Te jotka haluatte JOKA PAIKKAAN mennä ilman sukkia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24329917:
Ai nyt haluatkin oikeasti keskustella tästä aiheesta, vaikka edellisellä sivulla sanoit:

" :D No eiks se oo sit ihan sama pestä jalat tai vaihtaa sukat? :D No joo, tää on ihan älytön aihe, ja se on ihan varmaa, ettei tästä inttämisestä heti tule loppua "

Sanoinhan mä noin, mutta eihän se tarkoita etten asiasta halua keskustella. Jos mietit ja yrität ymmärtää, kuten olet moneen kertaan kuuluttanut ymmärrystä ja miettimistä omiakin tekstejä kohtaan, niin en missään kohtaa sano, etten halua keskustella asiasta, vain että aihe on älytön ja inttämisestä ei tule loppua. :)

Sanoinhan mä noin, mutta eihän se tarkoita etten asiasta halua keskustella. Jos mietit ja yrität ymmärtää, kuten olet moneen kertaan kuuluttanut ymmärrystä ja miettimistä omiakin tekstejä kohtaan, niin en missään kohtaa sano, etten halua keskustella asiasta, vain että aihe on älytön ja inttämisestä ei tule loppua. :)

Eli missä se inttäminen on? Jos jossain on olemassa sääntö, jonka mukaan sukat pitää olla jalassa ja jos siinä on pienikin hyöty hygienian kannalta, mitä älyttömyyttä ja inttämistä tässä edes on? Tai siis nimenomaan se vastaaninttäminen (jota tässä nyt tekee joku ihan muu kuin minä tai rollo) on älytöntä.

Ymmärrän, tätä kysyinkin sinulta. Eli koko tää keskustelu on ihan turha koska kukaan ei voi tietää onko kyseistä sääntöä juuri siellä jossa keittiöväki on ilman sukkia?

Uh, miten foorumilla vääntäminen voi olla näin uuvuttavaa :D

Eikö tämän ketjun aihe ollut lähinnä se, että niitä, jotka eivät halua laittaa sukkia jalkaansa, koskee kuitenkin töissä ne samat säännöt kuin muitakin. Vai oletettiinko tässä nyt, että kaikki ketjuun kirjoittaneet työskentelevät grillillä tai kaikilla työpaikoilla olisi tuo sama sääntö? Sitten olen väärässä ketjussa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24330082:
Eli missä se inttäminen on? Jos jossain on olemassa sääntö, jonka mukaan sukat pitää olla jalassa ja jos siinä on pienikin hyöty hygienian kannalta, mitä älyttömyyttä ja inttämistä tässä edes on? Tai siis nimenomaan se vastaaninttäminen (jota tässä nyt tekee joku ihan muu kuin minä tai rollo) on älytöntä.

Peesi!
Jankuti jankuti heh heh rollo taas asialla heh jankuti jankuti... Jatkakaa hei vielä muutama sivu!

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24330098:
Eikö tämän ketjun aihe ollut lähinnä se, että niitä, jotka eivät halua laittaa sukkia jalkaansa, koskee kuitenkin töissä ne samat säännöt kuin muitakin. Vai oletettiinko tässä nyt, että kaikki ketjuun kirjoittaneet työskentelevät grillillä tai kaikilla työpaikoilla olisi tuo sama sääntö? Sitten olen väärässä ketjussa.

Minusta alotusviestissä lukee:
" Esim keittiöillä ON PAKKO olla sukat jalassa. Sehän on jo hygieniakysymys. ajattelepa jotkain grillimyyjää ilma sukkia "
Ja nyt vihdoin 4-5 sivun jälkeen selvisi että KAIKISSA keittiöissä ei ole tätä sääntöä ja voi siis hyvinkin olla että grillimyyjäkään ei tee mitään väärää vaikka ei olisikaan sukkia jalassa.
Toki jos työpaikalla on tuo sääntö olemassa, niin on väärin olla paljain jaloin. Mutta kuinka minä, sinä tai edes ap. voi tietää että missä työpaikoissa tuo sääntö on ja missä ei?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24330098:

Saatko sä palkkaa vai onko tämä sulle vaan mieluinen harrastus? Jos harrastus, missä jengissä vänkäät? Oot nimittäin tosi hyvä!!

