Te jotka viette lapsenne 9kk-2v päiväkotiin, lukekaa tuo pe iltalehti niin tajuatte miten idiootteja olette!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuvottavat vanhemmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On juu, mutta pitäiskö sen alkaa kaiken muun lisäksi säästämään jotta vaimolla olisi varaa olla hoitovapaalla kunnes lapsi on 3 v?

Sitäpaitsi, en mä varmaan jäisi kotiin 3 vuodeksi vaikka mikä olisi. En jaksa, en halua.

En tiedä teidän perheestä, meillä on yhteiset rahat. Jos mies ei halua lapsiin panostaa niin se on sitten voi voi. Ja jos äiti ei halua jäädä kotiin niin sittenhän kyse ei ole rahasta eikä se liity kysymykseeni mitenkään. Mutta jos molemmat haluaisi lasten olevan kotona niin kyllä, pitäisi.

[QUOTE="vieras";24933098]En osaa vastata kuin omasta puolestani mutta en olisi vienyt, sanotaan nyt alle 2-vuotiasta hoitoon tuossakaan tapauksessa. Ja mies on pienituloinen kun joku kumminkin tulee huutamaan että "hyvähän se sulla kun rikas mies!!!" :D[/QUOTE]

No millä maksaisitte kaiken? Tällä hetkellä perheen on aika vaikea tulla toimeen suomessa yhden ihmisen tuloilla - jos tiputetaan kaikki tuet pois.

Toki, osa on voinnut etuäteen jo hankkia omaisuuden (tai vaikka periä). Mutta vallankaan nuoremmissa perheissä harvemmin kai näin on.

Eli mieti jos teidän ainoa tieneti olisi miehesi rahat, kuinka kauan persaus kestäisi?

[QUOTE="onnellinen äiti";24933192]Kyllä minäkin pärjäisin kotona ihan hyvinkin, mutta kun haluan olla lapselleni myös taloudellinen turva silloin kun ovat pieniä ja sitten kun vähän kasvavatkin. Jos jäisin useaksi vuodeksi uraputkesta pois kotiin, niin palkkani ja muut edut jäis kans odottamaan muutamaksi vuodeksi enkä näin ollen voisi taata kouluikäisille lapsilleni sellaista elintasoa, jonka haluan heille suoda. Eli lapset saa UUDET luistimet, pyörät, sukset, laskettelusukset, vaatteet, jnejnejne unohtamatta hupeja ja hurvitteluja, ulkomaanmatkoja ja elämyksiä, mitä vain rahalla voi saada. Mutta tämä nyt on vain mun asenne koko hoitoon viemiseen, jos joku haluaa kituuttaa kirpparivaatteissa ja käytetyssä roinassa ilman matkoja tai muuta ekstraa kotona koko lapsen lapsuuden, suotakoon se heille :)[/QUOTE]

yhyhyhyyyyy,joulu tulee ja mulla on varaa vaan yhteen lanttulaatikkoon ja kirpparilta ostettuun kimbleen. Auttakaa joku,byäääääh! *ojentaa käden*

[QUOTE="onnellinen äiti";24933192]Kyllä minäkin pärjäisin kotona ihan hyvinkin, mutta kun haluan olla lapselleni myös taloudellinen turva silloin kun ovat pieniä ja sitten kun vähän kasvavatkin. Jos jäisin useaksi vuodeksi uraputkesta pois kotiin, niin palkkani ja muut edut jäis kans odottamaan muutamaksi vuodeksi enkä näin ollen voisi taata kouluikäisille lapsilleni sellaista elintasoa, jonka haluan heille suoda. Eli lapset saa UUDET luistimet, pyörät, sukset, laskettelusukset, vaatteet, jnejnejne unohtamatta hupeja ja hurvitteluja, ulkomaanmatkoja ja elämyksiä, mitä vain rahalla voi saada. Mutta tämä nyt on vain mun asenne koko hoitoon viemiseen, jos joku haluaa kituuttaa kirpparivaatteissa ja käytetyssä roinassa ilman matkoja tai muuta ekstraa kotona koko lapsen lapsuuden, suotakoon se heille :)[/QUOTE]

Niinpä, nämä on arvovalintoja. Tuosta sun tekstistä kyllä vähän huokuu sellainen, että halveksut niitä jotka valitsee toisin.

