Te joilla 4 lasta tai enemmän...miten teidän talous "kestää"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vaan

Vieras
Meillä on 3 lasta ja ruokaan, harrastuksiin jne menee hirveitä summia.
Asuminen maksaa kun pitää olla suht iso asunto (ei mitään lukaalia, mutta 4-5h vähintään). Isommat lapset (2 koulussa) syö paljon ja jo kauhulla odotan kun kuopus on samassa iässä...

Tavallisia keski-palkkaisia ollaan, ei paljon ylimääräiseen matkusteluun jää rahaa (joskus käydään risteilyllä tms pientä). Ihmettelen miten jotkut uskaltaa hankkia monta lasta, kun jo 5-henkinen perhe kuluttaa paljon!

Ajatteletteko koskaan kuluja vai onko se enemmän sitä, että kun vauvakuume iskee niin saa tulla jos on tullakseen?

Meillä on 4 lasta, vanhin on eskaris. Meillä lapset harrastaa mutta ei mitään muskareita tms. maksullisia kansalaisopiston juttuja vaan perusliikuntaa, luistelemassa, uimassa, pyöräilemässä, hiihtämässä käydään koko perheen voimin tai riippuen miten ehditään, toinen vanhempi osan lasten kanssa. Reissuun on aina päästy, yleensä säästetään niin että päästään menemään johonkin, kannatetaan kotimaanreissuja ja paikkoja tässä lähellä. Ruokaan menee omansa, mutta siitä ei säästellä. En mä tiedä, mä ajattelen niin että kaikessa pärjää, jos tahtoo.

ihan hyvin riittää.. valinnoistahan se on kiinni.
Jos kaiken ei tarvitse olla kalleimmasta päästä ja itse osaa esim. ruoat laittaa niin ei tarvi oll amikään kroisos pennonen perheensä elättääkseen.
Toki olis kiva jos olis enemmän rahaa kaikelle varmasti käyttöä löytyis, mutta näinkin pärjää..

Meillä siis 6hlöä ja pienet tulot (jonkun taloustutkijan mukaan.. =) )

heti kun menen töihin, niin talous kestää, nyt on vähän tiukempaa eli ei päästä ulkomaille lomille eikä oikein kotimaankaan matkailuun ole varaa. en tiedä mitä tarkoitat keskipalkalla, mutta ei mekään hyvätuloisia olla kriteerien mukaan. pihejä ollaan kyllä. eikä meillä ole isoa asuntoa, ei se ole mikään absoluuttinen pakko vaikka on 4 lasta.

No siinähän se menee.
No viides tulossa.En ymmärrä mitä uskaltamista tässä on :/
Mulla ei ole varsinaista vauvakuumetta ollut,että se nyt ei syynä ole tän viidennen alkuun panolle.
Ai niin ja mulla ei ole vakityötä,teen tällä hetkellä sijaisuuksia.

No jotenkin se kestää, kun pakko on, eikä mikään isompi juttu sitä horjuta. Toivottavasti ei isompia menoeriä tule, sillon vois tiukkaa tehdä. Ja toivottavasti miehellä työt jatkuu.

Kuuleppas. Mun mies hyppäsi vieraisiin kun meidän neljästä lapsesta vanhin oli 12 vuotias ja nuorin 1½ vuotias ja minä jäin yksinhuoltajaksi. Että kyllä sitä vaan pärjää (kun unohtaa itsensä ja tarpeensa :D )

Edelleen se tilanne, vaikka mulla uusi mies onkin, että lasten isä ei osallistu harrastusten eikä minkään muunkaan maksuun, tietysti elarit maksaa, tosin aina säännöllisesti myöhässä.
Jostain kummasta sitä vaan on riittänyt, maksoin vielä omakotitaloa, uutta sellaista jäädessäni yksinhuoltajaksi, mutta mielestäni se kannatti, sillä lapset saivat kasvaa omakotitalossa, jonka olimme heidän tarpeitaan huomioiden rakentaneet.

