Te oikein varakkaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elämää miettien
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja elämää miettien;28081192:
No paljon siitäkin kiinni, millaiseen perheeseen syntyy esim. onko mahdollista kouluttautua, pärjääkö koulussa, saako hyviä tilaisuuksia esim. töitä..

Totta kai on mahdollista kouluttautua. Koulut ovat Suomessa ilmaisia ihan maisteriksi asti, ja siitä eteenpäin sinulle yleensä maksetaan siitä että opiskelet (ja tutkit, opetat ym. siinä samalla). Pärjääminen on kiinni lähinnä ahkeruudesta. Kuka tahansa normaalijärkinen pystyy osaamisensa puolesta lukemaan itsensä vähintään maisteriksi. Joidenkin osalta se vaan vaatii enemmän työtä ja panostusta kuin toisilta.

Onnesta on niin paljon kiinni tässä elämässä.

Onnea ja onnea. Pitää antaa itselleen mahdollisuus olla onnekas. Lottoa ei voita lottoamatta, et saa töitä suhteilla jos et ensin luo niitä suhteita, et ole "oikeassa paikassa oikeaan aikaan" jos et koskaan käy missään jne.

Sitten voi olla hyvin nerokin ihminen joka ei vaan pääse työelämässä eteenpäin jostain syystä.. ei ole mahdollista toteuttaa uraansa, ei vaan ole oikeassa paikassa oikeaan aikaan.. elämä vaan menee niin.

Aina voi luoda oman uransa. Ei ole mikään pakko tyytyä status quohon. Sano itsesi irti ja perusta oma yritys.

[QUOTE="vieras";28081154]Voi apua, aina tuo kateus, kateus ja kateus. EN ole kateellinen, uskoo ken tahtoo, vaan peräänkuulutan oikeudenmukaisuutta! Mikäli varat on hankittu vastuullisesti niin kaikki ok, mutta jos optiomiljoonat kertyy sillä että irtisanotaan porukkaa kun pipoa että osakekurssit nousee niin vaikka ampua saisi, niin on hävytöntä touhua. Tai sitten sellainen, että viedään tuotanto jonnekin kehittyvään maahan ja riistetään siellä paikallista väestöä niin kyllä kirveellä olisi taas töitä. Tai johtajien palkat, onko ne enää kohtuulliset? Ei. Ja syynä ei todellakaan siis ole kateus vaan juurikin oikeus ja kohtuus. Riistokapitalismi ja yksilön vaurastuminen sitä kautta ei ole menestymistä vaan rikollista ja tuomittavaa touhua. Siinä on turha pöyhkeillä omalla "menestyneisyydellä" sitten. Niin ja ei noiden firmojen hyvin tienaavat pikkupomot (joita valtaosa on) ole yhtään sen parempia tai vapaita vastuusta, yhdessä ne "hyvät vellokset" siellä noita päätöksiään sorvaavat.[/QUOTE]

Sun oikeus ja kohtuus on se, että toisilta otetaan jotta sulle voidaan antaa.

Usein ovat tehneet elämässään oikeita valintoja opiskelujen tai sijoittelun tai idean muodossa..

Kaikkillahan meillä on samat lähtökohdat MUTTA toiset ovat rohkeampia tai viisaampia ja uskaltavat yrittää..

Alkuperäinen kirjoittaja Roope-setä;28081292:
Totta kai on mahdollista kouluttautua. Koulut ovat Suomessa ilmaisia ihan maisteriksi asti, ja siitä eteenpäin sinulle yleensä maksetaan siitä että opiskelet (ja tutkit, opetat ym. siinä samalla). Pärjääminen on kiinni lähinnä ahkeruudesta. Kuka tahansa normaalijärkinen pystyy osaamisensa puolesta lukemaan itsensä vähintään maisteriksi. Joidenkin osalta se vaan vaatii enemmän työtä ja panostusta kuin toisilta.

