Saako teillä teini sanoa kesätyöpaikasta ettei kiinnosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jenis";28489089]No mä en tässä nyt ajatellutkaan tilannetta, jossa työnhakija - vaikkapa maisteri/kandi - olisi tehnyt kerran yläasteiässä jonku paskahomman ja sen jälkeen keskittynyt opiskelemaan. Mutta tilanteessa, jossa mulla on nenän eessä vaikka kaks 2. vuoden opiskelijaa hakemassa niitä "oikeita", eli oman alan kesätöitä tai harjoittelupaikkaa, niin kyllä mä katon mitä muuta ne on tehneet kuin koulussa käyneet. Ja se nyt vaan menee niin, että aika moni työpaikka, jonka ilman koulutusta saa, on sellainen "paskahomma".[/QUOTE]

Mutta eihän tässä kai ollutkaan kyse siitä, suostuuko ollenkaan tekemään muita kuin tulevan (!) oman alan töitä, vaan siitä, onko kamalaa, jos joku teini ei (jonain kesänä?) mene kesätöihin. Olen aika monta kertaa kirjoittanut, että mahdollinen seuraus on sitten ehkä se, että aloittaa niistä "paskahommista" sitten pari vuotta vanhempana kuin ehkä jotkut toiset, mutta niin ei tule käymään, että jos teini-ikäisenä ei mene kesätöihin, ei koskaan saisi mitään muitakaan töitä.

Itse en KOSKAAN ole ollut päivääkään kesätöissä, eikä pakotettu. Hyvä niin, koska olen nyt reilu kolmekymppisenä työpaikallani ehkäpä tunnollisin työntekijä ja minulla on työnteosta positiivinen kuva. Olen aina iloisella naamalla töissä. Varmaan olisi innostus työelämään ainakin minun kohdallani tapettu, jos olisi ollut pakko hakea kesätöihin. Kyllä töitä ehtii tehdä koko elämänsä muutenkin, eikä se muutamasta kesätyökuukaudesta ole kiinni, etteikö siihen työelämään kiinni pääsisi. Toki en saanut ylimääräistä rahaa vanhemmiltakaan vaan ihan samat viikkorahat kuin muutenkin, mutta valitsin silti leppoisat kesät ja se sopi minulle.
Muutamalle kaverille itse asiassa kävi niin, että kesätyö poiki työpaikan kaupan kassalla ja sinne jäivät, miettimättä sitä unelma-ammattia, mihin todella olisivat halunneet nyt jälkikäteen ajatellen. Enää eivät voi opiskella sitä, kun siihen ei ole varaa perheellisinä ja asuntovelkaisina.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28488994:
Tätä kirjoitin itsekin. Aika monessa työssä lisäksi saattaa olla, etteivät ne muun alan työt oikeasti edes merkkaa mitään, vaan ainoastaan omalta alalta oleva näyttö.

Mutta ilmeisesti tuo rekrytoijana esiintyvä (tuskin on oikeasti) tarkoittaa jotain sellaisia töitä, joihin ei vaaditakaan mitään koulutusta, vaan johon otetaan kuka tahansa riittävän "työteliäs" joka paikan höylä. Sellaisissa rekrytoinneissa voi ehkä loistaa pihvinpaistoilla ja ties millä mansikanpoiminnan yrittäjäasenteilla.

:laugh: ei herranjumala minkälainen rikkinäinen puhelin tää on...

Siis: kirjoitin että JOS olisin se joka rekryistä vastaa, en väittänyt olevani rekrytoija.

Toisekseen tarkoitin, että mun vaakakupissani em. tilanteessa painaisi enemmän se, jolla on työkokemusta vaikka sitten "paskaduuneista" jos mulla olisi kaksi samalla tavalla koulutettua ihmistä joista toinen on "vain" opiskellut ja toinen tehnyt myös töitä.

Mun osaltani tää keskustelu päättyy tähän, en mä jaksa ryhtyä vääntämään pilkunhalkojien kanssa. Mun lapsillani on kaikilla käynyt tuuri, he ovat päässeet kesätöihin jo teini-iässä, he ovat oppineet rahan arvon tienaamalla itsekin ja kaksi vanhinta tekee töitä opiskelun ohessa, vaikkakaan eivät tulevan oman alansa töitä.

