaksanut imeä. Ja välillä kun sai pullosta jonka imeminen sekin välillä hyvin raskasta puuhaa. Nenämahaletku oli sitten se väylä mistä ruoka meni vatsaan. Kotiuduin pumpun kanssa ja tarkoitus oli käydä joka toinen päivä vauvaa katsomassa (matkaa yhteensä 280 km). Kahdesti ehdin vierailla keskolassa niin esikoinen sairastu eikä meitä enää tietenkään sinne päästetty. Kaks viikkoa meni niin, etten edes nähny tyttöä eikä minun tissit pumpuista, lääkkeistä ja muista hyvistä yrityksistä innostuneet. Joten keskolassa alettiin viimeisellä viikolla totuttaa pientä korvikkeelle ja pullovauva hänestäkin tuli.

Jos vielä saan lapsia, niin edelleen yritän imettää ja toivon onnistuvani siinä. Jos pelkkä tahto imettää riittäisi, niin meillä olisi kaksi imetettyä lasta, kuopus voisi olla vieläkin tissillä :)

Alkuperäinen kirjoittaja pallero:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilpuri:
Maito oli sellaista haaleaa niinkuin greippilimpparin väristä eikä sitä tullut kerralla kuin joku 20ml

samanlaista minulla. kerran verrattiin synnärillä lypsykoneen ääressä yhden äidin kanssa, kun hän sai desin irti sellaista rasvaista, valkoista maitoa. Mutta tuollaisella greippimehulla olen kyllä kaksi vauvaa täysimettänyt 4kk ikään.

Hei, se etumaitohan on just tollasta vetisen näköistä! ihan normaalia!

poika oli tissillä paljon ja silti huusi nälkäänsä. tosin vasta kun kuopus syntyi sain kokea miltä tuntuu kun maito nousee rintoihin.. sitä ei pojan kanssa tapahtunut, mutta älysin sen vasta kun kuopus syntyi.

Alkuperäinen kirjoittaja Venefica:
Tyttö oli rinnalla ihan koko ajan pitkiäkin aikoja varmmaan viikon ajan. Kokeilin sitten pumppaamalla molemat rinnat ja ei sieltä tullu ku liru molemmista. Oletin tässä vaiheessa ettei se oikein riitä, neidin ollessa viel eritoten erityisen ärttyinen jatkuvasti. Neiti oli himpun vajaa 3 kk.

Selkeä tiheän imun kausi (tosin ei se paljon enää auta jälkeenpäin sanoa...)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Kerta se maito tutkitaan, niin miks äitejä pitää hyppyytellä testeissä...? ;) Tää mua siis ärsyttää. Enkä usko, että HIV voisi edes tarttua luovutetun, pastöroidun ja pakastetun ÄM kautta, Hi-virus on erittäin lyhytikäinen kehon ulkopuolella. Ja kun (ähes) kaikki äidit testataan jo raskauden aikana, onko pakko testata uudelleen het?

Niin. Voihan sen HIV:n saada raskauden aikanakin. Voi olla ettei ole näkynyt neuvolatestissä. Sama juttu hepatiitissa. Jos äiti todella haluaa luovuttaa maitoa, yksi pieni testi on naurettava tekosyy olla sitä tekemättä! Ja sun uskomukset ei välttämättä ole se miten asia on. Nää jutut on kuitenkin sellaisa että varmuus ennen kaikkea.

eka lapsi: syntyi heikkona infektio keuhkoissa letkuruokinalla yli viikon myös oli happikaapissa,pikkuhiljaa aloitettiin maidon syöttäminen tuttipullolla pumpasin parin tunnin välein maitoa ei tullut.........oppi pulloon ei suostunut imeen eikä maito tullut.

toka:sokeriarvot heitteli ei tullut taaskaan maitoa. jouduttiin antaa korviketta lisäksi taas pumppasin ei tullut kuin 10milliä kerralla.
paino tippui paljon eikä meinannut lähteä nousuun.
päästiin kotio vauva lopetti kokonaan syömisen ei kelvannut edes pullot takas sairalaan keltainen lampun alle 2vrk, korviketta parin tunnin välein kun ei jaksanut imeä sokeriarvot taas heitteli...kotona ei suostunut imeä ei tullut tippakaan enään maitoa.

