te, joilla menee kuukaudessa ruokaan vähän rahaa, kertokaa mitä jääkaapissanne on nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
juuri nyt on:
punajuuria pussi
porkanoita pussi
pieni pala kurkkua
iso tölki suolakurkkuja
avattu sardiinipurkki
puikulapottuja
puolukkahilloa
1½ litraa maitoa
Kevytkinkkua leivälle
margariinia
raejuustoa
sinappia
ketsuppia
hunajaa
leivontamargariinia
nakkikastiketta
kananmunia
juoksevaa margariinia
kaksi pihviä, jotka jäi ruualta

Kuten huomaa, odotelaan lapsiliä, että saadan jääkaappi taas täyteen.
Mutta onhan mulla kuivatuotteita ja pakastimessakin tavaraa, ei me säilyteät paljoa jääkaapissa

juuri nyt on:
punajuuria pussi
porkanoita pussi
pieni pala kurkkua
iso tölki suolakurkkuja
avattu sardiinipurkki
puikulapottuja
puolukkahilloa
1½ litraa maitoa
Kevytkinkkua leivälle
margariinia
raejuustoa
sinappia
ketsuppia
hunajaa
leivontamargariinia
nakkikastiketta
kananmunia
juoksevaa margariinia
kaksi pihviä, jotka jäi ruualta

Kuten huomaa, odotelaan lapsiliä, että saadan jääkaappi taas täyteen.
Mutta onhan mulla kuivatuotteita ja pakastimessakin tavaraa, ei me säilyteät paljoa jääkaapissa

Meitä 3 henkilöä ja pelkkään ruokaan menee 400-500 euroa kuukaudessa ja syömme todella monipuolisesti.

Kuulostaa aika oudolta, jos joillakin menee kuukaudessa 200-250 euroa ja sillä ruokkii 6 henkilöä ja tuossa on jo mukana hygieniatuotteet ne. Ei kovin terveellistä ruokaa kylläkään saa. Tai no saa, mutta aika vähän. Tekee reilun euron henkilöä kohden päivässä.

Jotain esimerkkejä mitä löytyy jääkaapista, pakastimesta ja kuivakaapeista.

Jääkaappi:

-Porkkanaa,tomaatteja,keräsalaattia, kurkkua,banaaneja,omenaa,perunaa,sipulia,luumuja,ananasta
-valkosipulia,oliiveja,kapriksia,aurinkokuivattuja tomaatteja, pepperoneja
-herkkusieniä,ruokakermaa, margariinia, maitoa,appelsiinimehua,kananmunia,juustoa,possupaistia, meetvurstia,jauhelihaa,grillimakkaraa,mansikkarahkaa...

Kuivakaapeista:

Erilaiset leseet(ruis, vehnä, kaura), rouheet (ruis, soija),muutamaa eri jauholaatua, kaurahiutaleita,mausteita miljardi kappaletta,teetä reilu 20 eri laatua, leivät 3 erilaista,
kahvia, rusinoita, keksejä jne

Pakastin:

liekkisuikaleita, jotain pakastepizzaa,hornetteja, shanghaisiipiä, jotain muuta broileria vielä,
marjoja laidasta laitaan, yrttejä,jotain pakastetuotteita muita jne.....

mä kävin tuossa äskettäin kaupassa ja seuraavat kamat tarttui mukaan:

omenamehujuoma
wc-paperi
wc:n puhdistusaine
ananas siideri x2
jogurttilajitelma
maito x4
kanan fileepihvit
marja-/hedelmärahkat x2 pkt
croisantit x2 pkt
appelsiinimehu x2
paprika mix
kurkku x2
tomaattia
oivariini
banaaneja
jäävuorisalaatti
pikkuhousunsuojat
porkkanoita
hammastahna
perunoita
sipulia
jauhelihaa
muumitikkari x2

hintaa yht: 47,40e. ens sunnuntaina tai lauantaina sitten seuraavan kerran kauppaan.

Kyllä me mun mielestä syödään terveellisesti vaikka vain vähän rahaa kauppaan meneekin.

Se on vähävaraisuus ja nuukuus joka on opettanut kai.

