Te jotka viette lapsenne 9kk-2v päiväkotiin, lukekaa tuo pe iltalehti niin tajuatte miten idiootteja olette!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuvottavat vanhemmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en vaan käsitä sitä että kenen etua se palvelee jos perhe muuttaa omasta talostaan vuoden ajaksi vuokralle. Parhaimmassa tapauksessa se vuokra on samansuuruinen kuin lainanlyhennys asunnosta jonka nelihenkinen perhe minimissään tarvitsee asumiseensa.

Kun aina länkytetään leukaa siitä,että vanhemmat eivät ole valmiita luopumaan mistään,niin ehkä ne on valmiita luopumaan kaikesta muusta paitsi siitä omasta kodista johon on säästetty ja jota on laitettu,remontoitu ja joka on ostettu sillä tähtäimellä että lapset saavat siellä hyvän lapsuuden ja toivottavasti myös lapsenlapset.

Joten joo,emme syö kaurapuuroa,emme jonota sossuun, emmekä myy kotiamme sen tähden että meille on syntynyt lapsi!!!

Pssssst.... alle tokaluokkalaisen vanhemmilla on oikeus lyhennettyyn työaikaan ;)

[QUOTE="...";24932972]okei... sain tuosta loppulauseesta sellaisen käsityksen että menet töihin kun vauva syntyy, koska pitää ruokkia 3 muuta lasta. Mutta whatever.[/QUOTE]

Niin ja hankkia niille muutakin. Jos on teinejä talossa, on kulut vähän toista kuin jos olisi pikkulapsia talossa...

Kätilön työ on varmasti tosi antoisaa ja mielenkiintoista :saint:

Sehän siinä juuri onkin pointtina, että kun menee töihin, niin ei tarvitse karsia ruuasta tai oikein mistään muustakaan. Ja vaikka palsta sanoisi mitä, niin lapsia ei pelkällä rakkaudella elätetä & tasapainoisiksi aikuisiksi kasvateta.

No älä muuta sano :D Joo, kyllä mä ainakin haluan, että mun lapsilla on ruokaa, kivat vaatteet, SUKSET ja LUISTIMET, ihan sen rakkauden lisäksikin :whistle: Mä pidän mun työstä, ja haluan sitä tehdä, ukko voi hoitaa vauvaa, kotona kun on muutenkin. Mä voin sille kerran vuoteen pyöräyttää uuden hoidettavan.

Mikähän olis suomen taloudellinen tilanne jos ihmiset alkais itse elättää oikeasti perheensä (ei lapsilisiä,ei kotihoidon tukia, ei asumistukia vuokralaisille ..) ja toki päivähoitokin olisi maksullista. Tasapeli kaikille. Kuinkahan moni jäisi kotiin vuosi kausiksi. Enkä puhu nyt yhden lapsen perheistä, vaan perheistä joissa on useampi lapsi

[QUOTE="...";24932972]okei... sain tuosta loppulauseesta sellaisen käsityksen että menet töihin kun vauva syntyy, koska pitää ruokkia 3 muuta lasta. Mutta whatever.[/QUOTE]

Mitkä 3 muuta lasta? Tarkoitin, että nuo vanhemmat lapset ei pysty olla syömättä 3 vuotta, kun palstalla aina sanotaan, että pitää karsia kaikki mahdollinen, ja vaan hoitaa lasta kotona, siihen maagiseen 3 vuoden rajaan asti, oli tarkoitettu niinku sarkastiseksi heitoksi. Voisin olla kotona vaikka 25 vuotta, mutta en halua. Itsekästä eli ei, halusin vauvan, ja haluan mennä töihin, saan molemmat :D Sen takaportin jätän tosin auki, että jos vauva on kovin tissin perään, ja muukin vaatimustaso on korkealla, oon kotona.

En jaksa arvostella mutta yksi juttu mua ihmetyttää. JOS rahan takia pitää laittaa vauva hoitoon niin miksi ei etukäteen säästetä hoitovapaalle? Kyllä, pienistäkin rahoista voi säästää.

Eikö teillä perse kestä olla kotona siihen asti että lapsi menee kouluun? Olette kyllä todella paskoja vanhempia. Kai sitä nyt pitäis osata säästää ja ennakoida niin ettei tarvitse muilla omia kakaroitaan hoidattaa. Jos pitää se kersa tunkea lastentarhaan kun täyttää kolme,niin kattokaa nyt peiliin ja kysykää että mikä teissä on vikana. Ettekö muka osaa itse askarrella? Maailma on täynnä kerhoja ja avoimia päiväkoteja,ihan varmasti löytyy kavereita sieltäkin. Mikä hinku teillä on sinne sorvin ääreen,helvetin materialistit. Kyllä vielä kolmevuotias on niin pieni että tarvitsee äitiään,minä imetin vielä sen ikäistä!!!

[QUOTE="vieras";24933031]En jaksa arvostella mutta yksi juttu mua ihmetyttää. JOS rahan takia pitää laittaa vauva hoitoon niin miksi ei etukäteen säästetä hoitovapaalle? Kyllä, pienistäkin rahoista voi säästää.[/QUOTE]

Ei kato tarvi säästää, kun se lapsi tuo leivän tullessaan, ja rakkaus paikkaa taloudellisen puolen.