[QUOTE="vieras";24330197]Saatko sä palkkaa vai onko tämä sulle vaan mieluinen harrastus? Jos harrastus, missä jengissä vänkäät? Oot nimittäin tosi hyvä!![/QUOTE]

Kiitos :) Saanko lisätä tämän cv:eeni? Missä voisi saada vänkäämisestä palkkaa?

" Esim keittiöillä ON PAKKO olla sukat jalassa. Sehän on jo hygieniakysymys. ajattelepa jotkain grillimyyjää ilma sukkia "
Ja nyt vihdoin 4-5 sivun jälkeen selvisi että KAIKISSA keittiöissä ei ole tätä sääntöä ja voi siis hyvinkin olla että grillimyyjäkään ei tee mitään väärää vaikka ei olisikaan sukkia jalassa.
Toki jos työpaikalla on tuo sääntö olemassa, niin on väärin olla paljain jaloin. Mutta kuinka minä, sinä tai edes ap. voi tietää että missä työpaikoissa tuo sääntö on ja missä ei?

No sitä minä en sitten voikaan tietää. Miksi edes pitäisi? Tämä kysymyshän oli kohdistettu niille paljasvarpaisille työntekijöille ja sen voisi muotoilla uudelleen näin: "Noudatatko työnantajan sääntöjä, jos ei huvita?" Kummasti vain tällainen itsestäänselvä asia ei olekaan kaikille ihan itsestäänselvää.

[QUOTE="akka";24329405]Ei ole opetettu kouluaikana koskaan sitä että keittiössä on oltava sukat.Käsienpesua ja hanskojen käyttöä sen sijaan on opetettu,samoin sitä ettei käsillä kosketella,hiuksia,nenää,kasvoja ja jos kosketaan,sen jälkeen pestään kädet.Myöskään kynsilakkaa ei käytetä.[/QUOTE]
kysyin miniältä asiasta, ja hän sanoi, ettei heille ole opetettu sukista yhtään mitään.

[QUOTE="vieras";24330240]MIks mä en koskaan keksi näin raflaavia aiheita, jotka pysyy koko päivän pinnalla.

Tästä pitäs jo saada joku aloitepalkinto :)[/QUOTE]

Siksi kun et ole palstalla tunnettu henkilö, jolle on pakko väittää vastaan ihan itsestäänselvästä asiasta. :)

Käsi pystyyn, joka työskentelee elintarvike- ravitsemis- tai hoitoalalla, ja jonka työnantaja on sanonut että sukkia ei tarvitse käyttää hygieniasyistä, ja että vakuutus kyllä korvaa jalkoihin kohdistuneet työtapaturmat, kun ne olisi voitu estää sukilla ja asianmukaisilla työjalkineilla. Vähän kyseenalaistan, missä tällainen meno on, vai onko kyse vain siitä, että työntekijä ei tiedä tai piittaa ohjeistuksesta...

Tuota, eiköhän valtaosa kuitenkin noudata työnantajan määräyksiä (jos ne siis on järkeviä ja perusteltuja) pukeutumisen suhteen, vaikka vapaa-ajallaan ei tuollaisessa "työasussa" viihtyisikään?

Itse kuljen näin kesällä paljon ilman sukkia, mutta esim nukkessa kaipaan niitä eikä ole koskaan ollut mitään ongelmaa pitää sukkia töissä. Vaikken muista että viimeisissä työpaikoissa sukkien käyttöä olisi edes edellytetty.

Tosin en koe mitään pahoinvointia siitäkään ajatuksesta että grillimyyjällä ei olisi sukkia. Se yleinen hygienia tuntuu minusta tärkeämmältä kuin sukkien olemassaolo, mitä ravintola-alaan tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24329775:
No koska iholla bakteereilla on paljon parempi kasvualusta kuin puhtaalla sukalla! Siksi hoitopuolellakin mieluummin työsukat ja kotisukat erikseen, kuka nyt haluaa vaikka jostain sairaalasta kantaa kaikkia bakteereja kotiinsa... äly hoi. Ihan sama se on elintarvike- ja ravitsemisalalla. En tajua miten te saatte jankattua tästä sivutolkulla, ihan kuin kuulisitte ensimmäistä kertaa asiasta?