Teen paljon itse, myös leivon leipää yms.

Veriarvot on kaikilla kunnossa eikä ole painon kanssa ongelmia kenelläkään.
En mä tiedä, mutta mun mielestä ostan 'järkevästi', en tuo paljoakaan lihaa kaupasta ja suosin kausituotteita.

Alkuperäinen kirjoittaja heip:
Esim METSOLA joskus kertoi, että heillä menee 200e kuussa ja henkilöitä kuusi. kiinostaa tietää mitä sillä syö?

Toi on NIIIN Suhteellista, jos vaikka 6 hlö, joista vanhemmat saa lounaat töissä ja lapset päiväkodissa niin ei siihen ruokaan älyttömästi mene. Jos taas kaikki ruoka syödään vain kotona (tai korkeintaan lapset koulussa) niin menee paljonkin, erityisesti tuollaiset murkkuikäiset, varsinkin pojat syö älyttömiä määriä.
Ei voi verrata 1v ja 16v, eikä tosiaan vanhempia joista toisessa perheessä kaksi syö töissä esim. aamupalat ja lounaat ja toisessa perheessä evästellään töissä.

hirmuisestihan tässä merkkaa myös annoskoot ja se minkä verran esim lihaa aterialla syödään. meillä saadaan ruoka tuollaisesta neljän pihvin laatikosta kahdeksi kertaa. itselleni 1pihvi per kerta, lapsille riittää vielä puolikas. salaatti, mahdolliset muut lisukkeet (peruna, riisi, pasta, nuudeli) ja leipä tekee kokonaisuuden jolla saa varmasti mahan täyteen.

400g jauheliha laatikosta tekee meidän poppoolle kastikkeen kolmelle aterialle, keittoon en laita kuin puolet laatikosta ja silti keittoa syödään sen 2-4kertaa. kasviksia ja perunoita on sit reippaamin. nää on tottumiskysymyksiä ja riippuu lasten iästä jne. mutta esim meillä kotona oli ihan normaalia että yksi purkki hernekeittoa ruokki neljä suuta. lisänä oli leipää jne enkä mä kyllä muista että koskaan olis nälkä kotona jäänyt..

meitä kolme ja ruokaan menee 150 e kk. Nyt on maitoa, perunoita, porkkanoita, sipulia, ( perunat, porkkanat ja sipulit omasta maasta), ruispaloja, paahtoleipää, jauhelihaa, kanaa, beceliä ( leipä-ja leivonta),itse tehtyä mehua, kanalasta haettuja kananmunia ( maksaa euron 30 kpl ),itse tehtyjä hilloja, vadelmakiisseliä ( vadelmat itse poimittuja ) jne.

me oltais kaksi viikkoa nähty nälkää jos ei oltais saatu lainattua rahaa meillä menee ihan sikana kauppaan ja nyt oon ruvennu laskemaan että mihin uppoaa niin paljon

Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Meillä menee 200-250e. 2 aikuista ja 3 lasta. Lapset 2v, 3v ja 5v.
Kyllä tuolla pärjää jos jättää kaikki herkut kauppaan.
Jääkaapista löytyy aina maitoa, leipää,munia, perunaa, pastaa, jauhelihaa, kanaa, kalaa, tomaattia, kurkkua, jugurttia, leikkelettä, kukkakaalia, parsaa, ketsuppia ym.
Todellakin syö terveellisesti!

Ei syödä karkkia, keksiä, pullaa, jätskiä ym. Maha täytetään oikealla ruualla aina eikä rasvalla/herkuilla.

Suositaan keittoja, laatikoita ja risottoja. Halpaa, hyvää ja terveellistä.
Ja vielä pitää sanoa tuohon terveellisyyteen että meillä on 5v poika joka sairastaa diabetesta ja tarttee olla terveellinen ja monipuolinen ruoka.
3 pientä ateriaa päivässä + aamupala, välipala ja iltapala :whistle:
Että sellasta.

täh. oikeasti 5 henkeä syö kallista ruokaa (kalaa, kanaa, leikkeleet, parsa, tomaatti, kurkku - maksavat talvella paljon) 200 eurolla !!! Meitä on 4 henkeä ja lemmikki ja kyllä menee vähintään 500-600, tosin ostamme kalliita muroja, vanukkaita, keksejä ja jäätelöä ja karkkia.

