K
Keittiönoita
Vieras
No tuohonhan on saatu vastaus jo moneen kertaan eli talo on miehen, rahat on miehen eikä mies suostu siihen, että taloa laajennettaisiin tai remontoitaisiin. Tai suostuu, mutta suostuu vain remontoimaan isänsä kanssa. Ja koska ap:n mies on aina töissä eikä remonttimiehiä saa palkata, niin taloa ei voi laajentaa eikä remontoida.Jos et ole trolli, niin...
Kyllä sä varmasti teet tarpeeksi lapsesi eteen. Mutta yhtä asiaa et pysty tekemään etkä sitä korvaamaan:sun poika tarvitsisi kaverin.
Siis ei 6-vuotiaalla ole pakko vielä olla kaveria ja varmaan eskarista semmoisen/semmoisia tulee saamaan.
Toinen lapsi kehittää oman lapsen sosiaalisia taitoja, leikit ovat lapsenomaisia, on rattoisa tunnelma jne.
Ja tähän liittyy yksi vähän pinnallinen asia: Jos mä olisin sä, niin en reissaisi kuin korkeintaan Ruotsiin tai Viroon tms.tässä vaiheessa vaan pistäisin kämpän kuntoon. En muista mutta sä tai joku sun kopiosi joskus valitti ettei lapset teillä viihdy. Syy voi olla jotain semmoista mitä me tai sä ette näe, ehkä käytöksessä, olemuksessa, mutta lisäksi: jos teillä on kämpässä hurjan aataminaikaista niin jossei vielä muut lapset, niin valitettavasti lasten vanhemmat karttavat semmoista. Se on nähty täälläpäin.
Sinuna mä ostaisin lapselle kivoja poikien vaatteita, tuunaisin itseänikin pirteämmän oloiseksi, mutta alkaisin jo pojan kouluvuosia varten sisustaa ja laajentaa kämppää semmoiseksi että sinne on kiva kutsua kavereita.
MUTTA. Heti mulle tulee mieleen monta puolihuolimattomasti pukeutunutta mutta sosiaalista äitiä, ja monta ankeaa kotia joissa kuitenkin on porukkaa kulkenut. Eli tärkeimmässä asemassa on kuitenkin sun ja miehesi olemus, juttelu, elämänasenne, sosiaaliset taidot, ja sitten lapsen ominaisuudet, EI ulkoiset jutut. Mutta joskus voi pikkuisen avittaa sitä hyväksyntää tuunaamalla paikat kivaksi (ei mitään marmoripalatsia mutta hyväkuntoista).
Joka tapauksessa lisätilaa te tarvitsette. Jos joku asuu jossain minimökissä lapsen kanssa niin kyllä semmoista vähän ihmetellään. Tietty joku megasosiaalinen tapaus äitinä auttaa siinäkin asiassa, mutta se möksä voi olla syrjimiselle altistava tekijä.