Onnea ja onnea. Pitää antaa itselleen mahdollisuus olla onnekas. Lottoa ei voita lottoamatta, et saa töitä suhteilla jos et ensin luo niitä suhteita, et ole "oikeassa paikassa oikeaan aikaan" jos et koskaan käy missään jne.

Aina voi luoda oman uransa. Ei ole mikään pakko tyytyä status quohon. Sano itsesi irti ja perusta oma yritys.

Tarkoitin aluksi perheoloilla sitä, että jotkut syntyy perheisiin, josta tulee niin kovat traumat että näitä traumoja käydään terapiassa läpi aikuisinakin ja eikä sitä uraa niin pysty rakentamaan. Koulukin voi mennä huonosti lapsella, jos joutuu elämään epätasapainoissa kodissa.. Ei ole tällaisista oloista helppo ponnistaa tähtiin. Toki joku voi ponnistaakin, mutta monesti ihmiset oireilevat lapsuuden traumoista vielä aikuisinakin.

[QUOTE="vieras";28081240]Etkö todellakaan...? No miten olisi vaikka se että paikkakunnalla on massiivisia joukkoirtisanomisia?[/QUOTE]

Emme elä Pohjois-Koreassa emmekä Neuvostoliitossa. Suomessa on sallittua muuttaa työn perässä, tai vaikka lähteä Suomesta kokonaan.

[QUOTE="vieras";28081240]
Elämän uudelleen rakentaminen ei ole aina ihan niin yksinkertaista.
[/QUOTE]

Aika harva asia on. Muutenhan jokainen perus-vetelä laiskottelija olisi huippumenestynyt miljonääri. Vaan siinäpä juuri se juju onkin, ja syy miksi niin monella ei vaan hommat luista: ei viitsitä tehdä mitään asioiden muuttamiseksi koska nykytilaan tyytyminen on niin paljon helpompaa, vaivattomampaa ja turvallisempaa.

[QUOTE="vieras";28081240]
Tai kun arvosi ovat olleet jossain muualla kuin rahassa ja olet kouluttautunut näille matalapalkkaisille naisvaltaisille aloille
[/QUOTE]

Se jos jokin on tasan tarkkaan yksilön oma valinta mille alalle kouluttautuu. Ja kuten sanottua, jos ei urakehitys toisen palkollisena mielytä, niin siitä vaan omaa yritystä perustamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja elämää miettien;28081321:
Tarkoitin aluksi perheoloilla sitä, että jotkut syntyy perheisiin, josta tulee niin kovat traumat että näitä traumoja käydään terapiassa läpi aikuisinakin ja eikä sitä uraa niin pysty rakentamaan. Koulukin voi mennä huonosti lapsella, jos joutuu elämään epätasapainoissa kodissa.. Ei ole tällaisista oloista helppo ponnistaa tähtiin. Toki joku voi ponnistaakin, mutta monesti ihmiset oireilevat lapsuuden traumoista vielä aikuisinakin.

Paskasakin ei pitäisi lisääntyä.

[QUOTE="seppä";28081297]Sun oikeus ja kohtuus on se, että toisilta otetaan jotta sulle voidaan antaa.[/QUOTE]

Et sinä tajua nyt koko pointtia. Mutta ajattelepa mitä kohtuutta siinä on että minä esimerkiksi hoidan sinut terveeksi, mutta oma terveyteni rapistuu koko ajan pikkuhiljaa koska työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta, eikä minulla ole varaa niin terveellisiin elämäntapoihin kuin haluaisin. Lapseni eivät voi harrastaa kun ei ole rahaa, toisin kuin sinun lapsesi jne. Orjaksi minä itseni tunnen ja ihan aiheesta! En tarvitse itselleni vaan peräänkulutan sitä että jokaisen työssäkäyvän on tultava kohtuullisesti toimeen PALKALLAAN ja nyt olisi ehkä aika vähän tasata tilejä. Nyt pitää ottaa niiltä joille on kertynyt liikaa ja antaa niille jotka eivät pärjää. On täysin kestämätöntä että lapsianne hoitavat ja kasvattavat eivät pärjää. Tai teitä itseänne tai vanhuksianne hoitavat eivät myöskään. Niin ja kaikki eivät voi olla maistereita ja tätä nyt tuskin tarvitsee alkaa edes selittämään enempää, ainakin toivon niin...