Oikeasti, säästäisimmekö siis jopa 400 euroa jos jättäisimme herkut pois?

vai unohditko mainita, että saatte jotain ilmaiseksi, esim metsästävä tai kalastava appiukko?

Alkuperäinen kirjoittaja nohuhhuh:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Meillä menee 200-250e. 2 aikuista ja 3 lasta. Lapset 2v, 3v ja 5v.
Kyllä tuolla pärjää jos jättää kaikki herkut kauppaan.
Jääkaapista löytyy aina maitoa, leipää,munia, perunaa, pastaa, jauhelihaa, kanaa, kalaa, tomaattia, kurkkua, jugurttia, leikkelettä, kukkakaalia, parsaa, ketsuppia ym.
Todellakin syö terveellisesti!

Ei syödä karkkia, keksiä, pullaa, jätskiä ym. Maha täytetään oikealla ruualla aina eikä rasvalla/herkuilla.

Suositaan keittoja, laatikoita ja risottoja. Halpaa, hyvää ja terveellistä.
Ja vielä pitää sanoa tuohon terveellisyyteen että meillä on 5v poika joka sairastaa diabetesta ja tarttee olla terveellinen ja monipuolinen ruoka.
3 pientä ateriaa päivässä + aamupala, välipala ja iltapala :whistle:
Että sellasta.

täh. oikeasti 5 henkeä syö kallista ruokaa (kalaa, kanaa, leikkeleet, parsa, tomaatti, kurkku - maksavat talvella paljon) 200 eurolla !!! Meitä on 4 henkeä ja lemmikki ja kyllä menee vähintään 500-600, tosin ostamme kalliita muroja, vanukkaita, keksejä ja jäätelöä ja karkkia.

Oikeasti, säästäisimmekö siis jopa 400 euroa jos jättäisimme herkut pois?

vai unohditko mainita, että saatte jotain ilmaiseksi, esim metsästävä tai kalastava appiukko?

huomasinkin etusivulta että teillä on kaupassa lähes ilmaista lihaa joskus ja muukin halpaa

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

omenamehujuoma
wc-paperi
ananas siideri x2
jogurttilajitelma
maito x4
kanan fileepihvit
croisantit x2 pkt
appelsiinimehu x2
paprika mix
kurkku x2
tomaattia
oivariini
banaaneja
jäävuorisalaatti
pikkuhousunsuojat
porkkanoita
hammastahna
perunoita
sipulia
jauhelihaa
muumitikkari x2

hintaa yht: 47,40e. ens sunnuntaina tai lauantaina sitten seuraavan kerran kauppaan.

wc-paperi
pikkuhousunsuojat
hammastahna
Noi kun poistaa listasta saadaan viikon ruuat siis. Kysymys oli pelkistä ruuista. Teillä menee siis 35-40e kauppaan. 180e kuussa. Ihan hyvään pystytte. Vielä kun siiderit pois niin pääsette 150euroon kuussa.

Esim. meidän terveellinen ruoka tänään:
Tonnikalapurkki, tonnikala siis paloina vedessä 0,99e
Riisiä, paketti maksaa n. 3 euroa, olisko menny 50 sentin eestä?
Raejuustoa, 400g paketti maksoi 2,39e, oltaisko syöty 50g kumpikin
Ananasmurskaa purkillinen, en muista hintaa.
Mausteena soijakastiketta.
Tietty jos vielä laittais salaatin ja vaikka ruisleipää olisi täydellisen monipuolinen ateria. Eikä todellakaan kallis!

