Te jotka haluatte JOKA PAIKKAAN mennä ilman sukkia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24329711:
No mitä lisäinfoa siihen nyt tarvittiin? Olen pahoillani, jos ei kaikille auennut. Siis alunperin kerroin että alalla on muitakin hygieniaan liittyviä sääntöjä (esim se lävistysjuttu), sitten siihen kommentoitiin, että siinä voikin ruokaan pudota jotain, jolloin vedin toisen sääntöesimerkin ja sitä nyt ei osattu käsitellä hygieniasääntönä vaan se liitettiin noihin sukkiin. Anteeksi nyt tosiaan, kun en jaksanut koko aiempaa keskustelua siihen samaan kommenttiin enää referoida. Ensi kerralla yritän muistaa, että joillekin se kokonaisuuden hahmottaminen onkin vähän hankalampaa. :)

Eli toisin sanoen et tiedä millä tavalla paljaat jalat tekevät keittiöstä epähygienisen? Joojoo, sellainen sääntö nyt vain on, mutta MIKSI??

Varmasti p*skaiset lattiat ovat epähygieniset koska sieltä voi lentää (pisaratartunta?) ruokien sekaan p*skaa, mutta tuokaan ei kerro miten sukat jotenkin estäisivät tämän asian. Millä tavalla avojalat voivat kontaminoida ruuan, mutta sukalliset jalat ei?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24329751:
Tässä on nyt vain (taas kerran) huomattavissa se, että jos tämän aloituksen olisi tehnyt joku muu, olisivat kommentit ihan erilaisia. Jatkuvastihan täällä muutkin yökkäilevät mitä omituisempia asioita. Mutta sitähän nälvijät eivät voi myöntää.

No jos tämän aloituksen olis tehnyt joku harmaana, niin joka välissä olis ollut "Provoo!!", "Tää on pakko olla provo!", "Joo ihan selvä provo!" tai sitten "aha". Eikö oo kuitenkin hyvä että aloituksiin reagoidaan jos kerran haluaa että ne huomioidaan?

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
No äläs nyt! Älä ota niin vakavasti! Mulle kuittaillaan vähän väliä irl ja mä otan kaiken huumorilla ja heitän itseironista läppää. Ei elämän tarvii aina olla niin helvetin vakavaa, eikä kaikkea tarvii ottaa tosissaan ja kaikesta ottaa itteensä! RELAX! ;)

Ei mitään relax-meininkiä nyt. :( Kaikki pitää ottaa helvetin vakavasti eikä ainakaan yrittää keventää mitään sanomaansa tai toisten sanomaa. :| Tää on vakava juttu kuules. :| Elämä, tää palsta ja etenkin tää ketju.

Tän mäkin ymmärrän eli työturvallisuuden. Vieläkin haluan kuulla miksi sukat olisivat hygienisemmät? Mun ymmärrys ei riitä moiseen asiaan ilman selitystä, mutta mä oonkin insinööri eli rajallisella ymmärryksellä varustettu.

No koska iholla bakteereilla on paljon parempi kasvualusta kuin puhtaalla sukalla! Siksi hoitopuolellakin mieluummin työsukat ja kotisukat erikseen, kuka nyt haluaa vaikka jostain sairaalasta kantaa kaikkia bakteereja kotiinsa... äly hoi. Ihan sama se on elintarvike- ja ravitsemisalalla. En tajua miten te saatte jankattua tästä sivutolkulla, ihan kuin kuulisitte ensimmäistä kertaa asiasta?

Eli toisin sanoen et tiedä millä tavalla paljaat jalat tekevät keittiöstä epähygienisen? Joojoo, sellainen sääntö nyt vain on, mutta MIKSI??

Varmasti p*skaiset lattiat ovat epähygieniset koska sieltä voi lentää (pisaratartunta?) ruokien sekaan p*skaa, mutta tuokaan ei kerro miten sukat jotenkin estäisivät tämän asian. Millä tavalla avojalat voivat kontaminoida ruuan, mutta sukalliset jalat ei?

