Te oikein varakkaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elämää miettien
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082311:
Siis puhuttiinko tässä nyt isoista rahoista vai jostain karkkirahoista?

Puhutaan vaikka 200-6000/kk riippuu ihan siitä miten paljon haluat rahaa ja kuin paljon olet valmis sen eteen tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja näitä;28082279:
Marjanpoiminta, pullojen keräsys,lumityöt,puutarhatyöt. ymymymym

Lisään vielä, että ei kai kukaan nyt tosissaan ehdota, että menestyäkseen ja rikastuakseen ihminen alkaisi kerätä pulloja?! ja mitä lumitöitä tarkoitat - ei sieltä kinoksista mitään rahaa löydy. Vaikka kuinka työntelisi lumikasoja kaupungin auran edestä pois, niin se ei rahallisesti hyödytä. Ja aika harva on valmis maksamaan pimeälle yrittäjälle siitä, että tämä lapioi lumet omalta pihaltaan - kun suurimmalle osalle esim. omakotitaloasujista ne pihatyöthän ovat osa omakotitaloasumisen viehätystä (olen oppinut sen täältä palstalta).

Jotain lisäansioita voi toki hankkia sesonkiaikaan vaikka keräämällä marjoja, mutta kyllähän se edellyttäisi, että on myös aikaa kökkiä siellä metsässä. Jos on ensin 9-17 töissä ja sen jälkeen olisi vielä kotonakin tekemistä ja esim. lapsia, joiden kanssa olla, niin eihän tuota oikein voi tehdä kuin pienimuotoisena harrastuksena. Eivätkä ne ulkomaalaiset poimijatkaan aina mitään ihan huikeita summia saaneet, vaikka tekivät työtä hullun lailla.

[QUOTE="niinpä";28082329]Puhutaan vaikka 200-6000/kk riippuu ihan siitä miten paljon haluat rahaa ja kuin paljon olet valmis sen eteen tekemään.[/QUOTE]

Tosissasi uskot, että pullonkerääjä pääsee tuollaisille ansioille? Siis jos ajatellaan, että käytettävissä on vain realistinen määrä aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082334:
Lisään vielä, että ei kai kukaan nyt tosissaan ehdota, että menestyäkseen ja rikastuakseen ihminen alkaisi kerätä pulloja?! ja mitä lumitöitä tarkoitat - ei sieltä kinoksista mitään rahaa löydy. Vaikka kuinka työntelisi lumikasoja kaupungin auran edestä pois, niin se ei rahallisesti hyödytä. Ja aika harva on valmis maksamaan pimeälle yrittäjälle siitä, että tämä lapioi lumet omalta pihaltaan - kun suurimmalle osalle esim. omakotitaloasujista ne pihatyöthän ovat osa omakotitaloasumisen viehätystä (olen oppinut sen täältä palstalta).

Jotain lisäansioita voi toki hankkia sesonkiaikaan vaikka keräämällä marjoja, mutta kyllähän se edellyttäisi, että on myös aikaa kökkiä siellä metsässä. Jos on ensin 9-17 töissä ja sen jälkeen olisi vielä kotonakin tekemistä ja esim. lapsia, joiden kanssa olla, niin eihän tuota oikein voi tehdä kuin pienimuotoisena harrastuksena. Eivätkä ne ulkomaalaiset poimijatkaan aina mitään ihan huikeita summia saaneet, vaikka tekivät työtä hullun lailla.

Sun asenteesi antaa hyvän kuvan siitä miksi jotkut pysyvät köyhänä ja taas ne ahkerat ennakkoluulottomat porskuttaa..

Johtopäätös, jos haluaa matalapalkka alalla pärjätä on tehtävä enemmäm tunteja tai keksittävä lisä duuni.. Ulkomailla on tosi yleistä että ollaan viikonloput tai illat töissä muualla jotkut tekevät jopa 3 työtä. Suomalaiset eivät voi tehdä yli 40h viikossa miksi?

