Tehdäänpäs pientä tutkimusta: Te joilta maito loppui kesken

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imetyskeskustelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Imetyskeskustelija

Vieras
vaikka olisitte halunneet imettää, mistä päättelitte että maito on loppunut? Näitä imetyskeskusteluja seuratessa herää karmea epäilys, että moni on luullut maidon loppuneen ja siirtynyt korvikkeeseen, kun on ollut esim. tiheän imun kausi, vauva on alkanut kiukutellut rinnalla tms. Ja kertoisitteko, minkä ikäinen vauva oli ja millainen tilanne muuten oli? ENKÄ nyt aio syyllistää ketään enkä väittää, että kyllä kaikki voivat imettää kun vain viitsivät. Vaan tämäkin nykyisten ja tulevien imettäjien avuksi, itsennekin, jos vielä tulee ensi kerta.

Siitä huolimatta annoin lapsen olla rinnoilla 2kk. (ei ole maitorauhasia ollenkaan, tutkittu, mammossa ja ultrassa). Ei oikeasti äidit jotka ei imetä tai heiltä on maito loppu/ei tullut ole idiootteja. Mutta kiitos luottamuksestasi.

No kun sitä ei tullut juuri kahta tippaa enempää :'( Hoitajatkin koitti lypsää rinnasta, mutta mitään ei tullut. Antoivat matkapahoinvointilääkkeitäkin, joissa sivuvaikutuksena maidon tuotannon lisääntyminen mutta eipä auttanut mitään. Mä oisin onnellinen, jos voisin imettää. Nyt kahden lapsen äitinä olen jo luovuttanut, se asia ei vain ole luotu minua varten :/

pumppaaminen ei välttämättä kerro mitään maidontulosta. Vauvan ja pumpun tekniikka on erilainen, ja joillain vauva saattaa syödä ja kasvaa ihan tyytyväisenä, vaikka itse ei saisi rinnoista irti pisaraakaan.

Mutta se, ettei paino noussut, on jo aika selkeä merkki.

vauva oli 7 kk, oli ollut kiukkuinen pari päivää. Imetyshetken jälkeen itki todella vihaisesti. Puristelin tissiä, eikä sieltä mitään tullut. Kuopus kyseessä, joten tiedän miten lypsetään. Taustalla itsellä 7 vrk kuumetta ja flunssaa. Annoin tuttipulloa ja heti lapsi osasi siitä imeä desin korviketta. Ja oli sen jälkeen tyytyväinen. Meillä ei kumpikaan osannut imeä tuttipulloa esim. silloin kun minä kaupassa. Joten vauvalla oli jo kova jano. Onneksi tuossa vaiheessa oli kiinteät ruuat ja hörppymuki vettä kuvassa, joten ei sentään nääntynyt lapsiparka. Tissi jäi heti pois. eivätkä edes täyttyneetkään, joten maidontuotanto loppui tuohon flunssaan.

Peesaan edellistä. Vauvan paino ei noussut, pumppaamalla (siis oikealla sairaalamallisella pumpulla) ei tullut maitoa. Mulla kolmonen oli kolme viikkoa, kun tämä tapahtui... Esikko ja kakkonen kaksi viikkoa.
Omaa lääkitystä vaihtamalla sain siis peräti viikon lisää imetysaikaa :$

