Tehdäänkö me liian vähän juttuja lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..aha......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos et ole trolli, niin...
Kyllä sä varmasti teet tarpeeksi lapsesi eteen. Mutta yhtä asiaa et pysty tekemään etkä sitä korvaamaan:sun poika tarvitsisi kaverin.
Siis ei 6-vuotiaalla ole pakko vielä olla kaveria ja varmaan eskarista semmoisen/semmoisia tulee saamaan.

Toinen lapsi kehittää oman lapsen sosiaalisia taitoja, leikit ovat lapsenomaisia, on rattoisa tunnelma jne.

Ja tähän liittyy yksi vähän pinnallinen asia: Jos mä olisin sä, niin en reissaisi kuin korkeintaan Ruotsiin tai Viroon tms.tässä vaiheessa vaan pistäisin kämpän kuntoon. En muista mutta sä tai joku sun kopiosi joskus valitti ettei lapset teillä viihdy. Syy voi olla jotain semmoista mitä me tai sä ette näe, ehkä käytöksessä, olemuksessa, mutta lisäksi: jos teillä on kämpässä hurjan aataminaikaista niin jossei vielä muut lapset, niin valitettavasti lasten vanhemmat karttavat semmoista. Se on nähty täälläpäin.

Sinuna mä ostaisin lapselle kivoja poikien vaatteita, tuunaisin itseänikin pirteämmän oloiseksi, mutta alkaisin jo pojan kouluvuosia varten sisustaa ja laajentaa kämppää semmoiseksi että sinne on kiva kutsua kavereita.

MUTTA. Heti mulle tulee mieleen monta puolihuolimattomasti pukeutunutta mutta sosiaalista äitiä, ja monta ankeaa kotia joissa kuitenkin on porukkaa kulkenut. Eli tärkeimmässä asemassa on kuitenkin sun ja miehesi olemus, juttelu, elämänasenne, sosiaaliset taidot, ja sitten lapsen ominaisuudet, EI ulkoiset jutut. Mutta joskus voi pikkuisen avittaa sitä hyväksyntää tuunaamalla paikat kivaksi (ei mitään marmoripalatsia mutta hyväkuntoista).

Joka tapauksessa lisätilaa te tarvitsette. Jos joku asuu jossain minimökissä lapsen kanssa niin kyllä semmoista vähän ihmetellään. Tietty joku megasosiaalinen tapaus äitinä auttaa siinäkin asiassa, mutta se möksä voi olla syrjimiselle altistava tekijä.
No tuohonhan on saatu vastaus jo moneen kertaan eli talo on miehen, rahat on miehen eikä mies suostu siihen, että taloa laajennettaisiin tai remontoitaisiin. Tai suostuu, mutta suostuu vain remontoimaan isänsä kanssa. Ja koska ap:n mies on aina töissä eikä remonttimiehiä saa palkata, niin taloa ei voi laajentaa eikä remontoida.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30081385:
No tuohonhan on saatu vastaus jo moneen kertaan eli talo on miehen, rahat on miehen eikä mies suostu siihen, että taloa laajennettaisiin tai remontoitaisiin. Tai suostuu, mutta suostuu vain remontoimaan isänsä kanssa. Ja koska ap:n mies on aina töissä eikä remonttimiehiä saa palkata, niin taloa ei voi laajentaa eikä remontoida.

Hmm, siinä kun laittavat sen 400 €/kk säästöön niin sillä rahalla maksaisi remppalainaa...

[QUOTE="akka";30081869]Juuriha kerroit että se 400 euroo on summa minkä laitatte pojalle säästöön joka kuukausi, miten se nyt talolainaksi muuttui?[/QUOTE]

Onhan sekin tavallaan säästämistä ja täällä palstallahan tuollainen summa on keksitty en minä sitä ole keksinyt.

Niin, ei muakaan ärsytä se ettei mulla ole tiettyjä asioita. En käytännössä omista kuin vaatteita, astioita, huonekaluja ja jotain sisustustavaroita ja parvekekukat ja -yrtit. Se mua ärsyttää jos jotain närppii se, etten omista esim. asuntoa. Miksi pitäisi omistaa?

Muuten missäpäin suomea sä echo asut jos sielläpäin on noin tärkeää millainen asunto on?

En kerro, tavallista maaseutua. :)

Siis painotan sitä että kivalla luonteella sitä voi asua vaikka millaisessa korsussa ja vierailevat lapset eivät välitä. Täällä on tosi tykättyjä perheitä jotka asuvat kamalissa hökötyksissä. MUTTA on yksi perhe joka on kituuttanut pienenpienessä mökissä, ja kyllä sitä on kauhisteltu.

Vaikeaa sanoa kun ei tiedä myöskään että millainen se teidän koti on, nätti, hyvin hoidettu piparkakkumökki/mummonmökki vai niin kuin Venäjältä...ja ehkä syy lasten käymättömyyteen on jossain muussa kuin talossa.

Mutta toivotaan että eskarissa helpottaa, sieltä voi tulla kivojakin kaveruussuhteita.