Niin ja nimenomaan umpikengissä olevat sukattomat jalat. Joo, ihan hienoa jos on sellainen sääntö ja sitä noudatetaan, mutta mulle ei nyt edelleenkään aukea, että miten se on oikeasti hygienisempää. Mutta sitähän Rollo ja Rollon kannalla olevat eivät nyt saa suoraan sanottua, kun intetään vaan asian vierestä paskasta, työturvallisuudesta ja alastomista kokeista. Mun mielestä ei ole mitenkään typerää keskustella vakavasti erilaisista työpaikkoihinkin liittyvistä turvallisuus- ja hygienisyyssäännöksistä ja niiden mielekkyydestä. Se nyt vaan halutaan tässä ketjussa kääntää naureskeluksi ja nälvimiseksi kun kertoo mielpiteensä ja yrittää keskustella. Jos kiljuttaisiin kuorossa että joojoo, sä olet oikeessa, me ollaan samaa mieltä, niin se olis ainoa oikea reaktio.

Ahaa, jos tosiaan sellainenkin sääntö on, että kokin on pidettävä sukkia umpinaisissakin kengissä, niin asiahan on täysin ok. :) Siitä täällä kuitenkin tuntuu olevan alan ammattilaistenkin kesken erimielisyyksiä, että onko sellaista sääntöä vai ei. Mutta itse kuitenkin työssäni, muualla kuin keittiössä, olen mielelläni usein ilmankin sukkia. Kukaan ei sitä edes kengät jalassa tiedä, onko mulla sukat vai ei. Mä en ole alastomasta kokista puhunut mitään, tää oli nyt ihan sun omaa tulkintaasi ja omia heittojasi taas. :)

Siis miten ihmeessä käännät tuon koko ajan niin, että minä olisin väittänyt sinun puhuneen alastomasta kokista tai koirankakasta? Enkö voi vetää keskusteluun esimerkkejä, ennen kuin sinä olet niitä käyttänyt? :D Todellakin tylsä keskustella henkilöiden kanssa, jotka kysyvät asioita, mutta kun niitä yrittää jotenkin (esimerkeillä) selittää, sanotaan vain, että en minä ole noin sanonut. Siis jos oikeasti haluatte jotain ymmärtää, niin yrittäkää oikeasti myös miettiä, mitä toinen tarkoittaa, jooko?

Siis tuon alastoman kokin ideana oli selittää, miksi ilman vaatetta on epähygieenisempi kuin vaatteiden kanssa. Ymmärrätkö vai pitääkö piirtää? Ja eikös rollo heti aloitusviestissä sanonut, että tuollainen sääntö (ainakin joissain paikoissa) on olemassa. Miksei silloin jo voinut sanoa, että asia on täysin ok?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24329775:
No koska iholla bakteereilla on paljon parempi kasvualusta kuin puhtaalla sukalla! Siksi hoitopuolellakin mieluummin työsukat ja kotisukat erikseen, kuka nyt haluaa vaikka jostain sairaalasta kantaa kaikkia bakteereja kotiinsa... äly hoi. Ihan sama se on elintarvike- ja ravitsemisalalla. En tajua miten te saatte jankattua tästä sivutolkulla, ihan kuin kuulisitte ensimmäistä kertaa asiasta?

Mä olen ollut hoitoalalla töissä, ja aika harvassa paikassa on sellaista sääntöä, että siellä ei saisi käyttää omia sukkia. Saati että kukaan sellaista sääntö valvoisi. Suurin osa ei varmaan halua jalkaansa niitä valuvia putkisukkia, niissä on sekin ongelma, että ne on usein suorastaan vaaralliset kun ne tursuaa ulos kengistä ja valuu kantapään alle. Itse en hoitoalalla ollessani kyllä käyttänyt omia, vaan sairaalan sukkia. Mutta edelleen, jos sulla on umpikengät, niin tuleeko ne bakteerit sieltä kengän läpi ruokaan, vai mikä ongelma siinä on, että sulla on umpinaiset kengät (esim turvakengät) ja siellä alla ei sukkaa?

