te joiden mielestä kotiäitiys on työtä

  • Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
- hoidat lastasi kotona,joka siis ei ole työtä
- viet lapsesi toisen hoidettavaksi(perhep.hoit. tai päiväk.), heille se on työtä
-otat ulkopuolisen omaan kotiisi hoitamaan samat hommat mitä itse olet tehnyt,hänelle se on työtä
kertokaapa missä vaiheessa samat tehtävät muuttuvat EI TYÖKSI.ei kait muuta eroa kuin että kotiäidille ei makseta palkkaa
Siinä vaiheessa ne ovat työtä kun ne tekee vieraalle, ei itselle?

Siis olen aina mahdollisuuksieni mukaan käynyt vapaa-ajallani auttelemassa isoisääni. Siivoilemassa, pesemässä ikkunoita, hoitamassa asioita jne. En koe että olisin tuolloin ollut töissä, vaan ainoastaan tapaamassa ja auttelemassa minulle läheistä ihmistä. Siihenkin aikaan ku olin kotipalvelussa töissä ja siis tein työkseni noita ihan samoja juttuja toisten vanhuten luona.

Asiat voivat olola raskaita ja työlaitä, vaikkei niitä työksi laskisikaan. Koen olevani töissä silloin kun teen sen vieraalle ja saan siitä palkkaa, muuten olen kotona lasteni kanssa, jopa lomilla. Vaikka tuo lomailu ajoittain on huomattavastikin raskaampaa kuin töissä olo. :whistle:

Tällä hetkellä meillä suunnitellaan koiran ottamista. Olisin itse aiivan myyty mutta mies vielä miettiii. Hänen mielestään koirassa (varsinkin pennussa) on paljon työtä. Jos siis omien alsten kanssa kotona oleminen lasketaan työksi, lasketaanko siksi myös lemmikin hoitaminen vaikka lapsettomalta? Saahan jotkut siitäkin palkkaa kun hoiitavat toisten lemmikkejä. Tai vaikka lapsettomalta omakotitalossa asuvalta pariskunnalta kaikki koti- ja pihatyöt, auton huoltamiset jne?
 
Kotiäiti tekkee kotitöitä. Työtähän ne päivittäisit touhut kotosalla ovat, vaikka niitä miltä kantilta tarkasteltaisiin, ihan jo nimestä voitte sen päätellä.

Joistain töistä saa palkkaa, joistain ei. Silti ne kaikki on vaan tehtävä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja lastenhoitoa raskaampaa työtä saa etsiä. MOnet miesten työt ovat sellaisia, että tumput suorana seistään ja katsotaan kun joku muu tekee, harvoin kotiäiti ehtii seistä tumput suorana. Käypäs katsomassa perinteisiä miesten työpaikkoja, ja mieti sitten onko kotiäitiys työtä. Yleensäkin miesten töissä näyttää olevan niin, että yksi tekee ja kymmenen katsoo vieressä. (rakennustyömaat, vahtimestarit - itse olin luistelemassa monta tuntia eräänä sunnuntaina ja sinä aikana työntekijä kerran aurasi kaukalon, monta tuntia oli kopperossaan "rauhassa". ) Kyllä kotiäitinä on aina 10 hommaa, jotka pitäisi tehdä, ei täällä pysty katsella vieressä kun joku muu hoitaa hommat.
Tämä nyt oli typerin juttu mikä tähän ketjuun on laitettu!! En minäkään (ansio)työssäkäyvänä arvostele paljonko kukin työssään (kotona tai ansiossa) työtä tekee! Ja ihan varmasti raksalla osataan myös työtä tehdä, ja sitä mitä esim. siellä tehdään kutsutaan ammattitaidoksi! Ja tästä aiheesta ei kyllä millään saa mitään miesten-naistentyö väittelyä. Jos tuollaista alkaa väittämään (miehet eivät tee työtä ), kuulostaa se lähinnä oman epävarmuuden pönkitykseltä... Tää oli aika kriittinen ja hyökkäävä kirjoitus, mutta itsellä kiehahti kun juttusi luin.

Kotiäitiys on arvokasta työtä, hommaa, duunia, ajanvietettä ( ;) ), miksi kukin sitä haluaa kutsua. Itse menen "lomani" jälkeen töihin, valitettavasti...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:
Kotiäiti tekkee kotitöitä. Työtähän ne päivittäisit touhut kotosalla ovat, vaikka niitä miltä kantilta tarkasteltaisiin, ihan jo nimestä voitte sen päätellä.

Joistain töistä saa palkkaa, joistain ei. Silti ne kaikki on vaan tehtävä.
Onhan se näinkin.