Alkuperäinen kirjoittaja elämää miettien;28081321:
Ei ole tällaisista oloista helppo ponnistaa tähtiin.

Onko joku sanonut että elämän pitäisi olla jollain tapaa helppoa? Se nyt vaan menee niin, että helppous ja menestys ovat kääntäen verrannollisia, asiassa kuin asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Roope-setä;28081363:
Onko joku sanonut että elämän pitäisi olla jollain tapaa helppoa? Se nyt vaan menee niin, että helppous ja menestys ovat kääntäen verrannollisia, asiassa kuin asiassa.

Kysyn mielenkiinnolla, että kuinka paljon sinä olet saavuttanut tässä elämässäsi.

Kysyn tätä kirjoittelusi perusteella, koska sinulla täytyy olla paljon näyttää jos kerran näin kirjoittelet.

Usein ovat tehneet elämässään oikeita valintoja opiskelujen tai sijoittelun tai idean muodossa..

Kaikkillahan meillä on samat lähtökohdat MUTTA toiset ovat rohkeampia tai viisaampia ja uskaltavat yrittää..

Mutta yhteiskunta ei toimi ilman meitä "huoltajia" (=opettajat, hoitajat jne.) jotka ovat toisinaan hyvinkin ahtaalla nykyisin kun asumismenot ja muut elinkustannukset karkaavat käsistä. Kyllä siinä sitten tuntee itsensä ihan pelleksi kun hoidat jonkun sijoittajan syöpää että tämän henkin säästyisi että pääsee miettimään jatkossakin niitä sijoituksiaan. Ja mitä saat itse vaivan palkaksi? Masennuksen ja ehkä kipeän selän kun rahahuolet painaa jne. Ihan hullua.

[QUOTE="vieras";28081084]Itse toimisin ainakin hyväntekeväisyydessä jos olisin varakas. Ja jos lotossa voittaisin, perustaisin jonkun säätiön tmv. auttamaan kotimaan heikko-osaisia. En tajua mikseivät muut toimi näin. Tai anteeksi, siis tajuanhan minä, valitettavasti...[/QUOTE]

Aika harva mainostaa tekemäänsä hyväntekeväisyyttä. Eli et voi tietää, minkä verran ne varakkaat antavat omastaan johonkin hyvään tarkoitukseen. Ja uskon, että näin tekevätkin.

[QUOTE="seppä";28081017]Jokainen on oman elämänsä seppä.[/QUOTE]

Ei todellakaan ole. Minä en voi sille mitään että sairastuin vakavasti ja elän pienellä sairaseläkkeellä ja tuskin saan lääkekulujani/sairaalamaksuja yms. maksettua.

[QUOTE="vieras";28081383]Mutta yhteiskunta ei toimi ilman meitä "huoltajia" (=opettajat, hoitajat jne.) jotka ovat toisinaan hyvinkin ahtaalla nykyisin kun asumismenot ja muut elinkustannukset karkaavat käsistä. Kyllä siinä sitten tuntee itsensä ihan pelleksi kun hoidat jonkun sijoittajan syöpää että tämän henkin säästyisi että pääsee miettimään jatkossakin niitä sijoituksiaan. Ja mitä saat itse vaivan palkaksi? Masennuksen ja ehkä kipeän selän kun rahahuolet painaa jne. Ihan hullua.[/QUOTE]

kaikki me olemme arvokkaita tässä elämässä. Esim. hukkuisimme likaan jos ei olisi siivoojia.

meitä kaikkia tarvitaan täällä. Sinun työpanoksesi on tärkeä ja arvokas

[QUOTE="vieras";28081358]Et sinä tajua nyt koko pointtia. Mutta ajattelepa mitä kohtuutta siinä on että minä esimerkiksi hoidan sinut terveeksi, mutta oma terveyteni rapistuu koko ajan pikkuhiljaa koska työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta, eikä minulla ole varaa niin terveellisiin elämäntapoihin kuin haluaisin.
[/QUOTE]

Vaihda työtä, perusta oma yritys, kouluttaudu, ota toinen työ. Tee jotain muuta kuin valita, niin ehkä saat oloasi parannettua. Valittamalla ja samaa rataa jatkamalla et ainakaan saa mitään positiivista muutosta aikaan.