Olenko sanonut, että sukat estäisivät p**kan lentämisen lattialta? :O Hassusti tässä nyt yhdistellään joitakin sanomisiani. Ei, sukat eivät estä p**kan lentämistä lattialta, ne eivät myöskään estä lävistyskoruja tippumasta ruokaan. Myöskään alaston kokki ei voi näin tehdä, eikä koirankakka. :D

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24329801:
Siis miten ihmeessä käännät tuon koko ajan niin, että minä olisin väittänyt sinun puhuneen alastomasta kokista tai koirankakasta? Enkö voi vetää keskusteluun esimerkkejä, ennen kuin sinä olet niitä käyttänyt? :D Todellakin tylsä keskustella henkilöiden kanssa, jotka kysyvät asioita, mutta kun niitä yrittää jotenkin (esimerkeillä) selittää, sanotaan vain, että en minä ole noin sanonut. Siis jos oikeasti haluatte jotain ymmärtää, niin yrittäkää oikeasti myös miettiä, mitä toinen tarkoittaa, jooko?

Siis tuon alastoman kokin ideana oli selittää, miksi ilman vaatetta on epähygieenisempi kuin vaatteiden kanssa. Ymmärrätkö vai pitääkö piirtää? Ja eikös rollo heti aloitusviestissä sanonut, että tuollainen sääntö (ainakin joissain paikoissa) on olemassa. Miksei silloin jo voinut sanoa, että asia on täysin ok?

Koska jos mä puhun avojaloista umpikengissä ja sä vastaat siihen että "jaa sun (teidän) mielestä siis alaston kokkikin olisi ok?". Silloin vaikuttaa siltä, ettet sinä oikein ymmärrä sitä mitä minä sanon. :) Koita sinäkin oikeasti myös miettiä, mitä minä tarkoitan, jooko? Tosi tylsää keskustella ihmisen kanssa, joka ei niin tee. :)

Rollo sanoi kyllä aloitusviestissään, että keittiössä on PAKKO käyttää sukkia, toisaalta hän ei esittänyt mitään faktatietoa tämän pakkonsa tueksi. :) Kuten linkkejä alan työehtosopimuksiin tai hygieniaa koskeviin säädöksiin. Sehän olisi selventänyt asiaa. Mitenkään ei aloitusviestistä tullut esiin, onko tämä PAKKO aloittajan mielipide vai yleisesti ja kaikkialla tunnettu fakta. Eikä ole edelleenkään tullut. Aika pian myös muut kirjoittajat toivat esiin, että erilaisissa saman alan kouluissa tai työpaikoilla moista pakkoa ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24329801:
Siis tuon alastoman kokin ideana oli selittää, miksi ilman vaatetta on epähygieenisempi kuin vaatteiden kanssa. Ymmärrätkö vai pitääkö piirtää?

Eli sinun mielestäsi keittiötyöntekijöillä pitäisi olla samanlainen varustus kuin vaikka labratyöntekijöillä (koko vartalon peittävä haalari ja kasvonsuojus ym)? Heillähän tuo vaatetus on (ymmärtääkseni ainakin) suojatakseen itseään, ei suojatakseen työkohdetta heidän ihobakteereiltaan.
Tosin nykyään sikaloissakin pitää olla se suojahaalari jotta possut ei sairastuisi, hmmm. Pitäisikö eduskuntaan laittaa viestiä siitä että keittiötyöntekijöiden suojavarustus on aivan liian huono..? Ehkä saataisiin lakiuudistus josta jopa ap tykkäisi :D

