te joiden mielestä kotiäitiys on työtä

  • Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
kotiäiti
jos siis ajattelette tekevänne työtä hoitaessanne omia lapsia kotona. niin miten sitten ajattelette niistä, jotka käyvät kodin ulkopuolella töissä ja hoitavat lapset ja kotihommat illalla, viikonloppuna ja lomalla? ovatko he vuorokaudet läpeensä töissä? kun töissä käyvät kuitenkin mieltävät nuo ko. vapaahetket lomaksi, vaikka ovatkin samalla lastensa kanssa, pesevät pyykit, laittavat ruuan ym.

tai mitäs ajattelette työttömästä perheellisestä? miten kukaan voi olla työtön, jos on lapsia kotona, jos lasten hoitaminen on työtä?

älkää vetäkö hernettä nokkaan, olen itsekkin hoitovapaalla. tämä tuli vain mieleen tuttavan kanssa jutellessa, kun hän mielestään tekee työtä hoitaessaan lapsiaan. lähinnä tässä vain tuumailen noita käsitteitä "työ" ja "loma"... liikaa aikaa vissiin mulla. ;)
 
vieras
On kai se jonkinlaista työtä, mutta ei kai sitä nyt ansiotyöhön voi verrata. Hoitavathan tosiaan työssäkäyvät kodin ja lapset esim. viikonloppuisin, mutta ovat silti vapaalla.
 
vieras
Minun mielestä lastenhoitaminen on lähes raskainta työtä mitä on olemassa. Monenlaista työkokemusta eri aloilta minulla, ei kuitenkaan lastenhoitajana.

Onko sinun mielestä urheilu työtä? Miten sitten jos joku käy työpäivän jälkeen urheilemassa, eikö hänellä ole vapaa-aikaa ollenkaan?

Entä kun moni kotiäiti kokee rentoutuksena ja lomana, jos pääsee joskus silloin tällöin tekemään muutaman työvuoron, jos mies tai joku muu hoitaa lapsia?

Tottakai se on eri tavalla työtä, jos aamusta iltaan siivoat toisten sotkuja ja passaat lapsia kotona ja leikit lasten kanssa, kuin että teet sitä pari tuntia illalla.

Ja minulla on siis kokemusta molemmista. (työssäkäyvä äiti/kotiäiti)

ja lastenhoitoa raskaampaa työtä saa etsiä. MOnet miesten työt ovat sellaisia, että tumput suorana seistään ja katsotaan kun joku muu tekee, harvoin kotiäiti ehtii seistä tumput suorana. Käypäs katsomassa perinteisiä miesten työpaikkoja, ja mieti sitten onko kotiäitiys työtä. Yleensäkin miesten töissä näyttää olevan niin, että yksi tekee ja kymmenen katsoo vieressä. (rakennustyömaat, vahtimestarit - itse olin luistelemassa monta tuntia eräänä sunnuntaina ja sinä aikana työntekijä kerran aurasi kaukalon, monta tuntia oli kopperossaan "rauhassa". ) Kyllä kotiäitinä on aina 10 hommaa, jotka pitäisi tehdä, ei täällä pysty katsella vieressä kun joku muu hoitaa hommat.
 
Turkilmas
No mä henk.koht. en ole koskaan ymmärtänyt miten joku ajattelee tekevänsä työtä omaa lasta ja kotia hoitaessaan. Mun mielestä silloin ei tehdä työtä vaan ollaan kotiäitinä ja mun mielestä se on hyvin arvokasta ja tärkeää. Tuethan on aivan persiistä, eli ehdottomasti tukia pitäis saada paremmin. On myös aivan totta että lapsen hoito on välillä hyvinkin raskasta, mutta terminä tuo että tekee töitä kun on kotiäitinä on mun korvaani vähän falski.
 
ap
tai mites sellanen perhe, jossa käydään vuorotellen töissä (vaikka aamu- ja iltavuorossa ) ja hoidetaan lapset samalla kotona? ollaanko silloin kokoajan töissä? tai yh:n perhe, hänhän hoitaa töidensä jälkeen vielä lapset ja kodin - kaikki yksin.
 
vieras
Usein sellaiset, joilla on vain yksi pieni lapsi, eivät tosiaan miellä kotiäitiyttä työksi. en minäkän. Koska yhdeltä pieneltä jää paljon vapaa-aikaa kun nukkuu paljon ja vähän sama asia kuin "kuherruskuukausi" avioliitossa tai uusi työpaikka. Alussa on vielä uutuudenviehätystä ja kivaa, pari vuotta.
 