Mulla loppui maito esikoisen ollessa noin 3 kk. Hän syntyi pienipainoisena, kärsi keltaisuudesta ja sokeriarvojen heittelystä, eli oli lisämaidolla jo sairaalassa. Ei koskaan oppinut kunnon imuotetta (sitä kyllä treenattiin) ja nukahti rinnalle muutaman minuutin imemisen jälkeen. Kun paino alkoi jopa pudota sen sijaan että se nousisi, siirryin pumppaamaan: pullosta lapsi jaksoi syödä enemmän kerrallaan. Ja koska pumppu ei ole yhtä tehokas kuin oikealla imuotteella imevä vauva, alkoi maidontulo vähetä ja piti antaa korviketta lisäksi. Join oksennuksen makuista mammateetä, join kotikaljaa, tein kaikki kikka kolmoset ja pumppasin koko ajan, mutta lopulta maitoa ei enää vaan tullut. Kun lopetin pumppaamisen/imetyksen (olin yrittänyt koko ajan myös imettää, pumppaamisen ohella) niin en kertaakaan joutunut tyhjentämään rintoja sen jälkeen: niistä ei tullut enää pisaraakaan maitoa. Maidontulon todellinen ehtyminen tapahtui samaan aikaan kuukautisten alkamisen kanssa, eli jonkinmoinen hormonaalinen juttukin se voi olla. Esikoinen alkoi myös nukkumaan täysiä öitä (12-14 h) 2½ kk iässä, mikä vähensi maidontuloa entisestään koska yöimetys jäi pois.

Kuopus taas oli ns. hyvän kokoinen syntyessään, ei keltaisuutta tai muutakaan ongelmaa, hyvä imuote ja vahva imu alusta asti, kasvoi erinomaisesti pelkällä rintamaidolla, ja häntä täysimetinkin 6½ kk & osittaisimetin 1 v 9 kk. Eli väittäisin, että on myös aika lailla vauvasta kiinni onnistuuko se imetys vai ei. Samat tissit ja sama motivaatio mulla oli sekä esikoisen että kuopuksen kanssa imetyksen suhteen :)

mulla kolme lasta, imetys loppunut kokonaan siinä kohtaa, kun lapset olleet 4kk vanhoja. Tosin mulla ei ole loppunut maito kesken mitenkään yllättäen, vaan se on johtunut siitä, että lapset alkoivat vauvoina nukkumaan kokonaisia öitä jo 2kk vanhoina, joten yösyöttöjen puutteessa se maidontuotanto pikku hiljaa tyrehtyi. Enkä mä jaksanut herätä öisin pelkästään pumppaamaan sitä maitoa, eli oma vika. Silloin kun oli yösyötöt kuvioissa mukana, ei ollut mitään ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilpuri:
Maito oli sellaista haaleaa niinkuin greippilimpparin väristä eikä sitä tullut kerralla kuin joku 20ml

samanlaista minulla. kerran verrattiin synnärillä lypsykoneen ääressä yhden äidin kanssa, kun hän sai desin irti sellaista rasvaista, valkoista maitoa. Mutta tuollaisella greippimehulla olen kyllä kaksi vauvaa täysimettänyt 4kk ikään.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Siitä huolimatta annoin lapsen olla rinnoilla 2kk. (ei ole maitorauhasia ollenkaan, tutkittu, mammossa ja ultrassa). Ei oikeasti äidit jotka ei imetä tai heiltä on maito loppu/ei tullut ole idiootteja. Mutta kiitos luottamuksestasi.

Älä nyt suutu, en minä tarkoittanut että läheskään kaikki lopettaisivat turhaan. Aika arka aihe, tästä täytyy puhua varovasti... Hyvä tarkoitus minulla on.

Taidan olla jäävi vastaamaan kun minulla se maito ei noussut ollenkaan. Pumppaamalla ei tullut paria tippaa enempää (tiedän, joillakin pumppu ei heruta yhtään mutta maitoa silti tulvii), paino ei noussut syöttöpunnituksissa yhtään, tisseissä ei tapahtunut yhtään mitään missään vaiheessa, ei tullut kuin tippa jos käsin yritti nyhtää jne... Vauvan ollessa 1 kk lopetin yrittämisen. Ei auttanu lääkitys, ei tiheä imetys, ei kotikalja, ei parsa, ei hieronnat tai lämpimät suihkut, ei pumppaus, ei ihokontakti vauvan kanssa, ei imetystee, ei säännöllinen juominen ja hyvin syöminen, enkä edes mielestäni stressannut asiaa ennenkuin lopetin yrittämisen. Siihen asti luotin että kyllä se vielä nousee.

