te, joilla menee kuukaudessa ruokaan vähän rahaa, kertokaa mitä jääkaapissanne on nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No meilä ei tuhlata ja kaapista löytyy ihan peruspöperöitä. Leipää, leivänpäällisiä ( leikkeleitä en juuri ostele), maitotuotteita, salaattiaineksia, vihannespuolta. Ruuaksi ollut nyt kinkkukiusausta, ihan normaali kotiruokaa väännän, mihin ei mee kauheita summia. Kuivakaapissa puurotarpetia, muroja, näkkärii ja pakkaseen kerään itse marjoja, sit siellä on aina lihaa sun muuta jemeksessä. Ja leivon itse paljon. Loppujen lopuks ei paljon ruokaan mee, ja ihan hyvin olaan aina syöty...eikä mun mielestä huonosti ainakaan laadullisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi mennä. vasikoita tai jotain:
Alkuperäinen kirjoittaja ideaköyhä:
Meillä menee pelkkään maitoon helposti melkein 20? viikossa eli se melkein 80? kuukaudessa.

Hä, oikeesti. Maito 70 senttiä litra. Jos saa maitoon meneen 20e viikossa niin huh huh. Saa juoda aika monta litraa päivässä...
Laktoositon maito on tuossa meidän lähikaupassa 1,89?/litra joten sitä ei tartte kuin 10litraa niin on melkein 20? mennyt maitoon.

maitoa, oivariini, kinkkua
jauhelihakastiek 2 päiväksi
ja sit aineet lohikiusaukseen ( rainbow pakastelohta ja pussi perunasipuli sekotusta rainbow ruokakerma)
ja makkarakastikkeeseen /x-tra lenkki, 2 suolakurkkua)

lisäksi mummolasta saatua omaa perunaa, marjoja, porkkanoita.

ja tossa on ruokaa 6 päiväksi lapsia meillä on 3. tosin isoin syö päivä aterian päiväkodissa

Tarjousjauhelihaa ja makaronia kun syöttää ja pirusti ketsuppia niin eihän se kallista ole ja jos saa vielä mummoilta apuja niin voihan sitä 200 eurolla pärjätä.
Minä ja kolme kasvavaa poikaa ja vaikka kuinka tarkkaan lasken niin ei kyllä 200 eurolla pärjätä mitenkään.Meillä pojat syö tosi paljon vaikka saavat päivällä ruuan koulussa.
Tuttavapiirissä ei moni edes laita ruokaa viikolla kun lapset saavat kuulemma koulussa lämpimän aterian.
Meillä ei onnistuis,pojilla on aina nälkä.
Mä ainakin haluan että pojat saa muutakin kuin mahansa täyteen eli yritän katsoa että ruoka olis monipuolista,terveellistä ja muutakin kuin makaronia ja jauhelihaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei voi mennä. vasikoita tai jotain:
Alkuperäinen kirjoittaja ideaköyhä:
Meillä menee pelkkään maitoon helposti melkein 20? viikossa eli se melkein 80? kuukaudessa.

Hä, oikeesti. Maito 70 senttiä litra. Jos saa maitoon meneen 20e viikossa niin huh huh. Saa juoda aika monta litraa päivässä...

meillä maitolitra maksaa 99 senttiä litra.

Alkuperäinen kirjoittaja Oulussa näin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asutteko te kaikki jossain maalla joka ostaa jollain eurolla jauhelihaa? Täällä helsingissä ei saa edes tonnikala purkkia tuolla hinnalla. Sika-nauta 400g s-marketissa 1.99?, k-marketissa pirkkakin maksaa yli 2 euroa. Broileria saa joskus tarjouksessa jollain2 eurolla, yleensä kuitenkin 3-5 euroa.. Ja meillä ei kyllä riitä 400g jauhelihaa kun yhdelle aterialle.

Oulussa: jauheliha 1,4e/400g, Broileri 2e/kilo, tonnikala 0,4e/purkki.
Aina vakiohinnat.

Missä Oulun kaupassa noin halpaa jauhelihaa,minen oo kyllä nähny???
Ehkä -50% taralla saat noin halvalla....