Meillä kolme pientä lasta (4+v., 2+v. ja 5 kk), joiden kanssa kotona tällä hetkellä. En koe olevani varsinaisesti TÖISSÄ, mutta kyllä vituttaa suunnattomasti se, etteivät ympärillä olevat ihmiset aina anna arvoa tekemälleni työlle - sille, että jaksan päivästä toiseen pukea, riisua, kokata, siivota ja kuunnella päälle uhmat ja tappelut. Kotona olen omasta halustani ja jokaisen lapsen olen toivomalla saanut, joten kyse ei ole siitä. Riidan aiheeksi vaan nousee yleensä se, että joku heittää sammakon suustaan luulemalla, että minä täällä vain elpaan ja räin kattoon. Jessus sentään. HOMMIA KYLLÄ PIISAA, menee ihan työstä tämä.

Piti vielä jatkaa, että ei se arki mitenkää raskaampaa työssä käyville voi olla, eri rytmistä vain. Niinhän täälläkin jatkuu tuo ruoanlaitto, siivous ja pyykkien kuivaus, silitys .. myös illalla, varsinaisen päiväurakan jälkeenkin.
 
Voin puhua vain omasta kokemuksestani ja kyllä tämä kotona olo työstä käy.

Pääsen kuitenkin helpommalla kun olen kotona, sen sijaan että olisin päivät töissä ja illalla tekisin kotitöitä.
Mies tekee myös reissuhommia, joten arjen pyörityksestä vastaan melko pitkälti yksin.
 
En vedä hernettä nokkaan:) hmm...puhut kyllä ihan asiaa eihän toisaalta koti äitiyttä voi sanoo työks mutta toisaalta emmä kyllä paljon lomaakaan ehdi viettään että vaan makaisin sohvalla mutta ei tää niin tuskaa ole että työks tätä sanoisin on tää varmaan silti helpompaa vaikee sanoo kun oon työtön enkä työ elämässä ole ollukkaan ei ole kokemusta...Oonhan mä joskus huonoina päivinä haaveillu että kumpa pääsisin mielummin töihin päiväks:)
 
ap
ja ap:llä on siis 3 alle kouluikäistä lasta, joita hoidan kotona, eli tiedän kyllä miten raskasta voi olla. ja työelämässä kävinkin välillä vähän "lepäilemässä".

mutta käsitteenä kotiäidin työnteko lapsia hoitaen on minusta vähän hassu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kylähullu:
Meillä kolme pientä lasta (4+v., 2+v. ja 5 kk), joiden kanssa kotona tällä hetkellä. En koe olevani varsinaisesti TÖISSÄ, mutta kyllä vituttaa suunnattomasti se, etteivät ympärillä olevat ihmiset aina anna arvoa tekemälleni työlle - sille, että jaksan päivästä toiseen pukea, riisua, kokata, siivota ja kuunnella päälle uhmat ja tappelut. Kotona olen omasta halustani ja jokaisen lapsen olen toivomalla saanut, joten kyse ei ole siitä. Riidan aiheeksi vaan nousee yleensä se, että joku heittää sammakon suustaan luulemalla, että minä täällä vain elpaan ja räin kattoon. Jessus sentään. HOMMIA KYLLÄ PIISAA, menee ihan työstä tämä.

