Tehdäänkö me liian vähän juttuja lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..aha......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me käydään teattereissa ja museoissa ja harrastetaan kotimaanmatkailua. Mä tuskin viitsin matkustaa ikinä enää ulkomaille tuon liikkumiseni takia. Ja pojalle maksetaan pari harrastusta vuodessa. Minäkin voisinn harrastaa jos se sopi miehen työaikatauluihin emme elä mitenkään pihisti.
Eli kaikki valituksesi köyhyydestänne onkin bullshittiä? No sen olen kyllä huomannut jo aiemminkin, että valitat ihan vaan huvin vuoksi ja loppujen lopuksi teillä on aina varaa ihan kaikkeen, mitä oikeasti tarvitsettekin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Volmiira
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30080275:
Eli kaikki valituksesi köyhyydestänne onkin bullshittiä? No sen olen kyllä huomannut jo aiemminkin, että valitat ihan vaan huvin vuoksi ja loppujen lopuksi teillä on aina varaa ihan kaikkeen, mitä oikeasti tarvitsettekin.

Eihän se paskaa ole. Onhan meillä varaa moneen asiaan mutta ei omaan kesämökkiin ja veneeseen eli olemme siis köyhiä.

Törmäsin tänä kesänä ensimmäisen kerran siihen ilmiöön omassa elämässäni että äidit kilpailevat siitä, kuinka paljon tekevät lapsiensa kanssa. En jaksa niin kuin yhtään lähteä siihen mukaan.

Me ollaan istuttu nyt pari kolme viikkoa vain kotona, käyty kyllä leikkipuistossa ja uimarannalla ja torilla ja ravintolassa ja kahvilassa välillä. Lapsi on kylläkin vasta 11 kk.. :)

Silti olen törmäillyt oikeasti sellaiseen ihmeelliseen kehumiseen ja kertoiluun kuinka paljon paljon kaikilla on koko ajan reissuja ja tekemistä. En usko että lapsi tarvitsee esim. kahta reissua huvipuistoon, laivaristeilyä, viisiä synttärijuhlia ja joka päivä puistoon menemistä ja sitten vielä lasten festareita ja mummon luona kyläilyä samana kesänä. No, kukin tyylillään. Mekin kyllä ollaan käyty lapsen elin iän aikana jo vaikka missä, koska lapsen isä asuu ulkomailla, mutta siihen on ollut hyvä syy, ei pelkkä lomailu.

Me käydään teattereissa ja museoissa ja harrastetaan kotimaanmatkailua. Mä tuskin viitsin matkustaa ikinä enää ulkomaille tuon liikkumiseni takia. Ja pojalle maksetaan pari harrastusta vuodessa. Minäkin voisinn harrastaa jos se sopi miehen työaikatauluihin emme elä mitenkään pihisti.

Apua mulla menee pää sekaisin, vai olitko se sittenkään sinä, jolla oli kauhean tiukka budjetti eikä varaa siihen tai tähän... no, hyvinhän sulla sitten pyyhkii.

• Tykkää
En meinannut keksiä siitä jotain kivaa vittuiltavaa. =) Olet vaino-harhainen. =)

Sen sijaan olen kiinnittänyt huomiota suomen kielen kirjalliseen taitoosi. Kirjoitat erittäin hyvää suomen kieltä, siis noin peruskoulun käyneeksi. Minulla on pian kaksi ylempää korkeakoulututkintoa plakkarissa ja minä kirjoitan hyvää yleiskieltä.

Mutta sinäkin kirjoitat hyvää yleiskieltä. Hyvin harvinaista, että pelkän peruskoulun käynyt kirjoittaa noin hyvin. :laugh:

Yksi tuttu on kertonut avoimesti trollaavansa ainakin vauva.fi:ssä ja saaneensa sinne bannejakin. Sellainen, joka työkseen kirjoittaa... ;)

Köyhyys on varmaan vähän sellainen pään sisäinen juttu. Itse olen pienen lapsen yksinhuoltaja ja elän siis aika minimiperustoimeentulolla, mutta kyllä raha riittää siihen mitä tarvitaan. Apua saan toki vanhemmiltanikin ja lapsen isä auttaa kun kykenee. Silti en ole kokenut olevani köyhä. Rahaa jää vuokran jälkeen 600-700 euroa kuukaudessa. Minusta se ei ole liian vähän.