Inhottavasti sanottu! Onneksi lapsesi ei tarvitsekaaan olla kanssasi koko päivää - eivät varmasti jaksa eivätkä halua.
Lapset on mun kanssa hyvin useinkin koko päiviä. Jaksavat ja haluavat.

Minä sen sijaan en jaksa enkä halua uhrata hankittua koulutusta ja jättäytyä kotiin 3 vuodeksi. Ei kiitos enää. Eiköhän lapsiraukat pärjää koulussa & pienin raasu kotona äidin & isän (ja ehkä isoäidin joskus?) kanssa & aika ajoin hoidossa :)

[QUOTE="vieras";24933210]En tiedä teidän perheestä, meillä on yhteiset rahat. Jos mies ei halua lapsiin panostaa niin se on sitten voi voi. Ja jos äiti ei halua jäädä kotiin niin sittenhän kyse ei ole rahasta eikä se liity kysymykseeni mitenkään. Mutta jos molemmat haluaisi lasten olevan kotona niin kyllä, pitäisi.[/QUOTE]

Olisitko sä valmis myymään sun vanhemman lapsen leluja,että saatte ostettua perunoita,kun et halua mennä töihin? Oisitko valmis panostamaan,häh?

[QUOTE="vieras";24933243]Olisitko sä valmis myymään sun vanhemman lapsen leluja,että saatte ostettua perunoita,kun et halua mennä töihin? Oisitko valmis panostamaan,häh?[/QUOTE]

Ei mun tarvi :)
Koska a) me osaamme käyttää rahaa fiksusti b) olemme ennakoineet.

Muistakaa: Yksi pahimpia perheriitojen aiheuttajia suomessa on tiukka talous. Riidat rahasta on yleisiä - ja tiukuuteen liittyy sellaisiakin lieveilmiöitä kuin alkoholismi (miehillä paine pitää perhe ruuassa => alkoholi pakotie tästä). Kuinka sitten riidat ym lieveilmiöt edistää lasten tasapainoisuutta? Jo perheessä ollaab vähän väliä pinna kireällä kun ei tahdo rahat riittää peruselämiseen.

Ja älkää valehdelko itsellenne. Lapset kyllä aistivat kodin kireyden

[QUOTE="rrr";24933220]No millä maksaisitte kaiken? Tällä hetkellä perheen on aika vaikea tulla toimeen suomessa yhden ihmisen tuloilla - jos tiputetaan kaikki tuet pois.

Toki, osa on voinnut etuäteen jo hankkia omaisuuden (tai vaikka periä). Mutta vallankaan nuoremmissa perheissä harvemmin kai näin on.

Eli mieti jos teidän ainoa tieneti olisi miehesi rahat, kuinka kauan persaus kestäisi?[/QUOTE]

Sen olen kyllä huomannut ettei nykyihmisille oikein mikään raha riitä. Jos elettäisiin pelkästään miehen tuloilla niin aika pian pitäisi mennä säästöille mutta tekisin ja olen tehnytkin hoitovapaalla töitä ;)

Mä olen vienyt ihan lääkärin määräyksestä lapseni 2v päiväkotiin puolpäivä ryhmään.
Jos en olisi vienyt olisi tullut noottia! Halutaan ennalta ehkäistä puhe ongelmia ja kehitys ongelmia.

Lopetetaan kaikki päiväkodit ja pistetään hoitajat sieltä kortistoon niin ei tarvitse enää iltapäivälehtien sivuilla päivitellä omaa työpaikkaansa. Jos ihminen on sitä mieltä ettei hänen hoitoonsa kannata lasta antaa, niin ei varmaan kannatakaan. Ai niin, mutta ne päivittelevät hoitajathan ovat niitä kaikkensa uhraavia kiertäviä sijaisia ja vakihoitajat leipääntyneitä juoruilijoita.

Ja juu, äidit kotiin kunnes lapset täyttävät 18 vuotta ja kierretään aikaakin taaksepäin, että päästään takaisin kultaiselle 1950-luvulle. Johan näillä palstoilla on 50-luvun kotirouvameininki muutenkin kun elämän kohokohta on monelle Ticketin haalari ja sokerimassapäällysteinen synttärikakku.