Ikävän moni työnantaja vaan ei ota alaikäisiä töihin vaikkei työnkuva vaatisikaan täysi-ikäisyyttä joten nuoren kesätyöpaikka on tosiaan lottovoitto jos ei ole mahdollista päästä tuttujen kautta jonnekin.

Siis: kirjoitin että JOS olisin se joka rekryistä vastaa, en väittänyt olevani rekrytoija.

Toisekseen tarkoitin, että mun vaakakupissani em. tilanteessa painaisi enemmän se, jolla on työkokemusta vaikka sitten "paskaduuneista" jos mulla olisi kaksi samalla tavalla koulutettua ihmistä joista toinen on "vain" opiskellut ja toinen tehnyt myös töitä.

Mun osaltani tää keskustelu päättyy tähän, en mä jaksa ryhtyä vääntämään pilkunhalkojien kanssa. Mun lapsillani on kaikilla käynyt tuuri, he ovat päässeet kesätöihin jo teini-iässä, he ovat oppineet rahan arvon tienaamalla itsekin ja kaksi vanhinta tekee töitä opiskelun ohessa, vaikkakaan eivät tulevan oman alansa töitä.

Ikävän moni työnantaja vaan ei ota alaikäisiä töihin vaikkei työnkuva vaatisikaan täysi-ikäisyyttä joten nuoren kesätyöpaikka on tosiaan lottovoitto jos ei ole mahdollista päästä tuttujen kautta jonnekin.

Mä uskon, että jos vaihtoehdot ovat paskaduuneja tehnyt ja toinen joka ei ole tehnyt päivääkään töitä niin suurin osa valitsisi sen paskaduuneja tehneen. Mutta jos vaihtoehdot ovat kaksi paskaduuneja tehnyttä, joista toinen on tehnyt muutaman kesän enemmän niitä paskaduuneja, niin ei sillä ole mitään merkitystä.

No hyvä että sait naurut, sekoitin sinut nyt sitten epähuomiossa siihen toiseen, joka mainosti niitä rekryjä tekevänsä. Kuka lieneekään.

Toki. Tosin riippuu alasta ja työstä - kaikilla aloilla paskaduunit eivät vaakakupissa paina, toki kannattaa mieluummin jotain työkokemusta hankkia kuin olla hankkimatta. Eri asia sitten, onko se pakko hankkia jo yläasteella...

Mä en ainakaan ajatellut tässä paskaduuneina yleisesti ajateltuja töitä, vaan itselle vastenmielisiä jobeja.
Meidän laps ainakin on puhunut että menee vaikka kauppaan täyttelemään hyllyjä kesätöiksi jos ei muuta saa. Paskajobihan se on joidenkin mielestä.

Itse olen 16vuotias poika ja ajan pyöräkuormaajaa koko kesäloman, tuuraan samalla osan ajasta vakituista kuskia. Kun minulla on kiinnostusta työhön ja työn antajalta tulee kehuja ja antaa minulle täyden vastuun ja jos joku meneerikki nii sanoo vain että saattuuhan sitä ammattimiehellekkin, eikä hauku lyttyyn. Minua kiinostaa juuri tämä työ siksi koska voi saada pinellä virheellä mittavat vahingot ja haasteet nimenoman antava työn ilon. Ja osaan sikksi hallita ja ajaa pyöräkuormaajalla koska minun vanhemmat ovat antaneet ajaa minun autoilla,traktoreilla ja kyseisillä työkoneilla.

No, nyt kasiluokan loputtua sai sanoa, ettei kiinnosta. Olisi voinut hakea isänsä kautta sen työpaikalle jotain toimistotyötä tekemään. Mutta mun mielestä 14-vuotias, kesän lopussa 15 vuotta täyttävä saa olla vielä töistä vapaa.
Sitä paitsi ajattelen, että niitä työpaikkoja on ihan pirun vähän tarpeeseen nähden, ja vanhemmat nuoret tarvitsee kipeämmin sitä. 14-vuotias kun kuuluis mun mielestä olla täysin vanhempien elätettävä ja vapaa. Ensi keväänä saa kyllä opetella työnhakua ja sitä mukaa työntekoa.

Yhteistyössä