Te, joiden lasten ikäero suunnilleen 2,5 vuotta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äityli

Vieras
Varmaan aika monella on kokemusta tästä ikäerosta, olisi kiva kuulla kommentteja? Esim. miten vauva-aika sujui, oliko rankkaa, kuinka lapset suhtatuvat toisiinsa jne?

Rankinta oli se, kun esikoinen lopetti päiväunien nukkumisen kun vauva syntyi, sekä imetyshetket, kun esikoinen teki kaikkea jäynää kun en päässyt kieltämään. Lapset on parhaita kavereita keskenään nykyään. Hyvä ikäero.

Tosi helposti on kaikki mennyt. Esikoinen oli jo aika iso vauvan syntyessä, söi, käveli, oli kuiva jne. Nukkui ok. Mutta kuitenkin vielä niin pikkuinen ettei kaikki alkanut ihan alusta

Ekat 4 kk oli hankalaa, kun esikoinen ei enää nukkunu päiväunia ja vauva oli koliikkivauva, joka nukkui 15 min pätkissä ja kakkasi tunnin välein. Sitten helpotti.

2v2kk on ikäeroa. ja aivan loistava ikäero oli meidän perheelle!

esikoinen ei ollut mustasukkainen, imetyshetket joko leikki omiaan, katsoi Teletappeja tai kaiveli aarteita laatikosta johon laitoin pinnejä, pompuloita, kyniä, tarroja, vihkon jne.
esikoinen lopetti vaippojen käytön melkein heti kun vauva oli syntynyt joten ei ollut kahta vaipatettavaa.

nykyään leikkivät ja tappelevat yhdessä, isosisko on pikkuveljen idoli jota pitää seurata askeleen päässä. ovat siis nyt 4v5kk ja 2v3kk.

no, aluksi oli isompi mustasukkainen, mutta kun vauva kasvoi, niin yhteinen leikki sujuu hyvin.
Helppoa oli se, että esikoinen osasi syödä jo itse, puhua ja oli täysin kuiva, joten minulla ei ollut kuin yksi vauva.
Nyt kun ovat 3,5 ja 6-vuotiaita, niin leikit sujuu kivasti, mutta isompi haluaisi jo mennä enemmän itsekseen eikä aina ottaa pienempää mukaan esim. leikkeihin.

Noh, 2v 4kk 1 viikko ja 2 päivää ikäeroa.
Ja on ollut raskasta välillä, tosin meillä voimastahtoinen ja luonteinen esikoinen ja tämä toinenkin. ( Jos sattuu uskomaan horoskooppeihin, selventää varmaan et kyseessä oinas ja leijona ).
Mut alkuun oli suht helppoa, lähinnä koska isä oli ekan kk:n kotona. Esikoinen ei kohdistanut mustasukkaisuutta vauvaan, vaan muhun. Joten nappaukset tuli lähinnä kohdistuen muhun. Se onneksi helpotti aika nopeasti.
Vauva oli ihan kiva, kunnes alkoi liikkua, tuhota leikkejä. Nyt on taas aika tiukkaa välillä, mut hetkittäin jo huomaa että alkavat touhuta yhdessä tai ainakin rinnakkain, sietäen toistensa seuraa. Ja meillä tilanteen teki tukalaksi ehkä se, että vauva on sairastellut, ollut koliikkia, korvakierrettä ja jatkuvat silmtulehdukset, joten välillä ulkoilut on jäänyt tosi vähälle ja esikoinen kerää kierroksia siitä. Mut onneks kesällä ollaan nyt saatu ulkoilla ihan urakalla, pysyy esikoisen mieli virkeenä ja juniorinkin.
Meillä ei esikoinen ole oikein kaueasti jaksanut vauvaa hoitaa, hoitelee mielummin omia nukkejaan yms ja en ole sitten edes kovin tyrkyttänyt, varmaan kun vielä vähän tulee ikää, alkaa olla leikkiseuraa ja sitä myöden ehkä se yhteinen sävel löytyy.
Joskus kyllä ihmetellyt, et miten tää voi olla näin vaikeeta välillä, mut suurin syy lieneen uhmaikä ja vahvat luonteet, molemmilla.
Mut kyllä niitä ihaniakin hetkiä mahtuu vuoden varrelle paljon, selvästi tykkäävät toisistaan kaikesta huolimatta! :)

Meillä pojat 4v ja 1v10kk...alusta asti mennyt aivan mahtavasti. Vanhempi osallistui syöttämiseen, pukemiseen, vaipanvaihtoon yms yms. Välillä ihan pientä huomionhakuisuutta, mutta ei mitään rajua kapinointia pikkuista vastaan. Nyt pojat leikkii yhdessä jopa 1,5h kerralla, ilman mitään riitaa, välillä vähän tönitään ja lyödään kauhalla toista päähän, mutta se onnistuu molemmilta yhtä hyvin :) Eli normaalia pikku kinaa. Tietty vaimo olis parempi tähän vastaamaan noin niinku tarkemmin, mutta en varmasti väärässä ole jos sanon että ilman suurempia ongelmia. Vaimolle tietenkin ollut raskaampaa kun kotona heitä hoitaa, ja läheltäpiti tilanteita pikku onnettomuuksien kanssa on ollut enemmän tai vähemmän, mutta kaikesta selvitty, iso kiitos vaimolleni!

Alkuperäinen kirjoittaja Äityli:
Varmaan aika monella on kokemusta tästä ikäerosta, olisi kiva kuulla kommentteja? Esim. miten vauva-aika sujui, oliko rankkaa, kuinka lapset suhtatuvat toisiinsa jne?
Meidän lapsille on tulossa tuo ikäero ja sama ikäero on minulla ja pikkusiskollani.

Kokemuksesta voin sanoa, että ainakin minun ja siskoni ikäero on ollut tosi hyvä. Välillä oli lyhyitä kausia, jolloin pikkusisko tuntui liian lapselliselta, mutta nopeasti taas leikit kävivät yksiin ja olemme tosi läheisiä nyt aikuisinakin.

Äitini kertoman mukaan en ollut mustasukkainen pikkusiskosta, innoissani ennemminkin. Myöhemmin lapsena oli toki riitaa ja tappelua, mutta siinäpä sitä oppi. Meitä on aina kohdeltu tasapuolisesti ja reilusti, joten siitä ei ainakaan tullut mitään lisäpaineita.

Mä oon ollu tosi tyytyväinen lasten 2v4kk ikäeroon. Isompi oli pienen vauva-aikana jo tosi omatoiminen. Vaipaton, söi ja puki itse. Tietysti mustasukkaisuus oli ensimmäisen puoli vuotta aika paha, mutta siitäkin selvittiin. Vaikka pienempi ei vuotta vanhempi vielä ole, niin paljon kuitenkin yhdessä leikkivät.

Alkuperäinen kirjoittaja mjää:
Vauva-aika oli helppoa, mutta nyt 7 ja 5v tapellaan, tapellaan, tönitään, tapellaan... :headwall:

aivan! Meillä lapset nyt 3v ja 5v ja hirveää mellastusta, mutta onhan nuista toisilleen paljon myös kaveriakin.

Yhteistyössä