Autoa ei ole, eikä omistusasuntoa eikä omaa kesämökkiäkään. Mutta mummin ja ukin mökillä käydään ja reissataan bussilla ja junalla kahdestaan paljon helpommin kuin autolla. Enkä jaksa tällä hetkellä ajatustakaan omistusasunnosta, vaikka pian suuntaan töihin ja periaatteessa voisin varmaan oman asunnon ostaakin. Tilanteeseeni parempi vaihtoehto on vuokra-asunto.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30080315:
No NYT tajuan. Tervetuloa meidän köyhien joukkoon :) Mullakaan ei ole varaa kesämökkiin eikä veneeseen, vaikka matkusteluun, luomulihaan, hyviin viineihin ja kuukauden kesälomaan onkin.
:wave: Köyhä ilmottautuu täältäkin. Mahtavaa että tämä asia selvisi jo tässä vaiheessa, en olisi saanut unta ensi yönä kun olisin miettinyt tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30080315:
No NYT tajuan. Tervetuloa meidän köyhien joukkoon :) Mullakaan ei ole varaa kesämökkiin eikä veneeseen, vaikka matkusteluun, luomulihaan, hyviin viineihin ja kuukauden kesälomaan onkin.

Meillä ei ole varaa luomuruokiinkaan eikä miehellä todellakaan kuukauden kesälomaan eli ollaan vielä köyhempiä

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30080330:
Sillä reilulla 400 eurolla, minkä joka kuukausi laitatte pojallenne säästöön perintöä varten, ostatte yli 30 kiloa luomulihaa.

Se säästäminen on vähän erilaista eli ei sitä rahaa voi irroittaa käyttöön mutta ei se mitään ihan hyvin pärjätään näinkin.

Meillä ei ole varaa luomuruokiinkaan eikä miehellä todellakaan kuukauden kesälomaan eli ollaan vielä köyhempiä

Ei, te ette ole. Vaan te teette valintoja. Jos teillä on se nelisensataa euroa joutorahaa, niin teillä olisi varaa yhteen jos toiseenkin asiaan - mutta kun kaikkea ei saa, te valitsette, mihin sen laitatte. Te laitatte sen perintöön. Selvää on, että mikään raha ei riittää kaikkeen mahdolliseen, mutta se ei vielä tee ihmisestä köyhää, jos hän ei sa kaikkea mitä maailmassa on.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30080349:
Ei, te ette ole. Vaan te teette valintoja. Jos teillä on se nelisensataa euroa joutorahaa, niin teillä olisi varaa yhteen jos toiseenkin asiaan - mutta kun kaikkea ei saa, te valitsette, mihin sen laitatte. Te laitatte sen perintöön. Selvää on, että mikään raha ei riittää kaikkeen mahdolliseen, mutta se ei vielä tee ihmisestä köyhää, jos hän ei sa kaikkea mitä maailmassa on.

Lue mun edellinen vastaus sitä rahaa ei voi irroittaa käyttöön.

en muista lapsuudesta sitä kun oltiin korkeasaaressa,enkä sitä kun oltiin linnanmäellä.Sen sijaan muistan mummolan kesät kun lämmitettiin rantasaunaa,uitiin,oltiin heinäpellolla.Onni löytyy arjesta!

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30080260:
Sitä paitsi jos huono tuuri käy, rahan arvo laskee niin paljon, että säästämisestä valuu iso osa hukkaan.

Mihin sä oikein sitä rahaa oikein säästät pojallesi perinnöksi? Tiedätkö, että inflaatio syö monesti tilillä olevat säästöt.

Nyt kun inflaatio laukkaa yms, niin mitä luulet että 20v päästä sillä 200 000e:lla saa? Saako sillä ostettua vaikka auton edes?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30080285:
Apua mulla menee pää sekaisin, vai olitko se sittenkään sinä, jolla oli kauhean tiukka budjetti eikä varaa siihen tai tähän... no, hyvinhän sulla sitten pyyhkii.

