te joiden mielestä kotiäitiys on työtä

  • Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
kotiäiti
- hoidat lastasi kotona,joka siis ei ole työtä
- viet lapsesi toisen hoidettavaksi(perhep.hoit. tai päiväk.), heille se on työtä
-otat ulkopuolisen omaan kotiisi hoitamaan samat hommat mitä itse olet tehnyt,hänelle se on työtä
kertokaapa missä vaiheessa samat tehtävät muuttuvat EI TYÖKSI.ei kait muuta eroa kuin että kotiäidille ei makseta palkkaa
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja72:
Kyllä tää kotiäiteys käy työstä siinä missä muukin työ. Mun mielipiteeni on tälläinen. Yhtä arvokasta hommaa kuin muutkin ja äitihän on töissä 24/7 oli se sitten kotona tai muualla.
peesi. sekä kotiäiti että työäiti tekevät työtä 24/7 mutta usein kotiäitiys on raskaampaa (enemmän masentuneita kotiäitejä kuin työssäkäyviä) koska teet sitä samaa työtä 24/7
entäs kotiäidin työssä käyvä mies? onko se 24/7 töissä, jos tekee kotona muutakin kuin makaa sohvalla?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
- hoidat lastasi kotona,joka siis ei ole työtä
- viet lapsesi toisen hoidettavaksi(perhep.hoit. tai päiväk.), heille se on työtä
-otat ulkopuolisen omaan kotiisi hoitamaan samat hommat mitä itse olet tehnyt,hänelle se on työtä
kertokaapa missä vaiheessa samat tehtävät muuttuvat EI TYÖKSI.ei kait muuta eroa kuin että kotiäidille ei makseta palkkaa
peesi. Ja oikeasti, se lasten hoitaminen ja samalla kaiken muun tekeminen on niin kovaa työtä, että siihen ei muuten tekeviä löydykään helposti.

Helpompaaa työtä on istua jossain kassalla tai myydä liikkeessä rättejä, kuin tehdä 10 hommaa samaan aikaan lapsille. Ei toisten koteihin löydy työntekijöitä kuin pakottamalla, eli viedään tuet, jos joku nuori ei tule raatamaan toisten koteihin eli hoitamaan lapsia/laittamaan ruokaa/siivoamaan jälkiä/ulkoiluttamaan jne jne

Kyllä halukkaita riitttää muihin töihin, mutta yleensä kyllä lastenhoitajaksi jonkun kotiin pakotetaan joku raukka, jolta muuten viedään tuet. On niin kovaa työtä!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
- hoidat lastasi kotona,joka siis ei ole työtä
- viet lapsesi toisen hoidettavaksi(perhep.hoit. tai päiväk.), heille se on työtä
-otat ulkopuolisen omaan kotiisi hoitamaan samat hommat mitä itse olet tehnyt,hänelle se on työtä
kertokaapa missä vaiheessa samat tehtävät muuttuvat EI TYÖKSI.ei kait muuta eroa kuin että kotiäidille ei makseta palkkaa
mut eikö perheellisellä sit ole IKINÄ lomaa, kävi se kodin ulkopuolella töissä tai ei? kun lapset on hoidettava kuitenkin aina.

voihan sen tietysti niinkin ajatella, työrupeama joka kestää 24/7/365 ja n. 20v/muksu. melkoinen työkomennus... ;)
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Mutta niin, moni työ olisi lomaa töähön verrattuna. Odotankin, että pääsisin töihin lomalle, sitten kun kaksoset isompia.
tää on muuten totta. täällä töissä pääsee joiltain osin helpommalla ku kotona ja on aivan mahtavaa olla illat ja vkonloput lasten kanssa. täällä saa syä ja käydä vessassa ihan rauhassa ja olla omien ajatusten kanssa aikuisten seurassa. ei oo meikästä kotiäidiksi ei oo. näin on hyvä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja72:
Kyllä tää kotiäiteys käy työstä siinä missä muukin työ. Mun mielipiteeni on tälläinen. Yhtä arvokasta hommaa kuin muutkin ja äitihän on töissä 24/7 oli se sitten kotona tai muualla.
peesi. sekä kotiäiti että työäiti tekevät työtä 24/7 mutta usein kotiäitiys on raskaampaa (enemmän masentuneita kotiäitejä kuin työssäkäyviä) koska teet sitä samaa työtä 24/7
entäs kotiäidin työssä käyvä mies? onko se 24/7 töissä, jos tekee kotona muutakin kuin makaa sohvalla?
siis vanhemmuus on työtä 24/7, ihan sama kävikö töissä vai ei. NO lepoa saa, jos lapset kiikuttaa hoitoon/mummolaan ym. ja on rauhassa itse lepäillen. tai jos kokee palkkatyön levoksi tai lastenhoidon (kuten usein yhden pienen lapsen äiti)