Tästä tuli mieleen ovatko muuten termit äitiysLOMA, vanhempainVAPAA, hoitoVAPAA mielestänne oikeita? ;)

Mulla vasta yksi pieni lapsi, joten koen tämän kotona olon tällä hetkellä lähes lomailuksi.

Ne kotityöt on muuten tehtävä joka tapauksessa, oli ansiotyössä tai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:
Kotiäiti tekkee kotitöitä. Työtähän ne päivittäisit touhut kotosalla ovat, vaikka niitä miltä kantilta tarkasteltaisiin, ihan jo nimestä voitte sen päätellä.

Joistain töistä saa palkkaa, joistain ei. Silti ne kaikki on vaan tehtävä.
Toisaalta kotitöitä tekee myös työssäkäyvät vanhemmat sekä lapsettomat, opiskelijat, työttömät, eläkeläiset jne.
 
Ja mun kyllä täytyy tässä välissä myöntää, että kyllä tämä mun kohdalla on äitiysLOMA. Yksi lapsi kotona. Useamman kanssa käy varmasti jo työstä.

-Toissä ei pysty hengailemaan kaksplussalla aina kun lapsi nukkuu ;)
-Töissä on ruokaTAUKO, kahviTAUKO. Kotona keittää kahvia kun tahtoo (siis ehtii ;) )
-Töissä ajatellaan työasioita, kotiin tullessa pyykkejä, ruokaa, kauppareissuja, siivousta...
-Töissä ollessa odotellaan LOMAA (joka sitten vietetään perheen kesken)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitäs ne perhepäivähoitajat sitten tekee? Ainoa ero on että lapset ei ole omia, mutta tehdyn työn määrä kuitenkin pysyy samana, jos lapsia yhtä paljon.


Ainoa ero perhepäivähoitajan ja kotiäidin työllä on se että perhepäivähoitaja saa palkkaa kotiäiti ei.

Toisaalta kuka viitsis toisten lapsia ilman rahaa hoitaakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:
Kotiäiti tekkee kotitöitä. Työtähän ne päivittäisit touhut kotosalla ovat, vaikka niitä miltä kantilta tarkasteltaisiin, ihan jo nimestä voitte sen päätellä.

Joistain töistä saa palkkaa, joistain ei. Silti ne kaikki on vaan tehtävä.
Toisaalta kotitöitä tekee myös työssäkäyvät vanhemmat sekä lapsettomat, opiskelijat, työttömät, eläkeläiset jne.
Niin tekkee. Samalla tavalla ne kotityöt on työtä heillekin.

En mie ymmärrä miksi eritellään, mikä työ on enemmän työtä jollekin ja vähemmän taas toiselle. Työ on työtä vaikka voissa paistaisi :D
 
vieras
Kotiäiti tekee kotitöitä. Niinhän se menee. Mutta tässä on vähän tällainen oliko ensin muna vai kana -meininki, sillä kyllähän kotiäiti samalla on tavallaan myös vapaalla. Aivan samoin kuin ansiotöissä käyvä on esim. viikonloppuisin ja lomilla vapaalla, vaikka kotitöitä tekisikin.
 
Mä tiedän monta äitiä jotka sanovat menevänsä ansiotyöhön lomalle, koska kotona olo on niin rankkaa B)

Omien lasten hoito on palkatonta työtä. Koulunkäynti on lasten työtä. Elämä on raskasta työtä :whistle:

Mä olen hoitanut muiden lapsia, ja se oli työtä. Jos hoidan omia lapsiani, niin sitä ei saa sanoa työksi, koska kyse on synnyttämistäni kakaroista. Jos hoitaisin kotonani muiden lapsia se olisi työtä ja jos siinä sivussa hoitaisin omia lapsia samaan aikaan kotona, se taas ei olisi työtä. Vaikka samalla lailla kaikki ne lapsukaiset tulisi hoidettua.

Eli jos olen kotona ja saan siitä muutaman hassun euron, en suinkaan tee työtä. Vaikka jos palkkaisin kotiin lapsilleni hoitajan, he tekisivät samaa duunia (jota en siis saa kutsua duuniksi) ja tienaisivat siitä muutaman euron enenmmän.