kolme kovaa yritystä todistanee että mulla vaan on huonot tissit-->paska äiti!

eka oli keskonen eikä maito noussut, pumppasin ja en saanut mitään tulemaan, kolmen kk iässä lopetin jatkuvan yökin pumppaamisen jolla tulos molemmista tisseistä yhteensä oli max30ml. lapsi ei osannut syödä tissistä itse.

toinen oli normaali lapsi, mutta kaipasi lisämaitoa jo sairaalassa asti, tiesin kun huusi nälkää.

kolmannen kanssa yritin päästä hyvän äidin mittoihin ja täysimetin ympärivuorokauden kitisevää hunosti viihtyvää ja nukkuvaa lastani 5kk neuvolaan asti jossa todettiin että paino ei ole noussut yhtään 4kk neuvolasta ja aloitettiin kiireellä lihat-soseet ja öljylisä ruokaan.

jälkikäteen ketuttaa että imetyspainostus sai minut tekemään näin tyhmästi! kolmannen lapsen vaikeudet johtuvat aika varmaan tuosta imetyksestä, kun joutui taistelemaan ekat kuukaudet ruuastaan, ja siis elämästään, vain siksi että kuvittelin imetyksen olevan niin erinomaista. (jos neljäs tulis, yrittäisin varmasti kovasti, sen verran hyvin minut on aivopesty tähän asiaan) :'(

Nuorin vauva ei osannut imeä ja sit ku ois osannut ni maito sillon "loppu" ...ruokaili nenämahaletkujen avulla ekan kuukauden .Varmaan ikin ees noussu mulle maito ku alle ruokalusikallista sai maitoa pumpun avulla irti.......

Minun tyttäreni itse kieltäytyi syömästä rintaa neljän kuukauden iässä, itse päätti niin. Kiukutteli ja itki rinnalla kun oli ensin koettanut imeä. Koetin väsytystaistelua, minä annoin lopulta periksi kun ei siitä mitään tullut. Kolme viikkoa lypsin käsin maitoa niin paljon kuin irti sain ja syötin pullosta että olisi saanut äidinmaitoa. Kun aloitin imetyksen, sain pakkaseen helposti lypsettyä päivässä puoli litraa maitoa jemmaan. Tuon lopussa olleen kolmen viikon aikana sain lopulta päivässä max. desin lypsettyä ja siihen lopetin. Turha vaiva, kun ei tule niin ei tule!

Alkuperäinen kirjoittaja pallero:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilpuri:
Maito oli sellaista haaleaa niinkuin greippilimpparin väristä eikä sitä tullut kerralla kuin joku 20ml

samanlaista minulla. kerran verrattiin synnärillä lypsykoneen ääressä yhden äidin kanssa, kun hän sai desin irti sellaista rasvaista, valkoista maitoa. Mutta tuollaisella greippimehulla olen kyllä kaksi vauvaa täysimettänyt 4kk ikään.

Lypsäessä huomasin että maidon väri ja sakeus vaihteli kovastikin! Alkuun tuli oikein kellertävää, paksua maitoa, loppua kohti se muuttui juuri greippilimpparin väriseksi. Mutta maitoa kuin maitoa, olisin kyllä imettänyt pidempäänkin.

No mulla tuli synnytyksen jälkeinen komplikaatio jossa menetin pari litraa verta, ja kun elimistö tuotti mulle verta, niin ei aivan ehtinyt maitoa tuottaa. Siihen loppui se hyvin alkanut imetys, maitoa ei vaan yksinkertaisesti enää tullut. Vaikka vauva roikkui rinnalla 3-4 tuntia, niin jouduin silti antamaan lisämaitoa ja paljon, muuten huusi niinkuin syötävä. Pumppaamallakaan ei enää herunut tippaakaan.

vauva itki nälkää, söi eka tissit ja sen päälle ison pullon maitoa ja oli sitten tyytyväinen. maito ei kahdelta nuorimmalta noussut kunnolla, ihan turhaan oli vahnätyynyt ja kaalinlehdet varuilta, jos pakkaa maito. ei pakannut ei. ei meinattu päästä sairaalasta kotio, ku paino laski niin hurjasti ja kotona ollessakaan ei noussut. voi sitä tyytyväisyyden määrää kun korviketta saivat ja nukkuivat.