Niinpä. Onko inhimillistä vaatia jotakuta tekemään 40h viikossa tai kolmea työtä elättääkseen perheensä? (Ja saadakseen kuulla olevansa laiska ja saamaton pienituloinen...) Eikö ole yhteiskunnan asia yrittää säätää asiat niin, että ihmiset tulisivat palkoillaan toimeen?

Johtopäätös, jos haluaa matalapalkka alalla pärjätä on tehtävä enemmäm tunteja tai keksittävä lisä duuni.. Ulkomailla on tosi yleistä että ollaan viikonloput tai illat töissä muualla jotkut tekevät jopa 3 työtä. Suomalaiset eivät voi tehdä yli 40h viikossa miksi?

Olisiko sinusta jotenkin hyvä ratkaisu, että täälläkin tehtäisiin vaikka kolmea matalapalkkatyötä? Ei mitään parempia ratkaisuja ongelmaan?

Alkuperäinen kirjoittaja tässähän se kiteytyy;28082342:
Sun asenteesi antaa hyvän kuvan siitä miksi jotkut pysyvät köyhänä ja taas ne ahkerat ennakkoluulottomat porskuttaa..

Tai sitten maailma on ihan vähän vaan muuttunut niiltä ajoilta, kun Roope Ankka kiillotti kenkiä onnenlantti taskussaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082192:
Mutta todennäköisimmin työllistyy ja menestyy kuitenkin kasvukeskuksissa eikä jossain hikisissä pikkukaupungeissa. Jos lähtee halvan vuokran perässä jonnekin hevonkuuseen, saattaa huomata vain päätyneensä ojasta allikkoon. Sen vuoksi ymmärrän hyvin, että pienituloiset eivät muuta sankoin joukoin pois Helsingistä.
Totta. Menestyvät ihmiset eivät muutakaan pienentääkseen menojaan vaan kasvattaakseen tulojaan ja edistääkseen uraansa. Varsin usein he ottavat myös riskin, ettei kaikki menekään niinkuin on suunnitellut. Mutta jos ei mene, he tekevät jonkun muun siirron eivätkä tyydy vallitsevaan tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082345:
Olisiko sinusta jotenkin hyvä ratkaisu, että täälläkin tehtäisiin vaikka kolmea matalapalkkatyötä? Ei mitään parempia ratkaisuja ongelmaan?

huoh.. Jokainen tekee mitä haluaa, Kuka vaan viitsii ja haluaa pystyy tienaamaan rahaa normaali palkkansa päälle.. Ja nämä rahat voi sitten vaikka sijoittaa jos tekee mieli..

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082218:
Suurimmalla osalla tosiaan on mahdollisuus säästää. Mutta kuka oikeasti rikastuu säästämällä, jos lähtee liikkeelle nollasta tai muuten aika vähästä? Ja kaikille ei säästäminenkään ole mahdollista.

Jos hyvin pienituloiselta menee jo 60 prosenttia tuloista vuokraan, niin ei siinä kauheasti säästellä. Jos nyt muutaman kympin laittaisikin säästöön, niin ei sillä lailla kyllä oikeasti elintasoa nosteta edes pitkällä tähtäimellä.

(Ja ei, en kirjoittele - taaskaan - itsestäni, joten siihen liittyvät vastaukset voi ajan säästämiseksi jättää pois.)

Tämä on juuri se asenne. En mä viitsi säästää kun ei ole paljoa mistä säästää. Jostain sen homman vaan on alettava. Möllöttäminen ja iniseminen ei yhtään auta mitään.

Sit kun meidän yhteiskunnan tukijärjestelmä on passivoiva niin möllöttäjät voi todellakin jäädä siihen luuppinsa jossa luullaan että oman elämän eteen ei voi mitään tehdä. Toiset taas vaan reippasti ottaa sen lusikan kouraan ja alkaa tehdä asioita oman elämän eteen. Vaikka se lopputulos ei tarkoita muuta kuin että omalla lapsella on hieman paremmat lähtökohdat kuin itsellä.

