Tehdäänkö me liian vähän juttuja lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..aha......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikka ei samoja juttuja mekään tehdä kuin tarhakaverit vanhempineen eikä olla tosiaan ruotsia kauempana lapsen kanssa oltu niin kyllä minäkin mietin että eskari tai ekaluokalla tehtäisiin joku ulkomaanreissu ettei jää ihan ulkopuoliseksi, kyllä tuollainenkin meinaa jotakin.
Olen yli 30vuotias enkä ole ikinä käynyt Ruotsia tai Viroa kauempana, ja noissakaan en käynyt vanhempieni kanssa. Ulkopuoliseksi en silti ole tuntenut itseäni ikinä kaveriporukassa vaikka muut reissasi ympärimaailmaa ja parasystäväni asui joka toinenvuosi useamman kuukauden ulkomailla kerrallaan.

No voi hyvänen aika! Sinä itse vikiset sitä, ettei ole varaa siihen eikä tähän, koska haluatte jättää lapsellenne 200 000 euron perinnön. Mä sanoin sulle eilen, että unohtakaa se perinnön jättäminen ja käyttäkää rahanne NYT niihin asioihin (mökki, vene, ulkomaanmatkat jne), mistä vuosikaupalla olet palstalla valittanut, ettei ole varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30079950:
No voi hyvänen aika! Sinä itse vikiset sitä, ettei ole varaa siihen eikä tähän, koska haluatte jättää lapsellenne 200 000 euron perinnön. Mä sanoin sulle eilen, että unohtakaa se perinnön jättäminen ja käyttäkää rahanne NYT niihin asioihin (mökki, vene, ulkomaanmatkat jne), mistä vuosikaupalla olet palstalla valittanut, ettei ole varaa.

Miksi et tajua ettei ole varaa mökkiin plus ulkomaanmatkoihin? sitä perintöä vasta säästetään. Rahaa on ehkä 20v päästä.

Miksi et tajua ettei ole varaa mökkiin plus ulkomaanmatkoihin? sitä perintöä vasta säästetään. Rahaa on ehkä 20v päästä.
No nyt säästätte 2 vuotta ja vuokraatte säästämillänne rahoilla pariksi viikoksi mökin. Niin tekee normaali ihminen, joka haluaa tarjota perheelleen mökkiloman ja jolla ei ole varaa ostaa omaa mökkiä. Mä jo eilen kysyin sulta, mitä sitten, jos poikasi vaikka kuolee ennen kuin te? Mitä sä teet sillä 200 000 eurolla, jos lapsesi kuolee vaikkapa 15-vuotiaana? En sano, etteikö mitään kannattaisi säästää, mutta kannattaa kuitenkin elää perheensä kanssa nyt eikä sitten joskus. Joskus, jota ei ehkä koskaan edes tule. Tai sitten lopeta se vinkuminen, miten ootte niin köyhiä ja miten teillä ei ole varaa yhtään mihinkään. Säästäminen ja niiden säästöjen käyttäminen kas kun on ihan teidän oma päätöksenne ja jos päätätte tehdä omasta elämästänne kurjaa, niin sen kurjuuden kanssa pitää sitten vain elää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30080122:
No nyt säästätte 2 vuotta ja vuokraatte säästämillänne rahoilla pariksi viikoksi mökin. Niin tekee normaali ihminen, joka haluaa tarjota perheelleen mökkiloman ja jolla ei ole varaa ostaa omaa mökkiä. Mä jo eilen kysyin sulta, mitä sitten, jos poikasi vaikka kuolee ennen kuin te? Mitä sä teet sillä 200 000 eurolla, jos lapsesi kuolee vaikkapa 15-vuotiaana? En sano, etteikö mitään kannattaisi säästää, mutta kannattaa kuitenkin elää perheensä kanssa nyt eikä sitten joskus. Joskus, jota ei ehkä koskaan edes tule. Tai sitten lopeta se vinkuminen, miten ootte niin köyhiä ja miten teillä ei ole varaa yhtään mihinkään. Säästäminen ja niiden säästöjen käyttäminen kas kun on ihan teidän oma päätöksenne ja jos päätätte tehdä omasta elämästänne kurjaa, niin sen kurjuuden kanssa pitää sitten vain elää.

