Te joiden vauva on syntynyt etuajassa.

  • Viestiketjun aloittaja Mielenkiintoa
  • Ensimmäinen viesti
Mielenkiintoa
Mitkä viikot oli menossa?
Mitä teit kun synnytys lähti käyntiin? Onko jotain minkä epäilet ehkä "laukaisseen" sen? Miten vauvaa hoidettiin ja milloin saitte hänet kotiin, entä syliin?
 
syntyi 36+6, synnytys lähti käyntiin, kun olin keittiössä istumassa
Muutamana viikkona olin jo vuotanut verta, supistellut jne, jolloin sitten viimenään lapsivedet menivät.
Stressi laukaisi synnytyksen.
Vauva voi synnytyksestä lähtien hyvin, vaikka paino laskikin melko alas.
Sokereita seurattiin 2 pv, jokna jälkeen kotiuduttiin
 
mie
esikoinen syntyi rv36+4, en itse ajatellut lapsen syntyvän etuajassa vaan menin ihan normaalisti synnyttämään ja kaikki sujuikin hyvin ja pääsimme neljäntenä päivänä kotiin. kakkonen syntyi rv31+4 ja silloin olin hädissäni, synnytystä yritettin pysäyttää mutta poika päätti syntyä siitä huolimatta. Osastolla oltiin 7 viikkoa. Ei mitään aavistusta miksi synnytykset käynnistyneet ennenaikojaan.
 
ap
Eikö viikolla 36 ole siinä ihanneajan alussa. Kun minulle sanottiin että jos syntyy 36-41 niin on paras aika menossa...
34viikolla ei kuulemma enää estele kun on yleensä tarpeeksi kehittynyt. Ellei nyt kovin pieni ole...
 
vieras
36+1 syntyi ja ihan tuli supisteluilla eli ei mitään ihmeempää laukaisijaa. Oli 2,7kg ja hyväkuntoisena koko ajan vierelläni. Kotiin päästiin kolmantena päivänä eikä ole ollut mitään ongelmia. Nyt kyseessä 2½-vuotias reipas poika :)
 
minä
Surffailin palstalla ja yht'äkkiä tuntui kun olisi pissaa alkanut liruttaa pöksyihin, eli lapsivesi alkoi valumaan. Viikkoja oli reilu 37. Epäilen että synnytyksen laukaisi edellisen päivän leivinuunin läämmitys, sillä heiteltyäni puita suureen uuniin tunsin kunnolla kipuja sen jälkeen. Vauva oli lähes täysiaikainen, joten kaikki sujui hyvin. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö viikolla 36 ole siinä ihanneajan alussa. Kun minulle sanottiin että jos syntyy 36-41 niin on paras aika menossa...
34viikolla ei kuulemma enää estele kun on yleensä tarpeeksi kehittynyt. Ellei nyt kovin pieni ole...
Näin mullekin sanottiin, mulla synty lapsi 32+2, mut mul ei käynnistyny synnytys.
 
vieras
meillä on kaksi keskosta... toinen syntyi viikolla 34+5 lapsivedet meni 33+6 ja lopulta päädyin kiireelliseen sektioon, vauva oli viikon teholla ja viikon lastenosastolla. Syliin sain hänet 4:n päivän ikäisenä. Toinen syntyi 35+1, lapsivedet meni 34+4, lopulta syntyi käynnistämisellä normisti, sain heti syliin ja sain sylitellä jokapäivä. Hänellä myös viikko tehoa, viikko lastenosastoa.

Erikoinen kysymys et mitä teit kun synnytys lähti käyntiin... no menin synnärille luonnollisesti...
 
vieras
syntyi 35+5, edellisenä aamuna makoilin sängyllä aamupalan jälkeen, kun tuntui pistävä poksahdus ja vedet valahtivat sänkyyn. Seuraavana aamuna sitten käynnisteltiin. Samantien sain hetkeksi syliin, kävi tutkimuksissa ja sen jälkeen sain vierihoitoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö viikolla 36 ole siinä ihanneajan alussa. Kun minulle sanottiin että jos syntyy 36-41 niin on paras aika menossa...
34viikolla ei kuulemma enää estele kun on yleensä tarpeeksi kehittynyt. Ellei nyt kovin pieni ole...
Kyl mä sain supistuksiin piikkejä, mitkä hillitsee suppareita, olin silloin n. 35+5
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö viikolla 36 ole siinä ihanneajan alussa. Kun minulle sanottiin että jos syntyy 36-41 niin on paras aika menossa...
34viikolla ei kuulemma enää estele kun on yleensä tarpeeksi kehittynyt. Ellei nyt kovin pieni ole...
rv 36 jälkeen ei yleensä synnytystä yritetä estellä. Varsinainen aika on käsittääkseni rv 38-42. Virallinen yliaikakin alkaa vasta rv 42.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö viikolla 36 ole siinä ihanneajan alussa. Kun minulle sanottiin että jos syntyy 36-41 niin on paras aika menossa...
ihanneaika tuskin on ennen kuin on täysiaikainen...outo kommentti.

