V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja yksi mielipide:mä kyllä voin rehellisesti sanoa, että mulla oli äärettömän tylsä lapsuus. olin mummoni hoidossa ja mukana kauppareissuilla, puutarhanhoidossa ja eläkeläisissä. asuimme maalla.
kiertävässä päiväkodissa SAIN käydä 2x viikossa silloin kun sitä oli ja RAKASTIN sitä. kävin myös seurakunnan kerhossa. lähistöllä asui tasan yksi kaveri, jota näin silloin tällöin.
vanhempani maksoivat naapurissa asuvalle mummolleni hoitamisestani kun olin 1-6v, jotta minulla olisi mahdollisuus olla kotona kun vanhemmat ovat töissä.
en voi ikinä unohtaa sitä tunnetta...olin varmaan aina pitkästynyt ja kaipasin kovasti muiden seuraa![]()
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:Lisään vielä tuohon edelliseen, kun täällä on paljon puhuttu kerhosta tarhan vaihtoehtona. Meillä tuo isompi lapsi on käynyt kerhossa 3-vuotiaasta lähtien ja 4-vuotiaana aloitti toisen lisää. Lapsi tykkää ja nauttii kyllä niistä kerhoistakin tosi kovasti, muttei niistä ole tarhaa korvaamaan. Ihan vain senkin takia, koska kerhossa käydään vähän kauempana kotoa, tuskin sieltä ketään kavereita samalle koululle sitten päätyy, mutta mielestäni lapsen on niin paljon mukavampi aloittaa koulun, kun tietää, että samalle koululle on kavereitakin tulossa. Minullekin oli alaluokilla rakkaimpia juuri ne kaverit, kenen kanssa on yhteistä tarhamenneisyyttä taustalla (myöhemmin kaverit valitettavasti jäi, koska muutettiin maasta pois). Ja kavereiden kavereista ne rakkaimmat oli lähes poikkeuketta juuri ne tarhakaverit.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Jaa-a, mulla ei ole tullut mieleenkään, että lapset olis hoidossa jos olen itse kotona.
Meillä on monta lasta enkä ole mitenkään sidottu tänne kotiin, vaan pystyn viemään lapsia kerhoihin ja käymään perhekerhossa lasten kanssa, lasten kaverit voi käydä meillä ja niin edelleen.
Aika avutonta on jos ei muuten pärjää eikä virikkeitä saa kuin päivähoidon avulla.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:Lisään vielä tuohon edelliseen, kun täällä on paljon puhuttu kerhosta tarhan vaihtoehtona. Meillä tuo isompi lapsi on käynyt kerhossa 3-vuotiaasta lähtien ja 4-vuotiaana aloitti toisen lisää. Lapsi tykkää ja nauttii kyllä niistä kerhoistakin tosi kovasti, muttei niistä ole tarhaa korvaamaan. Ihan vain senkin takia, koska kerhossa käydään vähän kauempana kotoa, tuskin sieltä ketään kavereita samalle koululle sitten päätyy, mutta mielestäni lapsen on niin paljon mukavampi aloittaa koulun, kun tietää, että samalle koululle on kavereitakin tulossa. Minullekin oli alaluokilla rakkaimpia juuri ne kaverit, kenen kanssa on yhteistä tarhamenneisyyttä taustalla (myöhemmin kaverit valitettavasti jäi, koska muutettiin maasta pois). Ja kavereiden kavereista ne rakkaimmat oli lähes poikkeuketta juuri ne tarhakaverit.
Meneehän lapset ylensä eskariin tässä välissä, joten ei ole suuri ongelma.
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:Meneehän ne. Mutta ihan omasta ja oman esikoislapsenikin kokemuksesta voisin sanoa, että kyllä mitä pidempään oot kaverin kanssa leikkinyt, sen rakkaimpia heistä tulee. Meilläkin on tuo bestis tullut kuvioihin reilu puolivuotta ennen kuin jäin äitiyslomalle, ja nyt eskarilaisina ovat kuin peppu ja paita. Sen sijaan lapset, ketkä vasta tänä vuonna tulivat ryhmään eskarilaisina (näitä ei ole kuin 2) ovat jääneet aika pahastikin ulkopuolisiksi näiden pidempään olleiden jutuista. Ja tiedän, että oisin tehnt karhunpalveluksen lapselleni, jos oisin hänet tarhasta ottanut pois vauvan syntyessä - tuskin näin läheistä suhdetta ois päässyt kenenkään kanssa syntymään. Ja kaverikin ois viety jo aikoja sitten, jos tyttö palaisi takaisin vasta eskarilaisena.