Me eletään jo nyt. Luettelinhan mitä me lapsen kanssa tehdään ja voidaan vuokrata mökki viikoksi.

ap: Miten paljon saat kuukaudessa säästettyä sitä perintöä varten? Tarkoitukseni ei ole vähätellä tavoitteitasi, mutta mietin vaan, että jos se on aika pieni summa, niin kannattaisiko silloin käyttää se mieluummin nyt johonkin kivaan - ja sitten taas jos se on iso summa, niin lohkaista siitä puolet käyttörahoiksi? Elämässä on vaikka mitä kivaa, mitä lastenkin kanssa voi tehdä, ja saattaa ihan oikeasti sitten myöehmmin harmittaa, jos on vaan keskittynyt säästämään ja on sen takia jättänyt monia kivoja asioita väliin. Lapsi on lapsi vain jonkun aikaa, kannattaa panostaa siihen aikaan!

Ei ole varaa omaan mökkiin eikä veneeseen eikä ulkomaanmatkoihin mutta varmasti jokaisella on varaa vuokrata mökki viikoksi jos haluaa.
Mun ei pitäisi enää vastailla näihin sun trollailuisi, mutta monesti sen perheen vie ulkomaille halvemmalla kuin vuokraa Suomesta mökin viikoksi. Veneenkin voi vuokrata, jos haluaa. Ei mullakaan ole omaa lentokonetta tai omaa hotellia, eikä edes haaveissa sellaista, vaikka joskus haluankin lentää jonnekin lämpimään.

• Tykkää
Reactions: Volmiira ja chef
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30080177:
Mun ei pitäisi enää vastailla näihin sun trollailuisi, mutta monesti sen perheen vie ulkomaille halvemmalla kuin vuokraa Suomesta mökin viikoksi. Veneenkin voi vuokrata, jos haluaa. Ei mullakaan ole omaa lentokonetta tai omaa hotellia, eikä edes haaveissa sellaista, vaikka joskus haluankin lentää jonnekin lämpimään.

Mökin täälläpäin vuokraa viikoksi 300-500€ ei sillä koko perhe viikoksi ulkomaille pääse.

Mökin täälläpäin vuokraa viikoksi 300-500€ ei sillä koko perhe viikoksi ulkomaille pääse.
No sitten mökkeilette, kun kerran just eilen haikailit Facebook-kavereidesi mökkikuvien perään. Et sä oikeasti ole noin yksinkertainen kuin mitä välillä esität olevasi. Eilen sanoit, että puolet siitä 200 000:sta tulee appivanhemmiltasi ja puolet teiltä 20:ssä vuodessa. Säästätte siis 5000 €/v eli 416 €/kk perintöä varten. Mitäpä jos yhtenä vuonna tekisittekin sillä 5000 €:lla jotain kivaa ja jättäisitte perinnöksi 100 000 € sijasta vain 95 000 €? Tuolla viidellä tonnilla kas kun kolmihenkinen perhe pääsee jo ihan vaikka kaukomatkalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30080153:
Ja lisäänpä vielä, että sun kanssasi aina päätyy samaan: ensin valitat, ettei ole varaa siihen eikä tuohon. Ja hetken päästä vakuutat, että kyllä teillä onkin varaa.

Tämä se on se kumma kuvio johon en ole päässyt sisälle. Ei ota selvää onko asia lintu vai kala.

• Tykkää
Reactions: Volmiira
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30080196:
No sitten mökkeilette, kun kerran just eilen haikailit Facebook-kavereidesi mökkikuvien perään. Et sä oikeasti ole noin yksinkertainen kuin mitä välillä esität olevasi. Eilen sanoit, että puolet siitä 200 000:sta tulee appivanhemmiltasi ja puolet teiltä 20:ssä vuodessa. Säästätte siis 5000 €/v eli 416 €/kk perintöä varten. Mitäpä jos yhtenä vuonna tekisittekin sillä 5000 €:lla jotain kivaa ja jättäisitte perinnöksi 100 000 € sijasta vain 95 000 €? Tuolla viidellä tonnilla kas kun kolmihenkinen perhe pääsee jo ihan vaikka kaukomatkalle.