Piti vielä jatkaa, että ei se arki mitenkää raskaampaa työssä käyville voi olla, eri rytmistä vain. Niinhän täälläkin jatkuu tuo ruoanlaitto, siivous ja pyykkien kuivaus, silitys .. myös illalla, varsinaisen päiväurakan jälkeenkin.
peesi. ja kyllä koti on usein sotkuisempi jos siellä päivät on lasten kanssa, kuin että siellä ei kukaan ole sotkemassa.
 
no
työ on sitä, mistä kertyy työeläke ja se ei kerry kotona lasten kanssa olessa.

kotiäitinä olen ollut vuosia silloin kun 2 ekaa oli pieniä ja ei se mitenkään työtä ole, kotona oloa ja hommailua. liian helppoa minulle. nyt lisää lapsia tullut ja minulle sopii töissä käyminen.
 
joo
En koe olevani töissä mutta vielä vähemmän lomalla.
Mä hoidan meidän kodin lähes soolona eli teen kaiken. Hoidan ostokset ruuan sekä hommaan kaiken muun tarvittavan omakotitaloon sekä perheelle. Hoidan lapset , teen 5 ateriaa päivässä 3-4 henkilölle, siivoan , pyykään, silitän, kuskaan lapsia harrastuksiin jne. Kaikkea minkä teen en edes muista listata . Lomailemaan ja löhöämään en ehdi ja luulen että kun menen takaisin töihin niin se tuntuu lomalta nykyiseen verrattuna. Silti nautin siitä että saa olla lapsieni kanssa kotona.
 
En koe olevani töissä, kun hoidan lapsia kotona. Mutta en silti osaa määritellä, mitä tämä sitten on.... Kun siis ei tää ole vapaa-aikaa, ei lomaa.... sanotaanko sitten vaikka että tää on jotain hommaa, ei varsinaista työtä mut kuitenkin koko ajan tekemistä riittää.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja no:
työ on sitä, mistä kertyy työeläke ja se ei kerry kotona lasten kanssa olessa.
eikös tähän muuten tullut muutos? käsittääkseni hoitovapaastakin nykyisin kertyy eläkettä, mutta onko eri nimellä kuin tuo työeläke? joku viisaampi voisi valaista.
 
Tumpula
Jos multa kysytään mitä teen työkseni niin vastaan olevani kotiäitinä. Ei siinä sen kummempaa ajatusta ole takana, en vaan jaksa pitää mitään pidempää selostusta aiheesta.

Kyllä tämä joskus työstä käy, olla noiden lasten kanssa 24 h/vrk... Mutta en mä tätä kodin ulkopuoliseen työhön rinnasta. Mä tykkään olla kotona.
 
mm
5 lasta, ja kyllä tämä työstä käy. Henkkoht pääsisin helpommalla jos menisin jo töihin, mutta kun aina käyn vaikeimman kautta ;) enkä luista helpommalla, hoidan nuorimmankin 3-vuotiaaksi ja palaan sitten töihin huilimaan.
On ainakin työaika ja työmatkat ihan lomaa vain! :D
 
Tumpula
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
työ on sitä, mistä kertyy työeläke ja se ei kerry kotona lasten kanssa olessa.
eikös tähän muuten tullut muutos? käsittääkseni hoitovapaastakin nykyisin kertyy eläkettä, mutta onko eri nimellä kuin tuo työeläke? joku viisaampi voisi valaista.
Hoitovapaalla olevalle vanhemmalle karttuu työeläkettä ikään kuin hän saisi reilun 550 euron kuukausipalkkaa.
www.tyoelake.fi
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
työ on sitä, mistä kertyy työeläke ja se ei kerry kotona lasten kanssa olessa.
eikös tähän muuten tullut muutos? käsittääkseni hoitovapaastakin nykyisin kertyy eläkettä, mutta onko eri nimellä kuin tuo työeläke? joku viisaampi voisi valaista.
kyllä lastenhoitamisesta/hoitovapaasta kertyy eläke. Jokuhan ne lapset hoitaisi jos et sinä itse, ja sille jollekin toiselle siitä kertyisi eläke ja olisi työtä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja72:
Kyllä tää kotiäiteys käy työstä siinä missä muukin työ. Mun mielipiteeni on tälläinen. Yhtä arvokasta hommaa kuin muutkin ja äitihän on töissä 24/7 oli se sitten kotona tai muualla.
peesi. sekä kotiäiti että työäiti tekevät työtä 24/7 mutta usein kotiäitiys on raskaampaa (enemmän masentuneita kotiäitejä kuin työssäkäyviä) koska teet sitä samaa työtä 24/7
 

Yhteistyössä