Teettekö te muut töitä anoppilassa? Siis siivousta yms...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miehen vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Odotatteko sitten, että anoppi teille kylään tullessaan ei epäkohteliaasti istu perse levällään vaan on myös avuksi? Laittaa teillä tiskit koneeseen? Lakaisee lattiaa?

Olen varma, että jos anoppi olisi nuorempi, hän tekisi tuota kaikkea. Hän on nuorempana paljon auttanut lapsiaan lasten ja kodinhoidossa ja kuljetellut lapsenlapsia ja lastenlastenlapsia kerhoihin. Kun käly tulee meille, hän ryhtyy kyselemättä puuhiin jos mitä tarvitsee tehdä, samoin tekee äitini. kiitos heille.

Minusta nähden anoppi saa meillä ollessaan laittaa astioita koneeseen tai istua levällään, ihan niinkuin rouva haluaa. Lattiaa ei tarvitse lakasta, sitä minäkään en siellä alkaisi tekemään. Mutta kyllä minä tykkään jos se laittaa vaikka astiat koneeseen. Mutta voin tehdä sen ihan hyvin myös itse.

meillä anopilla käy siivoja kerran viikossa ja siellä on niin siistiä että ihan hirvittää välillä 4 lapsen kanssa mennä sinne.
mutta anoppia käytetään jos on tarvetta jossain käydä ja verhot olen joskus laittanut.

Ja Mun mies kyllä tekee mielellään työhommia mun vanhempien luona tekemisen ilosta ja kai vissin omaksi viihtyvyydekseenkin kun siellä paljon ollaan.
Oikeastaan meillä tehdään puolin ja toisin vanhempieni kanssa kaikkea yhdessä.
Mutta ei silti että mihinkään koskaan oisi pakotettu tai vaadittu.

Alkuperäinen kirjoittaja Miehen vaimo:
Olen saanut kuulla kautta rantain, että olen laiska paska ja mieheni on saanut kuulla, että "onpa sulla laiska akka"... -koska en tee töitä anoppilassa. Siis siivoa, tiskaa yms.

Minusta olisi mukava käydä anoppilassa ihan vaan kylässä. Niin kuin kylässä yleensä käydään; seurustellaan ja kahvitellaan jne. Mutta aina kun menemme mieheni kotiin, löytää hänen äitinsä pojalleen jotain tekemistä. Siis vierailumme aikana minä istun yksin (tai nykyään kaksin vauvamme kanssa) jossain sohvalla ja mieheni katoaa heti johonkin. Minusta se on ahdistavaa, epämukavaa ja ärsyttävää. Ja vielä ärsyttävämpää nyt, kun olen kuullut minua haukuttavan laiskaksi, kun en osallistu anoppilan töihin!

Emme niin kauhean usein vieraile mieheni kotona, tai ainakaan jää yökuntiin. Jos näin olisi, ymmärtäisin, että he haluavat minunkin tekevän osani talon töistä (siis jos jatkuvasti siellä "asuisin"). Mutta en ymmärrä miksi minun velvollisuuteni olisi oman taloudenhoitoni lisäksi tehdä vielä anoppilan kotityöt! Ihan ahdistaa mennä sinne, kun nyt tiedän heidän odottavan minun tarttuvan johonkin työhön. Ja siksipä en paljon siellä vierailekaan. Mieheni kyllä kulkee vähän väliä siellä tekemässä töitä.

Varsinkin nyt, kun meillä on pieni vauva, tuntuu oudolta, että he vaativat minua tekemään kotityönsä. Kai he olettavat, että saisivat rauhassa itse seurstella vauvan kanssa sillä aikaa kun minä raataisin.

Olen sanonut miehellenikin, että ahdistaa tämä tilananne. Mies ei osaa oiekin sanoa juuta eikä jaata.

Se, että olen mennyt naimisiin mieheni kanssa, ei mielestäni tarkoita sitä, että olisin lupautunut kotiorjaksi anoppilaan.

Miten teillä muilla? Teettekö anoppilassakin kotityöt??

Tulipas niin oma anoppila mieleen, että huh huh! Pitemmällä vierailulla osallistun kyllä ruan laittoon ja saatampa imurilla muksujen kengissä tulleet roskat imuuttaa, mutta muihin töihin en kyllä rupea. En minäkään pistä vieraitani töihin kun ne tulee meille kylään, kyllä mää ihan oman torppani hoidan ja niin saa anoppikin pitää huolen omastaan!

No kun meillä on pienet lapset ja kotona paljon töitä, mies pitkää päivää töissä. Ja anoppi ja appi terveenä eläkkeellä. Eli kaiket päivät aikaa puuhastella oman kodin kimpussa. En tee kotitöitä. Käymmekin kyllä harvoin ja lyhyen ajan kerralla.

Mutta meillä on ollut ihan sama tilanne, että mies joutuu raataa siellä kun menee, (on liian kiltti) siellä on iso pino töitä (paperi, tietokone ym) odottamassa. Tämän vuoksi olemme oikeastaan lopettaneet käynnit, koska mieheni on alkanut sairastella, liikaa töitä jo palkkatyössä ja kotona, ja anoppilassa ei ehtinyt nukkua. Psykoosin ym. vaara on iso töissä, joissa pitää käyttää päätä eikä ruumista, jos ei koskaan lepää.

No kun meillä on pienet lapset ja kotona paljon töitä, mies pitkää päivää töissä. Ja anoppi ja appi terveenä eläkkeellä. Eli kaiket päivät aikaa puuhastella oman kodin kimpussa. En tee kotitöitä. Käymmekin kyllä harvoin ja lyhyen ajan kerralla.