Ihan hyvä ketju. Usein tosiaan ei ymmärretä, että tihen imun aikaan vaan pitäisi jaksaa olla maidonantajana ensisijaisesti, MUTTA se kannattaa, koska juuri se lisää maidontuloa. Jos tällöin antaa pullosta lisää, niin peli on menetetty helposti.... Neuvoloihin, sairaaloihin tarvitaan koulutusta lisää, koska juuri lääkärit on hanakoita korvikkeen antamisen vaatimiseen, jotta paino nousisi enemmän. MIKSI, en osaa sanoa, onko vastuukysymys. Joissain synnytyssairaaloissa lastenosastoilla on äideillekin tietyt " vierailuajat", ja tämä on omiaan estämään imetyksen alkamisen suotuisasti. Pumppua mullekin tarjottiin, mutta sillä ei koskaan irronnut, vauvalle kylläkin. Kaiken huippu oli lastensair. hoitaja, joka ehti aina antaa pullosta, vaikka oli sovittu, että menen imettämään ( olin eri osastolla ) ja hän kehui, kuinka hienosti osaa pullosta ottaa!!!

Mielenkiintoisia vastauksia, ja näyttää tosiaan siltä, että joillakin ei maitoa vain kerta kaikkiaan tule. Mutta paljon oli myös vastauksia, että ei pumpulle irronnut tmv, ja olenkin edelleen sitä mieltä, että tiedon puute lopettaa monta imetystä turhaan. Eli paras vain keskustella täällä imetyksestä edelleen ja jakaa tietoa ja kokemuksia, vaikka välillä tuleekin palautetta imetysfanatismista...

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Eiköhän jokainen imetystä haluava äiti tee kaikkensa että pystyisi sitä rintaa lapselle antamaan! Jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten ja huomaa kyllä jos hälle jää nälkä yms!

Näin on varmasti. Mutta jos ei ole yhtään tietoa vaikka erilaisista imetyksen vaiheista, tai nikseistä, jotka auttavat ongelmatilanteissa, ei välttämättä riitä hyvä tahto ja kovakaan yritys. Ja uskon, että ihan kaikki äidit eivät osaa aina tulkita oikein, milloin vauvalla on nälkä ja milloin jotain muuta. (Käsi pystyyn, kuinka moni on joskus vauvan kanssa miettinyt, "mikä kumma sillä nyt oikein on"? Minä ainakin monesti.)

Nälästä, muuten. Kun vauvalla on tiheän imun kausi, niin sillähän luonnollisesti ON nälkä. Sehän on kasvanut niin, että vanha maitomäärä ei enää riitä, ja tarvitsee lisää. Siksi se on rinnalla "koko ajan" ja ärtynytkin. Mutta koska niin käy kaikille vauvoille, ei ole "nälässä pitämistä", vaikkei ensimmäiseksi antaisikaan korviketta.

Vauvan paino laski, huusi nälkää vaikka oli rinnalla lähes tulkoon kokoajan. Kun joskus onnistui pumppaamaan maidon väri samea vesi... eli korvikkeeseen siirryttiin ja lapsesta tuli iloinen vesseli

Vauvat tottuivat pulloon jo synnärillä. Pojalla oli imemisvaikeuksia, jotka ilmeisesti johtuivat kireästä kielijänteestä. En halunnut stressata itseäni enkä kiusata vauvaa. Tyttö kyllä imi ihan mukavasti, mutta tuntui epäreilulta jatkaa hänen imettämistään (joo kuulostaa varmaan hullulta). Lisäksi väsyin ihmisten uteluihin imetyksen onnistumisesta ja maidon riittävyydestä kahdelle. Osaimetin hampaat irvessä siis 2kk. Kolmatta täysimetin 5kk onnistuneesti.

Tosiaankin, miten saisimme kaikkien imettäjien tietoon: Pumpulla irronnut maitomäärä ei liity mitenkään siihen, miten paljon vauva saa irti! Vauvahan on luonnostaan sen homman mestari eikä mikä tahansa tyhmä kone voi kilpailla samassa sarjassa.