Alkuperäinen kirjoittaja endie:Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:Meneehän ne. Mutta ihan omasta ja oman esikoislapsenikin kokemuksesta voisin sanoa, että kyllä mitä pidempään oot kaverin kanssa leikkinyt, sen rakkaimpia heistä tulee. Meilläkin on tuo bestis tullut kuvioihin reilu puolivuotta ennen kuin jäin äitiyslomalle, ja nyt eskarilaisina ovat kuin peppu ja paita. Sen sijaan lapset, ketkä vasta tänä vuonna tulivat ryhmään eskarilaisina (näitä ei ole kuin 2) ovat jääneet aika pahastikin ulkopuolisiksi näiden pidempään olleiden jutuista. Ja tiedän, että oisin tehnt karhunpalveluksen lapselleni, jos oisin hänet tarhasta ottanut pois vauvan syntyessä - tuskin näin läheistä suhdetta ois päässyt kenenkään kanssa syntymään. Ja kaverikin ois viety jo aikoja sitten, jos tyttö palaisi takaisin vasta eskarilaisena.
en ole ikinä moiseen ilmiöön tuon syyn takia kyllä törmännyt paitsi ehkä ihan alkuun kun eskari alkaa.
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:No onhan tässä jo puoli vuotta eskaria mennyt, tiedä sitten, pääsevätkö ennen koulun alkua joukkoon mukaan. Eikä sitä aina huomaa, jos ei tarkkaile.
Alkuperäinen kirjoittaja endie:Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:No onhan tässä jo puoli vuotta eskaria mennyt, tiedä sitten, pääsevätkö ennen koulun alkua joukkoon mukaan. Eikä sitä aina huomaa, jos ei tarkkaile.
minusta teillä on aika huono henkilökunta eskarissa jos lapset tuollasen syyn takia jää pois jutuista - tai sitten teilläpäin lapset(kin) ovat käsittämätömän kuppikuntasia jo pienestä alkaen .
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:Alkuperäinen kirjoittaja endie:Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:No onhan tässä jo puoli vuotta eskaria mennyt, tiedä sitten, pääsevätkö ennen koulun alkua joukkoon mukaan. Eikä sitä aina huomaa, jos ei tarkkaile.
minusta teillä on aika huono henkilökunta eskarissa jos lapset tuollasen syyn takia jää pois jutuista - tai sitten teilläpäin lapset(kin) ovat käsittämätömän kuppikuntasia jo pienestä alkaen .
Tai sitten se on sitä, että ovat ikänsä olleet vain äitinsä ja vauvojen kanssa kotona eikä osata kunnolla toimia sosiaalisissa tilanteissa. Syitä voi olla monia, eikä niistä kukaan ulkopuolinen voi tarkasti tietää. Henkilökunnasta eikä lapsista mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Lotta:Mie oon 4 kk vauvan kanssa kotona ja sisarukset 2 j 3 vee ovat myöskin kotona koska heille ei vain tunnu hoitopaikkaa löytyvän.Viimeksi hakemukset olivat puoli vuotta päiväkodissa ja nyt haen uudestaan kun muutettiin niin nyt hakemukset olleet toisessa päiväkodissa 4kk.