Mutta usein mies on paljon rennompi jos käy töissä, koska hän ei ole lasten kanssa 24/7 ja hänellä riittää kärsivällisyyttä paremmin.vaihtelu virkistää.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Helpompaaa työtä on istua jossain kassalla tai myydä liikkeessä rättejä, kuin tehdä 10 hommaa samaan aikaan lapsille.
mut eikö tässä ole kysymys siitä, että työt ovat luonteeltaan ja vaativuudeltaan erilaisia? asvalttimiehen homma on erilaista työtä kuin puhelinvaihteen hoitajan työ.
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Mutta niin, moni työ olisi lomaa töähön verrattuna. Odotankin, että pääsisin töihin lomalle, sitten kun kaksoset isompia.
tää on muuten totta. täällä töissä pääsee joiltain osin helpommalla ku kotona ja on aivan mahtavaa olla illat ja vkonloput lasten kanssa. täällä saa syä ja käydä vessassa ihan rauhassa ja olla omien ajatusten kanssa aikuisten seurassa. ei oo meikästä kotiäidiksi ei oo. näin on hyvä.
Mie oon kotiäiti. Ollut vuodesta 2003. Nyt sitten perheluku täynnä ja odotan innolla, että pääsen töihin ja/tai opiskelemaan. Aivan toinen maailma avautuu, kun kotiäitiys loppuu.

Töissä rahaa saa enemmän, muttei näe lastensa kasvua niin tiiviisti.
Kotiäitinä saa vähemmän rahaa, mutta saa seurata lasten kasvua. Mielestäni kotiäitiys on arvokasta ja palkitsevaa. Työssä käyminen on palkitsevaa toisella tavalla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
- hoidat lastasi kotona,joka siis ei ole työtä
- viet lapsesi toisen hoidettavaksi(perhep.hoit. tai päiväk.), heille se on työtä
-otat ulkopuolisen omaan kotiisi hoitamaan samat hommat mitä itse olet tehnyt,hänelle se on työtä
kertokaapa missä vaiheessa samat tehtävät muuttuvat EI TYÖKSI.ei kait muuta eroa kuin että kotiäidille ei makseta palkkaa
mut eikö perheellisellä sit ole IKINÄ lomaa, kävi se kodin ulkopuolella töissä tai ei? kun lapset on hoidettava kuitenkin aina.

voihan sen tietysti niinkin ajatella, työrupeama joka kestää 24/7/365 ja n. 20v/muksu. melkoinen työkomennus... ;)
Näinhän se on ja nykyään on muuten paljon uupuneita perheitä, kun tukiverkot puuttuvat.

Menee vähän epätasaisesti tuo mummoapu. Toiset lomailevat joka viikonloppu kiikuttaen lapset mummolaan, toiset eivät koskaan.

Ja kyllähän sen suomessa näkee, että monet perheet ovat uupuneet. Sen muutaman vuoden kun lapset ovat pieniä, jaksetaan hyvin. TEhdään itse ruoat, vahditaan joka sekunti jne. Mutta kun lapset ovat kouluikäisiä/murkkuja, ovat täysin heitteillä. vanhemmat eivät enää jaksa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
- hoidat lastasi kotona,joka siis ei ole työtä
- viet lapsesi toisen hoidettavaksi(perhep.hoit. tai päiväk.), heille se on työtä
-otat ulkopuolisen omaan kotiisi hoitamaan samat hommat mitä itse olet tehnyt,hänelle se on työtä
kertokaapa missä vaiheessa samat tehtävät muuttuvat EI TYÖKSI.ei kait muuta eroa kuin että kotiäidille ei makseta palkkaa
mut eikö perheellisellä sit ole IKINÄ lomaa, kävi se kodin ulkopuolella töissä tai ei? kun lapset on hoidettava kuitenkin aina.

voihan sen tietysti niinkin ajatella, työrupeama joka kestää 24/7/365 ja n. 20v/muksu. melkoinen työkomennus... ;)
Näinhän se on ja nykyään on muuten paljon uupuneita perheitä, kun tukiverkot puuttuvat.

Menee vähän epätasaisesti tuo mummoapu. Toiset lomailevat joka viikonloppu kiikuttaen lapset mummolaan, toiset eivät koskaan.

Ja kyllähän sen suomessa näkee, että monet perheet ovat uupuneet. Sen muutaman vuoden kun lapset ovat pieniä, jaksetaan hyvin. TEhdään itse ruoat, vahditaan joka sekunti jne. Mutta kun lapset ovat kouluikäisiä/murkkuja, ovat täysin heitteillä. vanhemmat eivät enää jaksa.
suomessa lapset sitten potkitaan pihalle aikaisemmin kuin missään muualla kehittyneissä maissa.
 