Minusta suomalaisissa päiväkodeissa on paljon ammattitaitoista ja lapsista pitävää henkilökuntaa. Poikkeuksia on mutta eikös joka ammatissa? Ryhmäkokoihin pitää toki puuttua mutta on niitä pieniäkin päiväkoteja.

[QUOTE="vieras";24933255]Ei mun tarvi :)
Koska a) me osaamme käyttää rahaa fiksusti b) olemme ennakoineet.[/QUOTE]

Mekin ollaan ennakoitu :) Me ollaan säästetty että voin olla kotona siihen asti kunnes nuorin on puolitoistavuotias :) Enempää ei oikein puolessa vuodessa kerennyt,kun raskaus oli hieman yllätys tai ainakin se kuinka pitkällä se jo oli :) Mutta olen erittäin tyytyväinen suoritukseemme näin lyhyellä varoitusajalla :) :) :)

[QUOTE="vieras";24933038]Eikö teillä perse kestä olla kotona siihen asti että lapsi menee kouluun? Olette kyllä todella paskoja vanhempia. Kai sitä nyt pitäis osata säästää ja ennakoida niin ettei tarvitse muilla omia kakaroitaan hoidattaa. Jos pitää se kersa tunkea lastentarhaan kun täyttää kolme,niin kattokaa nyt peiliin ja kysykää että mikä teissä on vikana. Ettekö muka osaa itse askarrella? Maailma on täynnä kerhoja ja avoimia päiväkoteja,ihan varmasti löytyy kavereita sieltäkin. Mikä hinku teillä on sinne sorvin ääreen,helvetin materialistit. Kyllä vielä kolmevuotias on niin pieni että tarvitsee äitiään,minä imetin vielä sen ikäistä!!![/QUOTE]

Ai hitto, mä säästin ja säästin, mutta minkäs teet, kun tulee yllättäviä menoja, sairastumisia yms. jotka vei nekin säästöt. Saamari sentään, että olen onneton tyyppi, kun pidin miehen, jonka lääkkeet vie aika paljon rahaa kuukaudessa... No ei sillä, mä käyn töissä, mutta lapset on kotona hoitajan kanssa... ;D

[QUOTE="vieras";24933284]Mekin ollaan ennakoitu :) Me ollaan säästetty että voin olla kotona siihen asti kunnes nuorin on puolitoistavuotias :) Enempää ei oikein puolessa vuodessa kerennyt,kun raskaus oli hieman yllätys tai ainakin se kuinka pitkällä se jo oli :) Mutta olen erittäin tyytyväinen suoritukseemme näin lyhyellä varoitusajalla :) :) :)[/QUOTE]

Hienoa :)

Harvemmin varmaankaan lopullinen syy lapsen hoitoon laittamiseen on rahallinen. Tietysti niitäkin tapauksia on. Mutta useimpien naisten pääkoppa ei kestä kotona olemista... Varsinkin jos on ennen lapsien syntymistä tottunut työelämän virikkeeelliseen ympäristöön. Ja asiaan hankaloittaa tietty se että vertaistukea eli muita koti-äitejä saa kyllä metsästää kissojen ja koirien kanssa...

Muistakaa: Yksi pahimpia perheriitojen aiheuttajia suomessa on tiukka talous. Riidat rahasta on yleisiä - ja tiukuuteen liittyy sellaisiakin lieveilmiöitä kuin alkoholismi (miehillä paine pitää perhe ruuassa => alkoholi pakotie tästä). Kuinka sitten riidat ym lieveilmiöt edistää lasten tasapainoisuutta? Jo perheessä ollaab vähän väliä pinna kireällä kun ei tahdo rahat riittää peruselämiseen.

Mut siis mun mies ei koskaan hermostu mistään. Se kääntää hymyssä suin vaikka kalsarit ympäri,ettei tarvitse turhaan kuluttaa pesuainetta. Mun mies ei koskaan juo,kun se ei tykkää alkoholin mausta. Mun miehellä ei ole kodin ulkopuolisia menoja,kun se panostaa lapsien hyvinvointiin. Me ei koskaan riidellä ja seksiä meillä on kaksi kertaa päivässä. Hyvin keretään,kun ollaan molemmat kotona. Rahaa meille tippuu taivaasta ja sen takia me ollaan aina niin hyvällä tuulella. Just on pihvit uunissa ja lapset kirmaa pihalla kultasennoutajan kanssa.

