jalkoja särkee jatkuvasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

ninna

Vieras
Moii!

mulla jomottaa jalkoja, lähinnä säärien etupuolta, jatkuvasti ja aika tiuhaan, sillä joskus voi mennä vain muutamia päiviä (tosi harvoin jopa viikko) ettei ole tuota särkyä/jomotusta (ja jopa viimekesänä oli kuumalla ilmalla ihana kuukauden pituinen jalkasärytön aika).

Olen ennenkin, ennen odotusta, kärsinyt samantapaisesta särystä, johon muistan kokeilleeni jalkojen pitoa kohti kattoa, ja teini-ikäisenä huomasin aspiriinin auttavan ja aikuisiällä jonkinaikaa sitten lento-/tukisukat auttoivat vähän (ja tietty ainoona lääkkeenä aspiriinikin mutta sen käyttö oli astman vuoksi lopetettava).

Iän myötä tuo vaiva on sitten vain pahentunu, nykyisin ei tunnu lentosukatkaan enää auttavan, tuntuu jopa niiden välillä vain pahentavan kipua (eikä varsinkaan panadol auta yhtään)! Tuntuu jopa että se jomotus/kipu on säären etupuolella luussa..
Olen lisäksi huomannut että aikuisiällä minulle on noihin jalkoihin, siis säärten etupuolelle enimmäkseen luuhun/lihakseen, ilmestyny muutamia isohkoja n.sormenpäänkokoisia ""pehmeitä"" patteja jotka eivät liiku ja ovat ihon värisiä. En siis oikein viitsisi olla hame tai shortsit päällä noiden rumien pattieni takia, kun näkyvät enemmän eritoten seisoessa.

Kävin viimevuonna sitten lääkärilläkin niitä näyttämässä, mutta katsottuaan, senkummemmin tutkimatta, lääkäri kehotti pitämään vain tukisukkia enemmän ja arveli niiden olevan jotain ""suonikohjujen kaltaisia, syvemmällä isossa verisuonessa/laskimossa"" ja sanoi että minun pitäisi olla hyvilläni siitä että ne eivät sentään ole sinisiä, eikä verisuonet näy. Ja kun vielä mainitsin aina kärsiväni kylmistä jalkateristä/sormista lauhallakin ilmalla, niin hän vain kehotti pitämään tarpeeksi sukkia. Hän ei siis ehkä ymmärtänyt että ei ole sellaisia villasukkiakaan olemassakaan (tai ainakaan minä en ole mistään löytänyt), jotka ehkäisevät sen ettei esim. lyhyelläkin automatkalla normaalitalvisäällä palellu varpaat valko-sinisiksi (muista talviharrastuksista puhumattakaan) ja sitten on mulla aina hätä että ""sulaako"" ne enää (vai joko amputaatio odottaa). Yöt, jopa kesäisin, joudun nukkumaan sukat aina jalassa..

Onko teillä muilla hyvät ihmiset, tai kenelläkään tuntemillanne, samanlaisia jalkavaivoja??

Olen kiitollinen vastauksita/ neuvoista mitä tää on/ miten pääsisin näistä vaivoista eroon.

Yhteistyössä