Mulla on kokemusta kotona olosta yhden, kahden, kolmen ja neljän lasten kanssa. Mulla on kokemusta viedä lapsia hoitoon työaamuina. Mulla on kokemusta, millaista on olla töissä huolissaan, kun ekaluokkalainen palailee kotiin koulusta. Mulla on kokemusta olla kotona lasten kanssa kun itse olen sairastanut useamman kuukauden. Mulla on kokemusta asua vuokralla kerrostalossa sekä asua puulämmitteisessä omakotitalossa isoine pihoineen.

Mun pointti on se, että elämän tilanteita on niin monia ettei voi verrata pelkästään työssäkäyntiä ja kotona lasten hoitamista. Asioihin vaikuttaa niin moni seikka.
 
vieras
Ei ehkä ansiotyötä, mutta työtä kuitenkin. Onhan muitakin töitä, kuin ansiotyö. Vapaaehtoistyö, kotityö, lumityö, puutarhatyö, käsityö... Kuitenkin se työ-sana liitetään usein siihen, ansiotyöhön.

Jos sanotaan että kotiäitiys ei ole työtä, se ainakin minun korvaan kuulostaa että makaan vain kaiket päivät. Kyllä se minusta kuitenkin työtä on vaikka palkkaa siitä ei juurikaan saa. Olisihan esimerkiksi monelle lumitöiden tekeminen 8 tuntia päivässä paaaljon rankempaa kuin se ansiotyö, vaikka lumityöt ei ansiotyötä yleensä olekaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mulla on kokemusta kotona olosta yhden, kahden, kolmen ja neljän lasten kanssa. Mulla on kokemusta viedä lapsia hoitoon työaamuina. Mulla on kokemusta, millaista on olla töissä huolissaan, kun ekaluokkalainen palailee kotiin koulusta. Mulla on kokemusta olla kotona lasten kanssa kun itse olen sairastanut useamman kuukauden. Mulla on kokemusta asua vuokralla kerrostalossa sekä asua puulämmitteisessä omakotitalossa isoine pihoineen.

Mun pointti on se, että elämän tilanteita on niin monia ettei voi verrata pelkästään työssäkäyntiä ja kotona lasten hoitamista. Asioihin vaikuttaa niin moni seikka.
tämä on kyllä totta. Sekin, että jos asuu kerrostalossa, ja saa kaiken valmiina, jää vapaa-aikaa enemmän, kun mies ehtii tehdä niitä perinteisiä naistentöitä enemmän, lapsia hoitaa ja ruoanlaittoa. Tai voi tehdä yhdessä ruoanlaittoja ym Mutta puolensa ja puolensa kaikella.

Niin, että jos jää paljon vapaa-aikaa (yksi lapsi joka nukkuu päiväunet)tai lapset ovat usein hoidossa, ei koe sitä sitten työksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
.

tai mitäs ajattelette työttömästä perheellisestä? miten kukaan voi olla työtön, jos on lapsia kotona, jos lasten hoitaminen on työtä?


Mä olen tällä hetkellä työtön kotiäiti. Virallisesti olen hoitovapaalalla, mutta pikkuhiljaa olen alkanut työpaikkoja katsoa, koska mulla sitä työpaikkaa ei ole, johon palata.

Kiirettä töihin mulla ei kuitenkaan vielä ole, koska mulla on tekemistä täällä kotona ihan tarpeeski, mutta työtön silti olen, koska mulla ei ole virallista työpaikkaa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Helpompaaa työtä on istua jossain kassalla tai myydä liikkeessä rättejä, kuin tehdä 10 hommaa samaan aikaan lapsille.
mut eikö tässä ole kysymys siitä, että työt ovat luonteeltaan ja vaativuudeltaan erilaisia? asvalttimiehen homma on erilaista työtä kuin puhelinvaihteen hoitajan työ.
Siis tarkoitin, että lastenhoitotyö jonkun kotona on niin raskasta, että siihen harvoin työkkäristä saa vapaaehtoisia. Siihen pitää pakottaa joku sen uhalla, että menettää tuet. Näin on harvoin muissa töissä. En minä tätä työtä lähtisi kenellekään tekemään oikein millään palkalla. Koen todella raskaana.

Sekin, että jos pidän kodin oikein puhtaana, mikä taas virkistää minua ja auttaa minua jaksamaan, on pois aina lapsilta. Senkin ajan voisi käyttää opettamalla pianonsoittoa/ pelaamalla/leikkimällä jne. Ja toisaalta koen, että terveellinen kotonatehty ruoka alusta loppuun itse tehty, on myös tärkeää, mutta sekin aika on sitten aina pois jostain muusta jne. Ja kun lapsia on yli yksi, heillä on usein erilaiset tarpeet, ja jos toinen on isompi, on eskaria/ harrastuksiin kuljetuksia ym. ja näin kotiäidin työ on yhtä kiireistä ja stressaavaa kellon kanssa juoksemista kuin mikä tahansa työ.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
.

tai mitäs ajattelette työttömästä perheellisestä? miten kukaan voi olla työtön, jos on lapsia kotona, jos lasten hoitaminen on työtä?