Pelkkiä sanoja siis. Jokainen kai tajuaa että samanlaista käytännössä se omien lasten (palkaton) hoito on kun toisten lasten (palkallinen)hoito.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Mä tiedän monta äitiä jotka sanovat menevänsä ansiotyöhön lomalle, koska kotona olo on niin rankkaa B)

Omien lasten hoito on palkatonta työtä. Koulunkäynti on lasten työtä. Elämä on raskasta työtä :whistle:

Mä olen hoitanut muiden lapsia, ja se oli työtä. Jos hoidan omia lapsiani, niin sitä ei saa sanoa työksi, koska kyse on synnyttämistäni kakaroista. Jos hoitaisin kotonani muiden lapsia se olisi työtä ja jos siinä sivussa hoitaisin omia lapsia samaan aikaan kotona, se taas ei olisi työtä. Vaikka samalla lailla kaikki ne lapsukaiset tulisi hoidettua.

Eli jos olen kotona ja saan siitä muutaman hassun euron, en suinkaan tee työtä. Vaikka jos palkkaisin kotiin lapsilleni hoitajan, he tekisivät samaa duunia (jota en siis saa kutsua duuniksi) ja tienaisivat siitä muutaman euron enenmmän.

Pelkkiä sanoja siis. Jokainen kai tajuaa että samanlaista käytännössä se omien lasten (palkaton) hoito on kun toisten lasten (palkallinen)hoito.


Peesi.
 
Lässynlää
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Mä tiedän monta äitiä jotka sanovat menevänsä ansiotyöhön lomalle, koska kotona olo on niin rankkaa B)

Omien lasten hoito on palkatonta työtä. Koulunkäynti on lasten työtä. Elämä on raskasta työtä :whistle:

Mä olen hoitanut muiden lapsia, ja se oli työtä. Jos hoidan omia lapsiani, niin sitä ei saa sanoa työksi, koska kyse on synnyttämistäni kakaroista. Jos hoitaisin kotonani muiden lapsia se olisi työtä ja jos siinä sivussa hoitaisin omia lapsia samaan aikaan kotona, se taas ei olisi työtä. Vaikka samalla lailla kaikki ne lapsukaiset tulisi hoidettua.

Eli jos olen kotona ja saan siitä muutaman hassun euron, en suinkaan tee työtä. Vaikka jos palkkaisin kotiin lapsilleni hoitajan, he tekisivät samaa duunia (jota en siis saa kutsua duuniksi) ja tienaisivat siitä muutaman euron enenmmän.

Pelkkiä sanoja siis. Jokainen kai tajuaa että samanlaista käytännössä se omien lasten (palkaton) hoito on kun toisten lasten (palkallinen)hoito.
Noh... mä en koe kyllä töihinmenoa mitenkään lomailuksi, päinvastoin kauhistuttaa miten siitä selviää, kun tosiaan pitää sitten iltaisin työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin järjestää se aika lapselle, kodille, harrastuksille, ystäville...

Töissä ollessa sitä vaan odottaa aina sitä viikonloppua tai lomaa, joten nyt nautin tästä vanhempainVAPAAsta niin kaun kun sitä riittää (ja kohta vielä hoitoVAPAASTA.) =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Mä tiedän monta äitiä jotka sanovat menevänsä ansiotyöhön lomalle, koska kotona olo on niin rankkaa B)

Omien lasten hoito on palkatonta työtä. Koulunkäynti on lasten työtä. Elämä on raskasta työtä :whistle:

Mä olen hoitanut muiden lapsia, ja se oli työtä. Jos hoidan omia lapsiani, niin sitä ei saa sanoa työksi, koska kyse on synnyttämistäni kakaroista. Jos hoitaisin kotonani muiden lapsia se olisi työtä ja jos siinä sivussa hoitaisin omia lapsia samaan aikaan kotona, se taas ei olisi työtä. Vaikka samalla lailla kaikki ne lapsukaiset tulisi hoidettua.

Eli jos olen kotona ja saan siitä muutaman hassun euron, en suinkaan tee työtä. Vaikka jos palkkaisin kotiin lapsilleni hoitajan, he tekisivät samaa duunia (jota en siis saa kutsua duuniksi) ja tienaisivat siitä muutaman euron enenmmän.

Pelkkiä sanoja siis. Jokainen kai tajuaa että samanlaista käytännössä se omien lasten (palkaton) hoito on kun toisten lasten (palkallinen)hoito.


Peesi.
 
jos joku kysyy mun ammattia niin vastaan olevani kotiäiti.
mutta kyllä musta työ on se mistä saa rahallisen palkan.
vanhemmuus on kyllä työtä olit sitten ansiotyössä tai et.
työssä käyvälle on kuitenkin tauot, työmatkat ja vessassa käynnit sellaisia omia hetkiä, että voi ajatella että kun saa työpäivän aikana 2-3 taukoa niin voi pitää kotona olemista vapaana. kotiäitikin jaksaisi huomattavasti paremmin jos olisi kahvitauko ja ruokatauko.

oli miten oli lastenhoito on työtä 24 tuntia vuorokaudessa 7 päivänä viikossa syntymästä kotoa poismuuttamiseen asti.
 