No okei, mä myönnän, että voisihan sitä istua 12 tuntia imettämässä, ja varmasti vauva saisi ravintoa vaikka maitoa tulisi vähän, mutta ei kai kukaan sellaistakaan jaksa?

Itselle jo se 4 tunnin imetyssessio (jonka jälkeen vauva veti ahnaasti pullosta vielä 50 ml) oli aika rankka.

Harmi :( Mä tykkäsin loikoilla tyttösen kanssa ekojen kolmen kuukauden aikana, tuli luettua hirmuisasti kirjoja :D Nyt tuo vetäsee satsinsa parissa minuutissa, on todella ikävä niitä 1-3 tunnin aikoja kun oltiin vaa. Seuraavan lapsen kanssa onkin pakko hankkia rengasliina, mä en pitkällä liinalla osaa imettää pientä vauvaa ja taitaa makoilu silloin olla vähän mahdotonta (paitsi jos tää esikoinen vielä vetää pitkiä päikkäreitä :) )

Miksi sä koit sen rankaksi? Oliko vaikeuksia saada mukava asento vai oliko niin paljon muuta tekemistä vai...?

Kaikilla ei ole mahdollista loikoilla tuntitolkulla vaavelin kanssa ja nauttia siitä hetkestä.
Kaikilla ei ole vain sitä yhtä lasta, mulle oli ainakin tosi helppo päätös antaa vaan pulloa varsinkin kolmosen kohdalla vaikka alussa imetinkin sen mitä imetin.
En varmaan imetä nelostakaan mikäli sellainen siunaantuu, kyllä noi on hyvin korvikkeellakin kasvaneet, ilman allergioita tai muuta.
Mä luulen myös mun tietynlaisen imetyskammon johtuvan juurikin siitä pakkosyötöstä mitä imetykseen liittyy.
Ykkösen kohdalla maitoa ei tullut, oli koliikkilapsi, ei jaksanut imeä kun hetken-itkua-taas pari imaisua-itkua.
Tunnista toiseen sama.
Paino ei noussut, ja mulla oli hullut kammokuvat sairaalasta missä yölläkin piti tyttö herättää tissiä imemään, sielläkin huudettiin vaan.
Ja kyllä, mä aloin vihata imetystä noiden kuukausien aikana ja naurettavinta oli et mä annoin salaa pullosta tytölle enkä uskaltanut neuvolassa asiasta enää edes mainita, sen tympeän kohtelun jälkeen minkä sain kun kerran erehdyin sanomaan et oli pakko antaa pullosta kun väsytti niin paljon.
Kakkosesta en edes pahemmin yrittänyt, en juuri kolmosestakaan.
Ja suoraan olen nämä asiat neuvolassa sanonut, vaikkakin siellä nyrpistellään nenää ja tungetaan lukemattomat niput imetyslappuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Imetyskeskustelija:
Tosiaankin, miten saisimme kaikkien imettäjien tietoon: Pumpulla irronnut maitomäärä ei liity mitenkään siihen, miten paljon vauva saa irti! Vauvahan on luonnostaan sen homman mestari eikä mikä tahansa tyhmä kone voi kilpailla samassa sarjassa.

tiedossa on ,mutta silloin kun lapsi on sairas ei jaksa imeä on pakko pumpata

Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:

Nyt puhutaan eri asioista.

Vauva oli 2kk, itkuinen jatkuvasti ja yöllä heräsi tissille noin 20 kertaa ja päivät vietti tissillä lähes jatkuvasti. Lääkäri käski aloittaa korvikkeen, että vauva ei selvästikään saa tarpeeksi ruokaa, painokaan ei noussut riittävästi vaikka oli aina tissillä, siltä ainakin tuntui. Nyt minulla on onnellinen korvikelapsi ja minulla on niin helppoa. Ostin niitä rintasuojia, mutta kertaakaan niihin ei tullut maitoa että ei kovin suurta se maidon tuotanto voinut olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:

Nyt puhutaan eri asioista.
mite niin? synnärillä joutuu usein pumppaan joillakin alkaa hyvin tulee maitoa myös pumppauksella.......

Yhteistyössä