Kyllä kateeks käy teitä jotka noin halvalla ruuat ostatte, mutta tämä ketju on selvästi paljastanut sen että paikkakunnilla on suuria eroja. Ei pääkaupunki seudulla syödä lohta,kanan fileitä ja paistijauhelihaa 200 eurolla. Tai sitten täytyisi ostaa lähes kaikki -50%. Ja opettajatkin maksavat ruokansa taatusti itse(reilu 3? päivä)

No ei täällä ole sen halvempaa. Täytyy vain ostaa tarjousten mukaan. Kirjoitin aiemmin ketjuun et kaapissa odottaa lohi graavausta. Ostin Halpa-Hallista kokonaisen lohen kilohintaan 4.90 ?.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Tarjousjauhelihaa ja makaronia kun syöttää ja pirusti ketsuppia niin eihän se kallista ole ja jos saa vielä mummoilta apuja niin voihan sitä 200 eurolla pärjätä.
Minä ja kolme kasvavaa poikaa ja vaikka kuinka tarkkaan lasken niin ei kyllä 200 eurolla pärjätä mitenkään.Meillä pojat syö tosi paljon vaikka saavat päivällä ruuan koulussa.
Tuttavapiirissä ei moni edes laita ruokaa viikolla kun lapset saavat kuulemma koulussa lämpimän aterian.
Mä ainakin haluan että pojat saa muutakin kuin mahansa täyteen eli yritän katsoa että ruoka olis monipuolista,terveellistä ja muutakin kuin makaronia ja jauhelihaa.

Tuo on kyllä niin totta, kasvavat (erityisesti) pojat, murrosiässä tai murrosiän kynnyksellä tuntuvat olevan pohjattomia vatsastaan - heillä on aina nälkä.
Mulla on kanssa tuttavapiirissä ihmisiä, jotka sanovat, etteihän sitä tarvii enää kotona mitään päivällistä, kun koulussa ovat saaneet syödäkseen - välipalaa ja iltapalaa sit vaan kotona... Mutta ei toimis meillä.
Jos mie en tekis kunnollista päivällistä, niin meillä menis leipä poikineen, jogurtit, hedelmät ja kaikki poikineen yhteen välipalaan, välipalan ja iltapalan välissä.

Mutta kyllä minuu vähän mietityttää, että mitä ihmettä mä sieltä kaupasta ostan, jos toiset ruokkii 6 henkeä 200?:lla kuukaudessa, ja mulla toi menee tuplana viikossa 12 hengen ruokkimiseen :o
Tosin se sisältää pesuaineet, vaipat ym. päivittäistavarakaupasta saatavat jutut, mutta silti.
Ja toisaalta... mulla ei oo kyllä aikaa, eikä mahdollisuuksia juosta metsästämässä punaisen lapun lihoja tai vastaavia.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:

Tuo on kyllä niin totta, kasvavat (erityisesti) pojat, murrosiässä tai murrosiän kynnyksellä tuntuvat olevan pohjattomia vatsastaan - heillä on aina nälkä.
Mulla on kanssa tuttavapiirissä ihmisiä, jotka sanovat, etteihän sitä tarvii enää kotona mitään päivällistä, kun koulussa ovat saaneet syödäkseen - välipalaa ja iltapalaa sit vaan kotona... Mutta ei toimis meillä.
Jos mie en tekis kunnollista päivällistä, niin meillä menis leipä poikineen, jogurtit, hedelmät ja kaikki poikineen yhteen välipalaan, välipalan ja iltapalan välissä.

Mutta kyllä minuu vähän mietityttää, että mitä ihmettä mä sieltä kaupasta ostan, jos toiset ruokkii 6 henkeä 200?:lla kuukaudessa, ja mulla toi menee tuplana viikossa 12 hengen ruokkimiseen :o
Tosin se sisältää pesuaineet, vaipat ym. päivittäistavarakaupasta saatavat jutut, mutta silti.
Ja toisaalta... mulla ei oo kyllä aikaa, eikä mahdollisuuksia juosta metsästämässä punaisen lapun lihoja tai vastaavia.

No meillä pelkästään toi 15 vee söis isosta arkijuustosta puolet ja kokonaisen leivän yksin hiukopalana josei ruoka olis valmista koulusta tultua.
Mä teen joka päivä ruuan,silti menee välipalat ja niiden välipalat ennen iltapalaa ja senkin jälkeen tuo 15 vee on vielä puoliltaöin koluamassa jääkaapilla,sen maha on pohjaton.
Tosin se on paljon kyllä liikkelläkin ja ulkoilee paljon että ruokahalu on valtaisa.
Aikuiset ei syö läheskään sellasia määriä.
Sit vielä tuo että paljonko sitä lihaa esim. käytetään yhteen ateriaan,ei meillä riitä 400 grammaa jauhelihaa kyllä kastikkeeseen.Ei se riittäis makaronilaatikkoonkaan eli meillä on annoskoot vissiin sitten reilut.
En tiedä mihin se ruoka sitten katoo kun pojat on kaikki tosi hoikkia.
Kai ne liikkuu vaan sitte niin paljon että kuluttaa.