Me asutaan täällä perähikiällä niin kuin mainitsit. Lähin iso kaupunkin on 50km päässä missä käymme töissä. Mutta meilläpä onkin tilkku omaa maata. Olemme hyvin omavaraisia - perunaa ja porkkanaa löytyy omasta takaa. Kalastamme, matjastamme ja sienestämme. Ja mies metsästää. Sen lisäksi teemme tosiaan matalapalkka-alan töitä. Miten aika riittää?? No siten että emme istu television tai tietokoneen päässä tuntitolkulla. Asumiskustannukset eivät ole kovin kovat. Ja omavaraisuusaste korkea. Ainoa selkeä menoerä on autot. Mutta niitäkin käytetään pakolliseen liikkumiseen työmatkoilla. Kauppa-asiat hoidetaan samoilla matkoilla. Meillä on tosiaankin varaa säästää. Reilustikin. Ja varaa hemmotella itseämme lomilla jne.

Samalla palkalla jos asuisimme kaupungissa olisimme rutiköyhiä. Asuminen ja ruokamenot olisivat ihan toista luokkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tässähän se kiteytyy;28082342:

Eli väität, että minä olen köyhä, koska en keräile pulloja? Mistä vedät johtopäätöksen, että olen niin köyhä, että tarvetta pullojen keräilylle olisi? Olenko kirjoittanut jotain omasta taloudellisesta tilanteestani?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082362:
Eli väität, että minä olen köyhä, koska en keräile pulloja? Mistä vedät johtopäätöksen, että olen niin köyhä, että tarvetta pullojen keräilylle olisi? Olenko kirjoittanut jotain omasta taloudellisesta tilanteestani?

Mä kerään pulloja ja en todellakaan ole köyhä ;) tätä sä et varmaan ikinä tule ymmärtämään.

[QUOTE="pimpula";28082361]Tämä on juuri se asenne. En mä viitsi säästää kun ei ole paljoa mistä säästää. Jostain sen homman vaan on alettava. Möllöttäminen ja iniseminen ei yhtään auta mitään.[/QUOTE]

No mistä vaikka sellainen perhe säästää, joka elää toimeentulotuella? sanotaan vaikka, että toinen vanhemmista on joutunut sairaseläkkeelle ja toinen on matalapalkka-alalle. Lisäansiot vähentävät toimeentulotukea. Käytännössä kaikki raha menee elämiseen.

Kaikki eivät voi muuttaa maalle, etenkään jos sieltä käsin ei voi käydä töissä.

Tää pullonkerääjä-tyyppi on ihan vitsi. Sitäpaitsi meilläpäin noi tyypit jotka oikeasti kulkee fillareineen niitä pulloja keräämässä, on jo neuvotelleet reviirinsä. Paljonkos sinne mahtuis lisää noita? Tuskin tulis kovin isot tienestit per naama, jos sanotaanko tänkin pikkukaupungin vaikka tuhat pienituloisinta alkais niitä kerätä. Mitä lumitöitä on kaikille tarjolla? Käsittääkseni niitäkin paikkoja on rajoitetusti. Kirpparillakaan ei ehkä voi tai kannata koko omaisuuttaan kaupata. Joo, kyllä kai jokainen voi penniä venyttää ja pyöritellä, mutta ei pitäisi tarvita. Oishan se kiva että sekin tyyppi joka öisin jakaa mainoksia sais ees voita leipänsä päälle, ja että lumitöistä vois jollekkin maksaa ihan kunnon palkan ilman että se olis mitään arvotonta harrastelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082380:
No mistä vaikka sellainen perhe säästää, joka elää toimeentulotuella? sanotaan vaikka, että toinen vanhemmista on joutunut sairaseläkkeelle ja toinen on matalapalkka-alalle. Lisäansiot vähentävät toimeentulotukea. Käytännössä kaikki raha menee elämiseen.

