Te, joilla 4 lasta tai enemmän, miten teillä riittää varat lasten menoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sfksks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no meillä kolme ja vielä yksi olisi suunnitteilla joskus :D rahat kyllä nytkin jo tiukilla, mutta onneksi vaatteet ym.voi kierrättää pojalta toiselle jne. Tarpeen vaatiessa ostetaan uutta, mutta ei mitään kalleinta ticketiä tmv. edullisemmillakin kun pärjää vallanmainiosti. :whistle:

Esikoinen aloittaa koulun syksyllä, sinne ootellaan sitten jos joku harrastus alkaa kiinnostamaan. Vielä ei ole mitään. Tosin tässäkin saattaa tulla raha vastaan, mutta se on sitten sen ajan murhe. Ja ainahan ei ole pakko saada juuri sitä mitä haluaa! Vaatteita en ainakaan rupea ostelemaan vain siksi että "kaikilla muillakin" on, ellei se ole tarpeellinen ja järkevä ostos.

Ainahan sitä rahaa voisi enemmän olla , mutten jättäisi lapsia tekemättä rahan takia :o

Mun mielestä siihen onnelliseen lapsuuteen ja nuoruuteen ei todellakaan välttämättä kuulu se, että saadaan mitä vain keksitään haluta. Tiedän paljon ei niin kovin onnellisia lapsia ja nuoria, joille kiireinen isi työntää rahaa kouraan, mutta ei ehdi eikä jaksa tehdä mitään lastensa kanssa, eikä vanhemmat välttämättä jaksa välittää jälkikasvustaan.
Toki on niitä jotka jaksaa.
Mutta asiaan, meillä lapset saa tarvitsemansa eli vaatteet, ruuan, lämpimän kodin, huomiota, rajoja, huolehtimista, aikaa, hellyyttä, harrastuksia on, perheen yhteisiäkin... Kaikkia viimeisiä vempeleitä ei ole vara ostaa, ei uusimpia pelikonsoleitakaan välttämättä, eikä tehdä ulkomaanmatkoja, mutta kotimaassa matkustetaan sentään ainakin kesällä ja välillä talvellakin.
Materia ei ole minulle koskaan merkinnyt juuri mitään, arvot on vähän toisenlaisia, jos se merkitsisi olisin tehnyt elämässä aika lailla erilaisia valintoja. Lapsille tietyssä elämänvaiheessa on tärkeää, että esim. saa sellaisia vaatteita mitä muillakin eikä erotu porukasta, sen kyllä ymmärrän. Mutta aika hyvin myös lapset oppii ettei ihan kaikkea haluamaansa voi saada, voi säästää itse, voi odottaa haluamaansa ja niin edelleen.

Tassa ketjussa niin moneen kertaan mainitut 'merkkivaatteet'- onko ne oikeasti joku mitta? Juttelevatko ihmiset 'merkkivaatteista' kasvotusten oikeassa elamassa vai onko se pelkastaan palstatappelun aihe? Mina en muista koko elamani aikana keskustelleeni kertaakaan kenenkaan kanssa siita minka merkkisia vaatteita lapsillani on. Onko todellisuus tosiaan sita etta 'merkkivaatteet' ovat puheen aihe tai vaanimisen aihe? Vai onko tama homma ihan vaan palstan luomaa todellisuutta?

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Tassa ketjussa niin moneen kertaan mainitut 'merkkivaatteet'- onko ne oikeasti joku mitta? Juttelevatko ihmiset 'merkkivaatteista' kasvotusten oikeassa elamassa vai onko se pelkastaan palstatappelun aihe? Mina en muista koko elamani aikana keskustelleeni kertaakaan kenenkaan kanssa siita minka merkkisia vaatteita lapsillani on. Onko todellisuus tosiaan sita etta 'merkkivaatteet' ovat puheen aihe tai vaanimisen aihe? Vai onko tama homma ihan vaan palstan luomaa todellisuutta?

