Te joilla alle 3-vuotiasta hoitaa mummo/kummi/kaveri/naapuri jne..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nattuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja törkeyden huippu!:
en edes viitsi kertoa, musta on typerää laittaa joku sukulainen hoitamaan lapsi ja kääriä itse rahat omaan taskuun! Toivottavasti et tee niin.

Niin, koska se summahan on niin valtava..

Eli sinusta on reilua, että hoitaja ei siis saa sitäkään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suurin osa taitaa kutenkin maksaa lapsen hoidosta, esim oma siskoni maksaa kotihoidontuen + 200/e lapsi sukulaiselle, joka heidän lapsia hoitaa. Eli siskolleni kulut on suunnilleen samat kuin olisi kunnallisessa päivähoidossa mutta lapset saavat olla hoidossa tuutn hoitajan luona omassa kodissa ja tämä työtön sukulainen on näin työllistynyt.

Tämähän on siis pimeän työn teettämistä...

Alkuperäinen kirjoittaja törkeyden huippu:
Alkuperäinen kirjoittaja gh:
en edes viitsi kertoa, musta on typerää laittaa joku sukulainen hoitamaan lapsi ja kääriä itse rahat omaan taskuun! Toivottavasti et tee niin.

Eiköhän se mahdollinen kotihoidontuki aika usein anneta tällaisissa tapauksissa sille lasta hoitavalle. Ap:n kirjoituksesta et voi mitenkään päätellä, ettäkö hän "käärisi" mahdolliset kotihoidontuet omaan taskuunsa.

en voikaan, mutta tiedän tällaisia tapauksia ihan oikeasti. Ja sääliksi käy tuttavat, jotka eivät kehtaa kieltäytyä hoitamasta.

No se sitten ihan näiden tuttavien oma ongelma jos ei kehtaa kieltäytyä.

Huomasin tämän keskustelun ja ajattelin nostaa tätä. Itse naapurini puhui että voisi ottaa hoitolapsen omien lastensa lisäksi, niin että maksaisin hänelle kotihoidontuen. Onko tämä siis mahdollista?? Saako kotihoidontukea jos molemmat vanhemmat on töissä?? Tämä olisi kyllä huomattavasti miellyttävämpi vaihtoehto kuin viedä 1 vee päiväkotiin..

Meillä lasta hoiti sukulainen ja maksettiin pimeästi sovittu summa. Toki tuo hoitomaksu menee sille hoitajalle...

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Huomasin tämän keskustelun ja ajattelin nostaa tätä. Itse naapurini puhui että voisi ottaa hoitolapsen omien lastensa lisäksi, niin että maksaisin hänelle kotihoidontuen. Onko tämä siis mahdollista?? Saako kotihoidontukea jos molemmat vanhemmat on töissä?? Tämä olisi kyllä huomattavasti miellyttävämpi vaihtoehto kuin viedä 1 vee päiväkotiin..

Niin kauan ku lapsi ei ole hoidossa kunnallisella puolella hoitoraha tulee teille. Ketään ei kiinnosta kuka lastanne hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:

Niin kauan ku lapsi ei ole hoidossa kunnallisella puolella hoitoraha tulee teille. Ketään ei kiinnosta kuka lastanne hoitaa.

ok. eli kukaan ei kyttää että tämä olisi ns. huijausta tai pimeää työtä? huono puoli tässä tietty on että jos hoitaja sairastuu tai hoitajan lapset, niin varahoitopaikkaa ei sitten ole.. muuten olisi kyllä 1 vuotias ihana viedä naapuriin hoitoon!

ok. eli kukaan ei kyttää että tämä olisi ns. huijausta tai pimeää työtä? huono puoli tässä tietty on että jos hoitaja sairastuu tai hoitajan lapset, niin varahoitopaikkaa ei sitten ole.. muuten olisi kyllä 1 vuotias ihana viedä naapuriin hoitoon!

Kukaan ei kyttää, aika yleistä tämä on, eikä siinä ole mitään laitonta :). Meillä oli sama tilanne, onneksi hoitaja ei juuri sairastellut!

serkuilla lasten tuffa hoitaa niitä ko vanhemmat töis. 11kk ja 3,5v muksut .tuffa ite on eläkkellä 55v näin äiti saa kotihoidontukea itselleen... hoitajalle ei mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja h:
serkuilla lasten tuffa hoitaa niitä ko vanhemmat töis. 11kk ja 3,5v muksut .tuffa ite on eläkkellä 55v näin äiti saa kotihoidontukea itselleen... hoitajalle ei mitään..

Oletko varma ettei äiti anna tuet tuffalleen?

Kukaan ei kyttää, aika yleistä tämä on, eikä siinä ole mitään laitonta :). Meillä oli sama tilanne, onneksi hoitaja ei juuri sairastellut!

