Huomenia!
Yritän jatkaa vielä siitä, mihin eilen jäin. NinaTT:n viimeiseen Rajojen asettaminen -kirjoitukseen laatimani kommentti siis katosi bittiavaruuteen. Saa nähdä, muistanko kaiken...
Ensinnäkin rajoista. Nina TT kirjoitit, että lapsen on vaikeaa tunnistaa veteen piirrettyä viivaa, ja siksi hän kadottaa oman itsesäätelyvaistonsa. Minusta tässä on sellainen periaatteellinen ongelma, että pienen lapsen itsesäätelytaito on vasta kehittymässä. Se ei siis ole kadonnut minnekään. Veteen piirretyn viivan tunnistamiseksi lapsi tarvitsee aikuista, joka tekee sen rajan näkyväksi. Ei, noin ei ole soveliasta tai turvallista toimia. Itsesäätelyä tulee harjoitella turvallisissa olosuhteissa, askel kerrallaan itsenäisemmin ja vastuullusemmin.
Ajatellaan tätä kiipeilemisasiaa. Pieni lapsi oppii kiipeämään - sanotaan vaikka tuolille kotona tai leikkipuiston kiipeilytelineeseen. Molemmat ovat korkeudeltaan sellaisia, että alashyppäämisestä tai putoamisesta ei koidu lapselle (merkittävää) vahinkoa. Samalla tekniikalla lapsi voisi päästä vaikka sinne talonkatolle, mutta sepä onkin niin korkea, että putoaminen olisi kohtalokasta. Lapsi ei tätä hahmota, vaan saattaa hypätä alas yhtä iloisena. On vanhemman vastuulla pitää huolta siitä, että lapsi kiipeää vain sellaiseen paikkoihin, jossa hän voi olla oikeasti turvallisesti. Se ei ole lapsen vähättelemistä vaan kunnioittamista, lapsihan luottaa siihen, että vanhempi huolehtii ja pelastaa pulasta.
Siitä olen, NinaTT, kanssasi samaa mieltä, että lapselle tulee puhua kuin täyspäiselle ihmiselle, ikätason mukaan tietenkin. Asiat on hyvä perustella. Mieluummin siis sanotaan, että ulkona on pakkasta, ja on aikuisen vastuulla, että lapsella on tarpeeksi vaatteita päällä, siksi haluan, että puet hanskat - ei niin, että sinähän puet, koska minä sanon. Muutenkin suosin itse tuota mainitsemaasi minä-muotoista puhetapaa: "en pidä siitä, että keskeytät jatkuvasti puheeni, on tapana odottaa omaa puheenvuoroa" jne. Pieni lapsi ei voi tietää, mikä on tapana ja mikä ei, hänelle pitää se kertoa.
Sosiaalistumiskehitykseen liittyvää linkitystäni et, NinaTT, kommentoinut mitenkään - odotan vastinetta siihenkin. Lapsi ei todella ole tyhjä taulu edes syntyessään, geeneihimme on ohjelmoitu paljon tietoa ihmisenä olemisesta, mutta on mielestäni vastuun pakoilemista väittää, että kaikki sosiaaliset taidot ovat sisäsyntyisiä. Lapsi EI tiedä synnynäisesti, että toista ei saa lyödä. Se on opittava. Samoin on opittava kohtaamaan omat negatiiviset luonteepiirteet ja teot - ja opittava kantamaan vastuu niistä. Pieni lapsi ei varmasti osaa katua lyömistään, koska ei ymmärrä sen sattuvan. Mielestäni on vanhemman vastuulla opettaa lasta pyytämään rumaa tekoa anteeksi. Nämä asiat opitaan sosiaalisissa tilanteissa vähitellen.
Siitä olemme samaa mieltä, että kieltojen ja rangaistusten sijaan kasvatuksessa tulisi mieluummin vahvistaa toivottuja käyttäytymismalleja. Mielestäni paras keino tähän on runsas positiivinen palaute, kiitos. Se kasvattaa lapsen itsetuntoa ja sisäistä motivaatiota. Tarrataulut ja muut ulkoiset palkinnot toimivat tiettyyn rajaan asti, mutta siinä olet oikeassa, että sisäistä motivaatiota ne eivät kasvata. Toisinaan vain on tilanteita, joissa päämäärään on pyrittävä mutkan kautta.
Kiinnostavaa olisi kuulla perustelut sillekin, miksi näet jäähyn olevan lasta nöyryyttävä toimintamalli? Itse luovuin erityisestä jäähypaikasta sen takia, koska siellä pysymisestä tuli suurempi taistelu kuin itse kiistatilanteesta, ja se ei saa olla jäähyn pointti, vaan kyse on oikeasti siitä, että annetaan lapselle tilaisuus rauhoittua. Kyse on turvallisesta tavasta käsitellä omia tunteita. Mielestäni kyse on lapsen kunnioittamisesta, ei tahdon nujertamisesta.
Esimerkki. Tulemme kaupasta kotiin. Lapsella on nälkä, mutta hän kiukussaan kieltäytyy pesemästä käsiään. Meillä on periaate, että kädet pestään, ja siitä ei tingitä. Lapsi nostaa metelin, mihin minä sanon, että meillä on tapana pestä kädet sisään tullessa. Sinä saat ruokaa, kunhan olet pessyt kädet. Lapselle tämä ei sovi. Minä en pakota häntä pesemään käsiään, vaan hän saa tilaisuuden siinä vessan lattialla rauhoittua ja pohtia asiaa. Hän ymmärtää jo syitä ja seurauksia niin paljon, että tunnistaa ensinnäkin nälän, ymmärtää, että ruoka auttaa asiaan, ja selitykseni, miksi kädet pestään sisääntullessa / ennen ruokailua. Haluan antaa lapselle mahdollisuuden säilyttää kasvonsa. Siksi en pese hänen käsiään väkisin. On sääntöjä, joiden mukaan toimitaan, mutta lapsi saa tehdä sen omaan tahtiinsa. (Ja tässä on siis kyse tilanteesta, jossa voidaan toimia lapsen omassa tahdissa.)
Edelleen kaipaisin sinulta, NinaTT, argumentoitua kannanottoa siihen, miten lapsen erillistymiskehitys sitten etenee, jos uhmaa ei kerran ole? Vai onko vauvaiän symbioosikin sinusta huuhaata? Jos (kun?) näin ei ole, niin ymmärtänet, että se ei voi jatkua loputtomiin, vaan lapsen täytyy jonkinlaisen prosessin kautta äidstään irtautua. Millainen se sitten on, jos kehityspsykologinen erillistymisekehitys ja siihen liittyvä oman tahdon ja sen seurausten opetteleminen ei tätä selitä?
En varmaankaan muistanut nyt ihan jokaista kommenttia kaipaavaa kohtaa kommentoida. Luen ketjua lisää, ja palaan yksityiskohtiin.
Odotan ja toivon NinaTT:ltä (ja muiltakin eri mieltä olevilta) argumentoitua vastausta kysymyksiini, jotta keskustelu jatkuu ja syvenee.
Mukavaa päivää kaikille!