Mä liikun kans erilaisissa piireissä, ei tule vertailtua mitään merkkejä, lähes 100%:sti kaverit sosiaaliluokasta ja koulutuksesta riippumatta kierrättää, käy kirppiksillä, ostaa yhtälailla halpisketjuista, marketeista kuin sitten ehkä jostain muualtakin lastenvaatteita. Ainoastaan yksi tuttu, alhainen koulutustaso, mutta miehen kautta rikastunut ajattelee enemmän merkkejä ja materiaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ole provo. mutta kuten kaikki tietää niin kyllä kouluiässä ruvetaan haluamaan samanlaista vaatetta yms kuin muillakin.

Riippuu ihan arvomaailmasta. Itsestäänselvyyksiä ei kai olekaan? Surullista, jos lapset "pitää" ihan opettaa arvostamaan ja pitämään itsestään selvyytenä tuon kaltaista arvomaailmaa. Pelottavaa ja puistattavaa, mutta niin ihmismäistä.

Valitettavasti tämä meidän kulttuuri ajaa tavarakierteeseen; enemmän ja halvemmalla, minulle ja heti! Merkkituotteetkin valmistetaan jo eettisesti arveluttavalla tavalla :( Onneksi ihmiset, alkavat heräämään ja kunnioittamaan ympäristöään. Koska kaikkinainen kuluttaminen kolahtaa aina luontoon tavalla tai toisella. Sen opettaminen lapsille on vaikeaa, koska paineet median luomasta yhteiskunnasta tolkuttaa vallan muuta....

Alkuperäinen kirjoittaja sfksks:
meillä kaksi lasta ja suuret menot. merkkivaatteita, harrastuksia, hauskanpitoa..menee rahaa paljon. jos olisi enemmän lapsia niin ei pystyttäisi takaamaan näin hyvää elintasoa.Ja mun mielestä se olisi väärin lapsia kohtaan, joten olemme vain kahteen lapsiluvun jättäneet.

no eikö niitä merkkivaatteita voi sitten kierrättää sisarukselta toiselle?? meillä 4 lasta ja kyllä kaikki hyvä kuntoinen tulee sisarukselta toiselle vaikka plajon oon ostanukki. meneehän noihin esim. pelkkiin kuravaatteisiin meni nyt syksyllä pari sataa.

Meillä neljä lasta ja viides tulossa. Kuulumme tulojemme puolesta alempaan keskiluokkaan (omat bruttotulot n 2000e/kk ja miehen 4200e/kk). Omakotitalossa asutaan ja kaikki menee mitä tulee :). Lapsemme pääsevät kuitenkin kampaajalle, huvipuistoihin, harrastamaan ja isommat saavat jonkin verran merkkivaatteita jne. En koe heidän jäävän mistään paitsi.

Ei meillä ole neljää vielä, vasta kuukauden päästä...

Mutta tuota noinniin. Me tehdään töitä. Sitten jos tekee tiukkaa, yritetään tehdä enemmän töitä ja nipistää vähän menoista.

Eikä noissa muksuissa mitään, halvallahan niiden kanssa pelkästään pääsisi. En kehtaa edes kertoa, paljonko noi elukat syö budjettia, ja kyllä nekin 19 silti täällä kaikki pyörii...

Ja täytyy vielä todeta, että olen ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että lapsien pitää saada tietyssä iässä uusia vaatteita, polkupyöriä jne. En siis minäkään hyväksy sitä, että lapsia tehdään liuta ja sitten isommat "kärsivät". Voi kuulostaa materialistiselta, mutta elämä vaan sitä jossakin määrin on! Toki maailmassa on myös monia muita tärkeämpäiä arvoja.
Meillä varmasti lapsiluku jää viiteen, koska isommassa lapsilaumassa emme voisi tarjota kaikille riittävää elintasoa.

Ja sekin vielä, että saahan viidennestä ja sitä seuraavasta aina lähes 200e lapsilisää kuussa. Aika monet vaatteet (tai ainakin yhdet merkkifarkut :D) tuolla summalla saa.

Yhteistyössä