[QUOTE="...";24933230]Niinpä, nämä on arvovalintoja. Tuosta sun tekstistä kyllä vähän huokuu sellainen, että halveksut niitä jotka valitsee toisin.[/QUOTE]

Joo, ja onneksi tästä aloituksesta, sen otsikosta ja aloittajan nimimerkistä huokuu humaani ja muita ymmärtävä sekä äärettömän sympaattinen asenne kanssaihmisiä ja heidän elämänvalintojaan kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sädekehät kiiltämään;24933338:
Joo, ja onneksi tästä aloituksesta, sen otsikosta ja aloittajan nimimerkistä huokuu humaani ja muita ymmärtävä sekä äärettömän sympaattinen asenne kanssaihmisiä ja heidän elämänvalintojaan kohtaan.

No, mä en ole ap:n kanssa samaa mieltä. Asiat ei aina ole ihan noin mustavalkoisia. Ja yleensä vanhemmat, työssäkäyvät ja kotiäidit ymmärtävät ja ovat sitä mieltä, että nämä ovat perheiden sisäisiä asioita ja valintoja, joihin ei ulkopuolisilla ole sanomista.

Vaikka minut itse on pakon edessä hoitoon 3 kk vanhana (yksityiselle siihen maailman aikaan) vietykin, en itse näin tekisi. Ei se, että olen varmasti ihan normaaliksi ihmiseksi kaikin puolin laskettava tarkoita sitä, että en olisi voinut parempaakin alkua elämälleni saada. Luulen, että olisin ainakin sisäisesti itsevarmempi. Ulospäin olen hyvinkin itsevarma.

En laittaisi päiväkotiin lasta, joka ei vielä ymmärrä sitä; jolle ei voi selittää mitä tapahtuu ja miksi. Haluan myös lapsen pystyvän kertomaan päivästään ja kokemuksistaan, ehkä peloistaankin. Kokemukseni mukaan 3-vuotiaasta alkaen näin voisi olla, ei ainakaan sitä ennen. En veisi tuon pienempää kyllä pph:llekaan, koska haluan lapsen pystyvän kommunikoimaan päivästään ja tapahtumista hoidossa yleensäkin. En oikein osaa luottaa pph:iin, koska heillä se hyvä hoito on niin omantunnon asia, kun kukaan ei ole katsomassa.

Kieltämättä mielessäni tuomitsen vanhemmat, jotka vievät vuoden vanhoja hoitoon, jos siihen ei aivan pakottavaa syytä ole. Jos syy on se, että töissä on kivempaa, niin olisi oikeasti voinut miettiä vielä kerran sitä perheen perustamista. Meille lasten hyvinvointi on niin selkeästi se tärkein asia, että tingitään kyllä kaikesta muusta ennen kuin lähdetään viemään pientä taistelemaan hoitoon. Ja kyllä se taistelua on. Virikkeitäkään ei tarvitse hoidosta hakea, vaan normaalissa elämässä kotona vanhemman kanssa saa varmasti järjestettyä tarpeeksi virikettä, ja kavereita löytyy esim. puistoista myös.

[QUOTE="...";24933230]Niinpä, nämä on arvovalintoja. Tuosta sun tekstistä kyllä vähän huokuu sellainen, että halveksut niitä jotka valitsee toisin.[/QUOTE]

No se on pientä, jos mun tekstistäni vain huokuu se (ei tosin ole tarkoitus, mutta lukijahan voi itse tehdä tulkintansa), kun työssäkäyviä äitejä vastaan on hyökätty koko ketjun seitsemässä sivussa todella rankasti ja suoraan. Mulle on ihan sama, jos joku haluaa olla kotona ja jäädä hetkeksi oravanpyörästä, itse en ole valmis tässä vaiheessa elämänlaadustani tinkimään niin paljoa. Ehkä sitten, kun ollaan kartutettu sitä omaisuutta sen verran, että voidaan molemmat miehen kanssa hypätä pois oravanpyörästä... :)

Meillä on ollut huonoja ja hyviä rahatilanteita mutta koskaan ei olla rahasta riidelty :) Kun on vaikeaa me tsempataan yhdessä. Mutta meillä nyt onkin aika erikoisen hyvä suhde :D

Yhteistyössä