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:Ai hemmetti, ku viesti poistui. Äsken viesti näkyi kahtena, yritin poistaa tuplapostauksen, niin koko viesti katosi. Ei muuta ku uusiks vaan. :ashamed:
Eli meillä esikoinen oli 2,5-v., kun tarhassa aloitti ja kuopuksen syntyessä oli 3,5. Viihtyi hoidossa ja juoksi aina edessä, kun tarhaan häntä vietiin. Kysyin häneltä, että oisko halukas jäämään mun ja vauvan kanssa kotiin, kun mä jään vauvaa hoitamaan -- ei tykännyt ollenkaan koko ideasta. Oli kuitenkin ensimmäisen viikon meidän kanssa kotona ja voi sitä riemua, kun takaisin tarhaan pääsi. Uskon, että siellä on varmasti paljon kivempaa kuin kotona, kun siellä on jumppaa, laulutunteja, askartelua, retkiä, leikkimistä, ulkoilua ja kavereita. Enkä mä olisi pystynyt näitä kaikkia hänelle kotona tarjoamaan, puhumattakaan teaatteri- ja sirkusretkistä, missä ne aina välillä ryhmän kanssa kävi, kun mun energia kului vauvan- ja kodinhoitoon sekä ruuanlaittoon, ois väkisinkin tullut päivistä tylsiä (tarhassa tarhatätejä on enemmän eikä kenenkään heistä tarvitse keskittyä hoitamaan vauvoja, siivoamaan taikka laittamaan ruokaa, joten varmasti ovat keskittyneet siihen, että lapsilla on siellä hyvä olla). Enkä mä vauvan kanssa pystyisi esikoiselle kavereitakaan korvaamaan, hänellä on tarhassa bestis - oltu bestiksiä 3-vuotiaasta asti ja niillä aina riittää juttua keskenään. Todella onnellinen olen siitä, etten ottanut häntä tarhasta kotiin vaan sai jatkaa samassa ryhmässä: nyt on samojen kavereiden kanssa jo eskarissa ja ensi vuonna suurin osa näistä samoista lapsista on menossa samalle koululle meidän tytön kanssa. Bestiskin tulee todennäköisesti jopa samalle luokalle (ollaan opettajan kanssa puhuttu ja tää on molempien tyttöjen ja vanhempien toive)![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Puistoon siitä:Suosittelen leikkipuistoa sellaisille lapsille, joiden äiti on kotona. Varsinaista hoitopaikkaa ei tarvita, äiti saa säännöllisesti rauhoittua vauvan kanssa tai hoitaa asioitaan vaunujen kanssa, päivärytmi ei huku ja lapsi tulee joka päivä ulkoilleeksi ja leikkineeksi toisten kanssa. Silti ei ole pakko lähteä joka aamu, jos ei siltä tunnu. Puisto ei maksa paljon. Puistotädit ovat todellisia ammattilaisia: he ottavat vastuun lapsen mukavasta päivästä, oli pakkanen tai helle.
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Täysin iästä kiinni, ja osittain myös lapsen luonteesta, että onko järkevää/tarpeellista jatkaa lapsen päiväkotihoitoa kun perheeseen syntyy vauva. Ja siitäkin, miten kauan äiti aikoo kotona olla.
2-vuotiaan tai pienemmän paikka on mun mielestä kotona. Joku 4-5 v taas "kuuluu" jo kodin ulkopuolelle. Mutta mitään 8-10 tunnin hoitopäiviä viidesti viikossa EI kuulu olla, kenelläkään lapsella oikeastaan, mutta vähiten niillä joilla on äiti (tai isukki) kotona. 4-6 tuntia päivässä, pari kolme päivää viikossa, se on hyvä.
Ja puhun nyt siis terveistä lapsista & terveistä aikuisista.
Alkuperäinen kirjoittaja endie:Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:Alkuperäinen kirjoittaja endie:Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:No onhan tässä jo puoli vuotta eskaria mennyt, tiedä sitten, pääsevätkö ennen koulun alkua joukkoon mukaan. Eikä sitä aina huomaa, jos ei tarkkaile.
Tai sitten se on sitä, että ovat ikänsä olleet vain äitinsä ja vauvojen kanssa kotona eikä osata kunnolla toimia sosiaalisissa tilanteissa. Syitä voi olla monia, eikä niistä kukaan ulkopuolinen voi tarkasti tietää. Henkilökunnasta eikä lapsista mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa.
no jaa. voihan se ehkä tuostakin johtua, en mä sitä voi tietenkään kieltää. mutta enempi mua lähinnä tässä vähän kävi silmään se, että kotona olevien lasten kuvitellaan jäävän kaikesta ulkopuolelle jne. että sellaisen asiankin pelossa lasta viedään hoitoon.
mun lapsi jäi paljon enemmän "ulkopuolelle" silloin hoitojutuissa kun kävi hoidossa vain 12 päivää kuukaudesssa kuin nyt kun meni vuoden tauon jälkeen eskariin ( vain eskariajaksi ) .
tosin lapselle ei ole asiasta ollut koskaan mitään ongelmaa tai mielipahaa - me ollaan nähty kavereita aina hoitoaikojen ulkopuolellakin jopa päivittäin ja mun lapsi on siinä mielessä kai ollut erikoinen, että on aina valinnut mieluummin kodin kuin hoitopaikan kysyttäessä. vaikkakin on hoidossa viihtynyt.