Työtähän kaikki muu on paitsi lepääminen ;)

Mutta joo,
aiemmin musta kotonaolo oli lastenleikkiä verrattuna mun entiseen palkkatyöhön.
Nyt taas toisin päin; nykyään palkkatyö on hermolepoa kotiäitinä oloon verrattuna.

Joten se riippuu mistä roikkuu :D
 
kuukk
Mulla on töissä miljoona kertaa rankempaa kuin kotiäitinä kotona. Töistä todellakin ansaitsen välillä palkallista lomaa, olen sen tarpeessa. Mutta kotimammana teen ne hommat mitä huvittaa, silloin kun huvittaa, ja nautin lapsista. Ei tästä kummoista eläkettä/ palkkaa kuulukaan tulla. Toisin kuin työstä, johon aion palata vasta 7 vuoden kuluttua!
 
Koska kotiäiteyttä EI saa sanoa työksi. Niin tasapuolisuuden nimissä tästä päivästä lähtien voitaisiin kieltää seuraavista duuneista työ nimikkeen käyttö.
-siivousala
-lastenhoito
-kokit, keittiöhenkilökunta
-pesulatoimihenkilöt
B)
:xmas:
 
jepulis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Mä tiedän monta äitiä jotka sanovat menevänsä ansiotyöhön lomalle, koska kotona olo on niin rankkaa B)

Omien lasten hoito on palkatonta työtä. Koulunkäynti on lasten työtä. Elämä on raskasta työtä :whistle:

Mä olen hoitanut muiden lapsia, ja se oli työtä. Jos hoidan omia lapsiani, niin sitä ei saa sanoa työksi, koska kyse on synnyttämistäni kakaroista. Jos hoitaisin kotonani muiden lapsia se olisi työtä ja jos siinä sivussa hoitaisin omia lapsia samaan aikaan kotona, se taas ei olisi työtä. Vaikka samalla lailla kaikki ne lapsukaiset tulisi hoidettua.

Eli jos olen kotona ja saan siitä muutaman hassun euron, en suinkaan tee työtä. Vaikka jos palkkaisin kotiin lapsilleni hoitajan, he tekisivät samaa duunia (jota en siis saa kutsua duuniksi) ja tienaisivat siitä muutaman euron enenmmän.

Pelkkiä sanoja siis. Jokainen kai tajuaa että samanlaista käytännössä se omien lasten (palkaton) hoito on kun toisten lasten (palkallinen)hoito.


Peesi.
just näin
 
Mut miettikääs, jos kaikki työt ovat työtä lumityöt, kotityöt... Mites sitten, jos joudutte vaikkapa sairaalaan ja kuukausiin ette saisi muuta kuin maata ja tuijottaa töllöä. Eikös pikkaisen tekisi mielenne päästä sairaalasta lomalle tekemään niitä lumi- ja kotitöitä?
 
Piparjuuri
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
- hoidat lastasi kotona,joka siis ei ole työtä
- viet lapsesi toisen hoidettavaksi(perhep.hoit. tai päiväk.), heille se on työtä
-otat ulkopuolisen omaan kotiisi hoitamaan samat hommat mitä itse olet tehnyt,hänelle se on työtä
kertokaapa missä vaiheessa samat tehtävät muuttuvat EI TYÖKSI.ei kait muuta eroa kuin että kotiäidille ei makseta palkkaa
Siinä vaiheessa ne ovat työtä kun ne tekee vieraalle, ei itselle?

Siis olen aina mahdollisuuksieni mukaan käynyt vapaa-ajallani auttelemassa isoisääni. Siivoilemassa, pesemässä ikkunoita, hoitamassa asioita jne. En koe että olisin tuolloin ollut töissä, vaan ainoastaan tapaamassa ja auttelemassa minulle läheistä ihmistä. Siihenkin aikaan ku olin kotipalvelussa töissä ja siis tein työkseni noita ihan samoja juttuja toisten vanhuten luona.
Näin minäkin ajattelen. Jos tarjoilija on ystävänsä/sukulaisensa juhlissa kestitysapuna hän auttaa lähimmäistään eikä ole töissä (vaikka palkkatyökseen tekeekin samaa hommaa). Kotiäiti tai -isä hoitaa omia lapsiaan, joten työksi en sitä näe. Rankkaa se on/voi olla, mutta perheen kanssa vietetty aika ei ole minulle työtä. Se etten koe kotiäitiyttä työksi ei kuitenkaan vähennä sen arvostusta yhtään.
 

Yhteistyössä