Ilman verokorttia tehty työ on pimeää työtä, ja se on laitonta. (Kukaan ei tosin kyttää asiaa.)

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:

Ilman verokorttia tehty työ on pimeää työtä, ja se on laitonta. (Kukaan ei tosin kyttää asiaa.)

No tätä just mietinkin, eikö kukaan ihmettele että kuka sitä lasta hoitaa jos molemmat vanhemmat päivät töissä??

No tätä just mietinkin, eikö kukaan ihmettele että kuka sitä lasta hoitaa jos molemmat vanhemmat päivät töissä??

No vanhemmat voi tehdä vaikka eri aikaan töitä tai opiskella tai olla kesälomalla tahi muulla vapaalla. Eli kyllä sen hoidon saa järjestymään (ainakin joksikin aikaa) vaikka vanhemmat olisivatkin töissä. Ja mummot ja muut voi myös hoitaa ilmaiseksi ihan ilman lain rikkomista :whistle:

Ei ole varmasti laitonta se, että mummo tai serkku tai naapuri hoitaa lasta!!

Ei ole varmasti laitonta se, että mummo tai serkku tai naapuri hoitaa lasta!!

No ei niin, jos sen tekee ilmaiseksi.
Jos siitä maksetaan, niin sitten se on työtä, josta pitää myös maksaa veroa ja muita maksuja...

Olen hoitanut jo neljä vuotta tyttären poikaani enkä ole huolinut rahaa, vaikka minulle on sitä kovasti tyrkytetty. Taloudellinen tilani on monta kertaa parempi kuin tyttäreni perheen ja olen onnellinen kun saan joka päivä olla pienen poikasen kanssa.

Mun lapsi ei ole hoidossa, mutta mulla on välillä 2 alle 3-vuotiasta lasta hoidossa omani lisäksi. Lasten äiti saa normaalisti kotihoidontuen, mutta en tiedä saako molemmista lapsista.

Sillä, missä lapset hoidetaan, ei ole merkitystä. Kotihoidontuen saa silloin kun lapsi ei ole "virallisesti" päivähoidossa, eli ei kuulu kunnalliseen tai yksityisen päivähoidon piiriin.

Meillä miehen veli on hoitovapaalla heitän samaikäisen kanssa, kun rupesi hoitamaan myös meidän poikaa. Meillä tosin oli asia virallinen: hän hakeutui yksityiseksi perhepäivähoitjaksi, meidän poika oli hoidossa 4pv/vko ja maksu oli 350e/kk. Saimme yksityisen hoidon tukea ja siihen vielä yksityisen hoidon kuntalisän.

On mahdollista tehdä myös ihan virallinen sopimus hoitajan kanssa. Tällöin perhe palkkaa hoitajan ja on työnanatajana, jolloin pitää maksaa työnantajamaksut, tilittää verot ym. Monissa kunnissa saa kelan maksaman yksityisenhoidontuen päälle kuntakohtaista rahaa. Me mietimme tätä vaihtoehtoa, kun Mummo hoiti lasta, mutta yhden lapsen kohdalla kotihoidontuki tuli kuitenkin kannattavammaksi. Mummo siis hoiti lasta palkatta ja maksoimme hänelle kulukorvaustamatkoista ym. :)

Alkuperäinen kirjoittaja TuttiPulloSoppaa:
Ja ootta ite töissä, paljonko saa (saako?) kotihoitdontukea tai jotain vastaavaa rahaa?

Mä hoidan kahta serkkuani (iät 10kk ja 7v) ja tukia saan yhteensä 770e/kk. Yksityisen kotihoidon tuki+kuntalisä molemmista. Olin perhepäivähoidon ohjaajan haastattelussa, tilasin rikosrekisteriotteen, teimme työsopimuksen jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Alkuperäinen kirjoittaja TuttiPulloSoppaa:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Jos lapsi on kotihoidossa, oli hoitajana sitten mummo, pappa, kummi tai muu, niin silloin mun käsittääkseni saa ihan normaalisti kotihoidontukea, eikö?

Ookoo.. Ei siis tarvi hakee mitään "yksityisen kotihoidon tukea" tai jotain..

Ei kannata, se on pienempi summa. Meillä on ehkä syksyllä sama tilanne ja siis mun äitini tulisi meille hoitamaan meidän lasta, joten minä maksan silloin äidilleni sen kotihoidon tuen sekä rahan joka menisi hoitomaksuihin jos lapsi olisi kunnallisessa päivähoidossa.

Paljonkohan tuo hoitomaksun maksimimäärä on kunnallisessa päivähoidossa?

Riippuu kunnasta, täällä kokopäivähoidosta 254e/kk, sisaruksesta n.20e alennusta.

Yhteistyössä