Alkuperäinen kirjoittaja raivostuttavaa:Meidän kunnassa ainakin on sellanen tilanne, että 3-vuotiaiden kerho lopetetaan säästösyistä, seurakunnan kerhoon otetaan vain yli 4-vuotiaat ja päiväkoteihin on työssäkäyvien vanhempien lapsillekin vuoden jono. Että repikää tästä sitten jotain viriketoimintaa yli 3-vuotiaalle. Pitäisi olla tarhapaikka jo ennen pikkusisaruksen syntymää, jos haluaisi jotain viriketoimintaa saada!
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:Alkuperäinen kirjoittaja endie:Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:Alkuperäinen kirjoittaja endie:Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:No onhan tässä jo puoli vuotta eskaria mennyt, tiedä sitten, pääsevätkö ennen koulun alkua joukkoon mukaan. Eikä sitä aina huomaa, jos ei tarkkaile.
no jaa. voihan se ehkä tuostakin johtua, en mä sitä voi tietenkään kieltää. mutta enempi mua lähinnä tässä vähän kävi silmään se, että kotona olevien lasten kuvitellaan jäävän kaikesta ulkopuolelle jne. että sellaisen asiankin pelossa lasta viedään hoitoon.
mun lapsi jäi paljon enemmän "ulkopuolelle" silloin hoitojutuissa kun kävi hoidossa vain 12 päivää kuukaudesssa kuin nyt kun meni vuoden tauon jälkeen eskariin ( vain eskariajaksi ) .
tosin lapselle ei ole asiasta ollut koskaan mitään ongelmaa tai mielipahaa - me ollaan nähty kavereita aina hoitoaikojen ulkopuolellakin jopa päivittäin ja mun lapsi on siinä mielessä kai ollut erikoinen, että on aina valinnut mieluummin kodin kuin hoitopaikan kysyttäessä. vaikkakin on hoidossa viihtynyt.
Näinpä juuri. Mun mielestä pitää lähteä aina liikkeelle nimenomaan siitä perheestä ja siitä mikä heille parhaiten sopii. Nimenomaan niin, että lapsilta kysytäään, jos ovat sen ikäisiä, että pystyvät vastaamaan jne. Ottaa päähän se, että mitä ikinä mikäkin perhe valitsee, niin aina löytyy ihmisiä, kenen mielestä piti valita just se päinvastainen vaihtoehto, ja sitten arvostellaan toisten valintoja sen sijaan, että mietittäis mikä omaan elämään parhaiten sopii.
Teillä oli vaikutusta siihen, että lapsi jäi ulkopuoluseksi, varmaankin eniten juuri sillä, ettei käyty tarhassa joka päivä. Meillä taas ollaan alusta asti käyty joka päivä (tosin vauvan aikana siitäkin joustettiin aika paljon, pidettiin enemmän vapaapäiviä eikä oltu täysiä päiviä hoidossa). Sen lisäksi olisi alunperinkin turha ottaa lasta hoidosta pois, koska samaan tarhaan oli menossa myös tämä uusi tulokas jo alle 1-vuotiaana, kun itse lähdin opiskelemaan + osa-aikatyöhön. Meille sopi paremmin näin, jollekin toiselle ehkä toisella tavalla. Ja toinen lapsi ehkä viihtyy enemmän kotona (jos on vaikka ujo tai jotain), toisen lapsi rakastaa olla kavereiden kanssa tarhassa. En näe syytä ottaa lasta edes vuodeksi pois muuta kuin säästösyistä, jos ei tarhapaikasta haluta maksaa; jos muuten lapsi tykkää ja viihtyy.