[QUOTE="mille";24933014]Mikähän olis suomen taloudellinen tilanne jos ihmiset alkais itse elättää oikeasti perheensä (ei lapsilisiä,ei kotihoidon tukia, ei asumistukia vuokralaisille ..) ja toki päivähoitokin olisi maksullista. Tasapeli kaikille. Kuinkahan moni jäisi kotiin vuosi kausiksi. Enkä puhu nyt yhden lapsen perheistä, vaan perheistä joissa on useampi lapsi[/QUOTE]

Peesi. Ja sossun luukkuun vois laittaa tikkukirjaimilla selvennyksen että se on tarkoitettu niille jotka eivät KYKENE elättämään itseään,ei jatke kotiäitien tienestiin. Tai jos olisi niin silloinhan se olisi oletusarvo että kaikki sitä saisivat?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24933044:
Ei kato tarvi säästää, kun se lapsi tuo leivän tullessaan, ja rakkaus paikkaa taloudellisen puolen.

Jos se lapsi tuo leivän niin miksi lapsi hoitoon rahan takia? Ei oikein onnistunut sun näsäviisastelu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24933020:
Mitkä 3 muuta lasta? Tarkoitin, että nuo vanhemmat lapset ei pysty olla syömättä 3 vuotta, kun palstalla aina sanotaan, että pitää karsia kaikki mahdollinen, ja vaan hoitaa lasta kotona, siihen maagiseen 3 vuoden rajaan asti, oli tarkoitettu niinku sarkastiseksi heitoksi. Voisin olla kotona vaikka 25 vuotta, mutta en halua. Itsekästä eli ei, halusin vauvan, ja haluan mennä töihin, saan molemmat :D Sen takaportin jätän tosin auki, että jos vauva on kovin tissin perään, ja muukin vaatimustaso on korkealla, oon kotona.

Okei, very interesting ja hyvä sulle :-)

[QUOTE="mille";24933014]Mikähän olis suomen taloudellinen tilanne jos ihmiset alkais itse elättää oikeasti perheensä (ei lapsilisiä,ei kotihoidon tukia, ei asumistukia vuokralaisille ..) ja toki päivähoitokin olisi maksullista. Tasapeli kaikille. Kuinkahan moni jäisi kotiin vuosi kausiksi. Enkä puhu nyt yhden lapsen perheistä, vaan perheistä joissa on useampi lapsi[/QUOTE]

En osaa vastata kuin omasta puolestani mutta en olisi vienyt, sanotaan nyt alle 2-vuotiasta hoitoon tuossakaan tapauksessa. Ja mies on pienituloinen kun joku kumminkin tulee huutamaan että "hyvähän se sulla kun rikas mies!!!" :D

Mun mielestä Suomessakin pitäisi olla enemmän mahdollista tehdä lyhennettyä päivää kun on pieniä lapsia. Niinhän se menee monessa muussakin euroopan maassa. Itse olen tehnyt etänä/osa-aikaisesti töitä siitä lähtien kun lapseni täytti vuoden, ja lapseni on saanut olla kuitenkin kotona. Meillä käy hoitaja kotona 6 h viikossa ja lisäksi teen töitä lapsen päikkäri ajat.

Harvassa maassa lapset viedään 3kk ikäisenä kokopäivä hoitoon, niinkuin täällä jotkut antaa ymmärtää. Vauvat menevät aamupäiväksi hoitoon ja erityisesti vauvoille tarkoitettuun hoitopaikkaan. Ja Saksassahan suurin osa lapsista hoidetaan kotona. Mutta toisaalta kiinalaisella kollegallani on alle vuoden ikäinen lapsi jota näkee ehkä pari kertaa kuussa! Lapsi on isovanhempien hoidossa kun äidin pitää olla töissä....Ja on kuulemma ihan yleinen tapa. No tapansa kullakin...

[QUOTE="vieras";24933031]En jaksa arvostella mutta yksi juttu mua ihmetyttää. JOS rahan takia pitää laittaa vauva hoitoon niin miksi ei etukäteen säästetä hoitovapaalle? Kyllä, pienistäkin rahoista voi säästää.[/QUOTE]
Ok, alanpa säästämään opintotuestani. Eiku...hmmm.

[QUOTE="vieras";24933080]Jos se lapsi tuo leivän niin miksi lapsi hoitoon rahan takia? Ei oikein onnistunut sun näsäviisastelu.[/QUOTE]

Argh! Mun ei ainakaan näillä nykymin tarvi viedä lasta rahan takia hoitoon, muista en tiedä. Mä HALUAN mennä töihin, kun vauva syntyy, ainakin muutamaksi päiväksi, viikossa/parissa. Muusta en tiedä, paitsi, että palsta on opettanut tuon lapsi tuo leivän tullessaan fraasin :D

Musta on aivan kasittamatonta etta Suomessa yksi pikkulapsi pyorittaa koko perheen elamaa: Myydaan talo, koko muu perhe karsii menoja jne. vain jotta aiti ja lapsi saavat olla sen kolme vuotta symbioosissa.