Kiitos! Vihdoinkin sain seltystä, vaikkakaan en kyllä ihan täysin vielä sulata. Ja kyllä, kuulin asiasta ensimmäistä kertaa.

otan toukokuussa sukat pois ja elokuun lopussa laitan jalkaan. Lenkkareissa käytän sukkia ja jos ei muualle mun hoidetut kesäjalat kelpaa, niin olen menemättä. Töihin on toistaiseksi valitettavasti päästäneet;)

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24330381:
Kerro vaan mikä mieltäsi askarruttaa, mitä et sulata?

Nyt on vaikeuksia muotoilla kysymystä....

Umpinainen kenkä sukalla tai ilman sukkaa, mitä eroa? Miksi ja miten? Ymmärrän että ilman sukkaa bakteereita on enemmän ja ne päätyvät sinne kengän sisäpintaan, mutta mitä sitten tapahtuu?

Kiitos kun jaksat vääntää rautalangasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24330303:
Käsi pystyyn, joka työskentelee elintarvike- ravitsemis- tai hoitoalalla, ja jonka työnantaja on sanonut että sukkia ei tarvitse käyttää hygieniasyistä, ja että vakuutus kyllä korvaa jalkoihin kohdistuneet työtapaturmat, kun ne olisi voitu estää sukilla ja asianmukaisilla työjalkineilla. Vähän kyseenalaistan, missä tällainen meno on, vai onko kyse vain siitä, että työntekijä ei tiedä tai piittaa ohjeistuksesta...

:wave: mulle on työnantaja sanonut sekä ravintolassa että hoitoalalla, että jos on umpikenkä, niin ihan sama mitä siellä alla on. Jalka vai sukka. Lastenhoitoalalla vastaavasti sanottiin, että jos on asianmukainen kenkä ja puhdas jalka, niin on myös ihan sama vaikka olisi ilman sukkaa. Rollolaiselle vastasinkin aluksi, että tottakai noudatan työnantajan määräyksiä, ja niin olen tehnytkin. Mä itse kuitenkin esim. pesen jalkani useamman kerran päivässä, harva työntekijä esim. vaihtaa sukkiaan monta kertaa päivässä. Siksi vähän epäilen tuota hygienia-vetoa. Ei sukkien käyttö mikään ongelma mulle toki ole, mieluummin olen kyllä ilman.

Työskentelen hoitajana ja olen ollut töissä myös ravintoloissa, kaupoissa sekä grillillä.
Missään paikoissa EI ole sanottu, että olisi sukka PAKKO!
Muistaakseni en kyllä käyttänyt grillillä sukkia vaan pelkkiä sandaaleja, eikä työnantaja asiaan puuttunut.
Töissä mulla on erikseen kotisukat ja työsukat. Ihan itse olen asian hokassut, eikä työnantajan ole siihenkään tarvinnut puuttua. Tosin meillä on myös töissä niitä jotka pitävät pelkkiä sandaaleja ILMAN SUKKIA, eikä niihinkään ole työnantajat puuttuneet.

En myöskään koulussa ole tuollaisesta PAKOSTA kuullut.
Tietenkin asian mukainen vaatetus silloin kun on tarve ja työnantajan ohjeita noudatetaan, sehän on selvä. Mutta silti kuljen ilman sukkia edelleen, silloin kun en ole töissä.

Tuota, eiköhän valtaosa kuitenkin noudata työnantajan määräyksiä (jos ne siis on järkeviä ja perusteltuja) pukeutumisen suhteen, vaikka vapaa-ajallaan ei tuollaisessa "työasussa" viihtyisikään?
Näinpä juuri. Jos työnantaja sanoo, että pukeudut valkoiseen, niin silloin sitä pukeudutaan valkoiseen, vaikkei itse siitä väristä juuri piittaisikaan.
Mutta ei kyllä löydy elintarvikealan säädöksistä muuta, kuin että sukkien on oltava puhtaat, sen kummemmin ei niiden olemassaolosta määrätä.
http://sedu.fi/tyoturvallisuus/pdf/elintarvike.pdf
Henkilökohtainen hygienia - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24330303:

olen hoitoalalla ja käytän umpikärkeä. Mitä väliä nillää mun jaloilla on. Ainakaan työnantaja ei ole koskaan asiasta sanonut, mutta tuskinpa tietää koko asiaa, kun ei ne mun jalat sieltä kengästä näy....