Nyt näen katsomalla lapsiani, että kaikki se ponnistelu kannatti. Lapset ovat iloisia, terveitä, fiksuja harrastavia nuoria :)

Joten kuten sanotaan: Lapset ovat vain kerran pieniä, joten kannattaa hetkeksi laittaa omat tarpeensa taka-alalle, kyllä tulee vielä aika jolloin saa "kaiken" mitä haluaa itselleen :)

Meille on neljäs tulossa toukokuussa ja ihan hyvin ollaan tähänkin asti pärjätty. Lapset käy kerran viikossa jumppiksessa, mies pelaa lätkää, mä käyn spinningissä eli normi harrastukset. Eikä todellakaan olla mitään hyvä palkkaisia kumpikaan. Se on vain valinnoista kiinni.
Niin ja koko perheen yhteinen harrastus on jenkkiautot. Että näin meillä.

Onko teillä kaikilla pienet lapset? Esim. koululaiset kuluttaa jo huomattavasti enemmän...

Jos haluaa tarjota lapsille mahdollisuuden harrastaa, niin ainakin täällä pk-seudulla kaikki maksaa aika paljon...sählyt 400e/v, puhumattakaan lätkästä joka maksaa 200-300e/KK...ym ym jumpat

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko teillä kaikilla pienet lapset? Esim. koululaiset kuluttaa jo huomattavasti enemmän...

Jos haluaa tarjota lapsille mahdollisuuden harrastaa, niin ainakin täällä pk-seudulla kaikki maksaa aika paljon...sählyt 400e/v, puhumattakaan lätkästä joka maksaa 200-300e/KK...ym ym jumpat

Meillä vanhimmat jo teinejä ja maalla asutaan. Meillä on monenlaista kerhotoimintaa ja esim sählykerho on ilmainen. On myös ilmaisia näytelmäkerhoja, lennokkikerhoja, kuvataidekerhoja ym.

2koululaista, 2alle kouluikäistä, yhdet tulot.

Hyvin me pärjätään, ollaan aika visuja ja materiaaliset arvot on aika kaukana. Ekoarvot päällimmäisenä, niin siinähän sitä rahallistakin säästöä tulee samalla.

Harrastukset: mies käy porukalla ja ilmainen salivuoro heillä, itse en harrasta ohjattua liikuntaa, lasten kanssa liikutaan paljon ilmaiseksi ja ostetaan välineet käytettynä, kulttuuriharrastuksiakin voi hoitaa ilmatteeks kirjastossa ja näyttelyissä. Vanhin poika kyllä ensi vuonna aloittaa taideharrastuksen, mutta sekin on vain parikymppiä kuussa ja sisältää materiaalit kaikki.

Täällä lapissa on sen verran halvempaa asua....
No aikuisten oikeasti välillä paremmin ja välillä huonommin, sitähän se elämä on.
ja meidän arvot on sen mukaisia ettei se nyt ihan mahdottomia tuloja vaadi.
Just näitä perus juttuja lapset harrastelee sen mukaan mikä kausi on eli hiihtoa,luistelua,uintia, luonnossa liikkumista jne.
Välillä käyvät kansalaisopiston jutuissa.
Lapset ei vaadi paljoa luonnostaan. tässäkin yllätyin kun kyselin nelivuotiaalta, että haluaako hän lahjaksi puuha pete traktorin vai spidermanin vai mitä.
poika katsoi mua iloisesti ja sanoi, että hän toivoo lahjaksi suklaa munan. heräsin taas miettimään mitkä on aikuisen valintoja ja mitkä lasten.
Oikeastaan ei ole paljon mistään jouduttu tinkimään ainakaan vielä.
No ruokakauppaan on omat listat ja budjetit eli ostetaan sitä mikä on halvinta.

lisään vielä, että meillä on 4 lasta jotka on 9v, 7v, 4v ja kohta 2v.

Neljäs lapsi syntyi reilut 2 viikkoa sitten. Aika näyttää tuon talouspuolen, miten siinä sitten käy. Kalliiksi tämä tuli, meni auto uusiksi ja nyt näyttäis siltä, että siitä hajos moottorista jotain. Onneksi mies ymmärtää autojen päälle, osaa siis korjata ja ettii sen vian.

Yhteistyössä