Lisäansiot vähentävät toimeentuloa. eikös tuossakin ole raja?
Ja Suomessa toistaiseksi voi vielä kerätä marjoja ja pulloja verottomasti, en tiedä tosin kuinka kauan kun jotkut AHKERAT ihmiset tienaavat näillä liikaa joidenkin mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082362:

NO mitäs se köyhä voi tehdä sitten omalle tilanteelleen? Eikö mitään? Jos muut ei suostu hänelle almuja antamaan niin on tuomittu köyhyyteen. Ihan vaan väksin siellä?

Sairaudet erikseen - joskin tienaustapojakin on useita ja kaikkiin ei kaikki sairaudet vaikuta. Voi vaan olla että ei saa tehdä juuri sitä työtä mistä 15 vuotiaana haaveili.

[QUOTE="Niin";28082370]Mä kerään pulloja ja en todellakaan ole köyhä ;) tätä sä et varmaan ikinä tule ymmärtämään.[/QUOTE]

Tottakai ymmärrän. Moni kerää pulloja ihan huvikseen. Suurimmalle osalle tosin taitavat tulot tulla jostain muusta kuin pullojen keräilystä. Mutta jos sinä tosiaan saat pullojen keräilystä vaikka 6000 eur /kk, niin kiva juttu. Täytyy myöntää, että sellainen on itselleni aika vieras maailma - en ole koskaan tuollaisiin ammatteihin perehtynyt. Omat intressit ovat ihan muualla. En myöskään tunne mitään hyviä pulloapajia, mutta kai joku muu nekin tietää. Ei minun tosin tarvitsekaan, sillä minulla ei olisi aikaa käyttää pullojen keräämiseen valtaosaa ajastani. Veikkaan, että kaltaisiani on aika paljon, jotka eivät tuolla vain kadulla kulkiessaan saisi pulloista kasaan montakaan euroa kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082380:

Miksi ei voisi käydä töissä maalta käsin? Tai ainakin halvemmalta asuinalueelta?

Tää pullonkerääjä-tyyppi on ihan vitsi. Sitäpaitsi meilläpäin noi tyypit jotka oikeasti kulkee fillareineen niitä pulloja keräämässä, on jo neuvotelleet reviirinsä. Paljonkos sinne mahtuis lisää noita? Tuskin tulis kovin isot tienestit per naama, jos sanotaanko tänkin pikkukaupungin vaikka tuhat pienituloisinta alkais niitä kerätä. Mitä lumitöitä on kaikille tarjolla? Käsittääkseni niitäkin paikkoja on rajoitetusti. Kirpparillakaan ei ehkä voi tai kannata koko omaisuuttaan kaupata. Joo, kyllä kai jokainen voi penniä venyttää ja pyöritellä, mutta ei pitäisi tarvita. Oishan se kiva että sekin tyyppi joka öisin jakaa mainoksia sais ees voita leipänsä päälle, ja että lumitöistä vois jollekkin maksaa ihan kunnon palkan ilman että se olis mitään arvotonta harrastelua.

Ajattele sinä näin, sillä välin minä vedän 200€/kk pulloilla nettoa ja marjoilla
vuoden mittakaavassa 2000€..
Lumitöihin pääsee jokainen kuka vaan viitsii niitä tehdä.

NO mitäs se köyhä voi tehdä sitten omalle tilanteelleen? Eikö mitään? Jos muut ei suostu hänelle almuja antamaan niin on tuomittu köyhyyteen. Ihan vaan väksin siellä?

Sairaudet erikseen - joskin tienaustapojakin on useita ja kaikkiin ei kaikki sairaudet vaikuta. Voi vaan olla että ei saa tehdä juuri sitä työtä mistä 15 vuotiaana haaveili.

Se, mitä voi tai ei voi tehdä tilanteelleen, on aika tapauskohtaista. Joku voi tehdä paljonkin, joku toinen ei (juuri) mitään. Tai sitten voi kyllä yrittää, mutta todennäköisesti ei silti pääse nousemaan köyhyydestä - näitäkin valitettavasti on.