[QUOTE="vieras";28081358]jokaisen työssäkäyvän on tultava kohtuullisesti toimeen PALKALLAAN[/QUOTE]

Jos unohdetaan julkinen sektori, niin yhdellekään työntekijälle ei voi maksaa sen enempää palkkaa (sivukuluineen) kuin mitä hän yritykselle tuottaa. Muussa tapauksessa on kannattavampaa olla ilman kyseistä työntekijää.

[QUOTE="vieras";28081358]
Nyt pitää ottaa niiltä joille on kertynyt liikaa ja antaa niille jotka eivät pärjää.[/QUOTE]

No mitä luulet verottajan tekevän? Nalle Wahlroos maksaa vuodessa enemmän veroa kuin mitä keskimääräinen palkansaaja tulee koko elämänsä aikana tienaamaan.

Ja mitä tarkoittaa "kertynyt liikaa"? Tulee heti mieleen joku persvaon hajuinen vasuri-propaganda tuosta, mutta kerro nyt miten tuo määritellään?

Joo'o... Tää on kyllä sellainen harha että KAIKKI muka voisivat ryhtyä varakkaiksi jos olisivat vaan yhtä eteviä kuin rikkaat.

Ensinnäkin, kyse on pyramiditeoriasta, joka ei vaan yksinkertaisesti ole vedenpitävä. Rahaa ei riitä kaikille varakkaiksi haluaville. KUKA TAHANSA voi periaatteessa vaurastua, mutta KAIKKI EIVÄT voi. Eikä kyse ole toisten ''paremmuudesta'' tai siitä että toiset meistä ''ansaitsisivat'' välttämättä yhtään enempää taloudellista onnea kuin toiset.

Ja kyllä, kyse on ONNEKKUUDESTA, eikä esimerkiksi kyvystä tehdä kovasti töitä.
Jaa, ai missä se onni näkyy? No esimerkiksi siinä että kuulut omalla alallasi niihin jotka työllistyvät. Pääset sisään kouluihin. Ei kai sellaista koululuokkaa olekkaan jossa JOKAISEN keskiarvo olisi kymppi, vaikka kuinka KAIKKI tsemppaisivat. Joku jää aina hännille ja ''ilman''. Tutustut ihmisiin jotka haluavat antaa sinulle mahdollisuuksia, eli töitä, verkostoja, asiakkaita, mitä lie. Pysyt terveenä, lapsesi pysyvät terveenä, maantieteellinen sijaintisi on hyvä, jne. jne. Lähes jokainen ''valintamme'' on lopulta sattumaa. Työhön ei hakenut ketään minua pätevämpää, paikkakunnallani sattui olemaan tarvetta keksimälleni yritykselle, sain positiivista huomiota lahjakkuudelleni arvostetun julkaisun kautta kun moni muu yhtä lahjakas jäi ilman huomiota, tarjoukseni talosta hyväksyttiin, remontin jälkeen oli hyvä hetki myydä ja tein voittoa, kohdalle ei sattunut yllättävää homevauriota jne. jne. jne.

Kerroppa jollekkin alimiehitetyn vanhusten osaston sairaanhoitajalle, ettei hän ole vaan tehnyt tarpeeksi töitä, eikä siksi ole ansainnut korkeampaa toimeentuloa. Tai jokaiselle hoitajalle että ryhtykää lääkäreiksi. Ja samantien jokaiselle liukuhihna-työntekijälle, että siitä vaan tehtaanjotajiksi. Ai kuulostaako absurdilta? No niinpä. Sitäkin voi myös miettiä, että KUKA lopulta tekee sen konkreettisen työn, jolla tehtaanjohtaja rikastuu?