Mä olen tällä hetkellä työtön kotiäiti. Virallisesti olen hoitovapaalalla, mutta pikkuhiljaa olen alkanut työpaikkoja katsoa, koska mulla sitä työpaikkaa ei ole, johon palata.

Kiirettä töihin mulla ei kuitenkaan vielä ole, koska mulla on tekemistä täällä kotona ihan tarpeeski, mutta työtön silti olen, koska mulla ei ole virallista työpaikkaa.
Siis jos sellainen on työtön, jolla on lapsia kotona, niin hän on kiireinen työtön, ja siksi moni haluaisikin edes osa-aikaisesti laittaa lapset hoitoon, että ehtisi paneutua työnhakuun. Kyllähän sitä voi työkkärin kirjoilla roikkua, mutta oikeasti työn saaminen vaatii usein paljon työtä. ja se taas on vaikeaa, jos on jo työtä (lapsi/lapsia kotona 24/7).
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
En koe olevani töissä mutta vielä vähemmän lomalla.
Mä hoidan meidän kodin lähes soolona eli teen kaiken. Hoidan ostokset ruuan sekä hommaan kaiken muun tarvittavan omakotitaloon sekä perheelle. Hoidan lapset , teen 5 ateriaa päivässä 3-4 henkilölle, siivoan , pyykään, silitän, kuskaan lapsia harrastuksiin jne.
Kaikkea minkä teen en edes muista listata . Lomailemaan ja löhöämään en ehdi ja luulen että kun menen takaisin töihin niin se tuntuu lomalta nykyiseen verrattuna. Silti nautin siitä että saa olla lapsieni kanssa kotona.
Peesi, ja tuon lisäksi käyn tekemässä kaksi yövuoroa viikossa, hoidan lauman eläimiä ja vastaan lämmityksestä (puusellainen ).
Silti kun käyn töissä, niin käyn nimenomaan töissä! Kotihommia en laske työssä olemiseksi vaan yksinkertaisesti tähän äitiyteen kuuluvaksi. ;) Ja minulle töissä käyminenkään ei ole lomaa! Päinvastoin, töissä käyminen vaan lisää hommiani kotona, tai ainakin tekee niistä raskaampia tehdä (2 yön totaallinen univaje viikossa). Mies on viikot töissä (joskus kaksikin viikkoa putkeen pois ettei käykkään kotona ), niin kyllä mä huomattavasti helpommalla pääsisin ilman tuota mun omaa työpaikkaa.


 
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
jos siis ajattelette tekevänne työtä hoitaessanne omia lapsia kotona. niin miten sitten ajattelette niistä, jotka käyvät kodin ulkopuolella töissä ja hoitavat lapset ja kotihommat illalla, viikonloppuna ja lomalla? ovatko he vuorokaudet läpeensä töissä? kun töissä käyvät kuitenkin mieltävät nuo ko. vapaahetket lomaksi, vaikka ovatkin samalla lastensa kanssa, pesevät pyykit, laittavat ruuan ym.

tai mitäs ajattelette työttömästä perheellisestä? miten kukaan voi olla työtön, jos on lapsia kotona, jos lasten hoitaminen on työtä?

älkää vetäkö hernettä nokkaan, olen itsekkin hoitovapaalla. tämä tuli vain mieleen tuttavan kanssa jutellessa, kun hän mielestään tekee työtä hoitaessaan lapsiaan. lähinnä tässä vain tuumailen noita käsitteitä "työ" ja "loma"... liikaa aikaa vissiin mulla. ;)
No ilmeisesti sinulla on liikaa aikaa. Itse koen, että neljän lapsen hoitaminen käy työstä. Tai ainakin minulla on kädet täynnä hommaa aamusta iltamyöhään... vai lomaako moinen sitten? :whistle: :whistle: ;) Siivotaanhan me kotiäiditkin ja pestään pyykkiä... yleensä ajoittuu meillä tehtäväksi pitkin päivää ja osa hommista siirtyy pakolla iltaan... eli vuorokaudet läpensä täälläkin "työskennellään".

Montakos muksua sulla ap, helmoissa pyörii? Ymmärtänet, ettei yhden tai kahdenkaan muksun kanssa ole hommaa siinä kun suuremman lapsilauman hoitamisessa ja huoltamisessa... luultavasti sellaisessa tilanteessa sitä aikaa onkin "liikaa".

 

Yhteistyössä