Siis jos lapselle olisi varmuudella tulossa 100 000 eur perintöä, tyytyisin itse hyvillä mielin siihen ja säästäisin ehkä itse maksimissaan satasen kuukaudessa - lopuilla 300 eurolla tehtäisiin jotain kivaa ja elettäisiin mukavaa elämää koko perhe. Perintöä on nimittäin henkinen perintö ja muistotkin.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30080218:
Siis jos lapselle olisi varmuudella tulossa 100 000 eur perintöä, tyytyisin itse hyvillä mielin siihen ja säästäisin ehkä itse maksimissaan satasen kuukaudessa - lopuilla 300 eurolla tehtäisiin jotain kivaa ja elettäisiin mukavaa elämää koko perhe. Perintöä on nimittäin henkinen perintö ja muistotkin.

Lapsen kanssa tehdään jo paljon kaikenlaista varmasti riittävästi.

Lapsen kanssa tehdään jo paljon kaikenlaista varmasti riittävästi.

En sitä epäile. Kirjoitinkin, mitä itse tekisin. Kävisin matkoilla, teatterissa, museoissa, kustantaisin harrastuksia... Ostaisin itsellenikin kivoja vaatteita ja harrastaisin itsekin. Mutta olenkin sellainen outo tyyppi, joka haluaa itsekin nauttia elämästä enkä nauti vain siitä ajatyksesta, että jätän kuoltuani rahaa jälkeeni.

Sitä paitsi jos huono tuuri käy, rahan arvo laskee niin paljon, että säästämisestä valuu iso osa hukkaan.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30080260:
En sitä epäile. Kirjoitinkin, mitä itse tekisin. Kävisin matkoilla, teatterissa, museoissa, kustantaisin harrastuksia... Ostaisin itsellenikin kivoja vaatteita ja harrastaisin itsekin. Mutta olenkin sellainen outo tyyppi, joka haluaa itsekin nauttia elämästä enkä nauti vain siitä ajatyksesta, että jätän kuoltuani rahaa jälkeeni.

Sitä paitsi jos huono tuuri käy, rahan arvo laskee niin paljon, että säästämisestä valuu iso osa hukkaan.

Me käydään teattereissa ja museoissa ja harrastetaan kotimaanmatkailua. Mä tuskin viitsin matkustaa ikinä enää ulkomaille tuon liikkumiseni takia. Ja pojalle maksetaan pari harrastusta vuodessa. Minäkin voisinn harrastaa jos se sopi miehen työaikatauluihin emme elä mitenkään pihisti.

Täytyy kiitellä aptä sen verran, että tässä alkaa potemaan huonoa omaatuntoa lastensa suhteen. Pitää illalla pitää tilaisuus jossa jokainen saa kirjoittaa lapulle kolme asiaa mitä haluaa tehdä vielä tämän kesäloman puitteissa ja mahdollisuuksien mukaan niitä sitten toteutetaan. Kamalaa, jos lapset traumatisoituu ja kärsivät huonommuudesta kavereidensa keskuudessa vanhempiensa takia.

:saint:

Ei ole. Meinasitko keksiä siitä jotain kivaa vittuiltavaa?

En meinannut keksiä siitä jotain kivaa vittuiltavaa. =) Olet vaino-harhainen. =)

Sen sijaan olen kiinnittänyt huomiota suomen kielen kirjalliseen taitoosi. Kirjoitat erittäin hyvää suomen kieltä, siis noin peruskoulun käyneeksi. Minulla on pian kaksi ylempää korkeakoulututkintoa plakkarissa ja minä kirjoitan hyvää yleiskieltä.

Mutta sinäkin kirjoitat hyvää yleiskieltä. Hyvin harvinaista, että pelkän peruskoulun käynyt kirjoittaa noin hyvin. :laugh:

Yhteistyössä