En ole kateellinen tai katkera, niinkuin herkkänahkaisimmat siellä varmaan luulevat. Mulla ei ole mitään varakkaita ihmisiä vastaan, mutta jos sulkee silmänsä faktoilta ja kuvittelee vain ansainneensa kaiken, koska on sillä tavalla parempi kuin muut, niin sitä en oikein jaksa. Nöyryys ei kuulu yksinomaan vähäosaisille. Päin vastoin.

[QUOTE="vieras";28081407]Ei todellakaan ole. Minä en voi sille mitään että sairastuin vakavasti ja elän pienellä sairaseläkkeellä ja tuskin saan lääkekulujani/sairaalamaksuja yms. maksettua.[/QUOTE]

Olen minäkin sairastellut. Monet eivät osaa ajatella tätä asiaa ennen kuin itse sairastuvat. Sairauden pitää itse kokea melkein ennen kuin osaa ajatella tätäkin puolta, mitä se elämä sitten on, kun sairaus puskee päälle ja kovaa. En kuitenkaan toivo kenenkään sairastuvan. Pitää vaan tyytyä siihen ajatukseen, että ihmiset eivät tiedä, mitä puhuvat, koska eivät ole joutuneet kokemaan tätä puolta elämässään.

[QUOTE="vieras";28081358]Et sinä tajua nyt koko pointtia. Mutta ajattelepa mitä kohtuutta siinä on että minä esimerkiksi hoidan sinut terveeksi, mutta oma terveyteni rapistuu koko ajan pikkuhiljaa koska työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta, eikä minulla ole varaa niin terveellisiin elämäntapoihin kuin haluaisin. Lapseni eivät voi harrastaa kun ei ole rahaa, toisin kuin sinun lapsesi jne. Orjaksi minä itseni tunnen ja ihan aiheesta! En tarvitse itselleni vaan peräänkulutan sitä että jokaisen työssäkäyvän on tultava kohtuullisesti toimeen PALKALLAAN ja nyt olisi ehkä aika vähän tasata tilejä. Nyt pitää ottaa niiltä joille on kertynyt liikaa ja antaa niille jotka eivät pärjää. On täysin kestämätöntä että lapsianne hoitavat ja kasvattavat eivät pärjää. Tai teitä itseänne tai vanhuksianne hoitavat eivät myöskään. Niin ja kaikki eivät voi olla maistereita ja tätä nyt tuskin tarvitsee alkaa edes selittämään enempää, ainakin toivon niin...[/QUOTE]

Kukaan ei ole pakottanut sua lisääntymään ja kouluttautumaan nykyiseen työhösi, ne ovat omia valintojasi, joten turha sun on muille mäkättää epäonnistumisistasi.

Alkuperäinen kirjoittaja elämää pohtien;28081373:
Kysyn mielenkiinnolla, että kuinka paljon sinä olet saavuttanut tässä elämässäsi.

Kysyn tätä kirjoittelusi perusteella, koska sinulla täytyy olla paljon näyttää jos kerran näin kirjoittelet.

Miten niin? Eihän minun tarvitse olla fyysikkokaan voidaakseni siteerata ja soveltaa suhteellisuusteoriaa.

Mielestäni olen saavuttanut "ihan tarpeeksi", mutta en ajatellut siltikään jäädä lepäämään laakereilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja elämää miettien;28080992:
Te joilla on varallisuutta yllin kyllin. Mitä te ajattelette siitä, kun jotkut ovat hyvin köyhiä ja näkevät jopa joskus nälkää Suomessakin ja teillä on kaikkea niin paljon.
Tuleeko tunne, että miksi on näin..