Eli sinun mielestäsi keittiötyöntekijöillä pitäisi olla samanlainen varustus kuin vaikka labratyöntekijöillä (koko vartalon peittävä haalari ja kasvonsuojus ym)? Heillähän tuo vaatetus on (ymmärtääkseni ainakin) suojatakseen itseään, ei suojatakseen työkohdetta heidän ihobakteereiltaan.
Tosin nykyään sikaloissakin pitää olla se suojahaalari jotta possut ei sairastuisi, hmmm. Pitäisikö eduskuntaan laittaa viestiä siitä että keittiötyöntekijöiden suojavarustus on aivan liian huono..? Ehkä saataisiin lakiuudistus josta jopa ap tykkäisi :D

Hohhoijaa, ja minähän nämä säännöt olen keksinyt. Okei, tämän ketjun johdosta laitan alan yrityksiin viestin, että tuo sääntö on tyhmä ja sitä ei tarvitse enää noudattaa. Ilmoitan myös, että lävistyskorut kasvoissa ovat ok, mikäli ruokaa käsitellään pään yläpuolella.

Mä olen ollut hoitoalalla töissä, ja aika harvassa paikassa on sellaista sääntöä, että siellä ei saisi käyttää omia sukkia. Saati että kukaan sellaista sääntö valvoisi. Suurin osa ei varmaan halua jalkaansa niitä valuvia putkisukkia, niissä on sekin ongelma, että ne on usein suorastaan vaaralliset kun ne tursuaa ulos kengistä ja valuu kantapään alle. Itse en hoitoalalla ollessani kyllä käyttänyt omia, vaan sairaalan sukkia. Mutta edelleen, jos sulla on umpikengät, niin tuleeko ne bakteerit sieltä kengän läpi ruokaan, vai mikä ongelma siinä on, että sulla on umpinaiset kengät (esim turvakengät) ja siellä alla ei sukkaa?

En mä ole missään sanonut, että minkä instituution sukkia sun pitää käyttää :confused: ihan vaikka varastetuilla sukilla kulkisit. Enkä ole sanonut että sukat pitää vaihtaa työpaikan ja kodin välillä, vaan että se on järkevää.

Tää nyt menee taas tällaiseksi jankkaamiseksi että mitä jos mulla on kalastussaappaat niin pitääkö käyttää sukkia. Kuule nyrkkisääntönä voit pitää, että jos sulla näkyy jaloissa paljasta ihoa ilman sukkia, niin laita ne sukat jalkaan!

• Tykkää
Reactions: säpäle
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24329867:
Hohhoijaa, ja minähän nämä säännöt olen keksinyt. Okei, tämän ketjun johdosta laitan alan yrityksiin viestin, että tuo sääntö on tyhmä ja sitä ei tarvitse enää noudattaa. Ilmoitan myös, että lävistyskorut kasvoissa ovat ok, mikäli ruokaa käsitellään pään yläpuolella.

Niin, onko tuota sääntöä oikeasti edes olemassa? Kun aika monet täällä on myös väittäneet että tuollaista sääntöä ei heidän työpaikoillaan ainakaan ole. Se on ikävää jos teidän työpaikalla on eri säännöt kuin muualla, mutta se ei tarkoita että teidän säännöt ois enemmän oikeassa kuin muitten, vai?
Ja oletettavasti lävistyskorujen käyttö olisi tosiaan ok jos ruokaa käsiteltäisiin pään yläpuolella, mutta ehkä työturvallisuuden kannalta tämä ei ole kovinkaan suotavaa. Ehkä? En tiedä, ja onneksi ei tarvitsekkaan :D

Niin ja nimenomaan umpikengissä olevat sukattomat jalat. Joo, ihan hienoa jos on sellainen sääntö ja sitä noudatetaan, mutta mulle ei nyt edelleenkään aukea, että miten se on oikeasti hygienisempää. Mutta sitähän Rollo ja Rollon kannalla olevat eivät nyt saa suoraan sanottua, kun intetään vaan asian vierestä paskasta, työturvallisuudesta ja alastomista kokeista. Mun mielestä ei ole mitenkään typerää keskustella vakavasti erilaisista työpaikkoihinkin liittyvistä turvallisuus- ja hygienisyyssäännöksistä ja niiden mielekkyydestä. Se nyt vaan halutaan tässä ketjussa kääntää naureskeluksi ja nälvimiseksi kun kertoo mielpiteensä ja yrittää keskustella. Jos kiljuttaisiin kuorossa että joojoo, sä olet oikeessa, me ollaan samaa mieltä, niin se olis ainoa oikea reaktio.