Onneksi tosin monella mahdollisuuksia tilanteen parantamiseen on.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082402:
Tottakai ymmärrän. Moni kerää pulloja ihan huvikseen. Suurimmalle osalle tosin taitavat tulot tulla jostain muusta kuin pullojen keräilystä. Mutta jos sinä tosiaan saat pullojen keräilystä vaikka 6000 eur /kk, niin kiva juttu. Täytyy myöntää, että sellainen on itselleni aika vieras maailma - en ole koskaan tuollaisiin ammatteihin perehtynyt. Omat intressit ovat ihan muualla. En myöskään tunne mitään hyviä pulloapajia, mutta kai joku muu nekin tietää. Ei minun tosin tarvitsekaan, sillä minulla ei olisi aikaa käyttää pullojen keräämiseen valtaosaa ajastani. Veikkaan, että kaltaisiani on aika paljon, jotka eivät tuolla vain kadulla kulkiessaan saisi pulloista kasaan montakaan euroa kuukaudessa.

Hienoa kirjoitusten väääntelyä :)
6000€ on mahdotonta tienata pulloilla, jos oikein panostaisi niin uskoisin 1000€ pääsevän isossa kaupungissa..
Marjoilla ja Sienillä taas on taivas rajana, itse päätät paljon keräät ja myyt.

Mörköäiti ja miksi ei muutkin:

Miksi asenne että pienikin parannus ei ole parannus? Eihän sitä voi olettaa että yhtäkkiä vaan hypätään loistoansioihin ja säästöihin. Pienissä askelissakin voi edetä yllättävä pitkälle. Allekirjoittaneen ensimmäinen tuntipalkka oli markka-aikaan 23mk/h. Nyt tienaan 30-35 €/h. Pikkuhiljaa on taso kasvanut. Mutta se on vaatinut näitä muuttoja ja joskus sopeutumista hieman pidempiin työmatkoihin jne. Pahimmillaan ajoin 145km per suunta töihin. JOKA PÄIVÄ. Kaksi vuotta. Mutta se kannatti. Tuon mukana tuoma kokemus avasi portin uuteen työhön jossa palkka taas nousi ja työkin on nyt 20 km päässä kotoa. LUKSUSTA siis.

[QUOTE="niin";28082404]Miksi ei voisi käydä töissä maalta käsin? Tai ainakin halvemmalta asuinalueelta?[/QUOTE]

No jos se oma työpaikka on vaikka niin kaukana? Jos ei ole autoa eikä varaa autoon? Jos asuu jo halvalla alueella? Toimeentulotukiasiakas ei edes voisi omistaa autoa.

Ja muuten maalla asuminen voi joskus jopa nostaa menoja, kun kulkeminen alkaa maksaa, kun aiemmin on voinut vaikka kävellä töihin, kauppaan, kouluun... Eikä se asuminen välttämättä ratkaisevasti halvempaa ole - tai ei ainakaan niin paljon halvempaa, että taloudellinen tilanne muiden kulujen jälkeen paranisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082334:

Lapset mukaan keräämään marjoja ja sieniä. Yhteinen harrastus perheellä ja lapset oppivat tekemään töitä.

Ajattele sinä näin, sillä välin minä vedän 200€/kk pulloilla nettoa ja marjoilla
vuoden mittakaavassa 2000€..
Lumitöihin pääsee jokainen kuka vaan viitsii niitä tehdä.

2000 euroa vuodessa ei silti ole mikään päätä huimaava summa. Ihan kiva lisä varmaan, mutta isoista rahoista ei edelleenkään puhuta.

Lumitöihin varmaan pääsee, mutta maksetaanko niistä myös? Ja kuka maksaa? Kaupunki ainakaan ei ole budjetoinut ylimääräiseen työvoimaan lisää rahaa.

Yhteistyössä