No mulla ei oikeastaan koskaan noussutkaan kunnolla vaikka tiheään yritin imettää ja rintakumia käyttäessä huomas ettei vauva saanu muuta ku verta kun se imi rinnanpäät ihan rikki ja sen jälkeen vielä täys annos korviketta

Alkuperäinen kirjoittaja Imetyskeskustelija:
vaikka olisitte halunneet imettää, mistä päättelitte että maito on loppunut? Näitä imetyskeskusteluja seuratessa herää karmea epäilys, että moni on luullut maidon loppuneen ja siirtynyt korvikkeeseen, kun on ollut esim. tiheän imun kausi, vauva on alkanut kiukutellut rinnalla tms. Ja kertoisitteko, minkä ikäinen vauva oli ja millainen tilanne muuten oli? ENKÄ nyt aio syyllistää ketään enkä väittää, että kyllä kaikki voivat imettää kun vain viitsivät. Vaan tämäkin nykyisten ja tulevien imettäjien avuksi, itsennekin, jos vielä tulee ensi kerta.

sain keskosvauvan. pumppasin kaiken maidon 4 1/2 kk. lapsi söi muutaman kerran rinnalta. lypsin ja lypsin. ärsytin molempia rintoja lypsykoneella 2 tunnin välein sitten tunnin välein. lopulta puolentunnin välein sitten pidin 6 tuntia taukoa jos kertyisi mutta ei. melkein kuukauden yritin. tiheää lypsyä, harvakseltaan lypsyä, join laisllisen ykkösolutta jos lähtis nousemaan ei noussu. join rusaastivettä. mutta ei vaan tullu. käsin lypsyäkin yritn usein mutta ei tullut niin ei tullut. vrk.n saldo 10-20ml. neuvolasta sanoivat että lopeta lypsäminen. en tiedä mitä minun olisi pitänyt tehdä. kaikilla vain ei nouse niin ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vauva itki nälkää, söi eka tissit ja sen päälle ison pullon maitoa ja oli sitten tyytyväinen.

Näin täälläkin. Oli kesä ja hitsin kuuma koko ajan, me istuttiin sohvalla pojan kanssa ihan hiestä märkänä kumpikin kun toinen imi tissiä (ei suostunut jostain syystä tissille jos olin makuullaan) . Oli sitten pakko antaa jotain juomista rassukalle, kun näki ettei sieltä tissistä tarpeeksi tullut. Ja janohan hällä oli.

Mulla maitoa kyllä tulee, mutta kun vauvan paino ei lähtenyt nousuun, niin oli pakko ottaa myös korvike mukaan. Olen imettänyt tiheästi, mutta maidon määrä ei vaan nouse, vaikka mitä yrittää. Aion kyllä osittaisimettää, kunnes lapsi on 1v, jos vaan maitoa riittää.

nuorimmalta mulla loppui maito 6kk:n kohdalla. syynä oli yksinkertaisesti se, että meillä oli niin rankka talvi ja kevät eli neuvolassakin sanoivat että stressi vaikutti selvästi. imetin nimittäin edellisiä 10kk - 1v 3kk.
stressin syynä olivat mm. koko perheenä sairastetut raju influessa ja mahatauti ( ei yhtä aikaa influenssan kanssa) päälle normaalit flunssat ja miehen isän kuolema kevään aikana.

kaiken tuon jälkeen oli tyhjästä paha nyhjästä. maito vain loppui.

Yhteistyössä