Miten sä voisit harrastaa, kun sun vuosibudjetti oli se 100e, jolla piti hankkia kaikki?
Oletko sä käynyt tarkistuttamassa pääsi, kun kerrot jatkuvasti stooria palstalle. Jakomielitauti?

En tiedä aiheesta yhtään mitään, mutta eikö 400 euroa ole vähän turhan iso summa kuukaudessa laittaa säästöön lapselle? Eri asia jos tulot ovat niin isot ettei se hetkauta taloutta juurikaan.

Itse laitan lapselle joskus rahaa säästöön, kun sitä jää yli tai esim. jos saan vanhemmiltani rahaa lapsen vaatteisiin tms. ja ei tule käytettyä niin laitan ne lapselle myöhemmäksi säästöön. Voin käyttää ne sitten kun on vanhempi esim. johonkin kalliimpaan leluun tai harrastukseen, jos ei ole tuolloin rahaa. Myöhempää varten jos jää niin sitten saa lapsi tietysti itselleen kun muuttaa pois kotoa.

Jos et ole trolli, niin...
Kyllä sä varmasti teet tarpeeksi lapsesi eteen. Mutta yhtä asiaa et pysty tekemään etkä sitä korvaamaan:sun poika tarvitsisi kaverin.
Siis ei 6-vuotiaalla ole pakko vielä olla kaveria ja varmaan eskarista semmoisen/semmoisia tulee saamaan.

Toinen lapsi kehittää oman lapsen sosiaalisia taitoja, leikit ovat lapsenomaisia, on rattoisa tunnelma jne.

Ja tähän liittyy yksi vähän pinnallinen asia: Jos mä olisin sä, niin en reissaisi kuin korkeintaan Ruotsiin tai Viroon tms.tässä vaiheessa vaan pistäisin kämpän kuntoon. En muista mutta sä tai joku sun kopiosi joskus valitti ettei lapset teillä viihdy. Syy voi olla jotain semmoista mitä me tai sä ette näe, ehkä käytöksessä, olemuksessa, mutta lisäksi: jos teillä on kämpässä hurjan aataminaikaista niin jossei vielä muut lapset, niin valitettavasti lasten vanhemmat karttavat semmoista. Se on nähty täälläpäin.

Sinuna mä ostaisin lapselle kivoja poikien vaatteita, tuunaisin itseänikin pirteämmän oloiseksi, mutta alkaisin jo pojan kouluvuosia varten sisustaa ja laajentaa kämppää semmoiseksi että sinne on kiva kutsua kavereita.

MUTTA. Heti mulle tulee mieleen monta puolihuolimattomasti pukeutunutta mutta sosiaalista äitiä, ja monta ankeaa kotia joissa kuitenkin on porukkaa kulkenut. Eli tärkeimmässä asemassa on kuitenkin sun ja miehesi olemus, juttelu, elämänasenne, sosiaaliset taidot, ja sitten lapsen ominaisuudet, EI ulkoiset jutut. Mutta joskus voi pikkuisen avittaa sitä hyväksyntää tuunaamalla paikat kivaksi (ei mitään marmoripalatsia mutta hyväkuntoista).

Joka tapauksessa lisätilaa te tarvitsette. Jos joku asuu jossain minimökissä lapsen kanssa niin kyllä semmoista vähän ihmetellään. Tietty joku megasosiaalinen tapaus äitinä auttaa siinäkin asiassa, mutta se möksä voi olla syrjimiselle altistava tekijä.

Viimeksi muokattu:
Mutta älä pliis tee tapasi mukaan heti perään haukkumaketjua "Echon mielestä mun koti ei riitä ja lapsi kulkee huonoissa rytkyissä. " :D

Ja siis, oma kokemus on että se sosiaalisuus, käytös ja olemus merkkaa ihmissuhteissa n. 80-90 %, loput on sitä materiaa ja ulkoisia asioita.

Yhteistyössä