En ole "yllin kyllin varakas" mutta ihan hyvin toimeentuleva. Tämän eteen olen:

* Muuttanut kaksi kertaa kotikaupunkia ja aloittanut ihan alusta
* Käynyt 18-vuotiaasta asti töissä rahoittaakseni opiskelun alkaen lukiosta
* Nostanut opintolainaa
* Viettänyt noin 10 vuotta ilman yhtäkään lomaa (koska työt + opiskelut)
* Tehnyt paljon töitä opiskelujen eteen
* Hakenut satoja työpaikkoja ja rampannut ympäri maata haastatteluissa
* Sietänyt paskoja työoloja ihan vain työkokemusta kartuttaakseni
* Tehnyt ilmaiseksi töitä samasta syystä
* Elänyt todella säästeliäästi jotta sain ekan oman asunnon käsirahan kasaan
* Jne jne jne

En siis todellakaan ajattele etten olisi "ansainnut" varojani, vaan kyllä olen niiden eteen tehnyt töitäkin! Ja ihan ilman esim. vanhempien apuja ja suhteita, joten sikäli ajattelen että jokaisella, jolla ei terveys ole esteenä, on ihan samanlaiset mahdollisuudet. Eli suurin osa pystyisi kyllä itse vaikuttamaan tilanteeseensa, jos kokee olevansa liian köyhä.

Alkuperäinen kirjoittaja elämää miettien;28081442:
Olen minäkin sairastellut. Monet eivät osaa ajatella tätä asiaa ennen kuin itse sairastuvat. Sairauden pitää itse kokea melkein ennen kuin osaa ajatella tätäkin puolta, mitä se elämä sitten on, kun sairaus puskee päälle ja kovaa. En kuitenkaan toivo kenenkään sairastuvan. Pitää vaan tyytyä siihen ajatukseen, että ihmiset eivät tiedä, mitä puhuvat, koska eivät ole joutuneet kokemaan tätä puolta elämässään.

Olen minäkin sairastellut, pitkiä sairaslomia, mut niillä korteilla on pelattava mitkä on jaettu.

[QUOTE="vieras";28081407]Ei todellakaan ole. Minä en voi sille mitään että sairastuin vakavasti ja elän pienellä sairaseläkkeellä ja tuskin saan lääkekulujani/sairaalamaksuja yms. maksettua.[/QUOTE]

Sairaudet ovat tosiaan "force majeure" ihmisen elämässä. Otan osaa.

Alkuperäinen kirjoittaja elämää miettien;28081410:
kaikki me olemme arvokkaita tässä elämässä. Esim. hukkuisimme likaan jos ei olisi siivoojia.

meitä kaikkia tarvitaan täällä. Sinun työpanoksesi on tärkeä ja arvokas

Todellakin! Tuo että otan hoitajat esimerkiksi kuvaa vain minusta parhaiten miten irvokas tilanne varakkaiden ja heikompiosaisten välillä toisinaan voi olla. Ja itselläkin kun on kaksikin tutkintoa (opistotaso ja AMK). Ja tuntuukin sitten niin pöyristyttävältä, että en pärjää palkallani tuolla koulutuksella ja muita palvelemalla ja jos peräänkuulutan oikeutta ja kohtuutta niin saan lisää arvostelua! Milloin olen kateellinen tai ahne (siis kuka ahne lähtisi edes opiskelemaan hoitoalaa...mikä vitsi...) tai mitä vaan. Enkä tarvitse vain itselleni vaan puhun asioista yhteiskuntatasolla. Niin ja kuulkaa maisterit, voitte sitten varmaan jatkossa ihan itse pyyhkiä ne lastenne, vanhustenne ja omat räkänne ja per....nne, sillä jos ei tahti muutu, ei meitä hoitajia tule riittämään.

Kuka sitten on varakas? Pitääkö olla tilillä esim puol miljoonaa ylimääräistä rahaa, vai ok talo, loma-asunto ja kaks autoa? Voi olla että mä olen jonkun silmissä varakas, mutta silti välillä ostetaan ruokaa S-bonuksilla kun käyttötili näyttää nolla.

Yhteistyössä