Mä teen itse myös myslin, terveellisempää ja halvempaa. Leipää käytiin hakemassa tehtaanmyymälästä, maksoi 60kpl ruispaloja 8 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvin jää säästöön.:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

omenamehujuoma
wc-paperi
ananas siideri x2
jogurttilajitelma
maito x4
kanan fileepihvit
croisantit x2 pkt
appelsiinimehu x2
paprika mix
kurkku x2
tomaattia
oivariini
banaaneja
jäävuorisalaatti
pikkuhousunsuojat
porkkanoita
hammastahna
perunoita
sipulia
jauhelihaa
muumitikkari x2

wc-paperi
pikkuhousunsuojat
hammastahna
Noi kun poistaa listasta saadaan viikon ruuat siis. Kysymys oli pelkistä ruuista. Teillä menee siis 35-40e kauppaan. 180e kuussa. Ihan hyvään pystytte. Vielä kun siiderit pois niin pääsette 150euroon kuussa.

meillä nuo pesuaineet ja hygieniatuotteet pisältyy tuohon 50e viikkobudjettiin ja siksi olivat sit mukana listassakin :D mä oon aika hamsteri ja jos löydän tarjouksista jotain meille kelpaavaa niin ostan. pakkanen on ihan täynnä lihoja ja kuivaruokakaapitkin on täynnä.

Asumme Tampereella. Täällä on eri kauppojen suhteen isojakin eroja tuotteiden kilohinnoissa. Uskon kyllä ihan vallan hyvin että jossain keskisten kyläkaupassa ja pohjoisempana on varmasti edullisempaa ruokaa. Täällä esim s-ryhmä alentaa -50% paria päivää ennen parasta ennen päivämäärää mutta K-kaupat alentaa vain -30% ja senkin vasta samana päivänä tai ed.iltana.

Itse ostan juurikin s-marketista ja salesta kaikki meidän lihat ja pakastan ne koska ne on noita -50% lihoja. JA siis jos jotain lihaa jota meillä syödään on tuo -50% niin ostan sitä tosiaankin urakalla, kuta kuinkin kaikki rasita mitä sielä alennettuna on. Enkä edes liiku autolla, vaan fillarilla. Enkä koskaan käyttäisi muovipusseja vaan mulla on aina reppu, kangaskassit sivutaskussa ja kori.

Olen joskus huvikseni laskenut että jos meillä ostettaisiin normaalihintaista lihaa niin meillä menisi aivan törkeän paljon rahaa kauppaan. Meillä syödään jauhelihasta vain naudan jauhelihaa. Lisäksi kyllä lohta ja muikkuja mutta saa olla hyvä tarjous kuten 2,99e/kg jotta ostetaan. Kanaa ostetaan fileesuikaleita, aika harvoin mitään paistisuikaleita koska ne on niin rasvaisia, reisikoipia ostan tarjouksesta (0,99e/kg) kyllä pakastimeen mutta kohtuudella koska ne on aika rasvaisia ja suolaisia. Sitten kinkkukiusaukseen meillä laitetaan keittokinkkusuikaleita. Kanaa ostetaan joskus kokonaisena valmiiksi grillattuna mutta aika harvoin. Sitten meillä tonnikalaa ostetaan ainoastaan kun teen tonnikalasalaattia tai lämpimiä voileipiä, ei muuten, eli harvoin siis. Sitten tietty joskus on ruokalistassa kalapuikkoja ja valkokastiketta, eineslihapullista teen lihapullakastikkeen koska tomaatilla ja mausteilla ja yrteillä tulee aika maittava pastakastike vaikka onkin niitä kaikkien haukkumia einespullia. Myös lihapullat, jauhelihapihvit, keittokinkkusuikaleet jne ostetaan pakastimeen -50% lapulla. Ja joskus harvakseltaan, kerta kuussa on naudan paahtopaistia tai possun sisäfilettä tms. Kuin myös -50% lapulla. Eli aika peruslihoja meilläkin syödään paitsi ei siis sika-nautaa. Meillä pitää olla vain naudan paistijauhelihaa ja sekin kaupan itse pakkaamaa jossa rasvaa alle 7%. Esimerkkiruokia meiltä: kinkkukiusaus, lohikiusaus, kasviskiusaus, jauhelihakeitto, lihakeitto, kasvissosekeitto, parsakaalikeitto, kukkakaalikeitto, lohisoppa, kanakeitto, muikkuja gratiinin kanssa, uunikalaa lohesta tai seitistä, lihapullakastiketta ja pastaa, kinkkukastiketta ja pastaa, pasta bolognese, pasta di pollo, itse tehtyä pitsää milloin mistäkin aineesta (aika paljon jämiä käytetään) perus makraonijauhelihasipulisekoitus (on miehen ja lasten herkkua :/ ), kanaa kastikkeina, kansaa keitoissa, kanaa just reisikoipina, kansalaattia, tonnikalasalaattia jne jne.