En kerro, tavallista maaseutua. :)

Siis painotan sitä että kivalla luonteella sitä voi asua vaikka millaisessa korsussa ja vierailevat lapset eivät välitä. Täällä on tosi tykättyjä perheitä jotka asuvat kamalissa hökötyksissä. MUTTA on yksi perhe joka on kituuttanut pienenpienessä mökissä, ja kyllä sitä on kauhisteltu.

Vaikeaa sanoa kun ei tiedä myöskään että millainen se teidän koti on, nätti, hyvin hoidettu piparkakkumökki/mummonmökki vai niin kuin Venäjältä...ja ehkä syy lasten käymättömyyteen on jossain muussa kuin talossa.

Mutta toivotaan että eskarissa helpottaa, sieltä voi tulla kivojakin kaveruussuhteita.

En minä halunnutkaan tietää tarkkaa paikkaa missä asut vaan että asutko esim uudellamaalla tms? tuntuisi jotenkin oudolta jos täälläpäin arvosteltaisiin lasta sen mukaan miten hän asuu kun sentään pikku kaupungissa asutaan. Ajattelisin että uudellamaalla tai sielläpäin Helsingin lähistöllä se olisi mahdollista. Ja kun ajattelen pojan tarhakavereita niin ne jotka poika halusi kutsua kaverisynttäreille oli varakkaammista perheistä jotka asuu hyvin, voi olla että siksi niistä ei kavereita tullut tajusin tämän asumisasian sitten myöhemmin kun synttärit oli pidetty. Mutta on täällä ei niin hienoissakin talossa asujia ja sitten esim eräs sukulaisnainen jolla 3 sijaislasta ja asuvat 4 huoneen ja keittiön kerrostalo-osakkeessa.

En minä halunnutkaan tietää tarkkaa paikkaa missä asut vaan että asutko esim uudellamaalla tms? tuntuisi jotenkin oudolta jos täälläpäin arvosteltaisiin lasta sen mukaan miten hän asuu kun sentään pikku kaupungissa asutaan. Ajattelisin että uudellamaalla tai sielläpäin Helsingin lähistöllä se olisi mahdollista. Ja kun ajattelen pojan tarhakavereita niin ne jotka poika halusi kutsua kaverisynttäreille oli varakkaammista perheistä jotka asuu hyvin, voi olla että siksi niistä ei kavereita tullut tajusin tämän asumisasian sitten myöhemmin kun synttärit oli pidetty. Mutta on täällä ei niin hienoissakin talossa asujia ja sitten esim eräs sukulaisnainen jolla 3 sijaislasta ja asuvat 4 huoneen ja keittiön kerrostalo-osakkeessa.

Ehkä siinä että teillä ei lapset käy, on kyse lasten vanhemmista.
Mutta jos teillä ei muutosta huushollissa tapahdu, niin sinuna yrittäisin kompensoida niitä asumisoloja muilla asioilla, kuten avoimella ja sosiaalisella käytöksellä, koska ne on viime kädessä ne mikä vaikuttaa. Joku tuliterässä hienostotalossa asuva ja hienoissa vaatteissa kulkeva voi olla hyvin yksinäinen.

Mutta eskarissa lapset pääsevät itse tutustumaan toisiinsa. Eskaripäivän aikana ei vanhemmat ole siinä omine standardeineen ja sen lapset voivat alkaa haluta sille kivalle pojalle leikkimään. :)

[QUOTE="maalainen";30082012]Maaseutua? En olisi susta uskonut! Vaikutat hienolta kaupunkilaisrouvalta. Rikkaalta.[/QUOTE]

Siltä minustakin echo kuulostaa. Mutta hyvä ketju tämä oli nyt tietää köyhät olla tekemättä lapsia ja ne jotka asuvat vuokralla tai muuten vain huonosti niin tietävät miksi lapsella ei ole eikä tule kavereita.

Siltä minustakin echo kuulostaa. Mutta hyvä ketju tämä oli nyt tietää köyhät olla tekemättä lapsia ja ne jotka asuvat vuokralla tai muuten vain huonosti niin tietävät miksi lapsella ei ole eikä tule kavereita.

En mä kyllä allekirjoita sitä että lasten kaverit valikoituu pelkästään vanhempien varallisuuden mukaan. Me ollaan asuttu kahden lapsen kanssa 63m2 kerrostalokämpässä vuokralla ja kyllä lapsilla oli kavereita. Sit ollaan asuttu 3 lapsen kanssa vanhassa rintamamiestalossa ja edelleen lapsilla on kavereita. Ne kaverit jopa käy meillä. Pitää olla melko ahdasmielinen kylä jossa vanhemmat kieltää lastaan leikkimästä jonkun kanssa vain siksi että ne asuu pienessä talossa

Ja voitaisiinhan me tietysti muuttaa vuokralle mutta sitten asumiskustannukset olisivat 1200-1300€/kk koska ei täällä mitkään edes uudemmat ja hienommat talot mene kaupaksi niin lainanlyhennys plus muut kulut plus vuokra tekisi tuon ja siihen ei kyllä pystytä.

Yhteistyössä