Minulla ei mahdu ymmärrykseen että n. 200e kuussa ja 2 aikuista ja 3 lasta. Meillä tällä perhekoolla menee yli 200e viikko ruokaan. Mitään herkkuja ei ostella ja marjat on itsepoimittu. Emme syö valmisruokaa ollenkaan. Joku kasvissosekeitto on tosi halpa ja nopee tehdä ja meillä siitä tykkää kaikki ja lisäksi kevyt ja terveellinen. Leipä ei juuri maistu pelkkänä leipänä, vaan se täytetään voilla, juustolla, salaatilla, tomaatilla, kurkulla,leikkeleillä ym. Olen aika tarkka monipuolisuudesta. Ja hyviä välipaloja ovat marjaisat ja hedelmäiset herkut, kuten rahkat, pirtelöt, sopat. En leivo, joten siihen ei mene rahaa...kartan sokeria ja vehnäjauhoja ja vaaleita viljoja. Eikä meille kanneta alkoholijuomia, eikä tupakkaa. Krääsääkään emme osta.

Ehkäpä kalleinta on kun tykkäämme syödä kerran viikossa ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja Heleemii:
Minulla ei mahdu ymmärrykseen että n. 200e kuussa ja 2 aikuista ja 3 lasta. Meillä tällä perhekoolla menee yli 200e viikko ruokaan. Mitään herkkuja ei ostella ja marjat on itsepoimittu. Emme syö valmisruokaa ollenkaan. Joku kasvissosekeitto on tosi halpa ja nopee tehdä ja meillä siitä tykkää kaikki ja lisäksi kevyt ja terveellinen. Leipä ei juuri maistu pelkkänä leipänä, vaan se täytetään voilla, juustolla, salaatilla, tomaatilla, kurkulla,leikkeleillä ym. Olen aika tarkka monipuolisuudesta. Ja hyviä välipaloja ovat marjaisat ja hedelmäiset herkut, kuten rahkat, pirtelöt, sopat. En leivo, joten siihen ei mene rahaa...kartan sokeria ja vehnäjauhoja ja vaaleita viljoja. Eikä meille kanneta alkoholijuomia, eikä tupakkaa. Krääsääkään emme osta.

Siis... jos käy kerran viikossa ravintolassa ym niin eihän silloin voi saada kaikkia 200 eurolla kuussa. Ravintolat nostaa jo 150e jos kerran viikossa käy joka viikko. riippuen ravintolan hinnoista. Rahka on älyttömän kallista ja epäterveellista, pirtelö myöskin, juusto kallista jonka voi korvata jugurtilla ja lasillisella maitoa. Leivo itse leivät niin säästette 20e jo siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaatte liikaa. kokeile kuukausi ja katso paljon säästät oikeasti.:
Alkuperäinen kirjoittaja Heleemii:

Siis... jos käy kerran viikossa ravintolassa ym niin eihän silloin voi saada kaikkia 200 eurolla kuussa. Ravintolat nostaa jo 150e jos kerran viikossa käy joka viikko. riippuen ravintolan hinnoista. Rahka on älyttömän kallista ja epäterveellista, pirtelö myöskin, juusto kallista jonka voi korvata jugurtilla ja lasillisella maitoa. Leivo itse leivät niin säästette 20e jo siinä.

Rahka ei ole epäterveellistä, eikä kallista.

Jep, voi olla muutamia suden kuoppia, mutta ruokaa pitää olla, ennemmin pihistän muualta.

Mies menee lihapuolelta ottamaan jokakauppareissulla pihvejä, lihoja ym. koska hänen mielestään niitä pitää olla! Ne tulevat ehkä kalleimmaksi.

Itse siis mietin jonkun lihaisan ruuan niin, että jotain lihafileitä/broileria risoton tai pastan sekaan, jolloin aterian saa jo riittoisammaksi ja sekaan kasviksia. En tiedä tulisiko sitten esim. edullisemmaksi hakea ne kasvikset kasvispuolelta tai kesäisin esim. torilta, kuin ostaa pakaste altaasta valmiita kasvissekoituksia ja wokkeja, ei kai ne kuitenkaan niin kalliita ole...

Rahkasta saa aika riittoisan ja hyvän itsepoimituilla marjoilla. Se menee terveellisestä herkusta. Rahka on hyvä proteiinin lähde ja minä laitan flora vanillaa, en kermaa. Yksi TOSI hyvä herkku on persikkaviipaleita (tölkki), banaaniviipaleita, viinirypäiletä, mandariineja sekaisin keskenään, tulee hedemäpuolta napaan.

Pastasalaatti on hyvvää, siihen voi aina sotkee vaikka mitä sekaan (hernemaissipaprikaa, tilliä, tonnikalaa..)

Kyllä nuo ulkonasyömiset imasee, mutta buffassa taas saa syödä niin paljon kun haluaa ;)

Mutta MeidänPerhe-lehdessä oli kerran juttu lestadiolaisperheestä, johon oli tuloillaan kahdeksas lapsi, että heillä menee viikossa 80e ruokaan!