Mutta siis perussafkaa tehdän. Riisit ostetaan ulkomaalaisten kaupasta isossa 15kg säkissä jolloin kilohinta on puolet siitä mitä kaupan pikkupakkauksissa. Meillä kestää toi säkki puoli vuotta. Tavallista sarvimakaronia ostan tarjouksesta (Lidl: 10x400g pussia=1e) ja sillä täytänyhden kaapin joten sekin riittää moneksi kuukaudeksi. Perunaa syödään vain keitoissa ja laatikoissa. Sitten tietty noi lasagnelevyt ja erikoisemmat pastat ostan normihinnalla. Myöskin ketsuppi on aina heinzia mutta sitäkin ostan jostain tarjouksesta, harvoin normaalihinnalla.
Maito haetaan lidlistä 0,70e/l. Suomalaista valion rasvatonta maitoa. Ruisleipä meillä on aina reissumiestä ja vaaleena leipänä on joko paahtoleipää tai omatekoisia sämpylöitä (monivilja- tai kaura... ei vehnäjauhohöttöjä). Suuri summa menee kuussa hedelmiin ja vihanneksiin koska niistä meillä ei tingitä. Meillä on aina kulhot täynnä satsumia (tai appelsiinejä jos satsumia ei ole saatavilla kun sekin sesonkintuote), omenoita ja banaania. Useasti on myös kiiviä ja viinirypäleitä. Harvakseltaan persikoita ja nektariineja ja tuoreita luumuja. Sitten kasviksista aina löytyy porkkanoita, jäävuorisalaattia, punaista ja keltaista paprikaa, kurkkua ja tomaattia. Keräkaalia harvemmin eli kun tehdään kaalilaatikkoa tai kaalisalaattia eli jokunen kerta kuussa. Sitten välillä piristän salaatteja punasalaatilla tai jollain kalliimmalla systeemillä. Yrttejä käytetään ja mausteita aika paljon kun niillä rikastaa ruuan kuin ruuan.

Eli summa summarum, kauppaan menee kuussa n. 350e. Ja nimenomaan tuo summa heittää n.20e suuntaan tai toiseen koska jos joskus ostankin jotain leikkelettä jota siis syödään ehkä rasia kuussa, tai ostan edamia pikkupakkauksen tai muutaman ylimääräisen tuuttipakkauksen. tai sitten jääkin ostamatta. Olen vuosia pitänyt kirjanpitoa ja kun asuttiin miehen kanssa kaksin meillä meni tuo sama summa kauppaan silloinkin. Nyt kun on kaksi leikki-ikäistä niin edelleen menee sama summa mutta kauppakassin sisältö on tyystin erilainen kun ajassa ennen lapsia ;o)

Ja lisäys; meillä ei juoda kahvia eikä teetä, joskus kaakaota kylläkin. Myöskään alkoholia ei kulu koska olemme absolutisteja emmekä polta.

Vaippoja ei enää kulu, ja talouspaperia ja weskipaperia ostetaan keskitetysti kaksi kertaa vuodessa varastoon. Joten niitäkään ei osteta ruokakaupasta.

Lasten soseet olen aina tehnyt itse. Marjat ostetaan kesällä torilta ja niitä pakastetaan urakalla. Meillä on muuten kosolti pakastintilaa; pakastinkaappi ja iso arkkupakastin.