Mutta meillä on ollut ihan sama tilanne, että mies joutuu raataa siellä kun menee, (on liian kiltti) siellä on iso pino töitä (paperi, tietokone ym) odottamassa. Tämän vuoksi olemme oikeastaan lopettaneet käynnit, koska mieheni on alkanut sairastella, liikaa töitä jo palkkatyössä ja kotona, ja anoppilassa ei ehtinyt nukkua. Psykoosin ym. vaara on iso töissä, joissa pitää käyttää päätä eikä ruumista, jos ei koskaan lepää.

Niin, ja siis anoppi ja appi hoitavat käytännössä sisarensa talouden täysin, ovat remontoineet ym. joten senkään vuoksi ei ollut oikein, että miehelläni teetetään siellä töitä, kun itse tekevät töitä vain muiden lastensa talouden eteen.

Niin, ja siis anoppi ja appi hoitavat käytännössä sisarensa talouden täysin, ovat remontoineet ym. joten senkään vuoksi ei ollut oikein, että miehelläni teetetään siellä töitä, kun itse tekevät töitä vain muiden lastensa talouden eteen.

höh, siis miehen sisaren talouden.

En todellakaan tee mitään anoppilassa. Eikä anoppi tee meillä olessaan. Me kyläillään puolin toisin, samalla tapaa kuin muidenkin ihmisten kanssa. Ei meillä muutkaan vieraat ala siivoamaan, enkä minä ala muilla ihmisillä siivoamaan. Valmiiseen pöytään istutaan puolin toisin, ja jos yökylässä ollaan, emäntä tekee aina pedit valmiiksi.

En osallistu kotitöihin jos heillä kotona käydään. Mökille jos menemme kyläilemään niin siellä osallistun kaikkiin hommiin koska siellä yleensä ollaan pidempiä aikoja ja olot alkeellisemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Entäs miehenne? Tekevätkö he omassa anoppilassaan, siis teidän vanhempienne luona kotitöitä tai muita töitä? Tai vaaditaanko sitä edes?

Mieheni ei tee vanhemmillani kotitöitä, mutta usein tekevät jotain "miesten hommia" isäni kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Korjaan omat ja lastemme jäljet ja auttelen ruuanlaitossa, kattamisessa. Usein meitä on isompikin porukka. Onhan se kai ihan kohteliasta..? :xmas:

Peesaan. Teen näin myös muuallakin. Imuriin en toki tartu, ellei sotku ole meistä tullutta. Me käydään usein anoppilassa ja ei ne vierailut ole mitään "istutaan pikkurilli pystyssä kahvia juomassa". Tavallista elämää.

Ollaan sitten minun vanhemmillani tai anoppilassa niin molemmissa pelaa täyspalvelu, oli vierailut sitten pidempiä tai lyhyempiä :) Toki ruokailun jälkeen autan pöydän siivoamisessa ja sen tyyppistä, istun seurana keittiössä kun ruokaa laitetaan mutta muuten kyllä istutaan persiillämme, muksutkin viedään käsistä ja hoidetaan meidän puolesta :)

anopilla oli aina ikkunan pesua sun muuta kummalliisesti juuri käynneillämme joten lopetin käynnit siellä. on sillä useita lapsia, jotka voi ikkunat pestä ja verhot vaihtaa. eipä olla anopilta mitään apuja lastenhoitoon tms. saatu enkä enää tahdokaan. ihmiset on niin erilaisia, omat vanhemmat ei anna vävyllensä eikä minulle mitään askareita, ymmärtävät että niitä on omassakin perheessä riittämiin.

Tiedän ihmisiä ketkä menevät mm. anoppilaan ja elävät kuin pellossa!
Eivät siivoa jälkiään ja hoidattavat lapsensa 24h mummolla ja vaarilla. Eivät ilmoita menoistaan ja levittelevät tavaransa sekaisin ympäri taloa.
Tuossa asiassa pitäisi ottaa huomioon, että isovanhemmat eivät ole enää nuoria. Heidän pitää saada myös välillä levätä. Toki hoitavat lapsia mielellään, mutta kun eivät montaa päivää ja yötä perätysten jaksa!

Omat jälkensä pitää siivota ja auttaa välillä joissain hommissa. Ja ottaa vanhemmat ihmiset huomioon suunnitelmia tehdessä.

Jos antaa itseään hyväksikäyttää, ei tule loppua koskaan.

Miehen sisko käski meidänkin pestä heillä mattoja, kun siellä opiskelijana kävimme miehen kanssa. Heidän perhe on sen tyylisiä, että mikään raha ei riitä, ja muiden selkänahasta kaikki.

Teen minkä kerkeän, ts.makselen anopille kalavelkoja kun hän aina kylässä ollessaan puunaa paikkoja salaa, esim.kauppareissun aikana on valmiiksi puhdas wc pesty uudestaan jne.. ja kaappien järjestys muuttuu hänen mieleisekseen. Nyt muutaman anoppilavierailun jälkeen on meidän koti saanut olla kutakuinkin rauhassa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Teen minkä kerkeän, ts.makselen anopille kalavelkoja kun hän aina kylässä ollessaan puunaa paikkoja salaa, esim.kauppareissun aikana on valmiiksi puhdas wc pesty uudestaan jne.. ja kaappien järjestys muuttuu hänen mieleisekseen. Nyt muutaman anoppilavierailun jälkeen on meidän koti saanut olla kutakuinkin rauhassa :D

Tää on hyvä :) Ei siis ihan tyhmä anoppi kun vihje on mennyt perille selkeästi.

Yhteistyössä