Ai nyt haluatkin oikeasti keskustella tästä aiheesta, vaikka edellisellä sivulla sanoit:

" :D No eiks se oo sit ihan sama pestä jalat tai vaihtaa sukat? :D No joo, tää on ihan älytön aihe, ja se on ihan varmaa, ettei tästä inttämisestä heti tule loppua "

Niin, onko tuota sääntöä oikeasti edes olemassa? Kun aika monet täällä on myös väittäneet että tuollaista sääntöä ei heidän työpaikoillaan ainakaan ole. Se on ikävää jos teidän työpaikalla on eri säännöt kuin muualla, mutta se ei tarkoita että teidän säännöt ois enemmän oikeassa kuin muitten, vai?
Ja oletettavasti lävistyskorujen käyttö olisi tosiaan ok jos ruokaa käsiteltäisiin pään yläpuolella, mutta ehkä työturvallisuuden kannalta tämä ei ole kovinkaan suotavaa. Ehkä? En tiedä, ja onneksi ei tarvitsekkaan :D

Onko tullut mieleesi, että työpaikkoja on erilaisia ja sitä myötä myös sääntöjä? Jos yhdellä työpaikalla ei tällaista sääntöä ole, se ei tarkoita sitä, ettei sitä jossain muualla olisi. Yhtä pitäviä ne säännöt silti ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24329935:
Onko tullut mieleesi, että työpaikkoja on erilaisia ja sitä myötä myös sääntöjä? Jos yhdellä työpaikalla ei tällaista sääntöä ole, se ei tarkoita sitä, ettei sitä jossain muualla olisi. Yhtä pitäviä ne säännöt silti ovat.

Okei...
Eli jos ap:n aloitusviestin grillikioskissa ei ole tuota sääntöä, niin onko se sitten ihan OK jos se grillimyyjä on avojaloin siellä? Vai onko se edelleenkin väärin koska se on sääntöjenvastaista?

Okei...
Eli jos ap:n aloitusviestin grillikioskissa ei ole tuota sääntöä, niin onko se sitten ihan OK jos se grillimyyjä on avojaloin siellä? Vai onko se edelleenkin väärin koska se on sääntöjenvastaista?

Häh? Ymmärrätkö käsitteet sääntö ja sääntöjenvastainen? Jos sääntöä ei ole, niin ei se voi olla myöskään sääntöjenvastaista.

Mä olen kesällä lähes aina ilman sukkia, paitsi juhlissa käytän etiketin mukaisesti aina sukkia - ja kylään otan kohteliaisuussyistä mukaan pienet avokassukat, koska tiedän, että kaikki ei tykkää, että sisällä kävellään avojaloin.

Töissäkin olen ollut ilman sukkia, mutta en ilman kenkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24329970:
Häh? Ymmärrätkö käsitteet sääntö ja sääntöjenvastainen? Jos sääntöä ei ole, niin ei se voi olla myöskään sääntöjenvastaista.

Ymmärrän, tätä kysyinkin sinulta. Eli koko tää keskustelu on ihan turha koska kukaan ei voi tietää onko kyseistä sääntöä juuri siellä jossa keittiöväki on ilman sukkia?

Uh, miten foorumilla vääntäminen voi olla näin uuvuttavaa :D

Ai mammat sitten pesee kenkänsä joka päivä, kun on niiiiin hygieenistä siellä sukattomissa umpikengissä.. Sukat sentään yleensä vaihdetaan päivittäin.

Juu olen minäkin ilman sukkia kotona ja vaikka missä, mutta oikeesti, tarviiko teidän heittäytyä tyhmäksi?

Yhteistyössä