Käyn kaupassa n.3 x viikossa koska ei ole sitä autoa ja pyörällä työmatkojen yhteydessä käyn niin ei saa viikon safkoja kerralla tuotua. Ja ps meillä kun pidetään tuota kirjanpitoa niin meillä myös säästetään kaikki kuitit n. kuukauden ajaksi jotta voi tarkastaa että kirjanpito täsmää ;o)

Nyt on kolmas vauveli tulossa ja tällä kertaa päädyn varmaankin kestovaippoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiiättekö, että minä en usko noihin alhaisiin summiinne. Ei ole mahdollista ruokkia monipuolisella ravinnolla neljää tai viittä ihmistä, jos käyttää ruokaan vain 200 euroa kuukaudessa. Ei vaikka ei ostaisi karkkia, pullaa tai limsaa. Jos perheessä on neljä henkeä ja rahaa ruokaan menee 200/kk, on se noin 2 euroa päivässä henkeä kohti. Saako sillä tosiaan kaksi lämmintä ja terveellistä ruokaa plus välipalat?

no joo-o... lapset saa 2 lämmintä ruokaa päiväkodissa, me syödään töissä, joten lämpimät ruuat vain vapaapäiville :whistle: iltapalat ja aamupalat kotona, joten...

No mitäs tiedän työpaikkaruokalut maksaa kuussa?

Meillä menee n. 200e kuukaudessa siis minulla ja lapsella, puolet niistä menee vauvan ruokiin ja maitoihin kun omaa maitoa ei tullut. Tällä hetkellä jääkaapissa:
-lehtisalaattia
-sipulia
-viiliä
-monenlaisia eri jugurtteja
-perunaa
-kirsikkatomaattia
-maitoa
-tuoremehua
-floraa
-oivariinia
-voita
-majoneesia
-ketsuppia 2 purkkia
-ruokakermaa
-grillimakkaraa
-nakkia
-ruisleipää
-limsaa 2 pulloa
-juustoa
-meetwurstia
-keittokinkkua

ja pakkasessa
-ranskalaisia
-kinkkusuikaleita
-perunasuikaleita (vai miksiköhän noita kutsutaan)
-2 pakettia jauhelihaa

Noistakin yli puolet on tuonut exän vanhemmat kun kävivät.

Alkuperäinen kirjoittaja työruoka ei liene ilmaista:
Tiiättekö, että minä en usko noihin alhaisiin summiinne. Ei ole mahdollista ruokkia monipuolisella ravinnolla neljää tai viittä ihmistä, jos käyttää ruokaan vain 200 euroa kuukaudessa. Ei vaikka ei ostaisi karkkia, pullaa tai limsaa. Jos perheessä on neljä henkeä ja rahaa ruokaan menee 200/kk, on se noin 2 euroa päivässä henkeä kohti. Saako sillä tosiaan kaksi lämmintä ja terveellistä ruokaa plus välipalat?

no joo-o... lapset saa 2 lämmintä ruokaa päiväkodissa, me syödään töissä, joten lämpimät ruuat vain vapaapäiville :whistle: iltapalat ja aamupalat kotona, joten...

Meillä työpaikalla saa lounaan ilmaseksi. Itse opettaja ja mies lounasravintolassa töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ideaköyhä:
Meillä menee pelkkään maitoon helposti melkein 20? viikossa eli se melkein 80? kuukaudessa.

Hä, oikeesti. Maito 70 senttiä litra. Jos saa maitoon meneen 20e viikossa niin huh huh. Saa juoda aika monta litraa päivässä...

Alkuperäinen kirjoittaja Lapsilla ja vanhemmilla lounas ilmainen.:
Alkuperäinen kirjoittaja työruoka ei liene ilmaista:

Meillä työpaikalla saa lounaan ilmaseksi. Itse opettaja ja mies lounasravintolassa töissä.

Meillä myöskin töissä ilmaiset ruuat.

Kyllä kateeks käy teitä jotka noin halvalla ruuat ostatte, mutta tämä ketju on selvästi paljastanut sen että paikkakunnilla on suuria eroja. Ei pääkaupunki seudulla syödä lohta,kanan fileitä ja paistijauhelihaa 200 eurolla. Tai sitten täytyisi ostaa lähes kaikki -50%. Ja opettajatkin maksavat ruokansa taatusti itse(reilu 3? päivä)

Yhteistyössä