Muistaakseni he saivat maatiloilta niitä eväitä, perunoita, munia, maitoo... isommissa erissä.

Tämä on tosi hyvä ketju, jos täällä saadaan säästöidoita aikaisiks! Kyllä mulle passais, että sais vähän ruokamenoja pienemmäksi.

meillä menee 30e viikossa kauppaan. saa perunaa, pastaa, jauhelihaa, kanaa, vähän kasviksia, leipää ja maitoa. Marjat kerätään aina pakkaseen ja suurinosa leivistä tehdään itse.

Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Alkuperäinen kirjoittaja Oulussa näin:
Asutteko te kaikki jossain maalla joka ostaa jollain eurolla jauhelihaa? Täällä helsingissä ei saa edes tonnikala purkkia tuolla hinnalla. Sika-nauta 400g s-marketissa 1.99?, k-marketissa pirkkakin maksaa yli 2 euroa. Broileria saa joskus tarjouksessa jollain2 eurolla, yleensä kuitenkin 3-5 euroa.. Ja meillä ei kyllä riitä 400g jauhelihaa kun yhdelle aterialle.

Oulussa: jauheliha 1,4e/400g, Broileri 2e/kilo, tonnikala 0,4e/purkki.
Aina vakiohinnat.

Keskinen: jauheliha 1e/400g tai 700g/1,9e portin sika-nauta/pakattu keskisellä, Broileri lähes aina 1e/kilo, tonnikalasta en tiedä kun ei syödä koskaan. Jauhelihassa ja kanassa vakiohinnat kans.

yli-ii : jauheliha 400g/2,5e-3,59e, halvin broileri 5-6e kg ja tonnikala yli euron purkki!!

meitä on 2+2 ja kyllä meillä menee VÄHINTÄÄN se 700 euroa kuukaudessa ruokaan. jos oikeen piihistellään niin menee 500e.

Jääkaapissa on tällä hetkellä: keiju margariinia 3pkt, keiju rypsiöljyä, tartex kasvistahnaa, heintz ketsuppia, pirkan sinappia, 2prk soijamaitoo, 3 prk soijakaakaoo, 2 prk luomumaitoo, 3 prk litran jugurttia, pussillinen sipulia, pussillinen porkkanaa, pussillinen perunaa, 3 erilaista pakettia juustoa (polar, oltermanni ja edam), 6 paprikaa, puolikas kaali, kattilallinen eilistä kasvissosekeittoa, vuoallinen eilistä kaalilaatikkoa, 2 hiivaa, ruokakerma prk ja purkillinen itsetehtyä kurkkusalaattia.

Kaupassa pitää käydä illalla.

Ruokalasku on aina alle 400e (ellei ole extraa esim synttäreitä, joulua tms). 2 vanhempaa ja 5 lasta (1-16v). Emme osta eineksiä, olemme kasvissyöjiä ja leivotaan paljon. Pakkasessa on aina paljon sieniä ja marjoja mitä ollaan ilmaiseksi käyty poimimassa.

leipokaa leipä itse, säästätte. Jauhopaketti 1e, puurohiutalepaketti 80snt, hiivax2 40snt eli yht=2,20e ja tuosta leipoo 5 ISOA leipää.

Hernekeitto on halpaa, 1e/1kg pussi kuivattuja herneitä. Siihen kuutioitua porkkanaa kaveriksi lihan sijaan. Jauhelihakastikkeet meillä jatketaan kasvis/juuressuikalepusseilla, ei kermoja tms.

MEillä menee tuo . 200e/kk ruokaa, vessapapruihin, vaippoihin, hygieniaan jne, äiti, kissa ja 2 lasta joilla toisella todella pahat ruoka-aineallergiat erityismaitoineen ja vilja-allergioineen. Enempään ei ole varaa niin ei voi käyttää isompaa summaa. Tiukkaa on ja tarkkaa, mutta kyllä pärjää. TArjousten perässä tulee juostua kyllä.

Onneksi on isot tulot, että ei tarvitse senttejä venytellä kaupassa. Meillä ei 200 e viikossakaan taida riittää, mutta ei haittaa ;)

Eikä osteta tupakkaa tahi alkoholia; ihan vihanneksiin, hedelmiin, täysjyvään, lihaan ja kalaan saa menemään nelihenkisellä perheellä. Luomuna jos vain mahdollista. Tuon lisäksi vielä aikuiset maksavat työpaikkalounaat, lapset syövät päiväkodissa normitarjoomukset.

Tuohon summaan en laske mukaan lemmikkien sapuskoja.

Yhteistyössä