Mun mielestä Suomessakin pitäisi olla enemmän mahdollista tehdä lyhennettyä päivää kun on pieniä lapsia. Niinhän se menee monessa muussakin euroopan maassa. Itse olen tehnyt etänä/osa-aikaisesti töitä siitä lähtien kun lapseni täytti vuoden, ja lapseni on saanut olla kuitenkin kotona. Meillä käy hoitaja kotona 6 h viikossa ja lisäksi teen töitä lapsen päikkäri ajat.

Harvassa maassa lapset viedään 3kk ikäisenä kokopäivä hoitoon, niinkuin täällä jotkut antaa ymmärtää. Vauvat menevät aamupäiväksi hoitoon ja erityisesti vauvoille tarkoitettuun hoitopaikkaan. Ja Saksassahan suurin osa lapsista hoidetaan kotona. Mutta toisaalta kiinalaisella kollegallani on alle vuoden ikäinen lapsi jota näkee ehkä pari kertaa kuussa! Lapsi on isovanhempien hoidossa kun äidin pitää olla töissä....Ja on kuulemma ihan yleinen tapa. No tapansa kullakin...

No jaa, voin heti sanoa etta kylla viedaan 3kk lapsi paivahoitoon kokopaivaisesti ainakin taalla Hollannissa, Belgiassa, Ranskassa ja Espanjassa (muissakin varmasti, naista minulla on varma tieto).

[QUOTE="vieras";24933116]Onhan sulla se mieskin ;)[/QUOTE]
On juu, mutta pitäiskö sen alkaa kaiken muun lisäksi säästämään jotta vaimolla olisi varaa olla hoitovapaalla kunnes lapsi on 3 v?

Sitäpaitsi, en mä varmaan jäisi kotiin 3 vuodeksi vaikka mikä olisi. En jaksa, en halua.

Ok, alanpa säästämään opintotuestani. Eiku...hmmm.

No miks teet lapsia jos et halua niiden kanssa olla? Kyllä pienestäkin voi säästää. Pitäs osata vähän paremmin suunnitella. Länkyti länkyti lässynlässyn lää.

Oikeesti,ap:n kaltaiset ihmiset vois ihan ensin vaikka miettiä että onkohan kaikki ihan totta mitä iltalehdessä kirjoitetaan. Toiseksi,onko se totta kaikkialla? Kolmanneksi,tämä maa olisi täynnä hulluja sosiopaatteja ja henkisesti häiriintyneitä ihmisiä jos päiväkoti olisi kiistaton traumojen aiheuttaja.

En ymmärrä tätä paatoksellisuutta tämmöstä asiaa kohtaan,kun kyse on kuitenkin kunnon ihmisistä jotka yrittävät elättää itsensä ja perheensä kunniallisesti. Välittävät ja rakastavat vanhemmat,jotka haluavat että perhe tulee toimeen.

Eikö tämmönen energiamäärä kannattas oikeesti kohdistaa niille jotka sitä apua todella tarvitsevat?

Itse "jättäydyin" pph:ksi muutamaksi vuodeksi, koska en halua lapsiani pk:iin. Olen siis itse työssä pk:ssa ja tiedän mitä arki siellä on. Pk on ihan ok yli 3-vuotiaalle JA jos päivät ovat suht lyhyitä. Yli 9 tunnin päivät missään hoitomuodossa ei voi olla lapselle hyväksi, mutta näin valitettavan monella kuitenkin on :( Nyt olen palannut pk:iin kun lapset ovat jo koululaisia =)

On juu, mutta pitäiskö sen alkaa kaiken muun lisäksi säästämään jotta vaimolla olisi varaa olla hoitovapaalla kunnes lapsi on 3 v?

Sitäpaitsi, en mä varmaan jäisi kotiin 3 vuodeksi vaikka mikä olisi. En jaksa, en halua.

Tottakai. Mies maksaa asumisen,laskut,ruuat ja säästää rahaa jotta vaimo voi köllötellä tissipesässään marimekon yökkärissä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Kyllä minäkin pärjäisin kotona ihan hyvinkin, mutta kun haluan olla lapselleni myös taloudellinen turva silloin kun ovat pieniä ja sitten kun vähän kasvavatkin. Jos jäisin useaksi vuodeksi uraputkesta pois kotiin, niin palkkani ja muut edut jäis kans odottamaan muutamaksi vuodeksi enkä näin ollen voisi taata kouluikäisille lapsilleni sellaista elintasoa, jonka haluan heille suoda. Eli lapset saa UUDET luistimet, pyörät, sukset, laskettelusukset, vaatteet, jnejnejne unohtamatta hupeja ja hurvitteluja, ulkomaanmatkoja ja elämyksiä, mitä vain rahalla voi saada. Mutta tämä nyt on vain mun asenne koko hoitoon viemiseen, jos joku haluaa kituuttaa kirpparivaatteissa ja käytetyssä roinassa ilman matkoja tai muuta ekstraa kotona koko lapsen lapsuuden, suotakoon se heille :)

Yhteistyössä