Oma lapsi syntyi rv 36+2 ilman ennakkovaroitusta. Raskaus sujui hienosti ilman ongelmia. Stressi laukaisi synnytyksen tai niin ainakin luulen, koska mitään muuta syytä siihen ei ollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mielenkiintoa:
Mitkä viikot oli menossa?
Mitä teit kun synnytys lähti käyntiin? Onko jotain minkä epäilet ehkä "laukaisseen" sen? Miten vauvaa hoidettiin ja milloin saitte hänet kotiin, entä syliin?
Mie en edes tiennyt, että synnytys oli käynnissä. Luulin oireiden olevan pissatulehdus :snotty: Menin päivystykseen, koska virtsarakkoa pisteli ja kuumotti. Heikkoja supistuksia tuntui, jos nostin 2 vuotiaan syliin tai kannoin häntä. Noilla heikoilla oireilla olinkin sitten jo 5cm auki ja A-vauvan (odotin kaksosia) jalat olivat kohdunsuun ulkopuolella (sikiökalvot ehjät). Jos olisin odottanut yksöstä, en olisi noilla oireilla mennyt päivystykseen vaan odottanut seuraavaan päivään ja neuvolaa.
Sairaalaan menin kun oli rv25+1 ja 25+3 kaksoset syntyivät. Syynä oli pitkään oireettomana muhinut tulehdus.

Molemmat olivat aluksi keskoskaapissa n.10 viikkoa. Kotiin pääsivät kolmen kuukauden iässä (noin 2vkoa ennen la:ta)
Pojan olisin ekan kerran saanut syliini 3vrk iässä. Molemmille tehtiin ductus-leikkaus, joten syliin sain vasta kun olivat toipuneet, kahden viikon iässä. Ja siitä eteenpäin kenguroitiinkin joka päivä :D

Ihanat muistot siitä kun molemmat vielä mahtuivat paidan alle vierekkäin :heart:

 
syntyi rv 34+5 ja luulen että vatsatauti laukaisi synnytyksen,tai niin ne epäili sairaalassa että kun oksensin rajusti niin kalvot repes ja lapsivettä alkoi sen takia tihkumaan.eipä siinä mitään,olin oksentanut yli 7h ja kun se loppui holahti lapsivettä,eikun soitto sairaalaan ja käskivät näytille.tiistaina menin ja perjantai iltana syntyi poika,syliin sain heti ja kun olin käynyt suihkussa ja vauva viety keskolaan sillä aikaa niin sain käydä vielä sylittelemässä hetken vauvaa.2 viikkoa vauva oli sairaalassa painoa kasvattamassa ja sen jälkeen pääsi kotiin.
tuolla tuo sängyssä tuhisee 9 viikkoinen muru :heart:

niin ja mulla siis käynnistettiin synnytys kun ei kuitenkaan lähtenyt etenemään itestään.
 
vieraas
Esikoinen syntyi 35+1. Mulla on hyvin supistusherkkä kohtu ja supparit alkaneet kaikkissa kolmessa raskaudessa rv 13-18. Liikuntarajoitteisella saikulla olen aina ollut ja niin nytkin tässä kolmannessa raskaudessa. Lantio antaa periksi myös varhaisessa vaiheessa ja vauvat kääntyneet pystyvästi rt:n rv 18. Kakkosen sain pidettyä matkassa rv 38+3, mutta maata sain koko loppu ajan tosi paljon.
 
huom itselles
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Alkuperäinen kirjoittaja rv38:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
37+6 ja 37+3 ja lähti käyntiin ku käynnistettiin
Näähän on ihan normaaliaikaisia lapsia molemmat?
Jaa en mää tiiä, kyllä niistä puhuttiin etukäteen syntyneinä keskolassa... en tiiä mitkä ne rajat sit on
Vasta 38 on täysiaikainen.
Noihan on rv38.
 
Möhkeä Hirmufantti
Mulla lorahti lapsivettä rv36.
Soitin sairaalaan ja sanoivat että sinne mentävä.
Olin yön sairaalassa ja seuraavana aamuna käynnistivät, kun supistuksia ei kuulunut.
Lapsi syntyi 36+2 ja sain heti vierihoitoon.
Sokereita ja bilirubiinia tarkkailtiin usein, mutta kaikki oli ok ja päästiin kolmantena päivänä kotiin.
Mitat hänellä oli 47cm ja 2995g.
 

Yhteistyössä