[QUOTE="huhhuh";24329319]Rollo lopeta nyt jo, sulla ei mitään kokin koulutusta olekaan tai sitten oot saanut sen joksus 60-luvulla etkä päivittänyt ollenkaan. KAIKKI mitä oot kertonut ruoanlaitosta ja kokin ammatista on ihan vanhentunutta tietoa!!! Kannattas varmaan mennä johonkin päivityskoulutukseen niin ehkä löytyis sullekin hommia, ei tarttis kyyliä toisten sukkia tai sukattomuutta.[/QUOTE]

Voi tollot teitä, kyllä se vaan on niin että sukkapakko on monessakin paikassa, sitä ei vaan noudateta nykyään kun nuoret pullikoi vastaan!!!! Esim. pshp:n ohjeistuksissa tulee työkengissä käyttää sukkia, ihan jo hygienia syistä. Sukka suojaa sinun omaa ihoa, sekä toisia ihmisiä sinun jalkasilsoilta yms. Niin ja by the way, jalat haisee ihan karmeelle helteillä jos ei käytä sukkia!!

:wave: mulle on työnantaja sanonut sekä ravintolassa että hoitoalalla, että jos on umpikenkä, niin ihan sama mitä siellä alla on. Jalka vai sukka. Lastenhoitoalalla vastaavasti sanottiin, että jos on asianmukainen kenkä ja puhdas jalka, niin on myös ihan sama vaikka olisi ilman sukkaa. Rollolaiselle vastasinkin aluksi, että tottakai noudatan työnantajan määräyksiä, ja niin olen tehnytkin. Mä itse kuitenkin esim. pesen jalkani useamman kerran päivässä, harva työntekijä esim. vaihtaa sukkiaan monta kertaa päivässä. Siksi vähän epäilen tuota hygienia-vetoa. Ei sukkien käyttö mikään ongelma mulle toki ole, mieluummin olen kyllä ilman.

No sä nyt olet tänään näsäviisaalla tuulella. Mä sanoin sulle jo, että jos ei sieltä sun kengistäs paljasta ihoa näy, niin vittu aivan sama mitä sulla on siellä jaloissas. Ja ei, mua ei kiinnosta, käytätkö samoja sukkia kotona ja töissä, mutta idiootti olet, jos näin teet, ja olet esimerkiksi sairaalassa töissä. Lastenhoito ei taas liity tähän asiaan mitenkään.

Usein ihmiset ei vaan ole töissä missään täysin umpinaisissa kengissä, ja kiinnostaa tietää, kuka ei esim. sandaalit jalassa halua suojata raajojaan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24330082:

No tässähän se inttäminen on. :D Halusin tuossa vaan ironisesti huomauttaa alunperin, että yleensä tällaisissa ketjuissa aihe kääntyy silkaksi inttämiseksi. Molemmin puolin. Ihan turha väittää, ettet sinäkin tähän inttämiseen syyllisty. :) Se, että kantani ei ole sama kuin sinulla, ei tee väitteistäni älyttömiä. Vaan se on, ainakin jossain määrin, nimenomaan keskustelupalstojen idea, että tehdään väitteitä ja vastaväitteitä. Sanot, että "jos jossain on olemassa sääntö...". No, varmasti näin onkin. :) Yhtä kiistatonta on, että sellaista sääntöä ei kaikkialla ole. Kuitenkin aloittaja jo ensimmäisessä viestissään sanoo, että keittiössä (viitaten mielestäni keittiöalaan yleensä) on PAKKO käyttää sukkia, antamatta, kuten jo sanoin, mitään faktaa väitteelleen, että tällainen yleinen PAKKO olisi olemassa.

Yhteistyössä